Uncategorized

رواية رياس الفصل التاسع والثلاثون 39 للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل التاسع والثلاثون 39 للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل التاسع والثلاثون 39 للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل التاسع والثلاثون 39 للكاتبة شيماء عسكر

في شقة جاسر 
نيسان كانت مسكت شعر رياس جامد لكن في الوقت ده ادخل جاسر و بعد نيسان عند رياس لكن قوة الحقد فوق قوته هو شخصيا 
نيسان..بقا بتمد ايدك علي امك علشان جربوعه زي دي يا جاسر 
رياس بتضحك مش مصدقه انها فعلا مريضه نفسيا لان جاسر بعدها عن رياس لكن مش ضربها… لا انتي حقيقي مريضه نفسيا هو لمسك اصلا يا وليه انتي اتقي الله ايه الكره ده 
جاسر ..رياس اسكتي انا هعرف اتصرف  
رياس بغضب شديد.. اتصرف يلا امك كانت شويه و هتقتل مراتك   
جاسر..قولت اسكتي 
وانتي امشي قدامي علشان الظاهر وقت حسابك بقا قريب اوي يا نيسان هانم  ،، 
و بنزل جاسر بيها لكن نيسان كانت عامله كمين ل رياس،،  
اول لما نزلت قدام العماره وقفت مع جاسر و كان فيه عربيه علي بعد كام متر بس،، 
نيسان غمزت ليهم من غير جاسر ما يشوفها 
وعملت نفسها خايفه علي ابنها،، 
نيسان..جاسر انت عارف اني بحبك قد ايه ليه تختار واحده زي دي 
جاسر بغضب:: مالها دي ها مالها  دي مراتي و انا مش هسكت اكتر من كدا عليكي 
نيسان بهدوء علشان الخطه تكمل.. طب تعالي نقعد في مكان علشان الناس و نعرف نتكلم 
ركب جاسر العربيه وهي جنبه  .. 
و نزل الأشخاص من العربيه و دخلوا العماره من الباب الخلفي  ،، 
اما عند رياس كانت قاعده منهارة من تصرف نيسان اللي فعلاً مريضه نفسياً  ،، 
طلعت فوق مش اخدت بالها ان جاسر مش قفل الباب كويس بعد ما خرج  
غيرت رياس هدومها.. و كانت هتنزل من علي السلم شافت شخص غريب لابس اسود و بلف في المكان طلعت تجري علي الاوضه و قفلت الباب عليها من جوا و حاولت تتصل بجاسر  لكن التليفون مش معاها فضلت تفكر كتير هتعمل اي لكن صوت خبط علي الباب كان قوي بتخاف من صوت الباب و بتدعي ربها ان الكابوس ده يخلص علي خير،، لكن مش كابوس ولا حتي حلم ده حقيقه.. 
فتحت الشباك لكن هي في الطابق العاشر مين هيسمع و مين هيشوفها،، 
طلعت في البلكونه و من حسن حظها كان فيه جاره ليهم وقفه هي كمان في البلكونه 
رياس بتنفس سريع من الخوف و قالت لست،،
عايزة تليفون ضروري ارجوكي 
الست مستغربة من شكل رياس.. مالك يا حبيبتي في اي اهدي 
رياس..في ناس برا عايزين يقتلوني ارجوكي اتصل علي جوزي 
الست خافت علي رياس.. طب اهدي يا بنتي جاسر بيه جوزك..! 
