Uncategorized

رواية ولاد العم الفصل الثاني 2 بقلم أسيل حسام

 رواية ولاد العم الفصل الثاني 2 بقلم أسيل حسام

رواية ولاد العم الفصل الثاني 2 بقلم أسيل حسام

رواية ولاد العم الفصل الثاني 2 بقلم أسيل حسام

زياد.. بقولك  يلا ادخلي  مفيش بنت تقف برا لغايه دلوقتي  لوحدها 
اسيل  .. اوعى وسع ايدك دي  أنت ازاى تمسك ايدى يا حيوان انت 
زياد.. حيوان؟  امم  تمام كده  وقام  سايب  ايدها  ودخل  اوضته  ورزع الباب  وراه  
*في حد  صوره وهو ماسك  ايدها  … 
اسيل دخلت اوضتها وهي متضايقه من تصرف زياد وفضلت تشتم فيه 
زياد كان نفسه يروح يجيبهامن شعرها بس مسك نفسه عشان ميعملش مشكله وهو معروف انه عاقل وهادي مسك كوبايه المايه ف ايده  وضغط عليها بكل غضبه..بنت ال** ازاى تقول عليا حيوان  والكوبايه اتكسرت في ايده 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
تاني يوم الجميع على الفطار وزياد كل شويه يبرق لاسيل 
احمد..في اى يا زيزو 
زياد..في اى؟
احمد بخبث..مش على بعضك كده وحسك متضايق..ايدك مالها يابرو اتعورت من ايه 
اسيل بصت على ايده وقالت ف سرها..أي ده للدرجادي دعواتي مستجابه عقبال م نخلص منه ع الاخر عيل رخم 
زياد قام وقف..مفيش يا احمد..أنا رايح الشركه يا جدى وهرجع بليل 
العربى..ماشي يابنى بالسلامه 
خلصوا اكل وكانو قاعدين 
احمد..ازيك يا اسيل اخبارك 
اسيل..كويسه الحمدلله 
احمد..كويس..هو انتي فضلتى سهرانه ولا اى 
اسيل..آه فضلت شويه 
احمد..ماشي أنا رايح الجامعه ونتكلم بليل باى 
اسيل..باى 
زين..كان بيقولك اى 
اسيل..مفيش بيقولي رايح الجامعه 
زين..تمام انا خارج اتمشى شويه 
اسيل..طيب وانا هروح اوضتي 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
اليوم عدى والليل جه احمد راح عند زياد في الشركه 
احمد..اي يعم زياد اخبار الشغل اى 
زياد..حلو وانت عامل اي ف الجامعه
احمد..عادي يسطا على الله حكايتي???? 
زياد..فاشل طول عمرك 
احمد..اى رأيك نروح نسهر شويه 
زياد..احنا ومين 
احمد..في بنات يبرو متخفش انا مظبتك(اتقوا الله)
زياد..مش قصدي ياعم قصدي حدمن الشباب جاى 
احمد..اه عمر  ومروان جايين 
زياد..اشطا 
راحو المكان وفضلو قاعدين وشربو كتير بس مشرب زياد كان فيه منوم 
احمد خده وروحوا البيت متاخر قرب الفجر والكل نايمين 
راح بيه عند اوضة اسيل اللى كانت رايحه في النوم لانها مانمتش امبارح 
احمد دخل زياد جمبها على السرير براحه خالص بدون ما تحس وكركبله هدومه وشعره 
احمد ده واطى اوى يجماعه والله???? 
خرج بسرعه وقفل الباب…
الفجر اذن والعربى صحى لأنه متعود يقوم الفجر.. نزل صلى وخرج الجنينه كان الجو لسه ضلمه شويه 
مفعول المنوم راح من عند زياد وبدأ يفوق بيتقلب لقي اسيل نايمه جمبه اتنفض بسرعه من ع السرير وحركته خلتها تصحي 
اسيل بصراخ…يا ماماااا أنت بتعمل اي ف اوضتي يخربيت اهلك أنت مجنون ???? 
