Uncategorized

رواية انتقام الحلقة الثانية 2 بقلم آية محمد

 رواية انتقام الحلقة الثانية 2 بقلم آية محمد 

رواية انتقام الحلقة الثانية 2 بقلم آية محمد 

رواية انتقام الحلقة الثانية 2 بقلم آية محمد 

وعد بتريقه : امال هعملك الاكل ببنزين مثلا 

نور بعصبية: شايف يا مروان الزباله الي انتي جايبها

مروان قام بعصبيه من على السفره 

انتي 

حطت وعد الاكل ودخلت أوضت الاطفال

وفضلت تعيط وتفكر تروح ولا الناس هيتكلموا عليها وعلى أهلها

….. 

فلاش باك

وعد : يا بابا ارجوك مش عايزه اتجوز دلوقتي 

احمد والد وعد بعصبيه : انا وعدت مصطفي وهتتجوزي غصب عنك ، وعارف يا وعد لو مش سلكتي في بيت جوزك وفضحتينا هموتك 

وعد بدموع : حاضر يا بابا 

….

احمد : عقلي بنتك يا سميه لازم تتجوز الولد دا 

انتي عارفه معاهم كام دول 

معاهم ملايين ، عقلي بنتك وخليها توافق عليه عشان ورحمه ابويا لو مش وافقت هقتلها واقتلك معاها 

قوليللها اني قرفت منها ومن مصرفيها وجامعتها الزفت 

ومفيش جامعه تاني ، دا شرط العريس 

سميه بحزن : حاضر الي تشوفه 

في مكان تاني

وعد : ماما والنبي اقنعي بابا ، مش عايزه اتجوز انا عايزه اكمل كليتي 

سميه : انا اسفه يا بنتي بس حاولت معاه وهو مش راضي 

مروان شكله شاب كويس ومحترم وافقي عليه وخلاص عشان والدك لو اتعصب انتي عارفه هيعمل ايه عشان خاطري 

وعد بحصره وحزن : حاضر يا ماما الي تشوفي 

تمت الخطبه بين مروان ووعد 

وعد كانت مش متقبله مروان الاول بعد ما شافت تعامله وزقوا حبته ، وقالت إن دا عوض ربنا ليها عن الي شافته من والدها ، بس مكنتش متوقعه دا يحصل بعد الجواز 

…..

باك 

وعد : انا هكلم ماما واحكيلها انا معنتش هستحمل اهانه بالشكل دا 

وعد رنت على والدتها 

الو ، ماما ازيك وحشتيني 

سميه : وانتي كمان يبنتي ، مالك صوتك متغير ليه

حكتلها نور الي حصل 

والد وعد : عايزه تفضحينا وتيجي وانتي لسه مش كملتي اسبوعين متجوزه 

يااريتي موتك اول ما اتولدتي

وفيها ايه يعني اما يتجوز واحد ولا اتنين 

انتي مالك انتي ، لو فكرتي تيجي هنا هموتك يا وعد 

عايزه تسيبي الفلوس دي كلها وتيجي يا غبيه ، غبيه زي امك صح 

وعد بدموع : انا بكرهك ، كل حاجه عندك فلوس فلوس ، هو انا مش بنتك ، ليه بتعمل فيا كده ، انت عارف انا هقعد هنا مش عشانك لا عشان هنا على الأقل احسن من عندك 

قفل في وشها السكه 

وعد بدموع : ليه ياارب الاختبار الصعب دا فكرت مروان هيكون عوض منك من الي شوفته من ابويا ، ياارب اديني الصبر من عندك 

وعد مسحت دموعها وقالت : انا لازم انتقم من مروان الكلب دا ومراته الزباله الي معاه 

…..

تاني يوم عملت وعد الاكل وفطروا 

مروان : انا نازل يا حببتي الشغل اجبلك حاجه معايا 

نور بسهوكه: لا يا حبيبي تيجي بالسلامه باي 

مشي مروان 

نور : لمي الاكل دا 

وعد : مسكت نور من شعرها ، هو انتي مفكره اني عشان سكتالك هتستعبطي فيها انا ممكن اموتك بأيدي دي يا موزه ومحدش هينقذك مني 

نور : سيبي شعري عشان مقولش لمروان 

وعد بضحك : طب ما تقوليلوا فيها أي 

اه انتي مفكره عشان ضربني امبارح ممكن يضربني النهارده 

لا انسي الموضوع 

هربت نور من تحت ايد وعد ودخلت اوضتها مسرعه 

نور : والله لقايله لمروان يا تربيه الشوارع يا بيئه انتي 

وعد : انا هوريكي تربيه الشوارع دي هتعمل ايه

….

دخلت وعد اوضتها لبست احلى حاجه في الدولاب وحطت ميكب وروج احمر

ونور رنت على مروان قالتله

بليل 

نور يا حببتي انا ج….

طلعت وعد وهي في كامل أناقتها

مروان : انتي .. انتي اي عملتي في نور دا واي القمر دا 

نور خرجت 

نور بخبث : اول ما خرجت الشغل يا حبيبي فضلت تضرب فيا 

مروان : اااا.. انا تعبان وداخل ارتاح مش عايز اسمع صوت حد فيكوا 

دخل مروان الأوضه وقفل على نفسه 

نور بغضب : مفكره لما تلبسي كده هتعجبي متحلميش هو بيحبني انا 

وعد : ماشي يا روحي طالما انتي واثقه في نفسك متخافيش باي 

راحت وعد عملت العشا وحطت دوا في الاكل

خلصت وعد وجهزت كل حاجه

وعد : الاكل جاهز 

طلع مروان ونور 

مروان : اقعدي كلي معانا 

وعد : مليش نفس عن اذنكوا 

دخلت وعد اوضتها وفضلت تراقب فيهم وهما بياكلوا

نور : اه بطني مش قادره يا مروان الحقني 

مروان : مالك ف … اه بطني وعد 

فضل مروان ونور يصرخوا وقعوا على الأرض من التعب 

ووعد بتتفرج عليهم بضحك 

طلعت وعد 

وعد : في ايه مالكوا وايه وقعكوا كده على الأرض 

نور : ااه اكيد انتي حطيتي حاجه في الاكل مش هسيبك 

مروان : اتصلي بالدكتور يا وعد بسرعه 

وعد بخبث : اسفه يا حبيبي بس معييش رقم دكاتره 

مروان : هتلاقي رقم الدكتور في نوته جوا في الاوضه

وعد : حاضر 

دخلت وعد وقعدت على السرير اتعذبوا شويه

انتو لسه شوفتوا حاجه 

مروان : يلا يا وعد مش قادر 

وعد : حاضر يا حبيبي بدور اهو

اتصلت وعد بالدكتور 

….

الدكتور : لازم نروح المستشفى نعمل غسيل معده

في المستشفى

الدكتور : حمد الله على سلامتكوا 

مروان : هو اي الي حصل يا دكتور 

الدكتور : كلتوا حاجه فاسده 

مروان ونور بصوا لوعد بحقد 

خرج الدكتور وكاد مروان يتكلم 

دخل احمد والد مروان

يتبع..
لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا 
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية حلمي أنت للكاتبة أميرة.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!