Uncategorized

رواية أحببت خديجة الفصل الثالث 3 بقلم آية هاني

 رواية أحببت خديجة الفصل الثالث 3 بقلم آية هاني

رواية أحببت خديجة الفصل الثالث 3 بقلم آية هاني

رواية أحببت خديجة الفصل الثالث 3 بقلم آية هاني

_ اجهزي يا خديجة كتب كتابك النهاردة.. 
= ايه بتقول ايه يا مصطفى.. 
_ كتب كتابك النهاردة يا خديجة. 
دموعي نزلت زي الشلال خلاص يا خديجه أحلامك الورديه ضاعت مفيش حب وجواز زي ما ف الروايات صحيح الواقع مؤلم ولازم اتأقلم علي كده.. 
_ تمام يا مصطفى.. 
دخلت اوضتي وانا منهارة تماماً… 
.. 
_ انا محدش يفرض حاجه علياا يا بابا.. 
= الحد دا يبقي ابوك مش اي حد.. وكلامي هيتنفذ والجوازة هتم غصب عنك وإلا انت عارف بقاا ابوك ممكن يعمل ايه.. 
_ تمام يا بابا.. 
خرج من اوضة ابوه علي اوضته بكل عصبية وكسر كل حاجه ف اوضته.. 
= اوعدك يا بابا إني هخليها جوازة سوده علي دماغها هخليها هي اللي تطلب الطلاق بنفسها.. 
_ يلا يبنتي المأذون والعريس براا. 
خديجه ببكاء” بس يا ماما انا.. انا مش عايزة اتجوز انا هموت يا ماما.. علشان خاطري مش عايزة اتجوزه.. 
الأم ببكاء هي الأخرى ” علي عيني يا حبيبتي والله بس اعمل ايه مش معايا فلوس والله ادفعله .. بس ولا يهمك انا هخرج اقولهم بنتي مش موافقة علي الجوازة.. 
_ ماما.. استني انا جايه معاكي انا موافقة ع الجوازة.. 
= وانا مش موافقة متخفيش مش هيقدروا يعملوا حاجه.. 
_ بس انا موافقة يا ماما.. 
وخرجوا براا.. 
_ اهلاً بالعروسة. 
نوح بغضب وقال بصوت محدش يسمعه غيره “عروسة الشؤم”.. 
_ قول ورايا يا أستاذ نوح.. 
= وأن أعاملها معاملة حسنة.. 
لحد ما وصلوا لآخر جملة..
_ بارك الله لكماا وبارك عليكما وجمع بينكما في خير????..
وانهالت المباركات عليهم..
_ الف مبروك يا زوجتي.
= الله يبارك فيك..
_ مش يلا بينا بقاا ولا ايه..
= علي فين إن شاء الله..
_ علي بيتناا ولا دا كان كتب كتاب مين..
= بس لسه معملناش فرح..
_ بس احنا متفقنااش علي فرح هو كتب كتاب بس.. 
=….. 
_ يلا يا مرات ابني.. 
= ماماا.. انتي سامعه بيقولوا ايه.. 
لقيت ماما بصتلي بنظرة كلها حزن كدا ف فهمت إن اللي اتقال دا حقيقة مشيت معاهم من سكات.. 
_ نورتي شقتك يااا اه صح انتي اسمك ايه..
= انت مسمعتهوش ف كتب الكتاب.. 
_ لا سمعته بس عايز اسمعه منك تاني.. 
بصيت له ودخلت الأوضة اغير هدومي.. 
_ ياادي النيلة اانا ازاي انسي اخد هدوم معااياا.. 
_نووح.. يا نوح.. 
= ايوا يا خديجه فيه حاجه.. 
_ معلش ممكن تجيب ليا اي حاجه م الدولاب ليا البسهاا علشان نسيت اخد معايا هدوم قبل ما ادخل.. 
= اممم بس هنا مفيش هدوم ليكي.. 
_ انت السبب انت اللي خلتني اجي معاك من غير ما اجيب هدوم يبقي تتصرف بقاا.. 
= تمام.. 
_افتحي الباب.. 
= نعم.. 
_ افتحي خدي اللبس دا.. 
= اه معلش.. وفتحت الباب حاجه بسيطة.. وأول ما شافت اللبس اللي كان عبارة عن قميص اسمر من بتوعه.. 
_ ايه دا ايه اللي انت جايبة دا.. لا مش هلبسه اناا..
= خلاص هاتيه ووريني هتخرجي ازاي..
_ ياربييي طب بص هات اي ملاية من ملايات السرير..
= لااا..
_ نووح..
= خديجه..
_ نعم
= خدي الملاية اهي..
_ شكراا اخرج براا الأوضة بقااا..
= مش خارج دي اوضتي.. 
_ ماشي يا نوح.. 
 خرجت وانا مكسوفة بس اعمل ايه دا نصيبي.. 
_ احمم دور وشك الناحية التانيه.. 
= ليه عملالي مفاجأة.. 
_ اه مفاجأة.. يلا دور وشك.. 
وهوب لقاها خرجت براا الأوضة وراحت أوضة الأطفال.. 
خرج م الأوضة وضحك علي تصرفها الطفولي.. 
_ افتحي يا خديجه.. 
= لاا مش فاتحه.. 
_ هتفضلي كدا جوا فيه فيران عندك ف الأوضة.. 
خديجه صرخت وفتحت الباب.. 
_ ااااااع فاااار لااااااا.. واترمت ف حضن نوح.. 
نوح حس بحاجه جواه أول ما حضنته مبسوط ومرتاح بس ليه ميعرفش..
وفجأة..
يتبع……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية إشارة للكاتبة دعاء الأنصاري

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى