Uncategorized

اسكريبت نونا المجنونة الحلقة الثالثة 3 بقلم دينا عبدالحميد

 اسكريبت نونا المجنونة الحلقة الثالثة 3 بقلم دينا عبدالحميد 

اسكريبت نونا المجنونة الحلقة الثالثة 3 بقلم دينا عبدالحميد 

اسكريبت نونا المجنونة الحلقة الثالثة 3 بقلم دينا عبدالحميد 

محمد:والله يا حاج كنت لسه هنزلها والله يا حاج 

الاب: دى حركه تعملها ف اختك الصغيره يا محمد  

نوال: بتصنع العياط شوفت يا حاج ابنك علقني يا بابا 

الاب: متزعليش 

نزلها يا حيوان 

محمد: نزل نوال ونوال جريت حضنت ابوها واستخبت فيه وطلعت ل محمد لسنها. وبهمس قالت والله لانفخك يا محمد يا ابو طويله 

الاب :عايز تفسر للبيحصل ده 

محمد: هحكيلك يا حاج اصل نونا…….. 

نوال: مينفعش نتعب بابا يا محمد لازم يرتاح 

الاب: لا قول يامحمد نوال اى 

نوال: اصـ……. 

الاب محمد الى يفسر الى حصل 

نوال سكتت ومحمد بدأ يحكيله الى عملته نوال طول اليوم وقال بنت دايره تضرب الشباب بنت استرجلة يا حاج فهمنى المفروض اعمل اى..؟

 والاب جه ي بص لنوال نوال جريت تستخبي ف مامتها 

وبدأت تبرر 

والله يا حاج غصب عنى 

الاب ازاى 

نوال هما الى عصبونى 

الاب تقومى تضربيهم انتى هبله

وراح باصص بهدوء خدى هقولك

ونوال راحت خدها تحد دراعه وقالها: انتى اى الى وداكى القهوه يا نونا 

نوال: كنت بشوف هيما يا حاج 

الاب: اه فكرتنى 

رن على شباب العيله ولاد اخوالك واعمامك وخلاتك وكلوا وهاتهم ضرورى يا محمد  

محمد:حالا 

الاب اه حالا معاكم ربع ساعه ويحوا 

محمد حاضر ورن عليهم

وفعلاً شباب العيله كلها جم 

وكان الاب ماسك ف ايده عصايه زى فؤاد المهندس ف سك ع بناتك والشباب دخلوا قفل الباب وفضل يزعق فيهم انتوا السبب علمتولى البت البلطجه 

إبراهيم:والله يا حاج هى طول عمرها بلطجيه وزاد اما دخلت تربيه رياضيه مبقاش حد قدرها وهوب لقا عصايه جايه ع كتفه 

محمد لى كده يا بابا بس 

راح الاب هوب رزعه هو كمان واحده وفضل يضرب فيهم ونوال واقفه واراه تضحك وبتلف وراه عشان ميشوفهاش ويضربها 

راح واحدمنهم قال اشمعنا نوال مبتنضربش 

ف الكل قالوا اه اشمعنا 

الاب بيلف شفها بتهددهم راح هوب رزعها عصايه 

راحت  استخب ف الشباب والاب عمال يضرب 

الاب انا غلطان عبرتكم يا شوية عيال وسبتها معاكم علمتوها البلطجه بقت الالمانى ف نفسه 

ابراهيم استظرف لا يا حاج دى زى إبراهيم الابيض  

ومحمد رد لا ابيض اى دى اخرها صلاح لالا بتاع الفيل ف المنديل 

راح الكل ضحك والاب ساب الكل ونزل فيهم ضرب والشباب عمالين يقولوا ربنا ينتقم منك يا نونا

نوال بضحك عيب يا ولاد بتشتمونى قدام ابويا انا عشان بنت محترمه هشتكيله بس 

الاب لف ضربها وقلها بامارة ضربك للشباب يا بت ده انا هنفخك 

وبعد مخلص ضرب والشباب تعبوا من الجرى قدامه فقعدوا ينهجوا وقالوا اما تخلص قولنا ونوال استخبت تحت التربيزه بتاعت السفره وشدة الكراسي عشان تخبيها وفضلت تضحك عليهم 

