Uncategorized

رواية بريق الحب الحلقة الثانية والعشرون 22 والأخيرة بقلم إيمان المهدي

 رواية بريق الحب الحلقة الثانية والعشرون 22 والأخيرة بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الثانية والعشرون 22 والأخيرة بقلم إيمان المهدي 

رواية بريق الحب الحلقة الثانية والعشرون 22 والأخيرة بقلم إيمان المهدي 

حسن. آدم يابنى سامحنى

آدم. اسامحك. انت عارف عملت ايه. انت ضيعتنا كلنا وظلمتنى وظلمت بريق ال اعتبرتك ف مقام ابوها وكان بتثق فيك وظلمت جاسر ال هيعيش محروم من مراته وابنه بريق صعب تسامحه. استفدت ايه حرام عليك

حسن. أنا عارف ان عملت ذنب كبير وهحاول أعمل ال اقدر عليه أنا هروح واحكى لجاسر كل حاجة

وبالفعل آدم وفهمى والبواب وحسن وصلوا لفيلا جاسر

آدم. جااااااسر

جاسر بعصبيه أنت ايه جابك هنا أنا قولتلك لو شوفتك هقتلك

آدم بعد شويه كل كلمه قولتها هتندم عليها ندم عمرك

جاسر بضحكة عاليه جاسر الشهاوى مستحيل يندم

ولو ندمت. ندمى الوحيد. ان عرفتك ووثقت فيك

آدم وانا اوعدك ان بعد النهاردة هقطع علاقتى بيك للأبد

ال مقدرش الأخويه ولا وثق وكانه حبه سطحى إنهار مع أول ضربه. يبقى ميستحقش يكون أخ ولا حتى صديق

جاسر وقد اصابته رجفه وشعور مؤقت بالخوف. ان يكون آدم بيتكلم صح وهو غلط.

وشاور للبواب يتكلم

البواب حكى كل ال يعرفه

وانه كذب عليه لما قاله ان شاف بريق

البواب بخوف وترجى. والله ياباشا أنا أول مرة كنت اشوف المدام لما طلعوها متخدرة هى وآدم باشا شقته وطلبوا اقول كل الكلام ال حكيته مقابل مبلغ من المال وانا كنت محتاجة الفلوس عشان بناتى. سامحنى ياباشا

جاسر. اااازاى. اااانت بتكذب آدم قالك تقولى كدا

حسن. لأ يابنى مش كذب. البواب مش قالك مين ال كان مع مريم. أنا كنت معاها. وكمان ناجى

احنا التلاته كنا متفقين نفرق بينكم

مريم وناجى إتفقوا وعملوا صفقه ان يحصل على المال وعلى تحصل عليك انت

وبدأوا ف تدبير الخطه وانا كنت بساعدهم ناجى كان صاحب عمرى ال مقدرش ارفض طلبه

أنا بعت لآدم رساله من فون بريق ان يجى الفيلا واتصلنا بيها وقلنا أنك عملت حادثه وهية طلعت مرعوبه وقابلت آدم ومن خوفها عليك كان بيحاول يهديها وانا استغليت دا وصورتهم

واول ماركبوا العربيه اتخدروا بسبب ان رشيت فيها مخدر. قربتهم من بعض عشان لو اتصورا يبان انهم عشاق وكدا بس هما كانوا متخدرين وبكدا نفذنا مخططنا

ومن كان يوم ناجى اتقبض عليه وطبعا مريم راحتله وطلعت كانت بتستغله ومنفذتش وعدها. وهى ال بلغت عنه. ناجى متحملش ان خسر كل حاجة بنته وسمعتها وكمان الفلوس وان كان معمى. ومن كام ساعة بس اتوفى ف مستشفى السجن بسبب جلطه

وقبل مايموت كان ندمان على كل ال عمله كان نفسه يشوفك بنفسه ويطلب منك ومن بنته السماح

وطلب منى ان احكيلك الحقيقه واقولك أن بريق مظلومه ودى كانت وصيته. ناجى النهاردة بين ايد ربه

وانا يابنى بين ايديك. حاسبنى على ظلمى ليك ولمراتك

جاسر. وقع بجسمه على أقرب كرسى.

آدم مش قولتلك هتندم والندم مش هينفع.

تحب اقولك. أنك خسرتنى للأبد ومش لوحدى. انت خسرت بريق وابنك للأبد. ومش هتقدر ترجعها. بريق سافرت وصعب تلاقيها.

