Uncategorized

رواية الحبيب الغائب الفصل الثالث 3 والأخير بقلم سلمى محمد

 رواية الحبيب الغائب الفصل الثالث 3 بقلم سلمى محمد

رواية الحبيب الغائب الفصل الثالث 3 بقلم سلمى محمد

رواية الحبيب الغائب الفصل الثالث 3 والأخير بقلم سلمى محمد

روح بصدمة : اسر 
اسر بضحك :في ايه مالك كدا ايه شوفتي عفريت 
روح بضحك : تصدق اه 
اسر :اخص عليكي اخص وسعي كدا اصل انا عايز الحج في كلمتين 
روح : الحج مين لموأخذا تعالا هنا بكلمك 
 اسر دخل ومعبرهاش ال مش محترم دا بس قمر 
اسر : ازيك ي عمي اخبارك ايه انا اسف جدا ان جيت من غير معاد مصدقت خدت العنوان البيت من المستشفي وجيت علطول وجاي وكُلي عشم في طلب هطلبه من حضرتك 
عمو محمد : ازيك يبني ولا يهمك البيت نور اطلب يبني ونا تحت امرك 
وبص لروح وقالها تعمل شاي 
 اسر بابتسامة : الامر لله اصل انا قررت اكمل نص ديني واتجوز وكنت عايز حضرتك تساعدني وتوافق علي طلبي 
عمو محمد بغرابة : تكمل نص دينك انت عايز تتقدم لروح يبني 
اسر بتسرع :لاة لاة حضرتك فاهم غلط انا بعتبر روح اختي انا معجب بانسة مريم صحبة روح ونا بصراحة اهلي متوفيين وكنت عايز حضرتك تعتبرني ابنك وتيجي تتطلب ايدها ليا ف رايك حضرتك ايه 
العم بابتسامة :اكيد يبني ربنا يتتمملك علي خير انا اتشرف ان يبقا عندي ابن زيك واتجمعت عيونه بدموع وربنا يرجع غايب 
اسر بلهفة وفرحة : انا مش عارف اقول لحضرتك ايه طب ممكن نروح دلوقتي نقرا فاتحة حتي ‘  انشااء الله هيرجع خلي ثقتك بربنا كبيرة 
العم بمزاح وبغمز : دا انت شكلك واقع اوي  ونعم بالله 
 قدمت روح شاي وقد سمعت ما دار بينهم و كانت سعيدة من اجل صديقتها 
روح  بمزاح : تشرب الشاي هنا ولا تحب عند حبيبة قلب 
اسر بمزاح :خليكي في حالك يبت انتي الله مش هجيبنا الارض الا عنيكي
روح : بت بزمتك دي طريقة دكتور لا حول ولا قوة الا بالله  والله لو ما لميت نفسك لفشكلك الجوازة دي ها ايه رايك 
اسر بقلق وبمزاح : ها لاة دا انتي استاذة روح ودكتورة روح وكل حاجة حلوة انا عايزة اتجوز البت معلش 
 روح بابتسامة :ايوا كدا جدع 
 العم يقطع حديثهم بص ي اسر يبني تعالي بكرة بعد عصر كدا نروح نتقدم هما في البيت اللي قصادنا اكيد مش عارف بيت صح 
اسر ويضع يده خلف راسه بحرج :بصراحة اه حاضر يعمي هاجي في المعاد استاذنكم لازم امشي 
روح بضحك :متعقد حبة كمان اقعد بس هقولك 
اسر وهو ذاهب الي الخارج : لاة معلش اصل عندي مواعيد كتشيرة اوي اه مع سلامة 
روح والعم بضحك:مع سلامة 
روح دخلت اوضتها واتصلت علي مريم :انتي فين ي زفتة 
مريم بنعاس :معلش والله راحت عليا نومة هلبس وجاية اهو فوريرة 
روح :هتيجي بعد بكرة علي كدا 
مريم :جاية اهو دا انتي رخمة اوي 
روح : زودي في قلة الادب عشان مقولكيش علي المفاجاة القمر 
مريم بانتباه :ايه ايه ادم رجع ولا ايه 
روح بحزن :لاة مرجعش مفاجاة ليكي انتي ي حبيتي متتاخريش والا مش هقولهالك 
مريم : افتحي الباب انا ادام شقة اهو 
روح بضحك :مجنونة
مريم بقالي ساعة قاعدة مش هتقولي بقا مفاجاة ايه
روح بضحك :اتحايلي عليا شوية الفرصة دي مبتجيش كل يوم 
مريم بابتسامة طب وحياة الغالي لتقولي 
روح بابتسامة :جيتي على نقطة ضعفي هقولك يستي 
وقصت عليا ما حدث 
مريم بفرحة :هاتي حضن هاتي انا مش مصدقة انا مبسوطة اوي
روح وتبادلها الحضن : ربنا يتمم فرحتك علي خير ي حبيبتي انا مبسوطة ليكي اوي اسر محترم ووبيحبك وهيحافظ عليكي هو اه لسانه عايز قطعه  زيك بس دمه خفيف زيك برضو 
مريم بسعادة : انتي قلبي انتي مش يلا نعمل مسكات وكدا انا عروسة بردو 
روح بابتسامة يلا 
انتهو الفتاتان من المزاح واهتمام ببشرتهم واثناء حديثهم رن جرس باب 
قامت حور بفتح باب 
مرات عمها بصرامة : ابعدي كدا حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا وش نحس علي ابني منك لله خسرت ابني بسببك منك لله ربنا ياخدك 
روح بعدم فهم  وحزن :بتقولي ايه يا مرات عمي
مرات عمها ايه مش سامعة يا وش نحس عارفة دي غلطتي ان وافقت عليكي ووافقت ابني في قراره اللي زي زفت دا  هو راح ومش عارفين راجع ولا لاة حسبي الله ونعم الوكيل فيكي 
 روح بحزن : انا مش فاهمة حاجة  قرار ايه 
مرات عمها قرار….
