Uncategorized

رواية رياس الفصل التاسع والعشرون 29 للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل التاسع والعشرون 29 للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل التاسع والعشرون 29 للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل التاسع والعشرون 29 للكاتبة شيماء عسكر

بعد ما طلع جاسر من عند رياس كانت بتعيط بحرقه علي الحال ده 
رياس بتحاول تقوم من مكانها علشان تخرج ورا جاسر بس بتقع علي الأرض  
بتاجي الممرضه تقوم رياس من علي الارض 
تقعد رياس علي السرير 
اما رياس كانت في عالم تاني خسرت ابنها و كمان جوزها في يوم واحد حاجه مش تخطر علي بال بشر كل الألم النفسي قبل الجسدي في يوم واحد مجرد ساعات قليله خسرت كله 
الممرضه بتحاول تنوم رياس لكن هي مش سامعه ولا كلمه و مره واحده فقدت الواعي 
اما عند جاسر بروح البيت عادي 
لميس اول لما دخل جاسر بتروح عنده.. جاسر  عرفت مكان رياس فين 
جاسر ببرود وهو بقعد علي الكرسي بحط رجل علي تانيه.. ماتت 
لميس بصدمه.. انت بتقول ايه مين دي اللي ماتت 
جاسر.. هي ماتت من حياتي 
لميس بعدم فهم وهي بتقعد قدام منه علي الطاوله… مش فاهمه حاجه ازاي يعني 
جاسر.. زي ما سمعتي الست دي ماتت من حياتي للابد 
لميس وهي بتحاول  تمسك نفسها.. طب وابنك 
جاسر بحزن و قبض علي ايده بقوه.. مات 
لميس.. لا انت اكيد مجنون بقا كله مات 
جاسر و هو بقوم من علي الكرسي.. ابني مات يا لميس 
بتقف لميس قدام منه علشان تفهم منه ايه حصل…طب فهمني يا جاسر ايه حصل  
جاسر.. رياس عملت حادثة  و خسرت ابني 
لميس و علامة الصدمه و الحزن ظهر عليها و بتبكي  بقوه.. يعني ايه طب رياس فين يلا بينا نروح نشوفها 
جاسر وهو بطلع سيجاره من العلبه.. مفيش مروح عندها تاني خلاص 
لميس..يعني ايه مفيش انت اكيد بتهزر صح 
جاسر… لا 
لميس..جاسر انت عارف هي عملت ايه 
جاسر… و علشان عارف هي خلاص انتهت من حياتي ي لميس انا طلقت رياس  
لميس.. لا انت اكيد مجنون ايه حصل لكل ده البنت مشيت علشان اهلك يرجعوا تاني بيتهم 
جاسر بنفخ الدخان بقوه.. و هي مش شايفني راجل قدامها مش هقدر احميها فيها ايه لما كان تاجي تقولي حصل كذا كذا يا جاسر كانت وقتها هعرف ازاي اتصرف مع بنت الكلب تانيه 
لميس.. وانت عرفت منين انها هي 
جاسر بروح يقف عند الشباك.. و مين غيرها ليه مصلحه في كدا هي بنفسها راحت المكان اللي موجودين فيه اهلك و لما رجعنا مكنتش رياس موجوده ها بقا مين ليه ايد في ده غيرها 
لميس.. بس رياس مش ذنبها يا جاسر علشان اهلك و علشانك عملت كدا حرام عليك تسيب رياس في وضع زي ده 
جاسر.. هي خلاص كدا يا لميس انتهت من حياتي 
لميس.. بس هي هتفضل اختي قبل لما تكون مراتك يا جاسر انت حر اعمل اللي انت عايزه لكن انا مش هبعد عنها في اكتر وقت محتاجه حد يكون جنبها  
جاسر.. اختك ههه مكنش خمس شهور دول خلاص اختك كدا علي طول 
لميس.. شكل الكلام معاك مش هيجيب نتيجه هي في اي مستشفي 
جاسر.. مستشفي ***** 
بتطلع لميس تغير و تتصل علي المي كمان 
اما عند هيثم و معتصم  كانوا خارج القاهره خالص في مكان شبه مهجور من البشر   بنزل هيثم و بعد منه معتصم ب يقف يطلع علي البيت الفخم ده و كل الرجاله اللي متوزعين كل واحد في مكانه 
معتصم.. بيت مين ده 
