روايات

رواية تربية حواري الفصل الرابع عشر 14 بقلم ولاء حامد

رواية تربية حواري الفصل الرابع عشر 14 بقلم ولاء حامد

رواية تربية حواري الجزء الرابع عشر

رواية تربية حواري البارت الرابع عشر

تربية حواري
تربية حواري

رواية تربية حواري الحلقة الرابعة عشر

وفجاءه حور شافت جبل
جبل بإستغراب: رايحه فين يا حور
حزر بإستغراب ميقلش عنه: رايحه الورشه اكيد ليه هو في حاجه
جبل : لا بس المفروض انهارده هانروح نشوف الفستان والكوافير والحاجات اللي ورانا
حور بتنهيده: تمام ساعتين زمن اتمم على الشغل اللي في الورشه وارجع لامؤاخذه يعني داه أكل عيش ومصالح ناس وبيوت ناس متعلقه في رقبتي
جبل بضيق : تمام بس متتأخريش
حور بهزه رأس: تمام على بعد الضهر بساعه هتلاقيني في البيت سلام
وسابته ومشيت
اتحرك جبل يتمشى شويه
وصلت حور الشغل وهي متضايقه ومش عارفه سبب للي بيحصلها شافت العمال سايبين الشغل وقاعدين يهزروا
حور بزعيق :الله الله داه احنا بالصلاه على النبي قاعدين ومفرشحين على المصطبه
واحد من العمال بيحاول يبرر موقفهم: لا والله يا أسطى داحنا بس بنرفه عن نفسنا شويه قبل ضغطه الشغل
حور بزعيق: ترفه دي يا باشا في الجونينه مش هنا داه مكان أكل عيش مش طابونه عشان ترفه عن نفسك اللي لازمه يحافظ على أكل عيشه كان بها واللي مش لازم الباب يفوت فيل كل واحد منكم ملزوم منه بيت ومرا وعيال حافظوا عليهم عشان ورحمه ابويا اللي هايمشي ماهايعتبها تاني برجله فاهمين
كلهم بصوا لبعض وهوا رأسهم
حور بشخطه: يلا كل واحد على شغله ورانا مصالح ناس يا ترى يا بشوات عربيات الناس اللي هاتستلمها خلصت ولا إيه
محدش رد: ساعه زمن والشغل اللي هايتسلم انهارده يخلص وانا بنفسي هانزل اتمم عليه يلا
اتحركوا كلهم جري على شغلهم وطلعت حور المكتب وقعدت وغمضت عنيها بتعب
حور لنفسها :اوووووف وبعدين مش داه جبل اللي كنتي بتحسي بحبه وقلبك بيدق ليه دلوقتي قلبي بقى مقبوض يارب انا تعبت ريحني يارب ودلني على الصح
مر الوقت بسرعه وسابت حور الورشه في أمانه سبارس يتمم على الشغل ورا العمال
والظهر اذن وفعلا بعد الصلاه جبل رن الجرس كانت حور وهدي جاهزين
نزلت حور لقيت ثريا راكبه جمب جبل سلمت عليها حور بهدوء ردته ثريا ببرود وتكبر
ركبت حور بهدوء ورا وجمبها امها ووصل بيهم جبل لمحل فساتين كبير
ثريا بتكبر : داه أكبر محل هنا ولو معجبنيش حاجه هاننزل نجيب من القاهره
حور بملل: أكيد فستان حضرتك حره فيه أما فستاني فسوري أنا فيا عنين بحب اختار بيها وليا ذوق مبعرفش البس غيره
كل داه وجبل سامع وساكت وكأن شيئ لم يكن
اتحركوا الاربعه ودخلوا رحبت بيهم بنت من اللي شغالين في المحل
البنت بعمليه : حضرتك هاتشتري ولا تأجري
جبل بسرعه: لاء هانشتري شوفي العروسه تحب تختار ايه
قامت حور مع البنت ومعاهم ثريا اللي طهقت حور في عيشتها بس حور لبست قناع البرود