رياس..ايوه بسرعه حاسه الباب هينكسر  
بسرعه الله يخليكي  ،، 
بتتصل الست بجاسر بعد لما رياس ميلت الرقم ليها و من حسن حظ رياس كان جاسر سايب التليفون في الجاكت 
اما عند جاسر مكنش بعد كتير عن البيت قعد في كافيه و كان الغضب هو اللي مسيطر عليه بس صابر علشان هي امه في الاول و في الاخر 
نيسان.. حبيبي انت عندك طفل لازم تاخد بالك منه مش من ارض البور اللي معاك دي 
جاسر خبط علي الطاوله جامد.. ارض ايه بور  لو هي ارض برضو في بسببي مش قدرة احافظ عليها و مشيت علشان انتي تكوني قدامي دلوقتي و تقولي عليها ارض بور  
يا شيخه حرام عليكي  ،، انتي شيطانه 
نيسان..يا جاسر افهم انا عايزة مصلحتك يا حبيبي هي مش تنفع تاني لازم تتجوز و تخلف و يكون عندك عزوه  و ادم يكون عنده اخ يلعب معه 
جاسر مش مصدق كلامها.. لا ي شيخه ازاي وانتي اصلا مش عايزة معتصم في حياتك اشمعنا دلوقتي ابني لازم يكون عنده اخ 
نيسان..انت غير معتصم جاي علي الدنيا غصب عني و بعدين هو ابن حرام في الاول و في الاخر مش لازم يعني نفتح الموضوع ده اهو جه و خلاص و طول ما انا عايشه مش هتقبل معتصم ابن ليا،، لكن انت يا حبيبي قطعه مني و من محمود و عايزة اشوف اولادك  
جاسر… انتي عارفه انا نفسي اعمل فيكي ايه  
بعد ما رميت رزان في طريقي علشان توقعي بيني و بين مراتي،،نفسي اطلع بروحك،،لكن للأسف مقدرش اعمل كدا لانك امي و حرام عليا كمان اقولك كدا لكن انا تعبت منك و من كلامك السم ده و من كرهك لمراتي عملت فيكي ايه،، وهنا صوته بقا عالي،، 
حرام عليكي بقا عايز اعيش مع الانسانه اللي قلبي اختاره،، لو يوم واحد من غير مشاكل،، 
في الوقت ده نيسان قالت بكل حقد..مش هتلحق لان مراتك زمانها في دار الحق و احنا في دار الباطل،، 
جاسر مش كان مستوعب كلامها عن اي لكن رنت التليفون فوقت جاسر،،فتح التليفون و قبل حتي ما يقول الو كان صوت رياس اللي علي التليفون… جاسر انا هموت ارجوك الحقني  في حد عايز يقتلني  
جاسر بخوف…رياس اهدي انا جاي 
اتكلمت الست و قالت جاسر انا مش عارفه اتصرف ازاي لان الموقف صعب عليا و مش قادره اخد رياس عندي بسبب البلكونه انت عارف هي ازاي 
جاسر..انا هتصل علي الامن عبال لما اوصل 
طلع جاسر من الكافيه بطير مش بمشي اتصل علي الامن،، 
وهو سايق العربيه بسرعه جامده جدا،، 
اما عند رياس كان الباب انكسر عليها فعلاً 
قفلت رياس باب البلكونه عليها بخوف  و عيونها كلها دموع و مش قادرة تسيطر علي نفسها،، 
الست مدت سكينه ليها و اخدت رياس السكينه منها بيد كلها رعشه و خوف،،  
لكن طلقه من المسدس كسرت الباب عليها بعدت رياس عن الباب،، 
والست اتصلت علي جاسر تاني… الحق يا جاسر مراتك الناس دخلت عليها و الامن لسه مش جه.،، 
قفل جاسر  و كان روح بتطلع منه  ،، 
اما رياس وقعت علي الارض بسبب الرصاصه  اللي جت في ايديها و رمت السكينه و مسكت ايده جامد،، 
الشخص  .. وجه المسدس علي دماغ رياس  
لكن وقعت بسبب خبطه علي راسه و كان سببها جاسر  ،، 
قعد جاسر جنب رياس.. هششش خلاص اهدي انتي كويسه 
رياس اغمي عليها بسبب كمية الضغط ده  ،، 
و بعد ساعتين كانت رياس في المستشفى و الكل جنب منها،، 
رياس بتذكر المستشفى  و ابنها قامت من النوم بتصرخ بس علي ابنها،، 
جاسر..رياس حبيبتي اهدي مفيش حاجه 
رياس ب إنهيار عصبي و شكلها زي المجنونه،، 
دخل الدكتور  و الممرضه و علي طول كانت اخدت ابرة مهدى و رجعت نامت تاني.،، 
جاسر بقلق.. هي مالها يا دكتور 
الدكتور باسف..إنهيار عصبي شديد و ربنا يستر مش تدخل في غيبوبه بسبب رفضها للواقع  
بطلع الدكتور و جاسر لسه قاعد جنب منها و ماسك ايده بندم…اسف كل ده بسببي مش هسيب حقق يروح كدا 
محمود.. جاسر جالي خبر ان امك سابت البيت 
بقف جاسر..خالي بالكم من رياس  
و بطلع جاسر بغضب و كره و اتصل بالشرطه 
لكن هو عرف مكانها في البيت القديم فتح الباب و دخل  كانت هي بتتكلم في التليفون بغضب.. اهو شويه بهايم مش عارفين يخلصوا  منها 
الشخص الاخر  …….. 
