Uncategorized

رواية نيروز والظابط الحلقة العشرون 20 بقلم سماح أبو داغر

 رواية نيروز والظابط الحلقة العشرون 20 بقلم سماح أبو داغر 

رواية نيروز والظابط الحلقة العشرون 20 بقلم سماح أبو داغر 

رواية نيروز والظابط الحلقة العشرون 20 بقلم سماح أبو داغر 

معتز مش هينفع في الشركه تعال نقعد في كافيه 
احمد الموضوع يستاهل 
معتز ايو جداا 
احمد السكرتيره لو حد سأل عليا انا في اجتماع مهم 
 ومتخليش اي مخلوق يدخل المكتب وانا مش موجود 
السكرتيره حاضر ي فاندم 
ونزل هو معتز واستقالو أحدي العربيات 
وأحمد بيسوق ومعتز جمبه 
ووصلوا
 لاحدي الكافيهات 
احمد في اي 
معتز في خراب بيوت 
احمد انطق 
معتز بدء يقص عليه ماحدث والفيديوهات التي معاه 
فلاش بااااااكككك
(((( احمد فاكر لما كنا منشغلين في الحادثه والمستشفي 
لوريا وقتها استغلت الوقت ده وزرعت كاميرات داخل المكتب بتاعك وهي الي كانت بتنقل المناقصات كلها بره وكانت بتاخد مبالغ منهم ونفس الوقت ملهاش يد في الموضوع لان الشركه بقت بتاعتها قبلها انتا كنت تعبان باين عليك كنت  شارب حاجه وقعت ع عقود بيع الشركه وكتابتها باسم لوريا والفيلا وكل ما تملك 
احمد  بصدمه وهزوال هل هو فعلا وقع في فخ تالك الحربايه بدء يفتكر تالك اليوم 
فلاااااش باك
وقتها كان مخنوق وبعيد ع نيروز 
وفي يوم كان متسطح ع الاريكه في مكتبه ودخلت عليه لوريا ومعاه عصير ليمون 
لوريا انتا اعصابك تعبانه اليومين دووول ممكن بس تستريح شويه وسيبك من الشغل 
احمد لا انا كويس ي لوريا 
لوريا انتا اخويا ب احمد وانا حاسه بيك اشرب الليمون ده وروح ارتاح في البيت
احمد لا لا انا ورايا شغل مهم 
لوريا طب اشرب حاجه عشان تعرف تركز حتي وقدمت له العصير احمد شربه وهي سابتهة وخرجت وبعدها بربع ساعه حس بصداع شديد 
لوريا دخلت عليه احمد في اوراق لصفقه مهمه محتاجه توقعيك 
احمد كأنه متنوم مغنطسيا ولا يرد ع شيء سوي وهو بيوقع ع الاوراق وووقع بالفعل وتركته وخرجت
نرجع 
معتز وقتها زرعت كاميرات داخل البيت عندك ولوريا مكنتش موجوده وعرفت عانت الاوراق دي فين  
وحدتها وحطيت مكانها اوراق مزوره وقطعت الورق ده وحرقته عشان ميكونش عندها فرصه 
احمد تشكر معتز جدااا 
معتز ع اي انتا اخويا وصاحبي 
احمد طيب وريني الكاميرات دي 
معتز تمم هجبهملك تتفرج عليها 
احمد حضنه وبعد كده مشيو
احمد بتوعد للوريا بالشر 
************************★*******************
عند نيروز 
في المساء 
احمد نيروز اي رايك في زين لحور
نيروز مش فاهمه
احمد يعني يتجوزو
نيروز وانتا الي هتجوزهم غصب ولا اي 
فهي افتكرت تالك االيله  التي تزوجت فيها بالغصب
احمد تب لازمته الكلام ده 
نيروز اختي عمري مهجوزها بالغصب تمم
احمد اهدي طيب  واتعلمي تفهمي قبل متتكلمي
نيروز بشموخ اتفضل 
احمد بحده زين طالب ايد حور
نيروز مصدومه نعممم
احمد اي مالك بلمتي ليه هو صاحبي وحش ولا اي
نيروز لا مش قصدي بس هقول لماما الاول وبعدين حور الي تقررر 
احمد تمم وتركها وغادر الغرفه بأكملها 
***********
عند حور في المنزل وبتحديد غرفتها
انها تشتغل ع بعض الأوراق لشغلها في الصيدليه 
والكتب أمامها بالاكوام فهي في اخر سنه تخرج بالكليه وتريد أن تحصل ع الماجستير ثم الدكتوراه
وهذه المكالمه التي ازعجتها 
حور رابطه دماغها بقمشه (عمله زي شالبيه????)
والنظاره ع عيونها والكوب القهوه أمامها 
حور مين ابن البارده ابرد خلق الله الي بيرن دلوقتي
حور قتلها الفضول لكي ترد وهذا الصوت النغمه  المزعجه
حور الوووو 
الوووو 
لا يوجد استجابه  للمتصل 
الوووو ي ابن البارده رد 
لا يوجد استجابه
طالما مش بترد بترنو ليه تزعجو الناس حاجه مقرفه 
لا يوجد استجابه
الهي ي بعيد تلفونك يقع منك يكسر ومتلقلهوش ملامح ي ابن الزنخه
لا يوجد استجابه 
قفلت الفون
فعادت الي عملها مره اخري 
 وتالك المكالمه تزعجها مره اخري فلا ترد 
 ‏فيستمر المتصل
 ‏حور الوووو ي ابن الناس البارده هو انتو متفقين ع الي جبوني يعني
 ‏صديقتها اي ي حور مالك 
 ‏حور بتوتر اي ده ينهار اسوح نور حبيبتي