اختارت حور فستان لونه بيبي روز وفيه تطريز فضي رائع قصته تحفه
حور بانبهار : هاخد داه
البنت بطاعه: تمام اتفضلي جربيه في البروفا
واخدت حور تجربه
طلعت حور بعد ما لبست الفستان الكل انبهر بجمالها الفستان مع لون بشرتها الفاتح وعيونها الخضرا عطاها جمال رائع
البنت: واااو ماشاء الله كأن الفستان مصمم مخصوص علشانك فعلا الديزاين بتاع الفستان راسم جسمك بطريقه تحفه
ثريا بقرف: مش للدرجه شيفاه عادي يعني مش محتاج كل المدح داه شوفينا حاجه تايه أحسن
حور بلا مبالاه: المهم اني مقتنعه بيه حضرتك تقدري تختاري ليكي مش ليا اصلي مش عمياء ولا كتعه وبصت للبيت وكملت هاخد داه
البنت بإبتسامه : تمام تحبي تشوفي الحجاب والاكسسورات بتاعته
حور : تمام فرجيني اللي عندك
اخدتها على مكان فيه تشكيله طرح سواريه رائعه
أختارت حور طرحه روز أغمق من درجه الفستان ومعاها تاج صغير فيه فصوص ولولي واختارت بنظانه سيلفر وكان تشكيلتهم رائعه
حور بهدوء: تمام كده هاخد دول
وطلعت لجبل اللي منتظرهم بره
جبل بهدوء: خلاص كده
حور: اه تمام خلصت الفستان والطرحه والإكسسوارات
جبل: تمام هاحاسب ونشوف الباقي
وفعلا دخل جبل ودفع مبلغ محترم
وبعدها تواصلت المشاوير ما بين اختيار شوز و الكوافير وحجز أستوديو لسيشن التصوير واللي أصر جبل يكون خارج الاستوديو في مكان مفتوح
وبعد لفه طويله وقف جبل قدام مطعم كبير
حور بتبص حواليها: احنا وقفنا هنا ليه
جبل بحب: علشان ناكل لقمه بعد اللفه دي كلها طول اليوم ولا ةيه رائيك يا طنط
هدي بتروي وهي حاسه حب جبل لبنتها : عندك حق يا حبيبي تعيش وتنبسط ويسعدها وتسعدك يارب
ونزلوا ودخل الاربعه أصرت ثريا تقعد حمب جبل وحور معترضتش ولا حتى جبل
ومر الأكل مرور الكرام ورجع الجميع بيته
ومرت الأيام مرور الكرام الكل مشغول في أعماله الا هدي اللي بتفكر في كل التفاصيل وخلاص باقي يومين على الخطوبه
اتفقت مع طباخ وفراشه علشان الأكل والشرب
وكمان اتفق جبل مع فرقه ودي جي علشان الخطوبه وبحكم العادات في الحاره هاتعمل مسرح بره البيت
يوم الخميس قضته حور في الكوافير عمايل وش وماسكات
حور بنفخه وملل وحواليها أصحابها هدير وشذا ونرمين وهويدا وهاجر
حور بضيق : اوووف خلاص بقى وشي أتهري فيه ايه هو حد قلكم اني كلب جربان جايين تشيلو الجلخ من عليه وكتاب الله وشي بيستجير من عمايلك
البنت بتاعة الكوافير: يا عروسه علشان وشك يبقى منور
حور بزهق: يا ستي هو حد قالك اني لمبه مكانش شويه بودره وأحمر وأخضر وخلاص أرحمي أمي
البنت بصبر : يا آنسه كفايه حضرتك مرضتيش تعملي حواجبك وعملتي تشقير
حور بكشة وش : منا مش أخرها هادخل جهنم عشان كام شعريه انجزززي بقى
ساعات مرت وحور اخيرا خرجت
هدير بضحك: مفيش فايده فيكي يابنتي انتي عروسه يعني المفروض انتي اللي تطلبي اوبشن زياده