الاب تعب وقعد 

الشباب:انت عايزنا نعمل اى 

عايز اشوف بنتى بنت

 انثي…

صعب؟

الشباب لا مش صعب نوال تغير الاستايل بتعها وخلصت 

وبيبصوا عليهاملقوهاش وقعدوا يدوروا 

إبراهيم:تلقوها مستخبيه 

اطلعى ابوكى تعب 

نوال من تحت التربيزه لاء 

محمد لى يا نونه انتى فين 

نوال:فجيبك يا عين ماما 

محمد اتسحب ورا الصوت وراح سحبها من قفاها 

عن اذنك يا حاج احنا هنقنعها بطريقتنا 

الاب اما اشوف راح محمد شايلها ومعلقها تانى والشباب ومحمد وقفوا قصدها

إبراهيم:بصي بقا ورب الكعبه لو متعدلتى لانفخك ابوكى ورمنا 

نونا بصت لعينه الورمه  كانت هتضحك لفت وشهاوبتبص لباقي الشباب وماتت ضخك 

نونا:انتوا كنتوا بتحربوا ولا دخلتوا ف تريله 

محمد متهربيش هتلبسى زفت فستان 

ماماهتخش تجبلك وانتى هتلبسي فاهمه 

نوال بتأفف:يووووووه  طيب 

الاب:وهتبطلى لبس البناطيل والترنجات 

نوال ازاى وانا تربيه رياضيه 

الاب تلبسى ف الكليه كده وتخرجى بلبس بنات وفساتين وچيب وبلوزات فاهمه 

نوال كانت هتعترض بس منظر ابوها والشباب 

ماشي 

بس والله باتكعبل مش بعرف امشي بيهم 

الام هتتعودى 

نوال ف سرها اه ده انتوا ربتطيه 

الاب بتبرطمى تقولى اى 

نونا بقول اسرة قويه ????

قويه…

الاب ماشى خشى البسي وورينى 

دخلت نوال لبست فستان وهي بتضحك ع منظر الشباب وراحت خطرلها فكره ونفذتها

وهوب خرجت 

الشباب اول مشفوها بدأو يعاكسوا ويهزروا 

الاب زعق فيهم بيلف 

الاب: نواااااال 

نوال ف ثانيه كانت مستخبيه ف مامتها 

الاب اى القرف ال ف عينك وشفايفك ده 

نوال ده مش قرف يا بابى ده كحل وروچ خفيف 

الاب بس حرام 

نوال لى ده ف بيتنا 

الاب والشباب 

نوال دول اخواتى 

الاب لأ

طب محمد اخوكى وابراهيم اخوكى رضاعه دول عادى 

 لكن الباقين دول يحلوا ليكى ف حرام 

نوال بتأفف: يووووه  طيب 

ومسحته 

الاب بضحك ربنا يهديكى 

وفجأه جرس الباب رن  قامت نونا فتحت الباب 

نوال: خير مين حضرتك 

الشخص دول اتبعتوا لحضرتك تسمحى تمضى 

نوال امضى اى يا عم انت راخر اتنيل 

الشاب: هو مش حضرتك نوال فتحى 

نوال: ايوه 

الشاب يبقا لحضرتك وياريت تمضى 

نوال محماااااد 

يسطا 

محمد: نعم 

نوال جيلك هديه 

محمد بت انتى عبيطه 

بيقول نوال يا هبله 

نوال مش معقول انا ليا معجبين وضحكت

الشاب اسف اى هقطعكم بس ممكن حضرتك تستلمى وتمضيلي بقا 

نوال مضت واخدت الهديه ودخلت 

الشباب ورينا وراح إبراهيم ساحب البوكس والشنطه منها وهوب فتحها 

والكل شفوها واندهشوا بس نوال مكنتش عارفه تشوف 

نوال ورينى يسطا 

إبراهيم اتحايلي عليا 

نوال اسفه هحبطك بس دى هديتى وهتجبها يشبح 

الاب زعق فيها وقال اى شبح دى مخلف سواق توكتك 

نوال طنشت وهوب مسكت ف ابراهيم وضربوا بعض والشباب بينهم بيسلكوهم والاب والام مصدموين 

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية عندما يعشق الظابط للكاتبة حسناء السيد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!