Uncategorized

رواية حب وجنون الحلقة الأولى 1 بقلم ياسمين جمال

 رواية حب وجنون الحلقة الأولى 1 بقلم ياسمين جمال

رواية حب وجنون الحلقة الأولى 1 بقلم ياسمين جمال

رواية حب وجنون الحلقة الأولى 1 بقلم ياسمين جمال

فى إحدى الأحياء الراقية  فى فلة السيوفى  توجد فتاة فى الرابعة والعشرون من عمرها  بريئة بشرتها بيضاء  وعيناها سوداء وشعرها الاسود الطويل  طولها مناسب وجسمها رشيق نائمة ف غرفتها دخلت إلى غرفتها والدتها 
ماجدة :روما اصحى حبيبتى 
روما:سبينى  شويه يماما 
ماجدة:لا عشان الكليه بتاعتك النهاردة اول يوم ف السنة الجديدة 
روما:حاضر يماما ادينى هقوم وهى تقوم بكسل وتفرك عينها لكى تفوق صباح الخير يماما
ماجدة:صباح النور يحبيبتى يلا خدى شاور بسرعة  عشان الفطار  وعشان تلحقى زياد تروحى معاه اومأت لها روما بالموافقة  ودخلت الحمام لتأخذ شاور  .            “زياد توأم روما معها ف كليه الطب  هو شاب وسيم جدا مثل روما ف العينين السود والشعر الاسود رشيق ذو عضلات ????  ” 
نسيبهم بقى وتنتقل إلى 
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
فلة الهوارى   فى إحدى الغرف يقف شابوسيم  أمام المرآه يهندم ملابسه ذو شعر بنى وعينان عسليتان  وبشرة بيضاء  طويل نسبيا هو معيد ف كليه الطب وهذه اول سنه له ف التعيين  
فى ذاك الوقت دلفت اخته إلى الغرفة 
ليلى :ممكن ادخل
نظر غيد بأستغراب إلى اخته???????????????? ليلى بتستأذن هو انتى تعبانة ولا سخنة ووضع يده على جبهتها 
ليلى :بقى كدة طب انا غلطانة انى جيتلك ع العموم ماما بتقلك تعالى افطر   ولفت وجهها لكى تغادر ولكن سمعت غيد يقول  لها استنى يبت راحة فين شكلى حلو صح  لفت ليلى وجهها ونظرت له 
ليلى :امممم  يعنى 
غيد:بجد ولا بتهزرى 
ليلى :بجد طبعا   رجع غيد إلى الخزانة مسرعا لكى يبدل ملابسه فهو يريد أن يكون ف اجمل شكل فى اول يوم له ف الجامعة   نظرت له ليلى وهى تحاول كتم ضحكتها انت بتعمل ايه  
غيد: هغير الطقم   وهنا انفجرت ليلى بالضحك ????????????????????????????????????  
غيد:بتضحكى ليه 
ليلى:اي الطقم حلو بس انا حبيت اعمل فيك مقلب تقولها وهى تضحك ع اخاها  
غيد :يعنى كدا طيب اطلعى بره يليلى عشان مش فايقلك بس لما ارجع 
ونزلت ليلى إلى الأسفل  وتبعها غيد لكى يفطرو جميعا “ليلى زميله روما منذ الصغر ولكن كلاهما لا يعرف أخوة الأخرى ماعدا زياد لانه معها فى الكليه هى فتاة فى كليه الطب مع روما عيناها خضراء وشعرها كستنائي رشيقة قصيرة نسبيا ”       
 نرجع لروما وهى تتجه للسفرة صباح الخير جميعا 
الك:صباح النور   اتجهت روما لتقبل رأس واليها ثم ذهبت لتجلس ع الكرسي الخاص بها بجانب اخوها زياد  جلس الجميع يفطر وهم سعداء  
حسن( والد روما):عمكم جاى بكرا اتصل وقالى انو جاى عشان بنتوا خلصت ثانوى وهتدخل الكليه ف مصر 
روما :بجد طب كويس عشان البت ريم وحشتنى اوى
زياد:طب يلا ياختى عشان الكليه متأخر
خرج الاثنان متجهين إلى الكليه 
………فى فلة الهوارى غيد صباح الخير يماما امال بابا فين 
سناء (والدة غيد):صحى الصبح بدرى وراح الشركة
غيد :طيب لما ييجى سلميلى عليه  
سناء :يوصل يحبيى   فطر الجميع غيد طب يلا ياليلى عشان هوصلك معايا عشان منتأخرش 
وخرج الاثنان متجهين إلى الكليه ………….
وصل الجميع إلى الكليه  زياد:طب انزلى يروما وانا اركن العربية وأجى وراكى    
………………….غيد وليلى نزلو ودخلو الكلية وتوقفوا فجأة 
بينما كانت فتاة تمشى رن هاتفها وهى تنظر ف الشنطة لكى تخرج الهاتف اذا هى تصطدم بشخص الفتاه اسفة  
 الشخص :لا والله تخبطى ف الواحد وتقول اسفة تبقى الواحدة قاصدة وتتأسف بنات أخر زمن كان يقولها وهو يمشى ولكن هى سمعته 
الفتاة  :نعم ياأخ انت بتقول ايه فعلا قليل ذوق ومش محترم  صحيح ماتت الرجال هى الايام قالتها بصوت عالى لكى يسمعها فهو شتمها وهى لا تترك حقها وجاءت لتمشى   ولكن عاد إليها مثل الطور الهايج ” حلوة صح مثل الطور الهايج  ”     
 انتى بتقولى ايه ومسكها من وجهها ضاغط بيده ع وجنتيها عارفة لولا احنا ف الكليه كنت وريتك الرجوله يقليله الحيا  وبعدين الحركات دى معروفة ودورى ع غيرها يحلوه  المكان ده محترم  عايزة ف أماكن كتير لأمثالك  باى يشاطرة قالها وترك وجهها ومشى  بينما هى كانت تقيد نارا من هو ليمسكها  هكذا ومن هو لكى يشكك ف أخلاقها فلا بد من أن تعلمه درس لم ينساه ف حياته    اما بالنسبه للشاب فهو سعيد وغاضب لانها جرحت رجوليته وسعيد لانه القنها درس لم تنساه ف حياتها .
 رات روما اخاها يأتى إليها وبسرعة مسحت دموعها ولكن هو توأمها واكيد بيحس بيها  زياد مالك يرومتى  
ى
روما:مليش يحبيبى يلا بينا نشوف البت ليلى عشان السكشن هيبدأ بعد نص ساعة  نظر لها زياد ولم يريد أن يضغط عليها فهى سوف تحكى ولكن بعد أن ترتاح 
وتقدموا ورات ليلى واحتضنتها وسلامات البنات بقى اول السنه ليلى :عارفين غيد اخويا بقى معيد هنا وهيدينا 
روما :بجد طب نضمن مادة ننجح فيها         
وهنا جاء غيد  
غيد:انتى 
روما :انت                                                         
يتبع..
لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشق ياسين للكاتبة سمسمة سيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!