Uncategorized

رواية فريدتي الفصل الثالث 3 والأخير بقلم أسماء

 رواية فريدتي الفصل الثالث 3 بقلم أسماء

رواية فريدتي الفصل الثالث 3 بقلم أسماء

رواية فريدتي الفصل الثالث 3 والأخير بقلم أسماء

فريدة: مشاء الله بدات تتعلم مني يا دكتور
الدكتور: اي..لا لا دا انا مقولتش حاجه يلا نرجع للدرس
.. 
خلصت فريدة ورجعت ع البيت 
فريدة: ماما انا عايزة ادور علش شغل جديد 
الام مها: لا والنبي بلاش عشان متعمليش مشكله جديدة 
فريدة: لا صدقيني انا بقيت عاقله خلاص بصي هنزل شويه وجايه 
.. 
فريدة: يسطا انا عايزة اقدم علي وظيفه هنا 
مالك من وراها: حتي دا تقوليله يسطا 
فريدة: اي دا انت هنا اي الي جابك يلا 
مالك: بغض النظر عن يلا انا بشتغل هنا مع بابا ف شركته 
فريدة: اي دا انتو عندكو كام شركه 
مالك: الله اكبر من عينك 
فريدة: لا يعم مش هحسد يلا سلام بما انك هنا مش هشتغل هنا 
مالك ضحك: انتي مقبوله خلاص 
فريدة: اي دا بجد بس انا قولت مش هشتغل هنا 
مالك: متخافيش مش هدايقك ومش هسببلك اي مشاكل ف الشغل 
فريدة: طيب الحمد لله 
مالك: يلا طيب اطلعي مكتبك وهيفهموكي شغلك اي
فريدة: بالسرعه دي اشطا 
طلعت فريدة المكتب وكان جميل جدا ومالك هوة الي امر ان يكون مكتبها جميل 
مالك: ها عجبك مكتبك 
فريدة: اه جدا و عايزة اشكرك ع كل حاجه 
مالك: مفيش شكر بينا وبعدين دا واجبي
ابتسمت فريدة وكانت فرحانه جدا بالشغل الجديد 
فريدة: مامااااااااااااا
الام مها: في اي يا بت خضيتيني 
فريدة: قبلوني ف الشغل 
الام مها: وهترجعي تقولي رفدوني تاني 
فريدة: لا والله انا اتقبلت بجد واول يوم شغل كان انهاردة 
احمد: بس بالسرعه دي ازاي 
فريدة: صراحه اللي وظفني مالك هوة ابوه صاحب الشركه 
احمد: ايوا بقا يعم ما انا استغربت برضو ازاي بالسرعه دي كدا 
فريدة: بس يلا 
الام مها: الف مبروك وعشان خاطري ماتعمليش مشاكل 
فريدة بضحك: حاضر متخافيش 
الاب محمد: ضحكوني معاكو في اي
احمد: قبلو فريدة ف الشغل
الاب محمد: الف مبروك يابنتي بس اهم حاجه خلي بالك من نفسك 
فريدة: حاضر يابابا متخافوش عليا 
تاني يوم مشيت فريدة الجامعه وعدي اليوم عادي والكل كان مستغرب هي فريدة بقيت عاقله ومحترمه كدا ازاي وبعد ما خلصت جامعه راحت علي الشغل وكانت فرحانه جدا 
فريدة: ازيك يا مالك انا جيت 
مالك: نورتي هروح انا بقا عشان متتدايقيش 
فريدة: ادايق من اي 
مالك: عشان انتي بتخافي اعملك مشكله او حاجه 
ضحكت فريدة: يبا انا محدش يقدر يعملي مشاكل ????
مالك: انا خوفت 
فريدة: طيب يلا سلام هطلع انا مكتبي 
..
مالك: ها اخبار الشغل معاكي 
فريدة: صراحه متعب ومش راضي يخلص 
مالك: اه بتعملي كدا عشان اجي اقعد معاكي واساعدك  
فريدة: اي..لا لا والله مش دا قصدي 
مالك ضحك:  اهدي بهزر معاكي اسمحيلي اساعد فيه 
فريدة: اشطا خد اعمله كله 
مالك: نعم وانتي هتروحي فين ????
فريدة: خارجه مع خطيبي 
مالك وقف: اي خطيييبك 
فريدة: اي دا في اي بهزر 
مالك: اه..تمام 
فريدة استغربت: هوة في اي 
مالك: لا بس استغربت انك اتخطبتي من غير ما تقوليلي وكدا 
فريدة: طيب يلا عشان نخلص 
رجعت فريدة البيت 
فريدة: عايزة ااااااكل 
الام مها: حاضر هحطلك علي طول 
فريدة: طب والله انتي مرا عسل 
الام مها: مرااا هي مين دي الي مرا يا بت 
فريدة طلعت تجري ع الاوضه: مش بقولك انتي يا نبع الحنان 
تاني يوم راحت فريدة الجامعه 
يوسف: فريدة ممكن اتكلم معاكي شويه 
فريدة: انا وانت عايزيني ف اي بقا 
يوسف: صراحه عايز اقولك حاجه انا صراحه معجب بيكي 
مالك: هي مين دي اللي معجب بيها يلا
يوسف:يخربيت كدا يبني انت بتطلعلي منين وبعدين معجب ب فريدة وعايز اتقدملها انت اي اللي دخلك 
مالك: عايز تتقدم لخطيبتي واسكت ازاي 
يوسف : ايييي بتقول اي خطيبتك ازاي دا 
فريدة بصت لمالك وكانت مستغربه 