الثقه.هو أساس اى علاقه

جاسر. آدم استنى مش هقولك سامحنى وغصب عنى

هقولك حاجة واحدة. أنا محتاجلك جمبى ياصاحبى

آدم. للأسف خسرت صاحبك ياباشا وخرج وسابه

فهمى جاسر ….

جاسر فهمى ارجوك سيبنى لوحدي

حسن يابنى أنا ……..

جاسر. اششش امشى.

خرج الكل من عند جاسر ال فضل قاعد على الكرسى بدون اى ردت فعل هو مش عارف يعمل ايه حاسس انه تايه ف دوامه طيب ازاى هرجع كل حاجة تانى ازاى هيرجع مراته وصاحب عمره ازاى

هيقدر يعيش من غيرهم كان صعب عليه ف الأول بس

دلوقتى اصعب لان عرف ان ظلمهم

يارب أنا ظلمتهم وكسرتهم وعارف ان جه وقت كسرتى لكل ظالم نهايه عارف ان بعدهم عنى عقاب

بس دا عقاب قاسى اوووى أنا هتحمله. على آمل أن يسامحونى ف يوم من الأيام

ف الشركة

جاسر مسك مريم وضربها بالقلم. انت ايه عملت فيكى ايه عشان تدمرى حياتى وتبعدينى عن مراتى وابنى.

خططتى ونفذتى. انت شيطانه

مريم. انت السبب سنين وانا قدامك ف الشركة عملت كل حاجة عشان تحس بيا وبمشاعرى وانت ولا هنا ولا شايلنى من ارضى. وف الآخر تحب ست بريق.

جاسر. انتى مجنونه هو الحب بالعافيه. منك لله ضيعتينى وخسرتينى مراتى وابنى وصاحبى

مريم. انت ال مكنش عندك ثقه فيهم ودا مش ذنبى أنك مهزوز ف مشاعرك ومقدرتش تثق فيهم

جاسر عندك حق. انا السبب ف كل دا عشان كدا هسيبك تمشى دلوقتى. بس وحياة بريق عندى لأخليكى تتمنى الموت ألف مرة مش هتعرفى طعم السعادة ف حياته.

هدمرلك حياتك

مريم خرجت وركبت عربيتها وطبعا كان آخر تتوقعها ان حسن يعترف بالعملته وتخسر جاسر كانت بتسوق بسرعة جنونيه اتقلبت العربيه بيها

جاسر دخل مكتب تقى. وحكالها كل ال حصل وفهمها ان آدم برئ

تقى ببكاء أنا ظلمته وشكيت فيه مكنش عندى ثقه كافيه حتى مفكرتش اسمعه مستحيل يسامحنى

جاسر حاولى مرة واتنين لازم تخليه يسامحك بلاش تيأسى

تقى هعمل ال اقدر عليه عشان يسامحنى. بس انت هتعمل ايه وهتعرف مكان بريق ازاى

جاسر بحيره. مش عارف. بتمنى بس الاقيها ياترى انت فين يابريق

ف نفس الفندق والغرفة نفسها ال بريق وجاسر فصول شهر عسلهم كانت اجلس بريق على سجادة صلاة وتدعو الله ان يرزقها الصبر على فراق حبيبها

يارب قوينى. نفسى انسى كل ال فات كل الوجع ال عشت فيه.

بعد مرور أكثر من خمس سنوات

ف مطار القاهرة كان عمر وياسمين وفهمى ووفاء بيستقبلوا بريق وابنها

عمر حمد لله على سلامتك يا حبيبتى

وفاء. وحشتينى يا بريق اووووى

بريق انتوا كمان وحشتونى كتير

ياسمين. نورت مصر. يا قلبى.

فهمى حمد لله على سلامتك يابريق. يالا يا جماعة اكيد بريق تعبانه لما نروح البيت نكمل سلامات وكمان عايز العب مع زين الصغير

بريق. عمر جهزتلى الشقه القديمة

عمر أه ياحبيبتى بس هنروح البيت عند ماما الأول

وفاء أه ياستى محضرالك الأكل ال بتحبيه

بريق. بس ياعمر

عمر. عارف. هو ندمان كتير وندم اكتر بعد ما قطعت علاقتى بيه وبعدت عنه. لولا مرضه وندمه مكنتش رجعت ولا سامحته ابويا كبر وكل يوم بيندم على ال عمله معاك. ارجوك تسامحيه يابريق

بريق. أنا سامحته من زمان ياعمر

ف بيت حسن

سناء. بدموع. بنتى الغاليه وحشتيني

بريق ولازمته ايه العياط ياست الكل أنا خلاص رجعت وبقيت وسطيكم.