بتفتح البوابه الكبيره بدخل هيثم و بعده معتصم برا اللي لعند اللحظه دي مش فاهم هو رايح فين و معقول الكلب هاني عايش هنا بما انه هو المتحكم من بعيد في كل حاجه بتحصل 
بفتح هيثم الباب و بدخل 
كان فيه راجل كبير قاعد مستني دخولهم 
هاني.. اهلا اهلا ب اولادي حبايب قلبي 
معتصم بغضب داخلي بحاول يسيطر علي نفسه مش يقتل الراجل ده بما انه بقا متاكد ان الشخص ده هو ابوه بما ان الدم النجس اللي في دم معتصم من نفس دم هاني بكل حاجه  
معتصم.. اهلا 
هاني بقوم بحضن معتصم.. أخيراً عرفت اني ابوك 
معتصم بتفكير و ببعد عنه … اممم وانت عرفت ازاي بقا اني ابنك بعد كل السنين دي  
هاني بخبث… قلب الاب 
معتصم.. لا يا شيخ طب مش خايف مني اروح ابلغ عنك  
هاني بضحكه شريره…ههههه هو فيه ابن يبلغ عن ابوه برضو ها شوفت امك  
معتصم..اه شوفتها 
هاني بروح ياخد زجاجة خمرا من علي البار  … ها وايه رايك فيها حلوه صح  
معتصم بقعد علي الكرسي.. حلوه اوي 
هاني وهو بشرب كأس الخمرا بجرعه واحده… وانا عايزها 
معتصم بكره شديد للراجل ده.. عايزها ازاي بقا مش فاهم 
هاني… عايز نيسان تكون عندي هنا لوحدها 
معتصم…الله ماهي كانت عندكم 
هاني.. عارف لكن انا عايز نيسان بعد ما عرفت انها تكون مامتك 
معتصم.. لا يا شيخ 
هاني بروح يقعد جنب منه.. انا طول عمري عايز نيسان ليا لوحدي بس محمود كان دايما عائق بينا  وانا بقا عايزك تقتل محمود بما انه هو اللي باعك من صغرك في لازم تاخد بثأرك منه 
معتصم هو بقوم بغضب.. انت عايزني اقتل انت اكيد مجنون 
هاني..اقعد بس احنا لسه بنتكلم  
معتصم… هو انت مفكر علشان انت ابويا امشي ورا كلامك الفارغ ده و اقتل و اعمل زي ما انت بتعمل تبقا غلطان انا مش زي ابنك ده عامل زي اللعبه في ايدك تقدر تحركه انما انا لا  
دي انت حبيت مرات اخوك لا و كمان اغتصبها عيني عينك كدا وهي في بيتكم ده كله ليه علشان دمك نجس وانا كانت الغلطه دي الكل كان عارف اني ابن حرام انما جاسر ابن حلال حتي ابنك ده مش نقدر نقول عليه ابن حرام ليه علشان جاي شرعي  انما انا ههههههههههه  
من غلطه انت عارف حصل فيا ايه لما عرفت اني ابن حرام تعبت لا و باعت ابنك مألف  قصه عليا ان نيسان هي اللي كانت عايزه كدا و انها كانت بتحبك و مكنتش بتحب محمود و متجوزه غصب عنها كل ده ليه ها ليه علشان انت انسان وسخ الوساخه ماشيه في دمك لكن بعينك ” بطلع معتصم من البيت بعد ما اخد مفتاح العربيه اللي علي طاوله ” 
هيثم.. تحب نعمل معه ايه 
هاني… ولا حاجه هيرجع تاني بنفسه عندي 
اما عند معتصم بركب العربيه بغضب العالم كله.. ليه ياربي كدا أنا ايه  الذنب اللي عملته علشان اطلع في الاخر ابن حرام  ايوه انا عملت حاجات كتيره مش كويسه بس كل انسان بغلط و انا عايزك تسامحني مش هعمل اي ذنب تاني تغضب عليا بالطريقه دي انت اسمك الرحيم ارحمني يارب 
بمشي معتصم بتعب و النيه انه يتوب لربنا 
اما عند رياس كانت لسه نايمه
بتدخل لميس و المي عليها 
كانت الممرضه قاعدة جنبها.. انتو مين 
لميس..أخواتها هي عامله ايه 
الممرضه.. يا عيني عليها  الضنا غالي حتي لو لسه قطعه حمرا في بطنك ربنا معاها 
لميس بتكرم الممرضه علشان تمشي 
بعد لما الممرضه مشيت قربت لميس منها 
و كانت المي بتمشي ايديها علي شعر رياس.. رياس حبيبتي 