مالك: ايوا زي ما سمعت ولو وقفت مع فريدة تاني هأذيك ومسك ايد فريدة ومشيو 
فريدة: شدت ايدها مالك اي اللي قولته دا 
مالك: قولت اي 
فريدة: هوة اي اللي قولت اي انت بتقول خطيبتك والموضوع هينتشر ف الجامعه كلها 
مالك: ايوا انا جاي اتقدملك انهاردة ومشي 
فريدة اتصدمت بس كانت فرحانه
مالك: الو فريدة 
فريدة: نعم 
مالك: هوة اي الي نعم انتي مش جايه الشغل ولا اي 
فريدة: لا وانا استقلت 
مالك: كل دا عشان قولتلك هاجي اتقدملك ماشي وقفل ف وشها 
فريدة: اه يا واطي انا يتقفل ف وشي ماشي 
..
الام مها: احمد قوم يلا افتح الباب 
احمد: ماااشي
ابو مالك: ازيك يا ابني عامل اي 
احمد: بخير الحمدلله مين حضرتك 
مالك خرج من ورا ابوه: دا يبقي بابا يا احمد 
احمد: يا اهلا وسهلا هي فريدة عملت مشكله ولا اي 
مالك ضحك: لا متخافش مفيش مشاكل 
احمد: طيب اتفضلو 
دخلو وخرج ابو فريدة ومامتها ورحبو بيهم 
مالك: عمي انا جاي اطلب ايد فريدة وصدقني عمري ما هزعلها وانا فعلا بحبها 
الاب محمد: والله يا ابني دي حاجه تشرفني بس ناخد راي فريدة الاول…. روح يا احمد نادي علي فريدة 
احمد: فريدة قومي عندنا ضيوف وعايزينك 
فريدة كانت بتذاكر ومكنتش عارفه ان في حد برا: عايزيني اناا يبقي اكيد في مصيبه ????
خرجت فريدة ولقت مالك وابوه قاعدة فهمت انه جاي يتقدملها وكانت مرتبكه جداا 
ابو مالك: اهلا يابنتي فريدة 
فريدة: اهلا بحضرتك  …. وطبعا فريدة عارفه ابو مالك عشان بتشتغل ف شركته 
الاب محمد: يابنتي مالك جاي يطلب ايدك 
فريدة: اي دا هتقطعو ايدي وتدوهالو ولا اي 
ضحكو كلهم 
مالك: لا يعروسه مش كدا 
فريدة: عروسه ????
الاب محمد: انا بقول نخرج ونسيبهم شويه
فريدة: بص يلا متعصبنيش انا مش موافقه 
مالك: يا عمي الحمد لله العروسه وافقت  
فريدة: ابو شكلك دا انت عيل بارد 
مالك: هعديلك عشان انا طيب بس
وبعد شهر حددو موعد الفرح 
فريدة: ياحجه يا امي الفستان عامل اي
الام مها: جميل عشان انتي اللي لبساه 
فريدة: اي دا اول مرة تقوليلي حاجه عدله دا لو كدا كنت اجوزت من زمان 
الام مها ضحكت: انا طول عمري شيفاكي حلوة بس جعفر اللي جواكي بيخليني اخاف اقولك حاجه حلوة 
ضحكت فريدة: لا دلوقتي بقت جعفرة الطيوبه 
الام مها: اه طبعا ????
..
احمد: يافريدااااه 
فريدة: عايز اي يلا 
احمد: اي القمر دا اول مرة اشوف اختي قمر كدا 
فريدة: انا طول عمري قمر انا ربنا يحفظني ????
احمد: حصلش طب يلا عشان العريس وصل 
..
مالك: اهلا بحضرتك يا دكتور شكرا جدا انك قبلت دعوتي وجيب الفرح
الدكتور: اكيد لازم احضر دا انتو ولادي 
يوسف: مبروك يمالك
مالك: اي دا يوسف انت جيت 
يوسف: صراحه يعني فرح اخويا مجيش ازاي وحضنو بعض
..
خرجت فريدة وكانت جميله جدا 
مالك: اي القمر اللي طالع علينا دا 
فريدة: عارفه بلص بطل محن 
مالك: ابو شكلك يا شيخه يابنتي خليكي كيوت 
فريدة: قصدك يعني اني مش كيوت واني قليله اد صح 
مالك: بس اسكتي خلاص يخربيتك انا اسف 
فريدة: ايو كدا جدع ????
الدكتور: ماشاء الله طالعه قمر يا فريدة 
فريدة: اي دا حضرتك هنا يدكتور مش هتطردني المرة دي صح 
الدكتور ضحك: لا متخافيش 
يوسف: الف مبروك يفريدة 
فريدة: الله يبارك فيك يا يوسف 
يوسف: عارف انك مستغربه انا جيت لي بس انا بجد اسف علي كل حاجه 
مالك: اللي حصل حصل وانتهي 
فريدة: دعونا ننسي اخطاء الماضي ونعمل اخطاء جديدة ????
مالك: مراتي وافتخر ????
الاب محمد: حضن بنته فريدة وفريدة عيطت يا مالك بنتي امانه عندك انا عمري ما زعلتها 
مالك: اكيد طبعا فريدة انا هحافظ عليها اكتر من نفسي 
فريدة: مين دا اللي عمره ما زعلني ي بابا دا انت ومراتك علي طول بتزعلوني 
الام مها: مين دول اللي بيزعلوكي يا فريدة 
فريدة: لا يسطا انا مقولتش حاجه دا انتو عيله قمر 
تمت….

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!