سناء نورت بيتك يابنتى. ابنك دا يابريق ماشاء الله أحلى من الصور

بريق. سلم على تيته يازين

زين. ازيك ياتيته.

سناء قلب تيته ياحبيبى

حسن. حمد لله على سلامتك يابنتى

بريق بجمود. الله يسلمك ياعمى

حسن. بريق يابنتى سامحينى أنا….

بريق. أنا نسيت كل حاجة. وسامحتك. خلاص ياريت بلاش نتكلم ف الماضى

وفاء أنا جعانه.

فهمى على طول جعانه. ناقص تكلينا

وفاء. سامعين. بيقول عليا ايه. انت ناسى ان حامل ودا اكل اتنين

عمر. بصراحة ياوفاء من قبل حتى جوازكم وانتى بتكلى اكل البيت كله

بريق بضحك كان نفسى احضر فرحكم

سناء اسكتى يابريق دى كانت ليله ولا ألف ليله أه زعلت شويه عشان عمر ووفاء اتجوزوا وبعدوا عنى الإتنين ف

واحد. بس الفرحة وقتها مكنتش سيعانى

بريق. مليش نصيب احضر

عمر بس هتحضرى عيد ميلاد ريم بعد كام يوم

بريق. هى فين عايزة اشوفها أكيد طالعه لياسمين.

عمر. قصدك ايه ان أنا وحش يعنى.

فهمى. احمد ربنا انها شبه ياسمين ومش شبهك

الكل مبسوط وفرحان بوجود بريق وسطهم ومرت كام ساعة وبريق استأذنت تروح شقتها. ترتاح هى وابنها

عند جاسر

حياته اتحولت من اكثر من خمس سنوات لروتين دائم بيروح الشركة ويرجع الفيلا يكمل شغله ف المكتب علاقته بالناس بقت شبه معدومه بخلاف موظفين شركته

حاولت كتير يراضى آدم ويخليه يسامحه بس كل مرة محاولاته كانت بتفشل

وآدم بعد عنه غير عنوان بيته بس بردوا مقدرش ينسى صديق عمره. وكان بيسأل عليه عمر وفهمى دائما وف كل مرة يحس بالذنب تجاهه

اما مريم ال اتقلبت بعربيتها وفقدت بصرها نتيجه خبطة ف رأسها. وجاسر. سامحها هينتقم منها ازاى وربنا عاقبها

عند تقى ال بقت كتير تشبه جاسر انطوائيه حاوله كتير بس آدم رافض حتى الكلام معاها لما حاول يوضحلها الحقيقة رفضت وهو بيعاملها بنفس الطريقة

فهمى. كفايه يا آدم احد امتى. تقى ندمانه وانت لازم تسامحها

آدم. اسامحها على ايه بس دا انت وثقت فيا وهيا لأ

فهمى غصب عنها شافتك بعنيها مع صحبتها ودى كافى يخليها تاخد قرار بإنهاء علاقتها

آدم. خلاص هيا بعدت وانا كمان.انتهينا يافهمى

فهمى ولما خلاص متجوزتش ليه وعشت حياتك

وهى كل يوم مشاكل مع اهلها وبيضغطوا عليها تتجوز

لحد امتى ممكن تفهمنى انت هتقدر تشوفها مع غيرك

آدم. خلاص يافهمى قولتلك

فهمى. طيب خلاص حضر نفسك عشان حب عمرك بيضيع من ايديك خلاص وقريب قوى هتحضر فرحهى

آدم. اانا مش عارف

فهمى. آدم. حاول تسامحها وصدقنى هيا اتعلمت كفايه تعاقبها. لانك بتعاقب نفسك ياصاحبى.

آدم. طيب سيبنى دلوقتى.

عمر. الوووو جاسر بريق رجعت وهى قاعدة ف الشقه القديمة

جاسر. شكرا ياعمر متشكر اوووى

جاسر خرج من الفيلا وراح فورا على شقه بريق

بريق. حاضر فتحت الباب واتفاجئت بجاسر واقف قدامه. هيا كانت عارفة ان أكيد هتشوفه بس مش بالسرعه دى. وازاى دا جاسر دا متغير خالص منطفى م داقنه طويلة وخاسس النص. معقول دا جاسر

جاسر كل حاجة فيه متلغبطه نفسى ياخدوا ف حضنها يعوض نفسه عن سنين كتير اتحرم منها

ازيك يابريق عامله ايه

بريق. الحمد لله انا بخير

جاسر ممكن ادخل

بريق. طبعا اتفضل.

جاسر. دخل. وشاف طفل عمره حوالى أربع سنوات بيتفرج على كرتون ومندمج.