زياد راح عندها بسرعه..اسكتي عشان مخرسكيش خالص أنا اصلا معرفش اي اللى جابنى هنا 
اسيل بدموع..يالهوي افرض حد شافك دلوقتي هيقولو عليا ايه قليله الادب اعمل اى دلوقتى بس  وبعدين رجعت تعلى صوتها تاني..انت هتستهبل يلااا ولا اي ازاى متعرفش جيت هنا ازاى طب والله لافضحك واقول لجدو 
زياد..ششش افصلى بقا يخربيتك اي كل ده كلام قلت معرفش خلاص 
اسيل..أنت مش محترم اصلا عشان تدخل اوضة بنت.سكتت شويه وبصت جمبها على السرير  ينهااااار اسود أنت كنت نايم جمبى  يحيوااان ازاى تعمل كده 
زياد راح ناحيتها وهى ترجع ورا لغاية م لزقت في الحيطه  حط ايده على بوقها 
..اسكتي بقا عشان صدعتينى وبعدين قلت مره مش فاكر جيت اوضتك ازاى وحكايه نمت جمبك دى أنا اصلا مستنضفش ابص لك تمام مش محور الكون انتى كلام كتير مش عاوز انا خارج ومسمعش صوتك تمام 
كل دا وهى مركزه في عينه ومستغربه هو ازاى بيتكلم ببرود كده
زياد سابها وخرج 
لقي  جده  مقابله … 
العربى  .. أنت بتعمل ايه هنا؟ 
زياد.. هاا  مفيش  يا  جدو  مش  بعمل 
العربى  .. اه  وانت شايفنى  اعمى  ولا  حاجه  بتعمل  ايه  في  اوضة  البنت  دلوقتي  .. لحظه  كده  دا  انت  كنت  نايم  كمان  انطق  يازياد  
زياد  .. يا  جدو  والله  مفيش  حاجه  صدقني  
العربى  .. اه  انت  شكلك  بقا  عايز  تتربى  صح  هتتجوزها  يا  زياد  فاهم  
زياد  .. اتجوز مين يا جدى  دى هربانه  منها دي  وبعدين انا مش عارف دخلت اوضتها  ازاى  صدقنى  والله 
العربى.. انت  عايزني اصدقك وانت  خارج  من اوضة  البنت الساعه خمسه الفجر  وحالتك عامله كده  بشعرك  ده  وزراير القميص  مفتوحين  هو  دا  الاحترام  يا  استاذ  زياد 
زياد  .. والله  يا  جدى  محصلش  بينا  حاجه  صدقني  انا  صحيت  لقيت  نفسي  نايم  جمبها  بس  متجوزنيش  ليها  يا جدى  انت  عارف  انى  مقدرش  اكسر  كلامك  
العربى  .. هى  كلمه  قولتها  وبعدين  دى  مش  حد غريب  دى  بنت  عمك اتفضل  يلا  على  اوضتك  مش  عايز  نقاش  اقولك  حاجه  كمان  كتب  الكتاب  انهارده  انا  مش  ناقص  فضيحه  تحصلى  من ورا  سببك  اتفضل  من  هنا  يلاااا  
زياد  مشي  والجد  خبط  على  اسيل  ودخل  
اسيل  .. اتفضل  يا  جدو  
العربى  .. عامله ايه  
اسيل  .. الحمدلله  اى اللى  مصحى  حضرتك بدرى  كده 
العربى  .. كنت بصلى  الفجر  وانتى  صاحيه بدري ليه 
اسيل  .. هاا  مفيش  عادي  
العربى.. زياد  كان في  اوضتك  بيعمل ايه! 
اسيل  خافت  … ززيياد  انا  والله  يا جدو  معملتش  حاجه  صدقني  والله 
العربى  .. انا  مش  عايز  نقاش  كتيير  بس  انا  جاى  اقولك  كتب  كتابكم  بليل  
اسيل  .. احييه  يا  جدو  ????
العربى.. نعم  
اسيل  .. اقصد  يلهوى  يا  جدو  كتب  كتاب  اى  لأ  بالله  انا  مش  بطيقه  وربنا  والله  مفيش  حاجه  حصلت  بينا  انا  صحيت  لقيته  جمبى 
العربى  .. أنا مش عارف  اصدقكم  ولا لا  الله  اعلم  بس  لو  حد  تاني  شافكم  هتبقي  فضيحه  وانا  مش  مستنى  فضايح  بسببكم  أنا  خارج  جهزى  نفسك  
اسيل  فضلت  مصدومه  عايزه  تعيط  وعايزه  تقوم  تضرب  زياد فضلت  قاعده  تعيط  وتشتم  فيه  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
اتجمعوا  كلهم على  الفطار  والعربى  قال لهم  انه كتب الكتاب بليل 
كلهم  بصدمه.. ايه  ازاى؟  
زين  .. ازاى  يا  جدى  يحصل كده وانا معرفش انا مش اخوها الكبير 
العربى.. وانا مش  جدها وبعدين مهى قاعده  معاك في البيت اهى شايفها راحت بلد تانيه 
زين  .. طب  مفيش  خطوبه  وبعدين  هما  ميعرفوش  بعض  
العربى.. لأ مفيش  خطوبه وبعدين  العرسان  موافقين  احنا  مالنا بقي  
زين  بص  لاسيل  وسكت  
خلصوا  أكل وزين  خد  اسيل  وراحو  اوضته  
اتفضلي  فهميني  الكلام  اللى جدك  قاله ده 
اسيل  بتوتر  .. مفيش  حاجه  هو  جه  قالى  زياد  طالب  ايدك  وانا  وافقت  
زين  .. آه  بالسهوله  دى تعرفيه  منين  انتى  عشان  توافقي  هاا  دا  احنا  مكملناش  يومين  هنا  بصي  الموضوع  ده  مش  داخل دماغي لوحدي  في  حاجه  قولى وانا  هتصرف  
اسيل  .. والله  مفيش  حاجه  يا زين  انا عمرى  ما  خبيت  عليك  حاجه  
زين  طيب  يا  اسيل  انا  سايبك  براحتك  خالص  وقلت  خلاص  بقيت  كبيرة  وعاقله  بس  وربى  لو  طلع  في  حاجه  م هرحمك  انا  خارج  
زياد  مشي  واسيل  واقفه  خا يفه  من رده  فعله  لو  عرف  حاجه   وبعدين  طلعت  اوضتها  
احمد  م  تقومي  يا  سلمى  اقعدي  مع  العروسه  شويه  وخليها  تجهز  
سلمي  .. ماشي  طالعه  اهو 
احمد  .. اى ياعم  العريس  محدش  قدك  تتجوز  بين يوم  وليله  كده  
زياد  .. احمد  انا  مش  طايق  اى  حد  قدامي  لو  مسكتش  قول  على  نفسك  السلام 
احمد  .. لأ  يابا  وعلى  اي  انا  ماشي  يلا  اشوفك  بليل  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
الليل  جه  والمأذون  جه  العيله  كلها  كانت  موجوده  ومالك  ولارا  مشغلين  اغاني  وقاعدين  يرقصوا  وبعدين  سلمي  جابت  اسيل  ونزلو  
كانت  لابسه  فستان  اسود  بطبقه  شيفون  والاكمام  كذلك  وحاطه  ميكب  وسايبه  شعرها  الطويل  وراها  وكانت  جميله  جدا  
زياد  كان  لابس  بدله  سوده  وفي  غايه  الجمال  
احمد  .. اي  يا  جماعه  الجو  ده   اسود  ف اسود  على  يا  مالك  الاغاني  دي  يابنى  خلينا  نهيص  شويه  
وراح  جاب  سلمي  ترقص  معاه وقال  لاسيل  .. أي  القمر  ده  يا بخته  
اسيل  .. شكرا  
خلصوا  كتب  الكتاب  وبارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير  
العربى  قال  لهم  انه  الفرح  يوم  الخميس  بعد  اربع  ايام…  فضلوا  سهرانين  وبعدين  كل  واحد  راح  اوضته  بدون  احداث  تذكر  حاجه  ملل  يعني  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
على  الفطار  تاني  يوم  
احمد  .. جدو  انا  هسافر  مع  اصحابي  رحله  
العربى  .. هتقعد  اد  اى  
احمد  .. شهر او اتنين 
العربى  .. وهى  كده  رحله   
احمد  .. يا جدى  بالله  عليك  الشباب  كلهم  رايحين  وافق  بقي  
العربى  .. امتى  
احمد  .. يوم  الخميس  انا  حجزت  معاهم  
العربى  .. دا  فرح  زياد  يوم  الخميس  مش  هتحضره  
احمد  .. لا  هحضر  م انا  همشي  بعد  الفرح  على  طول  
العربى  وافق  وزياد  كان  قاعد  متضايق  واسيل  سرحانه  
زياد  .. انا  رايح  الشركه  يا  جدى  
العربى  .. ماشي 
والايام  عدت  برضو  زياد  مبيحاولش  يتلقي  بأسيل  عشان  لو  شافها  هيخنقها  
يوم  الاربع  بليل  كان  زياد  برا  وراجع  متأخر  …  
سلمي  كانت  غسلت  الهدوم  بتاع  زين  وراحت  تديهاله   خبطتت  على  الباب  
زين  قام  فتح  لها  .. اتفضلي 
سلمي  .. انا  نضفت  لك  الهدوم  اهى  اتفضل  ومدت  ايدها  تديهاله  
زين  .. تمام  يا  سلمي  شكرا     كان زياد طالع في الوقت ده
سلمي  .. العف….. يلهوي  ادخل  بسرعه  وقامت  داخله  هى  كمان  وقفلت  الباب  كانت  واقفه  ضهرها  للباب  وماسكه  الاوكره  وهو  كمان  ماسكها  وحاطط  ايده  التانيه  على  الباب  يعني  هى  كانت  واقفه  وهو  محاصرها  
سلمي  كانت  مغمضه  عينها  وحاطه  ايدها  على  قلبها  وبعدين  فتحت  الباح حته  صغيره  تشوف زياد  لقته  دخل  اوضته 
سلمي  بتلف  وشها  لقت  زين  وشه  قريب  منها  كان  قمر  اوى يجماعه  بعيونه  العسلى  وشعره  الناعم  ده   
زين  .. مشي 
سلمي  .. هو  مين 
زين.. زياد 
سلمي  بتوهان.. زياد  مين 
زين  ابتسم  على  شكلها  وضيعها  بابتسامة  الساحره  دى  .. زياد  ابن  عمك  في  غيره  
سلمي  .. هاا  لا  آه  لا    انت  عرفت  منين  ان هو زياد  
زين  .. شوفته  وهو  طالع  بس  انتى  خوفتى  يشوفك  لى  عادى  يعنى  هو  أنا مش ابن عمك  ولا ايه  
سلمي  .. كان  هيزعقلى  عشان  واقفه  معاك  في  وقت  زى  ده  
زين  .. اممم  ماشي  
سلمي  اتوترت  من قربه  ليها  وبتبص  على الباب  لقت  ايده  على  ايدها  سحبتها  بسرعه  ..   انا  ماشيه  وفتحت  الباب  ومشيت  بسه وهو  كان واقف  يضحك  عليها   
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جه  يوم  الفرح  اللى  محدش فرحان فيه اصلا  ????
عدى  اليوم  عادي  وجه  الليل  وكانو  في  القاعه  زياد  جاب  اسيل  ودخلوا  وفضلوا  بقي  يتصوروا   ويرقصوا  واليوم  عدي  ورجعوا  البيت  واحمد  سافر  
العربى  ألف مبروك يا  ولاد  يا زياد خد  مراتك  واطلعوا  
زياد  مسك  ايدها  خلاها  ترتعش  وخدها  وطلعوا  وكل  واحد  راح  اوضته 
اسيل  دخلت  قعدت  على  السرير  
زياد  .. كان  لازم  توافقي  ماشي  اديكي  اتدبستى  اهو  
اسيل  .. تعرف  تسكت  عشان  انا  مش  طيقاك  ولا  طيقاني  كل ده  بسببك  على  فكره  أنت  اى  اللى  دخلك  اوضتي  
زياد  .. م قولت  مره  معرفش  كنت  شارب  ومش  فاكر  حاجه  
اسيل  قامت  وقفت  .. ينهارك  اسود  انت  بتشرب  
زياد  .. على  دماغك  وبعدين  ملكيش  فيه  تمام  كل  واحد  في  حاله 
اسيل  .. احسن  حاجه  قولتها  كل  واحد  في  حاله  يعني  ملكش  دعوه  بيا  واعمل  اللى انا  عوزاه  وهنتطلق  كمان  علشان  انا  مش  هطيق  اعيش  مع  واحد  زيك  
زياد  .. اولا  أنا  مبقولش حاجه وحشه ???? ثانيا هنتطلق  قريب  برضو  عشان انا مش طايقك  فل  كده! 
اسيل  .. اشطا  
زياد  .. مفيش  بنت  تقول  اشطا  خلي  عندك  انوثه 
اسيل  .. شوف  أنت  اللى  بدأت  اهو  مش لسه قايلين  محدش ليه دعوه بالتانى  كل واحد حر 
زياد  .. اتفلقي  ????
اسيل  أنا  عايزة  اغير  
زياد  م  تقومي  تغيرى  
اسيل  .. طب  مين  هيفكلى  الفستان  ???? 
زياد  .. اي  انتى  هتعيطي  تعالى  وانا  افكهولك  فك  لها  الفستان  ودخلت  الحمام  تلبس  لبست  بيجامه  وخرجت  وبعدين  هو  دخل  عشان  يغير  
راحت  قعدت  على  السرير   وهو  خرج  ولابس  البنطلون  بس ????
اسيل  .. انتى  يا  بني  مش  في  بنات  معاك  في  الاوضه  
زياد  بيبص  حواليه  .. فين  البنات  دول؟ 
اسيل  .. أنت  غبى  امال  انا أي 
زياد  بضحك.. ههه انتى حاسبه نفسك من البنات  والله  ضحكتينى  وانا  متضايق  
اسيل  .. أنا مش  هرد  عليك  عشان انت مهزق اصلا 
زياد.. انتى  مش  ملاحظه  انك  بشتمى  كتير  بس  خدي  بالك انا مبنساش حاجه  وهيجي  يوم  واعرفك  ازاى  تقلى  ادبك عليا
اسيل.. بطل  لك  عشان  عايزه  انام  ماشي  وقوم  البس حاجه  بقولك 
زياد  راح  نام  على  السرير وحط  ايده  ورا راسه  .. دي  اوضتي  ودا  سريرى  لو مش  عاجبك  روحي  اوضتك  فل  يابا  
اسيل  .. اشطا  يا زميلي  
زياد  .. مش  بقولك  واحد  صاحبي 
اسيل  خرجت  لقت  زين  في وشها  قامت  داخله  تاني  كان  لسه  هيكلمها  قامت  قافله  الباب  
زياد  .. تعالى  يا قلبى  نامى  جمبى  انا مش  غريب  
اسيل  .. ولا  ولااا  اسكت  خالص  بلا  قلبك  بلا  زفت  وسع  كده  وراحت  نامت  قام  حاضنها  من  ضهرها  
اسيل  بصويت  … اااه  يا ماماااا  ابعد  عني  يا  حيوان  وسع  انت قليل  الاب  اصلا  
زياد  .. اى  مش  مراتى  
اسيل  .. والله  هصوت  دلوقتي  واخليهم  يسمعوا  
زياد  .. تؤتؤ  مش  هينفع  يا قلبى  اصل انهارده  ليله  فرحنا  فلو  صوتى  هيفهموا  حاجه  تانيه  ????
اسيل  .. انت بتغمز  ليه  انت  سافل  يلا  
زياد  .. ولا؟  طب  يزميلي  كنت  بهزر  معاك  اصلا  وبعدين  قلت لك  عمري  م هبهبصلك   ولف  الناحيه  التانيه  ونام  وهى  كذلك  
الصبح  طلع  وزياد  صحى على  رنة  التليفون  واسيل  بعده  
زياد  بنعاس  .. الوو  
.. اي يسطا  صحى  النوم  
زياد  .. مين!  
.. صباحيه  مباركه  يا عريس  مبروك  عليك  التدبيسه  
زياد  قام  قعد  بسرعه  .. احمد؟!!! 
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غيث ومرام للكاتبة منار رضا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!