Uncategorized

رواية فتاة الملجأ الحلقة الثالثة 3 الجزء 2 بقلم ملك محمد

 رواية فتاة الملجأ الحلقة الثالثة 3 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

رواية فتاة الملجأ الحلقة الثالثة 3 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

رواية فتاة الملجأ الحلقة الثالثة 3 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

أنهى اياد افتتاح شركته وقرر الرجوع للمنزل بعدما انتهى عمله

اثناء عودته مر عمدا من امام بيت ملاك 

كان الوقت متأخر 

وقف بسيارته امام المنزل وظل يتذكر ذكرايته معها

يوسف : بابا انت وقفت هنا ليه

اياد بإبتسامه : نفسي احضنها اوي يايوسف 

يوسف بتعجب : هي مين دي 

اياد بضحك : بنت مجنونه بس لو اتعرفت عليها هتحبها 

يوسف : البنت ال كانت بتتخانق معاك النهارده قدام الشركه

اياد بإبتسامه : اي دا انت عرفتها طلعت ذكي اهوه

يوسف : بس دي حلوه اوي يابابا وشبهه البنت ال كنت شايل صورها دايما معاك وتقعد طول اليلل تبص فيهم

إياد بإبتسامه : هي مش شبها ولا حاجه دي هي البنت ال صورها دايما معايا

يوسف بكسوف : هتتجوزوا بقى وكدا 

إياد : هنتجوز اكيد بس انا نفسي اعرف مالها من وقت ماجيت وهي متغيره معايا 

يوسف : يمكن مش بتحبك

اياد : تصدق صح ممكن الفتره ال بعدت فيها عنها تكون نستها حبنا 

يوسف : طب وانت هتعمل اي بقى هتسبها

اياد بإبتسامه : اسبها دا مستحيل هو حل واحد مفيش غيره هخليها تحبني من الأول 

يوسف بكسوف : انا عايز احب انا كمان

اياد بضحك وهو يداعبه : لسه بدري ع الموضوع داه متستعجلش كلنا لازم نشرب من كاس الحب بألمه وحلاوته بكل حاجه لازم كلنا ندوقه

يوسف : طب يلا نروح بقى انا عايز انام

اياد بإبتسامه : يلا يابطل 

ثم قاد السياره وأتجهه لمنزله

سمعت ملاك صوت سياره تتحرك من امام منزلها ففتحت شباك غرفتها تنظر من بالخارج

رآت سياره تمشي بعيداً لكنها لم تستطع تحديد سيارة من تكون 

دخلت وأغلقت الشرفه وجلست على سريرها وأخرجت دفترها لتسرد له ماتشعر به 

أمسكت بالقلم وبدأت السرد بتنهيده تختصر كل ماتشعر به 

قائله

: اليوم انا أمتلك عائله اعلم انها عائله صغيره جدا مكونه من ام وابنه فقط 

 كنت اتمنى ان تصبح اختي جزءاً منها لكن لا اعلم سبب رفضها حتى بعد عفو والدتي عنها لما قررت العيش بمفردها هل تكرهني لهذا الحد 

 ‏الله يشهد اني لا كنت اطمع ف الحصول على مال او منصب كل ما كنت اريده عائله فقط لا اكثر 

 ‏ليتها تعلم انها مرحب بها دائما لتدخل ال عائلتي من جديد 

ثم تنهدت وقالت 

انا متأكده انه سيصبح لدي عائله كبيره يوما ما 

سأنجب الكثير من الأطفال لأشعر بأجواء العائله التي حرمت منها 

لكن العمر يجري بي متى سأتزوج ياترى وماذا انتظر؟

 ف إياد قد تزوج وأنجب وسالي قد تزوجت ايضا وسيف موعد زفافه بعد ايام قليله ونور وناهد ومعظم اصدقائي تزوجوا 

 ‏فماذا انتظر انا !

 ‏ثم تخيلت حياتها وهي إمرأه عجوز لم تتزوج وتعيش ف هذا البيت الكبير بمفردها ولا احد يزورها

كتبت بخوف 

لا لن اسمح بحدوث هذا من الغد سأبدأ البحث عن فتى احلامي 

ثم أغلقت دفترها وأمسكت هاتفها قائله وهي يتملكها الخوف

: طب واستنى ليه لبكرا العمر بيجري بيكي ياملاك وهتموتي بردو وانتي مش عندك عيله 

“فتحت موقع للزواج وأنزلت صورتها قائله”

: فتاه جميله جذابه تتمتع بعقل متزن وصاحبة إطلاله مميزه تبحث عن زوج جاد يكون طويل وعنده عضلات لازم يكون رومانسي وهادى ويكون حلو اكيد يعني انا عايزه اولادي يطلعوا حلويين

للتواصل اتصل على رقم هذا ………

او العنوان ………..

