Uncategorized

سكريبت الخيانة الفصل الرابع 4 بقلم ياسمينا

 سكريبت الخيانة الفصل الرابع 4 بقلم ياسمينا

سكريبت الخيانة الفصل الرابع 4 بقلم ياسمينا

سكريبت الخيانة الفصل الرابع 4 بقلم ياسمينا

ادم بغضب : يعني انتي كنتي هتنزليه من غير ماتقوليلي
هنا : اه وهنزلو
سلمي : بظبط اكيد خد المرض 
ادم : لا انا عايز اتاكد هنروح لدكتور ونتأكد 
ادم ساق العربيه بسرررعه وسلمي بصت من شباك بحزن اما هنا حطت أيدها علي بطنها بحزن هي بتحب الاطفال بس متسحيل خلف ابن من الحرام
هنا : مش هنلقي دكتور فاتح دلوقتي 
ادم ابتسم وقال : انا دكتور 
هنا بصدمه : بجد ازاي ودكتور ايه بظبط 
ادم : دكتور نساء 
هنا بصدمه : متسحيل 
ادم بضحك : هو ايه الي مستحيل يابنتي 
هنا : اصل الي يشوفك يقول يعني أنك ظابط انت مشوفتش  ازاي دخلت علي مرام الأوضه وضربت نار انا بشوف الدكتور ده انسان كدا هادي
سلمي : ادم اصلا كان نفسو يبقا ظابط بس علشان احنا عيلتنا كلها دكاتره دخلوه طب وهو علشان يضايقهم اتخصص نسا عندنا كلو جراحه وكدا 
هنا بستغراب : وليه تضايقهم
ادم : احساس انك بيتفرض عليكي حاجه ده اكتر احساس بكرهو المهم ياستي مش معنا اني نسا يبقا مدرستش جراحه لا انا درست كل التخصوصات بس في سر 
هنا : حلوو 
سلمي : وانتي بتدرسي ايه 
سلمي : انا لسا في كليه هندسه 
سلمي بصدمه : هندسه بجد 
سلمي : اه في سنه تانيه 
ادم وقف عربيتو وقال : وصلنا المستشفي 
هنا بخوف : طيب بس بص خلينا متفقين أن احنا هنزلو 
ادم بسخرية : تمام وانا الي هنزلهولك بأيدي 
هنا بصدمه : نعم 
ادم ضحك وقال : ياستي يلا بقالي يومين منمتش 
سلمي بضيق : لازم تهتم بصحتك 
ادم : أن شاء الله 
هنا وادم وسلمي دخلو المستشفي ودي كانت مستشفي  ابو ادم وعمو ادم مكنش عايز يختلط بحد ف دخل مكتبو علطول وهنا وسلمي دخلو وراه 
ادم : لازم تعملي فحص الايدز وفي دكتور كلمتو هيعملك الفحص ده 
هنا بخوف : تمام 
ادم : متخافيش
هنا : انا هتقبل كل حاجه الحمدالله علي كل حال
سلمي كانت حاسه انها تعبانه مش قادره تفكر وحزينه علي حالها وفجاه دخلت عليهم ممرضه وقالت : دكتور ادم في حاله خطيره بتولد 
ادم بسخرية : وانا مالي 
هنا بصدمه : نعم 
ادم : قصدي يعني مشمعنا انا 
هنا بضيق : ايوا اقعد ارغي وسيب الست تموت 
ادم بضيق : وانتي اشحشرك ها
هنا بستغراب : ايه الكلمه دي 
ادم : ايه هي 
هنا : اشحشرك 
سلمي بضيق : تمام افضلو اتخانقو  ونسيب الست تموت بقا
ادم : اه صح طب ماشي جاي  وانتي خليكي هنا لغيت لما دكتور يجي و يشوفك
سلمي : متخافش هي معايا 
ادم ابتسملها وخد النضاره الطبيه الي كانت علي المكتب ولبسها وقال : معأن نظري كويس بس تحسي كدا انها بتعملنا هيبه 
هنا بضحك : لا بقيت مز كدا 
سلمي بغضب : يلا ياادم هتتاخر 
ادم : طيب 