 ‏نور كنتي بتشتمي مين ي بت 
 ‏حور لا ي قلبي كنت بشتم القلم مكنش عاوز يكتب
 ‏نور بضحك هبله وهتفضلي هبله 
 ‏حور اي ي ولايه في اي
 ‏نور جعفر كنت بقولك انا عرفت مين الي كان بيبعتلك رسائل 
 ‏حور مين مين 
 ‏وفحاءه المكالمه انقطعت 
 ‏حور منك لله ي حور كان يوم اسود يوم محبتي ي بعيده
 ‏وعادت مره اخري للعمل 
 ‏وبعد خمس ثواني 
 ‏رساله ع الموبيل
 ‏حور لنفسها ونعناعه شكل الحاجه داعيه عليا مش هنخلص هما كلهم متفقين عليا ونعمه اه والله ????????????????
 ‏يلا بقي ومسكت الموبيل لكي تري الرساله 
 ‏قريتك قصه وروايه لقيتك ك اجمل كتاب????????
 ‏قوليلي ايه الحكايه بمحبه جنب العتاب????????
 ‏ازاي يا ست الصبايا ملاك يجيله اكتئاب ✋ 
نهار اسود دول كلهم متفقين عليا كتاب اي وروايه اي ابن الزنخه ده 
انتا مين انتا ي اخي معندكش دم
الشخص اهدي كده ي قمر 
حور القمر في السماء ي أستاذ 
الشخص ع الأرض بردو
حور لخص عشان اي الحكايه مش نقصاك
الشخص ينهار اسود واحد في كليه صيدله وبتقول لخص اومال لو جاهله هتقول اي
حور بقولك اي ي برنس هات من الاخر عشان ايييي 
الشخص بشهقه برنسسس نهار اسود
حور هو ده الي عندي عاوز اي 
الشخص هههههههه ???? عاوزك انتا ي قمر تكون نصيبي وهتكون نصيبي 
حور لما تشوف حلمت ودنك
الشخص فعلا يشوفها في المرايا 
حور اوووف ع الاستفزاز والرخامه
الشخص اسلوبك قذر زيك
حور نعممممم ي عنياااا مين دي ونعمه احولك دانتا الي قذر 
الشخص يخضع صوتك جاب اخر الشارع واي صوتك الله يخربيتك بلاعه راديو
حور برتباك تنظر حواليها تزكرت انه شات لنفسها الواد ضحك عليا وخلاني بصيت حواليا 
بتبص في الفون. لا قت رساله 
لم تركز فيها جيدا وتركت الموبيل وتركت الاوراق ولسه هتروح في النوم ???? حور يلهووووووي نسيت الشكولت الي جالي انهارده 
وقامت جابت البوكس وكان في ورقه تركتها 
وفتحت البوكس كان عباره عن بوكس احمر في فوشيه في اسود وفيونكه عليه ولا هو كبير ولا هو صغير فتحته كان في حاجات كتير منظمه  حور لنفسها وااوووووووووو اي ده ده كلو عشاني يلعوووووي اععععععع وقامت تتنطط ع السرير من كتر الفرحه (كان فيه بلوره والبلوره دي فيها عريس وعروسه واغنيه كان في حرف صغير H سلسله فضه شيك فيها عبوه لم تستطع فتحها وايضا كل مطلع حاجه الاقي شكولت في أيدها بابلي وديري ميلك وجالكسي وفي الاخر في 
ع شكولتات من كل الانواع ع شكل قلب )))
نرجع تاني لم تهتم حور لسلسله كما تهتم بالشكولت وتركت الرساله لم تقراءها 
___________________________________ 
احلي حاجه اني أبسط حاجه ممكن تفرحك وتخليك طائر في السماء ودي يمكن تكون أقلل حاجه بالنسبه للبيقدمهالك لكن بنسبالك كأنه جلك نجمه من السماء واديهالك جبر الخواطر ي جماعه كلمه بسيطه بي ممكن تخلي الي قدامك فرحان وكل ميفتكرها يفرح اكتر ع عكس انتا ممكن تقول كلمه بنسبالك انتا بسيطه بس بنسبالع ممكن ترجع عشان كده تخلي بالك من كلماتك عشان متجرحش حد  
“”لا تستختفن باي شيء من جبر الخواطر كلمه او شيء فالقليل منك كثير “”
____________________________
عند هزال في غرفتها والدتها دخلت عليها 
هزال لمحت مامتها بتبكي في صمت 
هزال مالك ي ماما
الام اخوكي ي بنتي قلبي وأكلني عليه ي بنتي خايفه
هزال اهدي ي امي هو مش هيجي دلوقتي
الام هزال عاوزه اخوكي ي هزال انا تعبانه ب بنتي 
هزال بحزن انتي متعرفيش انا كان هيحصلي اي ي ماما
من تحت رأس ابنك
الام بتبكي بحرقه 
لا ي بنتي انا عاوزه ابني يلعوووووي انا محلتيش غيره يلهوي يلهوي 
هزال مهو بيشرب القتيل الي بيشربه ده اعمل اي يعني 
الام بدموع ي حبيبي ي ابني قلبي وأكلني عليه ي حبيبي ي ضنايا 
هزال خلاص ي امي هنزل اشوفه ارتاحي انتي 
ودخلت أوضتها ونزلت تشوفه هي عارفه هي هتلاقيه فين 
فهي خاءفع ومرعوبه وتخاف أن تقبل مثل هولاء الشباب مره اخري 
ولكن خطرت ع بالها شيء 

يتبع..

لقراءة الحلقة الحادية والعشرون والأخيرة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية حوري للكاتبة شيماء محروس.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!