بريق ابنى زين

جاسر. بفرحة ابننا. وقرب منه وحضنه زين حبيبى أنا ابقى با……. قطعته بريق بحده استاذ جاسر لوسمحت اتفضل اقعد. زين حبيبى ادخل قوضتك

زين ماما أنا عايز اقعد هنا مع بابا وحشنى جدا

جاسر اتفاجئ لما ازاى زين يعرف ان باباه

بريق. اسمع الكلام ياحبيبى شويه بس

زين بزعل . حاضر ياماما. بابا مش تمشى شويه وهاجى العب معاك

جاسر بفرحة حاضر ياحبيبى

بريق. طبعا مستغرب ازاى عرفك … أنا كنت بفرجه على صورك واقوله أنك باباه وانك بتحبه. عملت كدا عشان مش عايزة ابنى يتحرم من انه يقول كلمه بابا أنا مش هحرمك تشوف ابنك.

جاسر شكرا يابريق. أنا دورت عليكى كتير وحاولت اوصلك. بريق أنا ندمان وعارف غلطى ارجوكى سامحينى

بريق ال بينا انتهى دلوقتى ال يربطنا ابننا وبس. ال زمان قولت عليهمش ابنك…..

جاسر ارجوكى. أنا اتعاقيت بما فيه الكفاية أنا استحق كل دا بس كفايه ارجوكى سامحينى

بريق. انسى ان اسامحك.

جاسر لأمتى عايزانى اتعاقب واتعذب

بريق لباقى حياتك تتعذب على ال عملته معايا

جاسر ماشى يابريق لو دا هيبسطك. هفضل اعاقب نفسى باقى حياتى. اصلا حياتى من وانا طفل وقبل ما أعرفك كانت عذاب ودلوقتي عذاب انا طول حياتي معرفتش طعم السعادة غير الكام يوم ال عشتهم معاكى. وبعدها عذابى رجع تانى. وكأن قدرى أن اتعاقب عمرى كله. بسبب ومن غير

بريق وقد احست بالوجع وزعلت عليه

جاسر خرج. وهو عارف ومتأكد انها مش هتسامحه

عند آدم راح لتقى وقابلها

تقى ببكاء آدم أنا آسفه سامحنى. عارفة ان مكنتش قد ثقتك

آدم. عارف أنك ندمانه بس الثقه هيا ال هتتبنى عليها حياتنا لو مفيش ثقه وحب كافى يبقى ف اول مشكله هنخسر بعض

تقى. عند حق بس الله يخليك يا آدم خلاص أنا محتجالك

آدم. تتجوزينى.

تقى بفرحة موافقة طبعا

بعد يومين الكل مجتمع بعيد ميلاد ريم

آدم عمر قولت لجاسر

عمر أه واكدت عليه.

فهمى ياريت يجى أهو نحاول نعمل حاجة

عمر جاسر. نورت بيتى

جاسر عمر مكنش ينفع اجى أكيد آدم وبريق هيضايقوا

آدم مين قالك ان مدايق من وجودك بالعكس ان بتكملنا ومن غيرك هيكون ف حاجة ناقصه

جاسر. آدم. انت مش زعلان منى

آدم. انت اخويا وصاحبى وال حصل حصل زمان احنا النهاردة وكلنا بنغلط ولازم نغفر لبعض. ولا ايه يابريق

بريق مش كل الناس قلبهم طيب زيك ياآدم

تقى بس مفيش اطيب من قلب بريق ومتأكدة انها هتسامحنا أنا آسفه يابريق

فهمى بريق كفايه. نفسنا نفرح وسعادتنا تكمل

زين قرب من جاسر بعفويه. زين زعلان منك مش هيكلمك تانى

جاسر. ليه بس يا زين باشا.

زين عشان انت مش بتحبنى ولا بتلعبنى

جاسر بس بابا بيحبك اوووى يازين واوعدك. ان هلعب كتير

زين أتعلق بجاسر وبريق حست فعلا ان لانها محتاج لأبوه

سناء بريق ياحبيبتى عايزاكى تساعدينى ف حاجة ف المطبخ

وفاء اجى أنا ياماما

سناء لا يا أختى خليكى

بريق. نعم ياست الكل

سناء عارفة ال مريته بيه كان صعب. بس ال شافه جاسر اصعب. عمرك ما كنتى قاسيه يابريق

بريق أنا بعد كل ال حصلى

سناء جاسر حصله اكتر بكتير.