لميس بتمسك ايد رياس بحزن.. سبيهاا ترتاح النوم احسن ليها في الوقت الحالي 
المي..انا مش عارفة كل ده حصل ازاي في يوم و لليله اتغير كل حاجه معاها من صغرها وهي في المر  
لميس.. كله خير 
اما في الفيلا 
محمود.. انت مجنون ازاي يعنى عايز تتجوز و مراتك 
اميمه.. ليه يا جاسر كدا رياس ايه ذنبها يابني 
نيسان بتدخل..من حقه يتجوز و يعيش حياته اللي خلق البنت دي مش خلق غيرها يعني 
اميمه… كلامك ده بس علشان مشوفتش رياس دي ازاي بنت محترمه و متربيه و بتحب ابنك 
نيسان.. مش مهم هي مين او ازاي انا عايزه افرح ب ابني و كمان بنتي مبقاش في العمر قد ما مضي 
اميمه.. اقول عليكي ايه يا شيخه حرام عليكى خراب بيت ابنك بالطريقه دي البنت مشيت علشان حضرتك تقفي قدام مننا هنا ياريت فضلنا مفكرين انك ميته مش كفايه معتصم بعد عنك 
نيسان بغضب.. انت عارفه كويس انه اخوكي هو السبب عمري ما اربي عيل جاي من الحرام و الغصب   
جاسر.. بس بقا كفايه كدا  انتي وهي عمتي فرح سليم و لميس الخميس الجاي و انا معاهم
سليم بحط كوباية المايه اللي في ايده علي الطاوله بغضب.. ليه و انا ماليش راي و كمان لميس 
جاسر.. احنا هنصيع علي بعض انت لو طايل تتجوز النهارده قبل بكرا هيحصل 
نيسان.. سيبك منه يا حبيبي المهم انت عجبك حد يعني عارف بنت كويسه 
جاسر.. دي حاجه خاصه بيا بقا محدش ليه فيها 
محمود..صدقني هتندم 
جاسر.. مش انا 
بمر يوم و يومين و حالة رياس بتكون احسن جسد بس لكن روح مفيش و طبعا محدش قدر يتكلم معاها بخصوص جاسر انه قرار يتجوز تاني،، راحت تعيش مع المي و معتصم اللي رحب بيها اوي لانها كمان مظلومه زي ماهو مظلم و عرفت انه طلع اخو جاسر  
و لميس جات تاخد اذنها علشان تتجوز من سليم علشان مش تزعل منها بما ان قطعه منها مش بقا موجود،، و مش عارفه تقولها تاجي تحضر الفرح ازاي بس قالت هتعمل ايه لانها عارفه ان رياس مش هتاجي و كان نفسها الفرح يكون في وقت غير ده و ظروف احسن من كدا  
و كانت المي بتخفي عنها كل الاخبار عن جواز راجل الاعمال جاسر المهدي من الفتاه المجهوله لكن تاتي الرياح بما لاتشتهي السفن 
في اليوم ده مكنش حد موجود في البيت غير رياس بس 
بعد العصر كانت رياس قاعده في الجنينه و عيونه في السما  لكن عيونها نزلت علي الارض لما سمعت صوت جاسر و هو واقف قدام منها بنفسه 
جاسر .. شايفك بقيتي احسن اهو  
رياس بعدم رد  
جاسر بقعد قدام منها علي الكرسي و حط ايده علي الطاولة  ،، لكن كسرت رياس لما مش شافت الدبله في ايده فعلاً معنه كدا ان كل حاجه انتهت انما هي لسه لابسه الخاتم بتاعه 
لاحظ جاسر عيونه علي ايده… اه قلعتها زي اي حاجه تانيه في حياتي 
رياس برضو مفيش رد  .. 
جاسر.. ايه هي الحادثه اكلت صوتك كمان  
رياس.. عايز ايه يا جاسر 
جاسر وهو برجع لورا علي الكرسي.. اممم ده ذنبي اني جاي اعزمك علي الفرح 
رياس.. وانا اعتذرت من لميس  
جاسر بضحكه خبيثه… لميس ايه بس دي فرحي 
في اللحظه دي رياس مقدرتش تتنفس حتي  بس غصب عنها اتكلمت علشان مش ينتصر عليها.. مبروك يا جاسر  
جاسر.. مبروك كدا حاف 
رياس.. امال عايزها ازاي 
جاسر.. عايز الخاتم اللي في اديكي ده لان بكل بساطه هيكون ملك مراتي الجديده 
رياس بتمسك الخاتم بوجع شديد  
( انا بعيط يا بنات مش قادره اه ياني ياماا ????????????????)  