ادم خرج من المكتب ومشي لي اوضه العمليات مش اول مره يعمل عمليه زاي دي بس مبيعرفش يشيل الاطفال بيخاف أما عند هنا الدكتور جاه وعملها الفحوصات وادم بدأ يولد الست قيسري وبدأ يفكر بعد ٨ شهور ممكن يجيلو طفل معقول هو قد المسؤوليه دي 
قدام اوضه العمليات 
هنا : انا لازم ادخل اخد فكره عن الولاده 
سلمي : لا هتخافي اكتر
هنا بعناد : لاااا 
هنا دخلت الحمام وعقمت نفسها كويس وسلمي سبتها براحتها حست ان ده هيضايق ادم وهيخليه يكرها ف سبتها وبعدين هنا دخلت اوضه العمليات وقربت من ادم ووقفت جمبو وبصت عليه وهو بيعمل العمليه بكل سهوله وفجاه طلع الطفل من بطن امو هنا خافت اوي وادم مكنش قادر يمسك الطفل هنا فاقت من خوفها ومسكت فوطه ولفت بيها الطفل ونزلت الكمامه باعتها بدون قصد وادم شافها 
ادم بغضب : نعم 
هنا بخوف : ايه مالك 
ادم بسخرية : ايه غيرتي نشاطك وبقتي دكتوره
هنا بضحك : عرفت ازاي يا خبيث انت
ادم بغضب : انتي اتجننتي ياااابت انتي امشي برا 
هنا : طب خيط بس بطن ست 
ادم بتذكر : اه صح 
ادم بدأت يخيط بطن أم الطفل وهو متعصب وهنا حضنت. الطفل بحنان وبصتلو بحنان وتخيلت ابنها ادم خلص وبصلها 
هنا بهدوء : تخيل كدا ابننا يبقا شبهو 
ادم قرب منها وبص علي طفل وابتسم كان وش الطفل برئ اوي 
ادم : بخاف اشيل الاطفال 
هنا : لا لازم تكسر العقده دي زاي مانا دخلت هنا وكسرت خوفي 
هنا أدت ادم الطفل وهو كان جواه شعور غريب وطفل كان هيقع منو بس هنا قدرت تلحقو وعلمتو يشيلو ازاي ادم بص في وش الطفل بحنان 
هنا بابتسامه : ازاي بتمنع نفسك من المتعه دي 
ادم بحيره : معرفش بس حاسس اني بحبهم
هنا قربت منو ومسكت ايد الطفل وقالت : شوف ايدو صغننه ازاي 
ادم : لا وجاي بشعر كمان تعرفي انا لما اتولدت اتولدت بشعر كتير اووووي والله شكو اني بنت 
هنا بضحك : انا لما اتولدت اتولدت في الاتوبيس 
ادم.بصدمه : احلفي 
هنا بضحك : اه والله يلا ايام بقا 
الممرضه قربت منهم وخدت الطفل بس ادم باسو قبل ما تخدو وبعدين بص لي هنا وقال : تعالي برا نتخانق علشان الناس الي هنا
هنا بضيق : خلاص بقا 
ادم مسكها من أيدها وخرجها برا الاوضه بضيق 
سلمي : قولتلها متدخلش بس هي مرضتش 
ادم بضيق : مهو مستشفي ابوكي بقا
هنا بضيق : لم نفسك وتكلم كويس الله متعصبنيش 
ادم بغضب : لازم تفهمي أن فيه قوانين هنا 
هنا بخبث : اه فاهمه طبعا بس لما يبقا دكتور سناء زايك وبيشقط المرضى بتوعو ده يبقا اسمو ايه 
ادم بصدمه : عرفتي ازاي 
هنا بثقه : اتوقعت بس تمام بص ياابن الحلال لو احنا هنكمل معا بعض ف اعرف انك دخلت جهنم برجلك 
ادم بص لي سلمي بسخريه : طب اعمل ايه يعني اخاف 
هنا جايه ترد بس قطعها صوت الدكتور الي عملها الفحص 
الدكتور : دكتور ادم 
ادم : نعم 
الدكتور : نتيجه تحليل طلعت 
ادم بركيز : ايوا كمل 
الدكتور : مدام هنا معندهاش مرض  الايدز
ادم بسعاده : أحلف
هنا بسعاده : الحمدالله 
الدكتور : اه والله واهو تحليل تقدر تشوفو 
الدكتور اده لي ادم التحليل ومشي وهنا فضلت تطنطت بسعاده وقالت : الحمدالله يارب الحمدالله كدا عرفت أن ربنا بيحبني 
سلمي فرحت أن ابن آدم هيبقا كويس وادم كان فرحان اوي وشعورو بذنب راح 
ادم : كدا بقا اقدر اكشف علي بيبي وأشوف وضعوا
هنا بسعاده : ايوا  وشوفلي بنت ولا ولد 
ادم : لا دانتي شكلك هتبقي ام فشله تعالي بس تعالي 
هنا مشيت معا ادم وسلمي كانت مخنوقه وقرارت تطلع برا المستشفي تشم هوااا سلمي طلعت بسرعه من مستشفي وبدات تمشي في شوارع وهي بتفتكر مواقفها معا ادم 
فلاش باك ❤️
سلمي كانت عندها 14  سنه ومكنتش عندها غير ادم وبس ومبتحبش غيرو حبها ليه آكنو عشق مش حب وبس 
في جنينه الفيلا ادم كانت بذاكر وجمبو سلمي 
سلمي : ادم 
ادم بهدوء : ها 
سلمي بابتسامه : ممنوع تجوز لما تكبر 
ادم بضحك : ليه ياسوسو ايه هتحبسيني 
سلمي بضيق : يعني مثلا.هتحب غيري وهتلعب معا غيري وهتخرج معا غيري لا وكمان مش هتنام معايا في نفس الاوضه ليه يعني 
ادم ؛ اهدي ياحبيبتي انا لسا متجوزتش
سلمي بضيق : اديني قولتلك انت حر بقا 
ادم : بصي ياحبيبتي في فرق بين حب الأخوي وحب العشاق ده وبين زوجته والاخت 
سلمي بغضب : انا هبقا الكل 
ادم ابتسملها وحضنها بحنان وقال : بكرا تفهمي 
انتهاء فلاش باك ❤️
سلمي عينيها دمعت وبعدين افتكرت موقف تاني 
فلاش باك ❤️
من سنتين ادم خلاص اتخرج من كلية طب  وكان بيدرس برا وسلمي كانت مستنيه في المطار راحت استنتو هي اول واحده مقدرتش تستنا في المطار وقرارت تدخل تشوف هبوط الطياره وقفت تستنا وهي مبسوطه وبعد دقيقه الطياره وصلت وهبطت وسلمي فضلت واقفه بتبص علي الركاب وهما بينزلو واول ماشافت ادم صرخت بأسمو وادم بصلها وابتسم وجري حضنها بسعاده 
سلمي : اخيرا رجعت وحشتني 
ادم : وانتي وحشتيني جدا 
سلمي خرجت من حضنو وقالت ؛ خلاص كدا مفيش سفر تاني 
ادم : لا سفر ايه من غيرك انا لو سفرت هتبقي معايا 
سلمي بسعاده :ايوا كدا 
سلمي مسكت ايد ادم وطلعو من المطار وركبو العربيه وسلمي ساقت 
سلمي : تعرف كل ماتوحشني بسمع الاغنيه دي 
ادم : امم سمعيني يلا
سلمي شغلت الاغنيه وبدأت تغني معاها
سلمي :وبينا معاد لو إحنا بعاد أكيد راجع ولو بيني وبينه بلاد وبينا معاد لو إحنا بعاد أكيد راجع ولو بيني وبينه بلاد قصاد عيني في كل مكان قصاد عيني في كل مكان ومن ثاني أكيد راجعين أنا ذايب وكلي حنين ولا عمري أبيع لو مين
ادم مسك أيدها بحب وقال : انتي أهم حد في حياتي 
سلمي : وانت اكتر حد بحبو في حياااتي ……
انتهاء فلاش باك ❤️
سلمي مسحت دموعها بحزن ولفت علشان ترجع المستشفي تاني وكان فيه عربيه بعيد عنها شويه كانت بتراقبها وفيها رجلين شخص منهم مسك التلفونو وقال : اهي قدامنا يابشا 