حور بزهق: بقولكم ايه فككم مني بقى داه ايه داه الواحد عامل زي خروف العيد اللي نازلين سلخ فيه يخربيت كده
الكل ضحك على حور اللي عمرها ماهتتغير مبتحبش المكياج ولا الدلع الماسخ
روحت وهي شبه خلصانه ودعت أصحابها ودخلت البيت اللي عامل زي خليه النحل من كتر الناس اللي فيه
اول مادخلت هدي زغردت زغرووووطه عاليه اوووي
هدي بفرحه : يا مشاء الله الله أكبر يا عروسه قمر يا قلبي ربنا يتمملك على خير
حور بإبتسامه: عنيكي حلوين يا أما علشان كده شيفاني حلوه
مر الليل طويل على الكل اللي مترقب الفرحه
الصبح بدري قامت حور على صوت الزغاريد اللي ماليه البيت من كل مكان
هدي شغلت القرآن الكريم بصوت عالي
وبره البيت الطباخ شغال في الصيوان اللي منصوب علشان يوكل أهل الحاره
الكل شغال من قلبه انهارده فرح والكل مشارك حريم خلانها واولادهم والجيران
قامت حور وخدت دش واتوضت وصلت فرضها وطلعت للناس اللي بره
هدي بسعاده مرسومه على وشها : ايه يا ضنايا اللي مصحيكي بدري كده
حور بهزه راس: تفتكري لسه يمكن عشان مزيكة حسب الله اللي شغاله دي والزغاريد اللي شايله حيطان البيت
هدي بمشاكسه: مش فرح يابت خلينا نفرح داه الناس بتقول يارب فرحه
حور بتنهيده طويله: ربنا يفرح قلبك يا أما
مر الوقت والجمعه اذنت ومعاهم الكل مترقب
وفي الجامع الكبير خلصت الصلاه والشيخ بداء الخطبه عن الزواج وتمت مراسم كتب الكتاب همام وكيل جبل وقطب وكيل حور لان عمها رفض رفض قاطع انه يكون وكيلها أو يحضر اصلا
وختم الشيخ كلامه بالجمله المشهوره بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير
وفي الوقت داه كان في شباب بتوزع حاجه سقعه وشيكولاته على كل اللي موجود في الجامع
مضي جبل وبصم على القسائم
واتحرك المأذون وخالها وجبل علشان تبصم على القسيمه
دخل قطب هو والماذون وجبل في اوضه الصالون
وطلب قطب من هدي تبعت حور
دخلت حور وهي لابسه عبايه استقبال زرقاء وعليها حجاب وسلمت على الكل
قطب بإبتسامه وحضن وباسها من جبهتها: الف مبروك يا قلب خالك
حور بإبتسامه: الله يبارك فيك يا خال
قطب : يلا علشان تمضي وتبصمي على القسيمه
وفعلا فتح المأذون الدفتر: ومضت حور على القسائم وبصمت فوق كل قسيمه
خلص المأذون وانسحب
وقطب استأذن يشوف اخته
جبل بسرعه خطف حور في حضنه
حور اتخشبت وحاولت انها تبعد بس ما عرفتش
حور بخضه: جبل من فضلك ابعد بتعمل ايه يا بني
جبل بحب: لا اعمل واعمل واعمل انتي دلوقتي حرمنا المصون ها دلوقتي مراتي مراتي ها نفهم بقى
حور بهزه راس: مفيش فايده فيك يا ابني اهدي على نفسك شويه عيب كده
جبل برفعه حاجب ومشاكسه: لا يا حبيبتي الهيب في الجيب ها
حور بضحك: الله جبل بيعرف يقول امثله شعبيه
جبل بضحكه: احلي جبل تصدقي ليها طعم تاني منك وانتي مراتي وختم كلامها بغمزه