بتقلع رياس الخاتم و تحطه علي الطاولة قدام منه  .. تتهني يا عريس  ورقة طلاقي توصلني في اقرب وقت لاني انا كمان عايزه اشوف حياتي مع شخص يحترمني مش يبعد عني في اكتر وقت محتاجه فيه علي العموم الف مبروك عن اذنك  
جاسر.. مش شايفك مكسورة يعني ولا هتقولي  بلاش تبعد عني يا جاسر و كلام الستات ده 
رياس بقوه ..  انا عمري ما هنكسر  يا جاسر لاني طول عمري قويه قدام نفسي مش قدام الناس اللي زايك و ياريت نخرج بالمعروف و بلاش كلام يجرح حد فينا لان كان بنا عيش و ملح  
بقوم جاسر بقف قدامها  ..  اممم و انتي بقا بتقدري العيش و الملح يا بنت حاتم 
رياس وهي بتمسك في اخر شعرت صبر ليها علشان مش تنهار.. انا لو مش بقدر العيش و الملح مكنتش مشيت من بيتي علشان تكون في حضن اهلك يا جاسر بس تعرف انا غلطانه اني اتجوزت واحد زايك اناني مبحبش غير نفسه 
جاسر بغضب.. انا اناني انا   ليه خرجت من البيت و مشيت  و موت ابني  بنفسي 
رياس.. الموت علينا حق مش هيكون قلبك محروق اكتر مني انا خسرت كل حاجه ايوه خسرت مبروك عليك انت كسبت رياس كسبت التحدي اللي من اول يوم وانت بتعامل رياس دي علي انها ولا حاجه بس تعرف انا فعلاً رجعت تاني من الاول لحياتي القديمه اللي هكون حره فيها لوحدي اه اتغير شوية حاجات بس مش مهم هتعلم منها عن اذنك  
بتدخل رياس بسرعه للبيت ب تقفل الباب بقوه وبتقع علي الارض مبقاش عندها قوه تكمل الحياه دي خلاص كل حاجه انتهت بالنسبة ليها  
اما جاسر بفضل واقف مكانه  وبعد شويه بلف ياخد الخاتم و بمشي   
بعد شويه بتدخل المي و معتصم  البيت بتكون رياس قاعده قدام التلفزيون و بتضحك علي الفيلم 
المي بتروح عندها مستغربة من وضع رياس.. رياس 
بتلف ليها رياس.. نعم 
المي بتلف تقعد جنبها.. مالك 
رياس.. مالي ما انا كويسه اهو 
معتصم وهو باخد الريموت بقفل التلفزيون.. متأكده 
رياس وهي بترمي الكلام ليهم .. قفلت ليه بس يا معتصم دي فيلم حلو اوي تاصور واحد لسه مطلق من يومين فرحه اخر الاسبوع ده ههههههههههه دي راجل مجنون ده ولا ايه   
المي.. رياس انتي عرفتي 
رياس بتقوم من مكانها.. عرفت ايه 
المي وهي بتغير الموضوع… ولا حاجه اكلتي 
رياس.. اه اكلت كتير اوي لدرجة اني مبقتش قادره اقف علي رجلي  
معتصم..رياس تحبي تخرجي نغير جوا  
رياس.. تسلم انا هطلع ارتاح شويه بعد اذنكم و اه انا شوفت شقه هعيش فيها 
المي بصدمه.. نعم  انتي مجنونه 
رياس وهي بتحضن المي.. مجنونه ليه بس انا عايزة راحتك انتي و جوزك مبحبش اكون تقيله علي حد او احبس حرية حد معايا  
بتبوس المي و بتطلع الاوضه 
المي.. معتصم 
معتصم و هو بخرج الفون من جيبه و بشوف الكاميرا اللي برا الفيلا.. جاسر كان هنا 
المي.. يعني ايه قالها اكيد  
معتصم.. مبقاش فيه حاجه نقدر نعملها دلوقتي يا المي 
المي.. بس دي عايزة تمشي 
معتصم.. سيبي اختك براحتها واحنا هنفضل جنبها  علي طول مش تخافي  
بمر الليل بكل ما فيه بتخرج رياس من الاوضه 
بتودع المي و معتصم  
معتصم.. احنا جايين معاكي 
رياس… جايين فين بس اهو البيت خطوه و نص مش بعيد عن هنا يعني انا حابه اروح لوحدي بعد اذنكم 
المي..طب العنوان ايه علشان ناجي بالليل 
رياس.. بس اشوف نظام البيت هتصل بيكي تكوني عندي اوك 
معتصم.. انا لعند الدقيقه دي سيبك براحتك مش حابب اغصبك علي حاجه  
رياس.. شكرا يا معتصم 