مجهول : تمام يلا اعمل الي قولتلك عليه
الشخص : تمام 
الشخص قفل تلفون وساق عربيتو جامد وسلمي كانت بتعدي الطريق وفجاه بصت جمبها لقت عربيه جايه نحيتها وفي لمح البصر خبطتها ……………
_________________________________________
*عند ادم *
هنا كانت نايمه علي سرير وادم كان بيشوفها البيبي في السونار
هنا بضيق : ماكنت شوفت دكتوره تكشف عليا ولا هو تلزيق وخلاص 
ادم بضيق : اومال انا ايه لزمتي 
هنا : طب شوفلي بنت ولا ولد 
ادم بغيظ : اقسم بالله هبطل الشغلانه دي بسببك اتهدي بقا 
هنا بضيق : مانا عايز بنت 
ادم : بس انا عايز ولد 
هنا بضيق : مستحيل انا عايزه بنت واسميها حياه 
ادم : مشمعنا حياه 
هنا بحزن : اسم اختي 
ادم ابتسم وقال : تمام ياام حياه 
هنا بسعاده : ايوا كدا 
ادم : علفكره انا هتجوزك انهارده 
هنا بصدمه : هاااا
فجاه ادم وهنا سمعو صوت دوشه برا الأوضه ادم خرج بهدوء ونصدم لما  شاف سلمي نايمه علي سرير وبيدخلوها اوضه العمليات ادم من الصدمه مقدرش يتحرك 
هنا. : ادم 
ادم مردش عليها 
هنا بسرعه : سلمي اكيد محتاجلك ادخل معها العمليات 
ادم بصلها وبعدين دخل اوضه العمليات معاهم كان حاسس ان ربنا بيعاقبو أما هنا استنت قدام اوضه العمليات …. ادم اول ما دخل قرب من سلمي ومسك وشها وشاف نبضها وبعدين بص علي جسمها وقال بستغراب : مفيش اي جروح 
دكتور تاني معه : ايوا بظبط يمكن اغمه عليها مش اكتر 
ادم : هي اصلا حصلها ايه 
الدكتور : عربيه خبطتها بس هي قدرت تهرب من العربيه بس انا شاكك أن أيدها تكون انكسرت لأن أيدها اتخبطت في العربيه 
ادم حاول يفوق سلمي وبعد دقائق سلمي فاقت وهي بتصرخ من أيدها 
ادم مسك وشها وحاول يهديها وقال : اهدي والله متخافيش
هنجبسها
سلمي بدموع : طيب 
ادم بدا يجبس ايد سلمي والدكاتره خرجو ومبقاش غير ادم وهنا دخلت 
سلمي : ادم 
ادم : نعم 
سلمي بصوت عالي : انت ناوي تجوزها صح 
ادم بص لي هنا وقال : ايوا 
سلمي بغضب ؛ انت واحد مبتحسش وعايزه اقولك حاجه كمان هي خساره فيك انت كل يوم معا بنت وكل شويه تحب بنت شكل ومش بتفكر فيا 
ادم بصدمه : افكر فيكي ازاي يعني 
سلمي بصريخ : اكون حبيبتك ليه كل دول يكونو في حياتك وانا لا حبيتك من كل قلبي لا عشقتك وانت فين 
ادم بصدمه : مش مصدق 
هنا : احم ممكن تهدي 
سلمي بغضب : محدش يقولي اهدي دا واحد معندوش ريحة دم أنا اكتر واحده بحبو ولا انتي تقدري تحبيه ولا ليلي حتي انا بحبو اكتر واحده 
سلمي بصتلو وقالت : انا الي حبيتك بصدق وانا الي تستاهل اشيل اسمك وانا مستعده كمان أشيل مرضك علشان اموت معاك انا الي عمري ما هفرح أن المرض متنقليش 
هنا فهمت أن سلمي قصدها عليها 
سلمي كملت بدموع : وانا الي عمري ما هخونك انت اعمااااااا القلب انا بحبك وانتي علطول تقول اختي اختي اختي انا مش اختككك انا مش اختككككك 