حور طيب يلا بقى علشان هالبس وتوديني الكوافير
جبل بضحك : لوحدك انهارده اتكتبتي على أسمي رسمي بقيتي حرمنا المصون
حور بإستغراب: جبل اتلم يا أبا الله يسترك هاا
جبل بضحك أعلى لحد ما دمعت عنيه: والله ملموم يا بنتي المفروض حض بوسه مشبك كده يعني بس هاكتفي بهذا القدر مؤقتا بس مش كتير كلها كام شهر وتنوري بيتي وغمزلها بعينه
سابته حور وجريت على اوضتها
وظقايق كانت جاهزه طلعت هي وجبل لقي اصحابها منتظرين
البنات في صوت واحد يلا اليوم طويل والوقت بيجري
جبل اتخض
ركب جبل وجمبه حور وفي الكنبه اللي ورا هدير وشذا ونرمين
واتحرك على الكوافير
ساعات النهار مرت
وجاه المساء محمل بالأفراح
زفه كبيره من عربيات وموتسيكلات كتير قدام العريس وخمسات بجنون
وصلت الزفه قدام الكوافير كانت حور خلصت لأنها من الأساس عملت مكياج بسيط جدا يكاد لا يذكر
الكل واقف يتفرج
نزل جبل من عربيه فخمه مزينه بالورود والدانتيل
لابس بدله سوده شيك ولابس كارفات لونها فضي في وردي علشان تناسب فستان حوريته
دخلت الكوافير وهو مصدوم من جمال حور برغم باطه المكياج اللي يكاد يكون مش موجود أصلا
جبل بعيون بتطلع قلوب: طيب في كلام يكفي ويوفي الجمال لا والله كداب اللي قال ان بعد جمالك في جمال
والله حرام ان فيه عيون تشوف جمالك ولا تتشد وتنسحر ملكتي القلب والروح يا ملكه متوجه على عرش القلوب أصبحت بين قاب قوسين او أدني من مشارف الجنون فرفقا بقلب انهكه العشق من الغرام يا غرامي
خلص كلامه وباسها بوسه طويييييله في جبهتها
كل أصحابها في صوت واحد هييييح يا بختك بيقولها شعر حلو اوووي
اخد جبل حور وطلع من الكوافير على زفه جامده كل ما يمروا بشارع الكل يقف يتفرج على جمال الزفه
وصلوا الاستوديو وخلصوا تصوير واتحركوا على الحاره
دخول مهيب للزفه لفت كل الانظار ليها
قعد حور وجبل في الكوشه المخصوصه ليهم على مسرح في وسط الحاره
استقر الكل والكل بيهني ويبارك دقايق واشتغلت فقرات جميله من الدي جي ورقص الشباب وبدئت النقوط بمبالغ تخض
جبل بصدمه :حور هو إيه اللي بيحصل بجد إيه الفلوس دي كلها
حور بإبتسامه : دي نقوط وواجب كان لأبويا الله يرحمه موجب بيها مع الناس دي والتجار اللي قدامك
استمر الفرح لحد ما أعلن الدي جي عن تلبيس الشبكه شالتها هدي ودخلت هدي شايله صنيه كبيره مزينه بالورد عليها الشبكه الكل واقف يتفرج على الشبكه
لبس جبل حور الشبكه اللي كان شكلها ضخم
حور بتعب: جبل انا حاسه ان البتاع داه كاتم على نفسي
جبل بضحك: ههههه عمايل أمك هي اللي أصرت قوليلها تبارك بقى
حور بضحك: متقلقش دي قايمه بالواجب وزياده والله
خلص الفرح بسعاده على ناس وشر وحقد في قلوب ناس
زقزوق دخل بعد ما الناس مشيت
كان قاعد جبل وحور وهدي وهمام وثريا وقطب ونوال وسعاد وعيالهم
زقزوق: بضحك : سا الخير عليكم يا جماعه
الكل : مساء الخير عليك