بعد شويه بتخرج رياس من باب الفيلا بتركب تاكسي.. و تقول علي المطار  
و كان في عربيه ورا منها و بتصل بجاسر.. ايوه يا جاسر بيه المدام خرجت دلوقتي من البيت  
جاسر…… “””” 
الشخص… حاضر  
و اقل من ساعه كانت رياس في المطار 
بتصل الشخص علي جاسر.. هي في المطار دلوقتي تحب ادخل  
جاسر بقوم من علي المكتب بسرعه.. اعرف هي رايحه فين بسرعه  
الشخص.. حاضر 
بقفل جاسر المكالمه و بتطلع من الشركه علي المطار و بتصل ب لميس.. عايزك تتصلي ب رياس تعرفي هي مسافره فين بس من غير لما تعرف انك تعرفي حاجة من بعيد ماشي 
وبقفل قبل ما تكمل لميس كلامها 
بتتصل لميس بـ  رياس بس الفون مقفول 
بتكلم جاسر تاني..  ايوه ي جاسر الفون مقفول  اعمل ايه 
جاسر..  ولا حاجه  
اما في المطار كانت رياس قاعده في قاعة الإنتظار  
اما الشخص مقدرش يعرف اي حاجه  و اتصل ب جاسر  ..  لكن جاسر طلع فيه وفي الوقت ده دخل جاسر المطار و بدأ  يسأل  عنها بما انه جوزها  قدر يعرف انها مسافره امريكا  بس كان الوقت فات   ..  
جاسر وهو حاطط ايده علي رأسه  و الايد تانيه في وسطه..  غبيه  
انا مش حابه  افصل الفصل هكمل شويه كمان 
شيماء عسكر 
فات كام يوم جه موعد فرح  لميس و سليم 
اما رياس كانت قاعده  بتكلم المي و لميس فيديو   
لميس.. كدا يا رياس ينفع اللي عملتيه ده 
رياس.. معلش بقا قلبك ابيض انا حابه اغير جوا  
المي.. بقا انا تكذبي عليا و تقولي البيت خطوه ونص من هنا ماشي  
رياس بضحكه.. قلبك ابيض انتي كمان 
“في الوقت ده خبط باب اوضة لميس”
لميس.. ادخل 
دخل جاسر وهو لابس بدله سودا انيقه جداً و جذاب 
جاسر.. ها جاهزه يا حبيبتي 
لميس بتوتر.. ها اه جاهزه 
في الوقت ده المي لفت الكاميرا علي جاسر و لميس بالغلط  
امال رياس لما شافت جاسر دموعه نزلت لوحدها  .. 
المي.. رياس انتي لسه معانا 
رياس بضحك.. اه معاكي اهو شكل سليم جه لميس ايوه بقا يا ست لميس حد زايك يا جميل انت الأمير بتاعك بنفسه جاي ياخدك  
المي فهمت رياس.. قالت لا دي جاسر  جاي يشوفها 
رياس.. اه تمام يلا انا هقفل و عايزه صور ل لميس اول بأول يا المي ماشي كأني موجوده ماشي 
بتروح لميس تاخد الفون من المي.. اول بأول ها ماشي يا ست رياس 
رياس بحب.. الف مبروك يا حبيبتي ربنا يساعدك ويفرح قلبك دايماً يلا انا هقفل بقا علشان مش تتاخري علي سليم  
لميس.. الله يبارك فيكي  يارب  
رياس.. سلام 
بتقفل رياس و بترمي الفون جنب منها بضم جسمها كله ليها   
اما جاسر كان واقف بس بسمع 
لميس.. جاسر انا جاهزه 
جاسر.. يلا 
لميس.. احم جاسر هي العروسه جات ولا لسه 
جاسر.. لا لسه يلا بينا احنا 
بتخرج لميس مع جاسر و المي ورا منهم بسلم جاسر لميس ل محمود اللي كان واقف قدام الباب وهو و نيسان  
بتنزل لميس مع محمود  بكون واقف تحت سليم و جنب منه معتصم  
باخد سليم ايد لميس من محمود بروح يقعد في الكوشه 
اما نيسان ماسكه جاسر.. فين العروسه 
جاسر.. عروسة ايه 
نيسان.. عروستك يابني  
جاسر.. زمانها جايه  
بعد شويه بتدخل ياسمينا في ايد هاني و جنب منها هيثم 
الكل وقف مصدوم ان هاني عايش و ان ياسمينا هي العروسه ازاي و ليه 
هنعرف الفصل الجاي كانت معكم شيماء عسكر اللي البيت عندها كله دموع اه دموع 
يتبع..
لقراءة الفصل الثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!