فلاش بااك 
ادم : الو ازيك ي امي اخبارك ايه وحشتيني وبابا فين 
الام : ازيك ي حبيبي وحشتنا اوي ي ادم ايه الغيبة الطويلة دي يبني ابوك قاعد جنبي اهو 
ادم : اعذريني يا امي علي غيابي الطويل بس باذن الله راجع افتحي الاسبيكر عشان عايز اتكلم في موضوع مهم معاكي انتي وبابا 
الاب والام :قول يبني خير 
ادم : انا نزل الاسبوع الجاي بس محدش يقول لروح انا هقولها بنفسي وبصراحة هطلب ايدها منك ي بابا انا بحبها وعاوزها عارف يا ماما انك مش عايزة روح تبقي مراتي  وعايزاني لبنت خالتي بس عارفة ي امي انا عارف انك هتحسي بيا وهتقدري مشاعري انا محبتش اللي روح محستش بطعم الدنيا غير بوجودها هيا اللي قلبي اختارها ي امي ونفسي ترضي عني وعنها وتوافقي الا رضاكي عندي يا  امي وياريت يا بابا حضرتك توافق اان انشاء الله  هنزل اخطبها واكتب كتاب اول متوافقوا وعارف انكم مش عايزين غير سعادتي قولتووا ايه 
 الاب بفرحة :ربنا معاك يبني دا يوم الهنا انا معاك يبني هسلم بنتي وحتة من قلبي ليك احنا مش عايزين غير ساعدتكوا يبني ولا ايه يا امو ادم 
الام بقلة حيلة:اللي يريحك قلبك يبني يريحني ربنا يرجعك بسلامة 
ادم بفرحة شديدة :ربنا ميحرمنيش منكوا ابدا انشاء الله اما انزل هحكيلها كل حاجة هعملها مفاجاة متقولوش حاجة بقا مع سلامة 
الاب والام : ولا يحرمنا منك يبني حاضر مع سلامة 
روح ودموع تنزل بغزارة علي وجههاا : اها يا ادم اه قلبي وجعني عليك يا حبيبي ارجعلي مليش غيرك قلبي هيقف من غيرك يا ادم ارجعلي قعدت علي ارض بحزن ربنا يرجعك بسلامة يا اغلي ما عندي 
مريم جريت عليها حضنتها وبتهديها 
والعم بيلوم زوجته علي ما قلته في حق روح
العم :قومي يبنتي وحدي الله قومي اغسلي وشك واهدي
قامت روح وساندتها مريم 
وغفت روح بين احضان صديقتها بعد بكاء شديد علي حبيبها المفقود 
تاني يوم 
ذهب اسر والعم ليطلبو يد مريم وطبعا روح كانت عندها من صبح اتفقو علي كل حاجة واتفقوا علي معاد الخطوبة وسابو العروسين شوية لوحدهم 
اسر بضحك: انا عارف ان سجادة حلوة وكل حاجة بس انا احلي 
مريم بضحك :مغرور اوي 
اسر :بس بحبك  
مريم :احمم ممكن اسالك كام سوال 
اسر  بجدية : اتفضلي سمعك
مريم بابتسامة  : من يسكن البحر ويحبه الناس 
اسر بصدمة :ناااعم ياختي  
مريم  :رد يا اسر مش بهزر 
اسر ويحك بيده وراء راسه : امم يسكن بحر ويحبه الناس السمك بس في ناس مبتحبوش زي مبحبوش  طب يبقي ايه مش عارف يا مريم سوال غيره 
مريم  بضحك : ونا كمان مبحبوش ودا الي غفرلك وهعديلك السوال دا 
اسر : الحمد الله اللي بعده انا لو بحارب مش هبقي خايف وقلقان كدا  انجزي 
مريم بضحك : السيد فريد زين ومراته كانوا عايزين يروحوا شلال ايه؟!تعرف اسمه شلال ايه 
اسر بتسرع :والله عارفهشلال ايه يا واد ي اسر اها شلال الفردوس 
مريم وبتصقف بايدها برافو عليكي يا اسر خلاص كدا تمام عايز تسالني حاجة 
اسر بضحك عايزة اقولك سر خطير 
مريم ايه 
اسر :انا قتلت موفاسا 
مريم بضحك :طب منتا مجنون زي اهو علي بركة الله يبني اشوفك يوم جمعة
اسر :سلام  ي عروستي المجنونة 
وبعد مرور ايام جاء اليوم الموعود 
مريم بصراخ بجانب روح: في زلزال الحقوناااا
روح وقعت من علي سرير بخضة :يالهوي فين فين ايدا ثانية واحدة انتي مجنونة ولا هبلة يبت وقعتي قلبي 
مريم بضحك : يالهوي شكلك يموت من ضحك اعمل ايه قعدت افكر ارشك بميا ولا اصرخ استسهلت الصريخ الصراحة
روح بغضب :غوري من وشي ي مريم بدل ما نكد عليكي 
مريم بتصنع الحزن :ويرضيكي صحبتك واختك وحبيبتك ونور عينك تبقا لوحدها فيوم زي دا دا ايه ظلم دا يعالم اهئ اهئ
روح بضحك :بااااس انتي هتشحتي قومي نجهز يلا يدوب نجيب فساتين بقا ويا دبلة الخطوبة عقبالنا كلنا 
مريم بضحك :يلا هنتاخر 
ذهبو الفتاتان لتسوق وعادوا اللي بيت مريم ليقوموا بتجهيز العروس 
 مريم بتوتر:ايه رايك الفستان حلو وميكب ها انطقي 
(كانت تلبس فستان طويل ناعم لونه كشمير هادئ وميكب بسيط وشعرها وراء ظهرها يميل يمين ويسار حين تتحرك) 
روح بحب :هتصدقي لو قولتلك مشوفتش في جمالك ي احلي مريومة في العالم 
مريم بسعادة وفرحة :والله مفيش حد قمر غيرك دا انتي ولا العروسة يبت ايه الحلاوة دي مخبية جمال دا فين 
روح بضحكة :بس ايه رايك  عارفة ادم لو عرف اني لبسة كدا وحاطة ميكب هيدبحني ويجبني من شعري كمان ههه 
مريم بضحك :وانتي اكتر واحدة تستغل الفرص صح 
روح بابتسامة :صح بس مش اوي يررجع بس ويعمل اللي هو عاوزه 
قطع حديثهم ماما مريم 
ماما مريم :يلا ي حبيبتي عريس وصل مستنيكي
روح ومريم :جايين حالا 
 خرجوا وكان فيه ناس كتيرة اوي خطوبة علي ديق وكدا بس وسعت حبتين ههه 
مريم دخلت وكان اسر ماسك بوكيه الورد وعنيه لمعت اول ماشافها وقال بحبك اوي يا مريم انا مش قادرة اصدق انك هتبقي ليا 
مريم بخجل :ممكن البوكيه اصله عجبني 
اسر وبيرفع حجبه :وبنسبة للي قوللته دا ايه 
مريم :متلبسني شبكة بقا يلا
اسر بحب: عايزة اسالك سوال ليه موافقتيش تنزلي تجيبي معايا شبكة 
مريم لخجل وحب :اصل اصل عرفت ان مامتك الله يرحمها كانت مدياك هدية ودي فيها دهب لعروستك وقالتلك الهدية دي مني لعروستك وانت اتكسفت تقولي لموفقش بس انا هنبسط جدا لو لبستها وعارفة انك جبتها لانها حلو زيك وزي مامتك 
اسر بزهول وفرحة:معقولة فيه كدا انا بحبك اوي ي مريم ربنا عوضني بيكي 
مريم بخجل شديد :ونا بحبك اوي
قاطعتهم روح  بضحك :هنفضل كدا كتير عايزين تلبسها شبكة بقا الله 
ويا دبلة الخطوبة عقبالنا كلنا واخيرا لبست دبلته خلصنا من واحدة عقبال التانية 
روح وقفت في بلكونة تنظر بفرحة لصديقتها وتتذذكر ادم وتقول فينك ي ادم وحشتني 
مجهول بغمز : مينفعش مالك 
روح برفع حاجبها : انت اهبل ولا ايه ولسة هتمشي
مسك ايدها وبخبث :استني لسة القاعدة هتحل…
.