هدي : خير يا حاج زقزوق
زقزوق: دي شنط النقطه ودي كراسه بالفلوس اللي جات بأسماء أصحابها
حور بإستفهام: مش دي كانت نقطه سابقه
زقزوق بتوضيح: ايوه يا بنت الغالي كل دي نقوط مردود بس بردوا في ناس زودت عن اللي عندها
كله متأيد بالورقه والقلم
حور بإطمئنان: تمام يا عم زقزوق تسلم يا غالي
زقزوق: ربنا يسعدك ويجعلك أيام كلها فرح يابنت الغالي ابوكي بس انهارده ارتاح في تربته
حزر بدموع بتلمع في عنيها: كان نفسي يكون وسطينا
جبل بمقاطعه: روحه حوالينا متخافيش هو حاسس بيكي وفرحان ليكي روحه حواليكي مفارقتكيش
استأذن زقزوق ومشي وبعده الباقي علشان الوقت اتأخر
************
تاني يوم اتقابل جبل وحور بس مع اختلاف اللول كان مجرد سلام
حور بضحك: ايه انهارده السبت والبنوك إجازه إيه اللي مصحيك بدري
جبل بحب: حبيت اقضيه معاكي ينفع
حور بضحك: طيب انا رايحه شغلي كنت قولتلي من إمبارح انا بقالي فتره مش منتبه للشغل علشان تجهيزات الخطوبه وكده
جبل بتفكير :هاجي معاكي إيه رأيك
حور بإستغراب : ماشي يلا بس يارب مترجعش في كلامك
جبل بحب: لا متقلقيش يلا اركبي
حور بطاعه: تمام يلا
ركبت حور ووصغت الطريق لجبل و20 دقيقه وكان وصل
ركن عربيته ودخل هو وحور وايديهم في ايدين بعض
حور : سلام عليكم يا رجاله
الكل وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اسطى
حور : يلا كل واحد على شغله بعد ما ياخد الساقع والحلو
نزل جبل من عربيته حاجه سقعه والباقي حلويات مغلفه اتوزعت على كل اللي شغال في الورشه
حزر: يلا بينا نطلع المكتب
طلعوا سوا مع انبهار جبل من المكان
حور بتأمل في ملامح جبل الل عمال يتفرج على المكان بتأمل : مالك يا جبل مستغرب ليييه
جبل بإنبهار: مكنتش متخيل ان المكان بالشكل داه كنت متخيله مجرد ورشه صغيره
حور بتوضيح: لاء طبعا اللي تحت الورشه وداه ملحق بيها لقطع الغيار وفي مخازن كمان ورانا فيها القطع من كل نوع من أول الصيني للكوري والياباني والروسي والألماني كمان
جبل : واااو بجد فعلا المكان شكله متمكن
حور بتأكيد: فعلا الكل عارف ان هنا مفيش شغل طلسأ واجري الشغل ال بييجي هنا عارف انه هايطلع صح
جبل بتفكير وشرود
حور : هوووون روحت فين
جبل بصمت وهو مش عارف يبداء الكلام منين
حور بتفهم: قول اللي جواك واحنا بنتناقش عادي يعني مش حسبه برما
جبل : شغلك هاتعملي فيه إيه بعد الجواز هايكون صعب عليكي بيت وشغل ولو ربنا أكرمنا بأطفال
حور : قصدك إيه أسيب الشغل
جبل : مش عارف ومش عارف بردوا الوضع هايكون إيه
حور بتوضيح: داه شغل ومصالح ناس وبيوت ناس هنا متعلقه في رقبتي لو قفلته أمي هاتصرف منين والناس دي هاتعمل إيه وأسم الحاج عامر يتنسي ولا إيه
جبل بتفهم : طيب إيه رائيك تمسكي العصايه من النص
حور بشك : إزاي