ثم كتبت عنوانها واتمت املاء القائمه وأغلقت هاتفها ونامت

__بقلم ملك محمد______

اياد قبل نومه كان يتصفح الأنترنت فإذا برساله من شادي صديقه يقول له

: يابني مش دي ملاك

وارسل له لينك الموقع 

اياد كان يحتسي القهوه ويتكئ على سريره وهو مبتسم

عندما رآى الرساله لم يتمالك نفسه وتنسارت من فمه بصدمه وظل يكح بشده

وضع الكوب من يده وجلس معتدلاً 

فتح الرساله وضغط ع الينك فدخل ع الموقع ورآى صورتها ومكتوب تحتها 

فتاه جميله تتمتع بعقل متزن 

اياد بصدمه : تتمتع بعقل متزن ! لا بقى دا غش هي مين دي ال تتمتع بعقل متزن 

أكمل القراءه وهو مصدوم ويشعر بالغضب 

اكيد عايزاه عنده عضلات علشان انتي بالذات لازم تتشعلقي ف المروحه 

وعايزاه حلو علشان ولادك يطلعوا حلويين 

لا ان جيتي للحق هما هيطلعوا لاسعين لأمهم

حاضر اما اشوفك ياملاك

ثم بعث رساله لشادي قائلا

: البنت دي هتموتني قريب 

شادي بتعجب : انا مشترك ف الموقع داه علشان بدور ع عروسه اتفاجئت لما شوفت صورتها

إياد : دي لسعة على الآخر 

شادي : هو انا كنت عايز أقولك حاجه بس مش عارف اجبهالك ازاي 

اياد : قول قول انا بقيت تنح من كتر الصدمات 

شادي : بصراحه ملاك منزله المنشور مكملش نص ساعه وعدد زيارة موقعها عدى الألف 

_________ Malak Mohamed ______

“نهار يوم جديد” 

أستيقظت ملاك على صوت ضجه ف الأسفل 

نزلت من غرفتها وفتحت باب المنزل 

فإذا بها ترى الكثير من الشباب الجذاب والأنيق

كان شعرها مبعثر وترتدي بجامه ذات اكمام واسعه تغطى يدها 

وترتدي في رجلها حذاء على شكل ارنب 

ملاك نظرت لهم بإبتسامة صدمه قائله 

: هاي 

لم يرد أحد عليها والجميع ينظر لها بصدمه

نظرت ملاك على الحذاء الذي في رجلها 

شعرت بالأحراج ردت بإبتسامه تداري بها ماحدث قائله : بعد اذنكوا ثواني هندهلكوا صاحبت اعلان الجواز من فوق 

ثم دخلت بسرعه وأغلقت الباب خلفها قائله وهي تحدث نفسها

: اووف اي ال انا هببته داه انا مكنتش اعرف الموضوع هيقلب جد كدا 

انا هطلع اوضتي تاني وكأن شئ لم يحدث

ثم تسحبت ببطئ لتصعد لغرفتها

فجأه وجدت والدتها تقف امامها

ملاك بإبتسامه إرتباك : في ناس كتير عايزين ورد بره انا هروح انام بقى وانتي شوفيهم 

والدتها : تعالي هنا عايزين ورد بردو ولا جاين لورده معينه

ملاك ببرائه : ع فكره بقى دي فكره جتلي بعد الساعه 12 وانا مش مسؤله عن افكار بعد 12دي خالص 

والدتها  : عايزه تتجوزي 

ملاك بحزن : لا او اه بس مكنتش اعرف الموضوع هيقلب جد كدا 

والدتها بفرح : انا مش زعلانه ع فكره انا مبسوطه انك قررتي تبصي لمستقبلك بس مش هي دي الطريقه ال تتجوزي بيها 

ملاك بتوتر : طيب ممكن نتعاتب بعدين بس نخلص من ال موجدين بره دول 

والدتها : انا مليش دعوه انتي جبتيهم غيري هدومك واطلعي اعتذري منهم 

ملاك بعصبيه صعدت لفرفتها لتغيير ثيابها 

كانت تحدث نفسها بذمجره قائله : يووووه بقى هتصرف ازاي انا دلوقتي 

قامت بتغيير ملابسها وترتيب شعرها وخرجت بكامل أناقتها لهم 

احد الشباب بغمزه : اي القمر داه 

شاب آخر : لا بس بصراحه احلى من الصور بكتير

ملاك تقف بعيداً بخوف تحدث نفسها : افكار بعد 12دي هتوديني ف داهيه 

فجأه يأتي اياد ويصف سيارته جانبا وينزل منها ويقترب من ملاك وعروق وجهه بارزه من شدة الغضب 