لسة هيكمل جملته خد  بوكس انما ايه قمر 
روح بدموع وفرحة :ادم 
ادم مش فاضي ياختي بيموت في مالك عشان ترتاحي هه اسفة علي مقاطعة 
ادم بغضب :انا هعرفك تمد ايدك عليها ازاي وتبص لحاجة متخصكش 
روح بتبعده عنه :سيبه يا ادم هيموت في ايدك ادم بُصلي ارجوك وبدات بالبكاء 
انتبه ادم لبكائها سابه مرمي علي الارض وراح لروحه 
ادم :اهدي ي روح انا هنا ومسك وشها بين ايديه انا جنبك ي حبيبتي
روح ومن بين شهقاتها : انا مش مصدقة انت واقف قدامي وايه اللي عملك فيك كدا متشلفط كدا ليه 
ادم بمزاح :لاة كنت بلعب ماتش كورة بس كورة علمت عليا هو ايه اللي ايه اللي مشلفطني انا كنت في حادثة مش في رحلة دا انا مصدقت صحتي ردت والظباط كانوا بيبحثوا عنا واول ما لقونا جوا  الجزيرة خدونا المستشفي  ودخالنا نتعالج  واول مسمحولي اخرج جيت جري عشانك
روح : انت مش عارف انا مبسوطة قد ايه انت نبض قلبي وسندي وضهري انت اللي بتفهمني من غير ماتكلم بعد الغياب دا كله وردتك دبلت واول لما شفتك بقت احلي وردة وزهرة في دنيا واوعي تبعد عني تاني فاهم احلف بحياتي حالا وبعدين هو مين اللي كان معاك 
ادم بحب : يروح دا انتي روحي انا الروح ردت فيا اول مشوفتك وحياتك عندي يا ست البنات ماهبعد ابدا عنك اللي كان معايا دا زين صحبي انا وهو شركاء في شركة واحدة هو موجود هنا بس شاف ماما وبابا قاعد يتكلم معاهم مصدق حد يحكيلوا اللي حصل ويهزر معاه مجنون  متخديش في بالك انتي 
روح : ربنا ما يبعدنا عن بعض ابدا ي دومي
ادم بتركيز وبيرفع حاجبه : ايدا ايدا  ايه اللي انتي عملاه في نفسك دا حاطة ميكب دا انتي ليلتك سودا وفستان ازرق وديق دا انا هربيكي ثانية واحدة
 يا بابا هات المأذون البت دي عايزة تربية من اول وجديد وانا اللي هربيها وبيغمز لروح
 روح بخجل وضحك :فعلا انا عايزة اتربي 
ادم  بضحك :واقعة واقعة 
 روح : بس يا سيد كدا عيب 
ادم  بضحك:متقوليش كدا احنا اهل 
روح بمرح  :بابا هو ماذون اتاخر ليه 
الكل ضحك وادامها ضحك بشدة وعاد الحبيب المفقود الي مسكنه وهو حضن حبيبته 
(وبعد خمس اعوام )
 عند اسر ومريم❤
 جابو للليان زي القمر وعايشين في وحب سعادة واكيد حبة جنان الحب ميخلاش من الجنان 
 عند ادم وروح ❤
عمار :كدا يابابا الحدوتة خلثت خلاث (كدا يابابا الحدوتة خلصت خلاص* )
سيلا توأم عمار : اها خلاث كدا خلاويث هروح انام بقا (اها خلاص كدا خلاويس هروح انام بقا*) 
عمار اثتني جاي معاكي (استني *)
ادم بضحك علي اولاده : مجانين طالعين لامهم 
حور :امهم سمعاك علي فكرة 
ادم بحب:هو في احلي من جنونك ي روح قلبي
حور بحب : اهو كلامك دا موقع قلبي فيك يا دومي 
ادم :يا قلب دومي متقولي بحبك كدا
روح :توء تدفع كام 
ادم  بضحك :استغلالية  اوي 
روح :اها ها تدفع كام 
ادم : امم هجبلك شكولاتة كتير اوي وهسيبك تتفرجي علي الكرتون والهندي حتي لو في الماتش ها في حاجة كمان 
روح بتفكير : وتاخدني تفسحني انا والعيال 
ادم بقلة حيلة :امري الله انطقي بقا
روح بحب :بحبك ي احلي واحسن واحن راجل في دنيا 
ادم وقام بحتضانها بحبك يا روح قلبي 
ورجع الحبيب المفقود لحبيبته وعاد الحب والسعادة الي قلبيهما وانتصر الحب والصبر وبدات حياة جديدا جميلة علي الحبيبين ♥️
تمت….
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ديفشا للكاتبة شهد مرسي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!