نيسان…هروح فين يعني مش لقيت غير البيت القديم اقعد فيه ربنا يستر و جاسر مش يعرف مكاني  
بس جه صوت جاسر ليها من ورا..بس انا عرفت و خلاص هيكون اخر يوم ليكي وانتي حره 
في اللحظه دي دخلت الشرطه قبضت علي نيسان بس وقفت قدام جاسر بضحكه مجنونه..ههههههه هتموت ايوه هتموت و انت هتفضل لوحدك زي زمان هي مش بتحبك ايوه مش بتحبك انا بس اللي بحبك انت ابني و كل حاجه ليا هي هتموت  ،، و فضلت تضحك بجنون هستيري،، 
مشيت نيسان مع الشرطه،، و وقع جاسر علي الارض بتعب مكنش عايز كل ده يحصل لكن خلاص هو تعب من مرضها النفسي و الاناني  
اما في المستشفى،، كانت فيروز بتقرأ قران علي رياس و بتملس علي وشها،، 
فتحت رياس عيونها بتعب.. ابني فين 
فيروز بهدوء..ابنك عند ربنا ي حبيبتي و مفيش حاجه تكون غالية علي ربنا  ،، 
رياس بتلف عيونها في الاوضه..جاسر فين مشي و سبني زي كل مره صح هو سبني في المستشفى زي المره اللي فاتت  ،، بس قطع كلامها صوت جاسر داخل عليها بإبتسامة.. 
مين ده اللي يسيبك ي جميل انا اقطع رجلي قبل لما اسيبك 
رياس..بعد الشر عنك 
فيروز..احم احم انا هنا عيب كدا الكلام ده قدامي 
جاسر بسلم علي فيروز…اهلا فيروز هانم اتشرفت بمعرفتك 
فيروز بهزار..ايه هانم دي انت جوز بنتي برضو ولا ايه يا رورو 
رياس.. معلش اصل جاسر محترم اوي  
فيروز..طيب بدال محترم اوي لاني عارفه محترم بس قدامي لكن اول لما اطلع من باب الاوضه دي هيكون قليل الادب  
جاسر…ههههههههههه مين انا لا خالص 
فيروز..طيب انا هروح اشوف فريد فين عن اذنكم 
بتخرج فيروز  بقرب جاسر من رياس   ،،  اسف سامحيني 
رياس وهي بتمسح الدمعه اللي نزلت من عيونه ب ايديها السليمه.. مبحبش اشوف دموعك 
جاسر…رياس انا مش عارف اقولك ايه 
رياس..ولا اي حاجه كفاية اني معاك و انت معايا 
جاسر.. امي انقبض عليها 
رياس..ايه ليه مكنش شوية شد شعر 
جاسر.. ياريت علي شويه الشعر لكن للأسف  ،، و حكي جاسر ليها اللي حصل،، 
رياس…وانت مش عرفت كانت بتكلم مين 
جاسر..لا كان رقم خاص 
رياس…غريبة  المهم سيبك من كل ده دلوقتي انا عايزة اخرج من هنا 
جاسر… لا انتي لسه تعبانه 
رياس..جاسر انا كل ما هكون هنا  هتذكر ابني بلاش اتعب ارجوك عايزة اخرج    
جاسر..حاضر هشوف الدكتور 
رياس.. ماشي 
و تاني يوم كان الكل في الفيلا عند جاسر 
لميس غصب عنها قالت.. بس مكنش ينفع ترمي امك في السجن ي جاسر 
معتصم…وانتي عجبك كل حركاتها يعني 
لميس..لا بس كان ممكن عقاب تاني غير السجن 
معتصم..لميس انتي عارفه نفسك بتقولي ايه 
ده شروع في القتل عارفه يعني ايه 
جاسر..خلاص يا معتصم الكل يقفل علي الموضوع ده 
و في اللحظه دي نزلت رزان وهي ماسكه ادم و ورا منها الخدامه ب شنط السفر  ،، 
بروح جاسر عليها و رياس،، انتي رايحه فين 
رزان..مسافره 
جاسر..بكل البساطة دي كدا 
رزان… ايوه هاخد ابني و امشي
جاسر..هتمشي لكن ابني هيفضل هنا 
رزان..نعم 
جاسر..زي ما سمعتي كدا بضبط 
يتبع..
لقراءة الفصل الأربعون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!