ملاك بخوف وتوتر: اكيد مش جي علشان الأعلان مش كدا

إياد : دانا هطربقها فوق دماغك بس اصبري 

ملاك بصدمه : وانت مالك بيا وقولتلك مية مره بطل تلحقني 

احد الشباب وضع يده على كتف اياد قائلا : انت يااستاذ انا جي قبلك في دور استنا فيه 

ملاك بضحكة خوف وتوتر : ههه ايوا ايوا بالدور 

إياد وهو يكز على اسنانه : ادخلي جوه

ملاك بغضب : ملكش دعوه بيا قولتلك وايوا انا هختار عريس دلوقتي

اياد بغضب : بقى كدا 

ملاك بغيظ : ايوا ووسع بقى علشان انا مش شايفه منك حاجه 

احد الشباب بضيق : ماتخلصونا بقى ياجدعان احنا مش فاضيين للعب العيال داه 

إياد ادار ظهره لملاك كانت تقفز لأعلى حتى ترى الشباب لكنه كان يحجب عنها رؤيتهم 

إياد : اتفضلوا من هنا دي واحده مجنونه 

احد الشباب : وانت مين انت علشان تتكلم نيابه عنها 

اياد بكل ثقه : انا جوزها 

ملاك بصدمه: جوزها جوز مين 

احد الشباب : ولما هي متجوزه بتلعب بقلوب الشباب لي انتو البنات مبقاش عندكوا رحمه 

ملاك تحاول الرؤيه لكن اياد يقف امامها 

: محدش يصدقه انا مش متجوزه وربنا ولا اعرفه

احد الشباب : يوووه بقى اي لعب العيال داه 

اياد نظر لها قائلا : اي ياروح قلبي شكلك مخدتيش العلاج النهارده 

ملاك بصدمه : علاج اي 

اياد : علاج التهيؤات ال بتجيلك ع طول دي مره تقولي انا مش متجوزه ومره تقولي انا طفله وعندي 10سنين وكل شويه تخترعي حاجه 

ملاك بصدمه : ها 

اياد : مينفعش كدا ياحبيبي تعالي ناخد العلاج تعالي 

الشباب بدأو يرحلون وهم يرددون : لا حول ولا قوة الا بالله ربنا يشفهالك 

ملاك بعصبيه : استنوا انتو رايحين فين انا مش مراته 

اياد وهو يكز ع أسنانه ويكتم غضبه :  ششش هطلع روحك بس اصبري 

نظرت ملاك فوجدت الشباب قد رحلوا 

دفعت اياد بعيداً عنها بغضب قائله

: انت ليه مش عايز تسبني ف حالي بقى

اياد جذبها له مرة آخرى قائلا : سبتك قبل كدا ومستحيل اعملها تاني 

ملاك بتوتر : اياد ابعد عني انت مجنون

إياد وهو يضع يده حول خصرها ويمسك بها بقوه : اتعلمت الجنان منك وخليكي متأكده انك مش هتكوني لحد غير ليا 

ملاك وهي تحاول الأفلات من بين يديه 

: انا عمري ما اقبل اني اكون بديل لاي حد انت قدرت تعمل اسره من غيري رجعت ليه دلوقتي

اياد بتعجب : أسرة اي ال بتتكلمي عنها 

فجأه تقترب منهم فتاه جميله جدا بملابس أنيقه تمسك بيد يوسف 

تتحدث بدلع قائله

: ايادو انت سايبني انا ويوسف بقالنا فتره ف العربيه لوحدنا مش يلا بقى انا زهقت 

اياد بصدمه ترك ملاك ووضع يده على رأسه قائلا : كدا اتعمت ع الآخر 

ملاك بصدمه : اياد بقى ايادو من امتى داه 

اياد بإرتباك : ملاك انتي فاهمه غلط 

ملاك ركلته برجلها قائله بغضب : روح يا إيادو انت أتأخرت اوي ع الهانم اياك تفكر تلحقني تاني هو انت فاكرني لعبه

ثم تركته ومضت للأمام 

اياد يقف ممسك برجله من الألم 

بعدها رجعت خطوتين للخلف مره آخرى قائله : ع فكره زوقك بلدي اوي 

ثم تركته ودخلت للمنزل وأغلقت الباب بقوه 

والدتها : ها خلصتي المهزله ال بره 

ملاك بغضب : لا لسه 

ثم دخلت على الحمام واخذت دلو مملؤ بالماء وصعدت لأعلى

كان اياد يتحدث مع الفتاه قائلا

: اي يانرمين ال انتي عملتيه داه هو انا مش قايلك متجيش مهما حصل وكمان اي زفت ايادو دي انا مش طلبت منك ان المعامله تكون رسيمه 

نرمين بدلع : هو أنا عملت اي غلط يعني السكرتيره بتاعتك وكانت راكبه معاك رايحه الشغل

اياد بغضب : وهي هتعرف منين انك السكرتيره وان عربيتك بتتصلح فانا خدتك معايا مضتر دي دماغها زفت ودلوقتي هتألف قصة حبنا وهي قاعده 

نرمين اقتربت منه ووضعت يدها على صدره بدلع قائله : خلاص انا اسفه مش هزعلك تاني 

ملاك فتحت الشرفه وفي يدها الدلو نظرت لهم من فوق رآات نرمين تضع يدها على صدر اياد وتكلمه بدلع 

فقامت بسكب الماء عليهم ودخلت بسرعه وأغلقت الشرفه

نرمين بصراخ : ااااه اي داه

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية لو كان خيراً لبقى للكاتبة نورهان صبري.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!