سلمي انهارت وادم مكنش مستوعب كل ده وقرب منها وحضنها وهي حاولت تبعد عنو وهي بتقول : انت واحد اعماااا 
ادم قدر يسيطر عليها ودخلها في حضنو وهي فضلت تعيط بصوت عالي وهنا بصت في الارض بحزن وسلمي بدأت تهده شويه شويه وبعدين اغمه عليها من تعب وادم نيمها علي سرير وبعدين بص لي هنا 
هنا : هتعمل ايه 
ادم : مش مصدق بنتي واختي بتقولي أنها بتحبني 
هنا : بس دي مش اختك 
ادم بغضب : بس انا دائما شايفها اختي 
هنا جايه ترد بس قطعها دخول حسين عم ادم 
حسين : انا عرفت كل حاجه بس حابب اقولك ان محدش هيحبك غيرها وان محدش هيقدر يشيلك غيرها حتي الي عايز تجوزها علشان ابنك مش هتشيلك 
هنا بابتسامه : اسمي هنا وبعدين حضرتك مش عارف ان آدم جاب حق اختي يعني أنا هقدر أشيلو وقت مرضو ومش بس كدا انا اعمل اي حاجه علشانو بس انت معاك حق فعلا محدش هيحبو غيرها 
ادم بضيق : عايزين ايه يعني 
حسين بص لي هنا بقرف وقال : تخليك معا سلمي 
ادم بسخرية : انتو عايزني احب اختي 
حسين : لا تجوزها عايز اقولك ان سلمي عندها مرض القلب 
ادم بصدمه : ايه 
حسين : هي مكنتش عايزه تقولك بس هي بجد تعبانه ولازم حالتها نفسيا تبقا كويسه بجد مش هتلقي حد بيحبك قدها 
ادم بغضب : ازاي متقوليش 
حسين : هو انت كنت فاضي اصلا علشان تقولك حاول تفرحها يعني مثلا مانت كنت هتجوز واحده اصلا مش بتحبها وعلشان ابنك خلاص اتجوز سلمي وانا واثق انك هتحبها 
ادم بصدمه : اتجوز اختييييييي 
حسين بضيق : نتي بتحبها ولالا 
ادم بضيق : طبعا 
حسين : صدقني لما تشوف حبها ليك هتحبها
ادم بضيق : وبنسبه لي ابني 
حسين بص لي هنا بقرف وقال : عادي اتجوزها لغيت لما تخلف وطلقها 
ادم بسخرية : اه يعني اتجوز سلمي وهنا وهبقا الحج متولي يعني 
هنا : أو فواز الي في مسلسل الزوجه الرابعه 
ادم بصلها بغضب وهي خافت وسكتت 
حسين : ادم انا هسيبك تفكر بس بجد سلمي زاي ماهي محتاجالك انت محتاجلها افتكر كل لحظه بنكم افتكر هي كانت جمبك ازاي افتكر أنها بتحبك اوي حب وجع قلبها للاسف 
حسين بص علي هنا بضيق وقال : متخلوش طرف تالت يدخل بنكم أما ليلي متخافش عقبها هتخدو مني 
هنا كانت حاسه ان حسين شايفها وحشه بصاتو ليها وجعت قلبها وكانت نفسها تعيط أما ادم بدأ يفكر مش عارف هو عايز ايه اصلا وهو بيحب مين اصلا شاف الحب في عين سلمي وفي نفس الوقت حب طفولتو ليلي ادم بص علي هنا وهنا كان بيحسها راحتو رغم انو مش عارفها اوي بس بيحس معها براحه يمكن لان ابنو في بطنها ادم حط ايدو علي راسو مش قادر يختار ولا قادر يفكر 
حسين : ها ياادم اخترت ايه 
ادم بصلو بضيق وقال ……….. وهنعرف بعدين 
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية العودة إلى الوراء للكاتبة روان ريحان

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!