بريق صدقينى لو أنا مكنش سامحنى على عدم ثقتى

سناء. لأ كان هيسامح

بريق انتى بتقولى ايه جاسر يسامح

سناء. انت ال مش شايفه صح. جاسر سامح لما دخلتى حياته وشقلبتيها وكنت بتتحديه ف كل تصرف

جاسر سامع لما عرف انك بنت عمه ال قتل اهله واظن دا اصعب بكتير من عدم ثقته

جاسر سامح لما اخدتتى كل املاكه ال تعب وكبرها.

جاسر سامح. لما عرف ان ابوكى ضرب عليه نار.

كام مرة جاسر سامح.

بريق بس أنا مليش ذنب ف ال عمله ابويا

ولا جاسر ليه ذنب ان يتحرم من اهله ويتاخد حقه ويعيش يتيم وينضرب بالنار. كل دا كان يغفره لو مكنش سامحك. بس بالرغم من كدا نسى ان ال اذاه يبقى ابوكى. وسامح وكمل وحب وصان. واذا كان خانه التصرف او الكلام ال حكاه. فهو ملوش ذنب ان ابوكى يظبر ويخطط ويوقعه ف شباكه. فوق واعقلى وارحمى نفسك. وحافظى على جاسر وعلى ابنك ال نفسه يكون مع ابوه. لمى عيلتك ف حضنك يابنتى الأيام قادرة تنسيكى كل ال حصل

بريق. حاضر. يا ماما سناء. بس وقت على ما اقدر اتقبل دا أنا كنت رافضه فكرة رجوعى ليه

سناء ربنا يصلح الأحوال بينكم

مرت ايام. وكل يوم جاسر بيحاول يتقرب من بريق بحاجة ان يفسح زين ويهتم بيه وطبعا لان سناء فهمته ان فيه آمل ف رجوعه لبريق بس محتاج شويه مجهود منه

جاسر صباح الخير

بريق. صباح النور. خير ياجاسر

جاسر خير طبعا ابنى وحشنى قولت افكر معاه وافسحه

بريق لا ياشيخ جاسر انت زودتها هو كل يوم فسح

جاسر وماله يابريق وبعدين شكلك بخيله ومش عايزة تفطرينى

بريق اللهم. طولك ياروح

جاسر. ما ترحمينى بقى وتحنى عليا

بريق. جاسر. يالا روح عشان عايزة ارجع انام

جاسر. مفيش نوم وهتفطرينى أنا وابنى

بريق. لا ياحبيبى أنا مبفطرش حد انتم تجيبوا خدامه.

جاسر. نجيب خدامه. وايه تانى

بريق ايه ال أنا بقوله دا.

جاسر. ههههه ولا حاجة. صدقينى مش هزعلك تانى وهعمل ال اقدر عليه واسعدك بس انتى قولى أنك سامحتينى

بريق. سامحتك. بس والله لو…..

قاطعها جاسر. خلاص والله ما يحصل افرحى بقا شويه نفسى افرح. وجرى زين عليه رفع لحضنه أنتو اجمل ما ف حياتى أنتو كل حياتى

وتمر الأيام ويجوز آدم وتقى. بعد مسامحة بريق والفرحة عرفت طريقها لجاسر وبريق من تانى

بعد سنه

فى المستشفى

يخرج الدكتور. من العمليات

جاسر.بقلق خير يادكتور بريق عامله ايه

الدكتور. بابتسامة. مبروك طفله زي القمر والمدام بخير والحمد لله ونقلناها لغرفتها

جاسر طيب ممكن اشوفها

الدكتور مفيش مانع

يدخل جاسر. لبريق. ويمسك يدها ويقبلها الحمد لله ياحبيبتى أنك بخير

بريق. مالك ياجاسر ايدك بترتعش كدا ليه أنا كويسه يا حبيبى متخفش مش هموت يعنى من الولادة

جاسر بعد الشر عليكى ياحبيبتى. فداكى عمرى وروحى

بريق طيب هاتلى بنوتى اشيلها وقولى بقا هنسميها ايه

هسميها على اسمك بريق. عشان تفضل بريق الجاسر دايما

بريق بغيرة. لأ مفيش غير بريق جاسر واحدة

جاسر بضحكة يتغيرى من بنتك يامجنونه

بريق. ااااه

جاسر. طيب تحبى نسميها. نور نور الجاسر

بريق. الله جميل اوى الإسم هيا فعلا هتكون نور حياتنا

جاسر.

عندما التقيتك عاد قلبى ينبض ..

انت البريق الذى أحيا قلب الجاسر

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت ظابطة للكاتبة شروق عبدالقوي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!