Uncategorized

رواية أصداف الفصل الأول 1 بقلم مريم خليفة

 رواية أصداف الفصل الأول 1 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل الأول 1 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل الأول 1 بقلم مريم خليفة

يسري(الاب): مش عارف اعمل اي دلوقتي؟
انتصار(الام):طبعا ترفض ازاي هنجوز بنتنا وهي لسه 16 سنه دي عيله لسه!؟
يسري:واتسجن انا بالشيكات دي صح؟
انتصار بكسره:مش عارفه مش عارفه اقولك اي وانتي مضيت اصلا علي ورقه بيضه ليه
يسري:غفلني غفلني نايف شاهين وقالي عشان ابدا في الشغل في الشركه لازم أمضي علي كام ورقه ومضيت وكان وسطهم الورقه دي الي هتكسرني
انتصار:يعني مفيش حل تاني؟
يسري:معرفش بس هو جاي انهارده يقعد معانا ولازم نكلم تألين في الموضوع
انتصار:هقوم انا اكلمها وافهمها
“في اوضه تالين”
انتصار:تالين فاضيه؟
تالين:اه يا ماما اتفضلي
انتصار:كنت عايزه اكلمك في موضوع…
تالين بمقاطعها:عارفه الموضوع
انتصار:عارفه منين!؟
تالين ببرود:سمعتك انتي وبابا بتتكلموا وانا موافقه
انتصار بشك:هو انتي كويسه موافقه ازاي!؟
تالين:بصي يا ماما احنا مش هنضحك علي بعض احنا لو اشتغلنا كلنا طول العمر مش هنقدر نسدد ال20 مليون الي علي بابا بسبب الورقه الي مضا عليها من غير قصد بصي للموضوع من ناحيه تانيه حيات شخص واحد تدمر احسن من اسره كامله انتي ناسيه أن مكه اختي خطيبها لو عرف هيسبها وبابا هيتسجن واحنا هنتشرد بعديه لكن لو اتجوزت نايف الورقه هتتقطع خطيب مكه مش هيسبها ومحدش فيكوا هيتاذي 
انتصار بكسره:طب وصحابك والناس هيقولوا اي!؟
تالين:مين قال ان احنا هنقول اني اتجوزت هنقول أن هي خطوبه وبعدين محدش ليه دعوه يا ماما اهدي انتي بس وقومي جهزي نفسك واوعي تباني انتي وبابا انكو مدايقين قدامه عشان ميتنيش وينفرد علينا خلاص وانا كمان هقوم اجهز
انتصار:حاضر يبنتي 
قامت ماما تجهز وانا فضلت قاعده مكاني انا عارفه الموضوع من بدري لما نايف كان عندنا من اسبوع وسمعتهم وانا رايحه اقدام لهم الشاي ونايف بيقول لبابا يا اتجوز تالين بنتك يا احبسك قدامك اسبوع وترد حسيت ساعتها أن الدم جمد في عروقي بس دخلت وقدمت الشاي ولحظت نظراته الغريبه من ساعتها وانا بفكر اعمل اي بس خلاص عرفت
“بعد ساعتين”
انتصار بحزن:يلا يا تالين نايف وصل
تالين ببرود:نازله وراكي ومتبانيش زعلانه قدامه واتعاملي عادي 
فردت شعري ولبست بنطلون وتي شيرت عادين ونزلت 
اول ما شوفته قلبي اتقبض وحسيت بخنقه وكنت عايزه اعيط بس سبحان من هداني
نايف باستفزاز:اهلا بالعروسه
تالين وهي بتقعد قدامه علي الكرسي:اهلا بالعريس
انتصار بستهزاء:تشرب اي يا عريس!؟
تالين بابتسامه صفرا وهي بصه في عين نايف:سم هاري يا ماما عشان عريس وكده
نايف بنفس الضحكه:طب العروسه عندها شروط قبل الفرح أو حاجه؟
تالين:طبعا عندي شروط بس قبل شروطي انت ثروتك تبلغ كام؟
نايف بثقه:انا ملياردير
تالين:حلو طب بص بقا قبل الفرح تحط 2مليون في حساب بابا وزيهم في حساب ماما حل
نايف:تمام وبعدين
تالين ببرود:وكمان مش هنقول قدام الناس أن احنا هنتجوز هنقول أن احنا هنتخطب عادي تمام
نايف:تمام
تالين بستهزاء:اومال اهلك فين مش شيفاهم
نايف بخنقه:هتشوفيهم مستعجله ليه
تالين:وهستعجل ليه نتقابل يوم الخطوبه هه يا عريس
نايف:الفرح الفرح يا تالين مش الخطوبه
تالين بخنقه واضحه:الفرح ومالو يا نايف
طلعت اوضتي بعد ما مشي نايف من غير اي كلمه كنت عايزه اقعد مع نفسي
يسري:ممكن ادخل يا تالين؟
تالين:طبعا يا بابا اتفضل
يسري بندم:انا اسف
تالين:بابا اوعي تعتزلي اوعي انت عيشت يا بابا حياتك كلها ترضينا وشيلتنا لحد ما كبرت ودي حاجه غصب عندك وبعدين يا بابا حضرتك مش معودنا أن كل متحصلنا حاجه نقول الحمد لله لو خير أو شر صح وانا قولت الحمد لله وسيبت الموضوع كلو علي ربنا واكيد ثقتي في ربنا مش هتخيب فوق كده يا بابا ومتشلش هم خالص 
يسري:تربيتي عمرها ما فشلت اكيد ربنا هيقدم الي في الخير الحمد لله انا همشي وانتي نامي
بعد ما بابا مشي رنيت علي صحبتي فيروز هي تعتبر اختي التانيه مش صحبتي بس
فيروز:اي يا تالين عامله ايه
تالين بخنقه:تعرفي تجيلي دلوقتي؟ 
فيروز:حاضر هلبس واجي بس مالك؟
تالين بعياط:محجتاكي جمبي اووي دلوقتي تعالي ولما تيجي هتفهمي
فيروز:طيب خلاص جايه 
“بعد ساعه”
فيروز:يعني هو ده كل الحوار؟
تالين:اه 
فيروز:طب هتعملي اي هتوافقي؟
تالين: انا مش هوافق انا خلاص وافقت بس انا مش هبله باردو انا هعمل…….
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أنتِ لي للكاتبة سمية عامر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!