جبل بتوضيح سريع: يعني تشوفي حد هنا تكوني بتثقي فيه يمسك الشغل وانتي كل أسبوع أو أسبوعين تيجي تطمني على الشغل منها تبقى المكان شغال زي ما هو وبيوت الناس مفتوحه ومنها ارتاحي ومنها بردوا تقدري تلاقي وقت لبيتك ولا انا غلطان
حور وهي بتدور الموضوع في دماغها: سيبها على الله لما ييجي وقتها يحلها الحلال
************
مرت الأيام بسرعه وحور سلمت عربيه سوزي
سوزي بصدمه: واااااو بجد فعلا مش خساره فيكي في الفلوس مع انها كتير اوي يعني
حور بسخريه: والله يا مدام بصي على شكل عربيتك دلوقتي وعل شكلها يوم ما جبتيها متحمله على ونش لا مؤاخذه
سوزي: اوكي اوكي على العموم ميرسي
حور : شكرا
************
مر شهر كامل على كتب كتاب حور وجبل مبيخلاش كل ومن مكالمات ومشاكسه جبل لحور
وانهارده افتتاح محل همام
حور وهي واقفه وقفه جدعه معاهم بنت بلد بجد
حور بإبتسامه: ربنا يجعلها عتبه خضرا يا حاج الناس هنا فعلا كانوا عايزين محل زي كده بدل البهدلة في كل مكان شويه
همام: الله يباركلك يا بنتي لولا وقفتك انهارده مكانش الافتتاح داه تم كده والزباين ماليه المكان
حور : عيب عليك والله حضرتك في مقام ابويا وانا معملتش حاجه يعني
همام بلؤم: يابت دانتي عملتي ورقت وطبعتيه وبقى يتوزع في كل مكان غير اللي وزعتيه على زبائن الورشه وأهل الحاره
حور : كلنا بنكمل بعض يا حاج
همام: قولي يا بابا
حور بصمت ووجع: معلش اعفيني مش هاقدر انطقها لحد غيره وبالله عليك ما تزعل مني
همام بتفهم: عارف وعذرك معاكي يا بنتي ربنا يرحمه في حاب رب كريم
حور : الله يرحمه لو كنت عاشرته كنت عرفت يعني ايه الجدعنه بجد
همام: باين من تربيته ليكي باين من كل كلمه بتتقال في حقه من الصغير قبل الكبير
حور : الله يرحمه كان زين الرجال
جبل: ايه خلاص بقى يا حاج سيبلي مراتي شويه انتا مستحوذ عليها من بدري
همام: يحقلك والله يا أبني ربنا يسعدك ويفرح قلبكم يارب
حور وجبل آمين
سابها همام ودخل يشوف محله اللي مليان زبائن ومفيش مكان لرجل تتحط فيه والبركه كانت في حور
جبل بحب: طيب أحبك أكتر من كده إيه
حور بخجل لأول مره: جبل اتلم احنا وسط الناس وفي نص الحاره
جبل : انتي فرحه حياتي يا كل حياتي عارفه يا حور بدعي ربنا الأيام تجرب وتبقى في بيتي انتي فرحه عمري اللي استنيتها كتير اوووي
حزر بحب: قول يارب
جبل بلهفه: يااااارب
مر اليوم بخيره وشره ومرت أيام كتير
والوقت بيجري زي ما كان بيدعي جبل وباقي 3 شهور على فرحه العصافير
جبل شغال في شقته بإيديه وأسنانه
وحور وهدي: كل يوم تنل تجيبلها حاجات من جهازها وتنفع حماها وبتروح في الوقت اللي همام بيكون فيه بره المحل لانه بيرفض ياخد فلوس وداه اكتر حاجه مش بتحبها حور ولا هدي
يا ترى فرحتهم هاتكمل ولا لا
والقدر شايله إيه
…….؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تربية حواري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى