روايات

رواية ورد المجهول الفصل الحادي عشر 11 بقلم رودينا محمد

رواية ورد المجهول الفصل الحادي عشر 11 بقلم رودينا محمد

رواية ورد المجهول الجزء الحادي عشر

رواية ورد المجهول البارت الحادي عشر

ورد المجهول
ورد المجهول

رواية ورد المجهول الحلقة الحادية عشر

فريد : ط طب يا ورد لو عشان انا بزعقلك خلاص مش هزعق لك تاني
ورد باستغراب : استاذ فريد انت حضرتك ممكن تلاقي ببساطة واحدة بدالي تشتغل هنا
فريد بغضب :لاء
ورد بغضب :ليه
فريد صمت قليلا فهو لا يعرف ماذا يقول
فتكلم آسر : ورد فريد بيحبك
ورد سمعت الخبر بصدمة ثم نظرت لفريد بصدمة وقالت :انت!!😳
فريد نظر لآسر بذهول
آسر نظر لفريد فقال له : ايه بتبص كدة ليه المفروض كنت تقول من زمان انا لحقتك قبل فوات الأوان يا فريد
كان فريد صامت و عم الصمت في المكان فقالت ورد :يعني انت الي بتبعت الورد صح مش آسر
اخفض فريد رأسه و قال :أيوة انا الي كنت بتبعت الورد
فتحدث آسر باستغراب: ورد ازاي ابعتلك ورد ولا انا احبك اصلا
ورد نظرت له و قالت : ها ازاي يعني هو الحب دا اختيارك
آسر : ورد .. احنا اخوات في الرضاعة
ورد بصدمة :ايييه😳
آسر : آه احنا اخوات في الرضاعة بس انا كنت لما جيت امسك ايدك و قولتي لو سمحت ما تمسكش ايدي انا استغربت لأن احنا اخوات بالرضاعة
ورد ظلت منصدمة و مذهولة مم حدث
فتحدث فريد :ورد ما تمشيش ا انا…..
ورد بغضب :هااا انا ايه 😡 كنت بتوبخني من اقل حاجة وبعدين في الآخر اعرف انك بتحبني صح آااه طب و طالما بتحبني بتهزقني ليه هااا😡😡😡
فريد بأسف :انا آسف يا ورد بس انا ما كنتش بلاقي طريقة اتكلم معاكي فيها غير اني اوبخك لأنك محترمة اوي
ورد بذهول: اييه😳
فريد :زي ما سمعتي ورد انا بحبك بقالي سبع سنين بقالي سبع سنين بحاول اتقرب منك بس انت كنت محترمة من وانت صغيرة انا بحبك اوي يا ورد
تحدثت ورد بجمود :وأنا بكرهك يا فريد
نزلت الكلمة ك الصاعقة على فريد
فريد : ل ليه
ورد :عشان انت كنت بتهيني لما بتوبخني و انا كرامتي فوق الكل
فريد :ط طب ي يا ورد انا آ آسف
ورد بجمود :أسفك مش هيفيد بحاجة
وتركته ورد
جلس فريد على الكرسي والحزم كله في عينيه
احتضنه آسر وقال له : انا قولت لك بلاش تتعامل مع ورد بالطريقة دي مش هتحبك دي هتكرهك
نظر له فريد بحزن وقال : انا ما كنتش بعرف افتح كلام معاها غير اني اوبخها
آسر :انا حافظ بنت خالتي كويس اعمل الي هقولك عليه عشان تتقبلك
فريد نظر له بابتسامة :يعني فيه امل
آسر :آه يا فريد ورد طيبة بس ما بتحبش الي يهينها
فريد قام وقال : انا هقوم انزل بالعربية شوية عشان مخنوق
آسر :ماشي يا فريد
_________________________
ام عند عيسى
فقد كان يمشي بحزن و أدرك أنه اختار صديق سوء
عيسى لنفسه :كان عندي امل اخليك تمشي مظبوط عشان ابقى من الصحبة الصالحة بس للأسف حصل العكس
وهو كان شارد لم ينتبه
فاصتدم ب بنت
البنت :آه آسفة
عيسى :ا انا آسف يا😳😳😳😳😳ايييي حنان
حنان : عيسى 😳
عسى وقد ملأ الشوق قلبه فقال : انت عاملة اي
حنان : الحمدلله كويسة خالتو عاملة اي وحشتني اوي
عيسى : الحمدلله
حنان : تمام عن اذنك
Flash back
عيسى كان عنده ١٣ سنة و حنان كان عندها ١٠ سنين
عيسى كان رافع لعبة حنان فوق و حنان كانت قصيرة مش طايلاها
حنان بطفولة: عيسى هات بقى اللعبة
عيسى: لاء
حنان ظلت تحاول أن تجلب اللعبة من يده ولكنه لم تستطع فكان طولها لم يتجاوز سيقان عيسى فقد كان طويل
حنان تجمعت الدموع في عينيها
فرآها عيسى فأنزل اللعبة لها بسرعة وقال لها :بس اهدي ما تعيطيش اهي اللعبة
ضربت حنان كتفه بيدها الصغيرة وقالت :دانت غتت ربنا يصبرك يا خالتو على ابنك دا
امسكها عيسى و اصتنع الغضب و قال :بتقولي حاجة يا حنان
وكان من داخله يضحك
حنان ببكاء : ل ل لاء م م مش ب ……
عيسى :اهدي يا حنان انا بهزر معاكي مش كل حاجة تعيطي عليها
تركته حنان و هي حزينة وذهبت
لغرفتها
عيسى قام و نفض ملابسه وقال : آه منك يا حنان لازم اصالحك
ذهب عيسى للمتجر الذي جانبه وأحضر ل حنان شوكولاتة
عيسى في سره :حنان بتحب الشوكولاتة و العصير
أحضر عيسى لها الشوكولاتة والعصير وتوجه نحو غرفتها
طرق الباب (دق دق )
حنان بحزن : ادخل
دخل عيسى وقال : حنان
أعطت حنان ظهرها لعيسى وقالت :نعم
عيسى توجه نحوها وقال : اي انت زعلتي
حنان : لاء فرحت🙄
عيسى : يعني مش عايزة الشوكولاتة دي و العصير دا
نظرت حنان له وقالت :لاء
عيسى :يا بت
حنان : لاء مش عايزة
ونظرت الشوكولاتة
ضحك عيسى على طفولتها وقال: لو ما اكلتيهاش هزعل منك
حنان : ازعل براحتك
عيسى : ازعل !!
حنان : آه ازعل
عيسى :طيب
حمل عيسى حنان وظل يلتفت بها في أنحاء الغرفة
عيسى : ازعل كمان
حنان ظلت تضحك وتقول : خلاص خلاص ما تزعلشي
عيسى ضحك على ضحكتها الجميلة فكانت حنان ذو بشرة بيضاء وعيون سوداء اللون
وكان عيسى يمتلك بشرة بيضاء اللون وعيون خضراء اللون
عيسى : طيب انزلي يلا وكلي الشوكولاتة
حنان بحزن :لاء ماما قالت لي ما اكلش شوكولاتة عشان ما اتخنش
عيسى :انت في عنيا ملكة يخراشي حتى وانت تخينة كدة عسل
حنان :بجد يا عيسى
عيسى :بجد يا حنان
End flash back
عيسى ابتسم فقد كانت هذه ذكرى عالقة في قلبه
_________________________
ام عند اسد
فكان يتمشى عند كورنيش النيل و توقف عند المنطقة التي كانت ستقفز منها اسراء
اسد بتنهيدة :انا يستحيل انسى اليوم دا
جاءت اسراء وكانت تنظر من على الكورنيش و هي كانت تلاحظ اسد و لكن مثلت أنها لم تلاحظه
اسد نظر بجانبه فوجد اسراء
نظرت اسراء إلى اسد
ابتسموا الإثنان
ثم توجه اسد نحو اسراء وقال بابتسامة
اسد :اي ناوية تعمليها تاني ولا
اي
اسراء ضحكت وقالت : لا طبعا يا دكتور
اسد : كنت عايزة يا اسراء تضيعي الضحكة الحلوة دي
اسراء بخجل :اي انت بتقول اي
اسد :زي ما سمعتي يا اسراء
اسراء بكسوف و خجل شديد : ا انا
اسد ضحك على خجلها وقال :لا اله الا الله
اسراء : محمد رسول الله
اسد :اسراء انا….
اسراء :عن اذنك عشان مستعجلة
وذهبت بسرعة بعيدا عنه
اسد نظر لطيفها وقال في سره : يخربيتي كنت رايح اقول لها اني بحبها
قلبه : وليه ما تقولهاش مش يمكن بتحبك
عقله : لاء ما اعتقدش أنها بتحبه
قلبه :لاء ما تقوليش كدة حرام عليك
عقله :انا بقول الحقيقة 😒
اسد في سره : انت كداب 😠😤
عقله : دا جزاتي اني بقول الحقيقة 😕😟
قلبه :آه دا جزاتك انت اصلا نكدي و نداب
عقله :انا!!!! أما وريتك يا قلب 😠😠
اسد قال بصوت عالي :بس بس بااااااااس
اسراء قد عادت لأن قد وقع منها شيء فسمعت اسد فقالت له : مالك يا دكتور
اسد اتكسف على عينه لما عرف انها سمعته
فقال لها بسرعة :هااا انا مفيش خالص
اسراء ضحكت و ذهبت
اسد :يخربيت الضحكة العسل دي
_________________________
ام عند ورد
فكانت منصدمة من الكلام الذي قيل
وتقول في سرها : ازاي طب. وآسر الي بيهتم بيا في كل صغيرة و كبيرة ازاي
وكانت ورد لا تأخذ بالها من الطريق فاصتدمت بها سيارة
نزل شخص منها قصعق أنها ورد
فريد بصدمة : و ورد
كانت ورد تسيل منها الدماء و غائبة عن الوعي
حملها فريد بسرعة البرق و توجه بها نحو المستشفى
في الداخل
فريد بتوتر و عصبية : ترولي بسرعة
جاء الأطباء و وضعوا ورد على الترولي ثم اخذوها لغرفة العمليات
بينما كان آسر ينظر بحرقة على ورد
فريد نزلت دموع منه وقال :انا عمري ما هسامح نفسي يا ورد أن حصلك حاجة انا آسف يا اغلى ما عندي
و جاء آسر بخضة وقال :فريد اي الي حصل لورد
نظر له فريد بأعين باكية وقال :مش هسامح نفسي أن حصل لها حاجة
آسر بخوف على ورد : فريد اي الي حصل
فريد بدمع ينزل من عينه :كنت بسوق العربية و وبعدين خبطها
كاد آسر أن يتكلم ولكن جاء مجدي و سندس
خرج الطبيب من غرفة العمليات بيأس وقال ما جعل الجميع ينصدم 😳…………….
يا ترى اي الي حصل لورد
و هل فريد هيبقى ندمان طول العمر
وهل حنان بتبادل عيسى نفس الشعور
وهل اسد هيعترف ل اسراء في اقرب وقت

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ورد المجهول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى