Uncategorized

رواية هاربة إلى قلبي الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم فهمي

  رواية هاربة إلى قلبي الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم فهمي

رواية هاربة إلى قلبي الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم فهمي

 رواية هاربة إلى قلبي الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم فهمي

– انتي في المستشفي يا اسيل
اسيل بصدمه : خالتوا 
قمر : اخيرا فوقتي يا اسيل بقالك اسبوع في غيبوبه 
اسيل : انا 
قمر : بعد ما رحتلك انا وآدم البحر لما كنتي هناك اغمي عليكي ونقلناكي هنا وكنتي في غيبوبه 
اسيل : آدم وانا كنت في غيبوبه يعني بابا مخدنيش وخطفني ومالك مقتلش آدم وهند مخطفتنيش 
بصت قمر باسف : بصراحه يا اسيل حازم مات 
اسيل : بابا ؟! بابا مات 
قمر : مات في حادثه عربيه وكان شارب 
اسيل زعلت بس مش لدرجة زعلها علي امها اكيد : الله يرحمه كان نفسي يكون معايا اب اتسند عليه بس للاسف هو مكنش قد المسئوليه 
قمر خدتها في حضنا : خلاص يا اسيل ادعيله دلوقتي بالرحمه وسامحيه علي الي عمله معاكي 
اسيل : اسامحه ؟! 
قمر : مهما كان ده كان ابوكي يا اسيل ولازم تسامحيه يا اسيل 
اسيل : …..
قمر : اسيل مش عاوزاكي كده 
اسيل : غصب عني والله بس اعمل اي 
الباب خبط وكان آدم 
آدم : سمعت اني عروستي فاقت 
قمر بابتسامه : لسه مصمم انك تتجوزها 
آدم : معايا الماذون كمان 
الماذون : موافقه يا بنتي 
اسيل بعدم استيعاب : موافقه 
*بارك لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير* 
قمر : مبروك عليكم يا ولادي الف مبروك 
لولولوللولي 
قمر : اسيبكم شويه لوحدكم بقي 
آدم : كنت مستني اليوم ده كتير
اسيل : آدم انا مش فاهمه حاجه 
آدم : مش فاهمه اي 
اسيل : فين مالك 
آدم بانت علي وشه علامات الغضب : بتسالي عنه ليه ؟
اسيل : اصل انا كنت في غيبوبه بيقولوا 
آدم : مالك سافر مع هند يا اسيل 
اسيل : مالك ، هند !!!!
آدم : عرفت اني آدم كان عاوز يتجوزك عشان يبعدك عني ويجوزني هند عشان فلوسي ويكونوا كده خدوا مني كل حاجه حلوة مش عارف ليه !!
اسيل : آدم انا مش مستريحه انا حسه بحاجه غلط يا آدم ..!
آدم بتوتر : هيكون في اي غلط يعني 
اسيل : كل حاجه جت بسرعه حتي اتجوزتني وانا في المستشفي مستنتش اما نروح ؟
آدم : حبيت تكون مفاجاه يا اسيل افرحي بقي خلي حياتك تكون فرح وانسي الحزن بقي 
اسيل : مش قادرة افهمني انا مش مرتاحه وحسه اني في حاجات انا معرفهاش 
آدم : مش واثقه فيا ؟!
اسيل : خلاص يا آدم انسي 
آدم : انتي لسه بتفكري في مالك ده الي كنت مفكره صاحبي طلع متفق مع هند انهم ياخدوا مني فلوسي وبس !!
اسيل : عرفت منين انهم متحالفين مع بعض ؟!
آدم : يووه بقي يا اسيل انتي هتفضلي كتير كده 
اسيل : هنروح امته ؟
آدم : انهارده 
اسيل : الحمدلله 
(اسيل كان جواها حاجه عماله تقلها اني في حاجات هي متعرفهاش هي متعرفش دخلت في غيبوبه ازاي ومش فاكرة اي حاجه نهائي احساس غريب جواها هي حتي متعرفش وافقت علي جوازها من آدم بالسرعه دي ازاي ؟ )
قمر : رجعتي البيت اخيرا يا اسيل كان مضلم من غيرك 
اسيل بنص ابتسامه : البيت منور باصحابه 
آدم : المرة دي داخله البيت وانتي مراتي اي احساسك بقي ????
اسيل : عادي يعني عن اذنكوا هطلع انام عشان تعبانه 
طلعت اسيل الاوضه 
آدم : تفتكري ممكن تفتكر حاجه من الي حصلت 
قمر : هتبقي مصيبه لو عرفت واحتمال تخش في انهيار عصبي 
آدم : ربنا يستر 
عند اسيل في الاوضه 
انا هحاول افتكر انا ليه رحت البحر اصلا ،، افتكرت لما كنت بعيط عشان مالك وآدم صح بس انا لما رحت البحر اي الي حصل بعدها يارب افتكر يارب 
دخل آدم 
آدم : اسيل يا حبيبتي بطلي تفكير شويه 
اسيل : مش قادرة يا آدم بجد 
آدم : اساليني اي حاجه وهجاوبك عليها 
اسيل : آدم بصراحه هو انا اتخطفت ؟!
آدم بارتباك : اتخطفتي ؟! اتخطفتي ازاي انا لما بعتلك رساله باني جايلك يدوب ربع ساعه وجتلك علطول 
اسيل : طب بابا مات ازاي يا آدم ارجوك جاوبني 
آدم : عمل حادثه عشان كان شارب 
اسيل : مش عارفه ليه مش قادرة اصدق الحته دي احساس جوايا بيقلي كده 
آدم : صدقي يا اسيل مش انا جوزك وانتي لازم تصدقيني 
اسيل : لاز….آدم انت متعور في وشك ؟؟؟
آدم بتوتر ووشه احمر : لاء ده انا كنت مخبوط بس مش اكتر 
اسيل : هحاول اقتنع اني الي في دماغي غلط 
نامت شويه 
قامت مفزوعه 
آدم بقلق : مالك يا اسيل في اي …
اسيل وهي بتنهج.: حلمت اني مربوطه علي كرسي وفي ضرب نار حواليا وحد.مات وانا مش قادرة اشوف مين انا خايفه اووي يا آدم انا مش بحب شكل الدم 
آدم : اششش ده كان مجرد حلم بسسس نامي يلا انتي تعبانه 
اسيل : حا حاضر 
خرج آدم وكانت اسيل عملت نفسها نايمه وخرجت ورا آدم 
آدم : ماما حالة اسيل صعبه يا ماما لازم نقول لها 
قمر : انت اهبل لو عرفت مش هتستحمل 
آدم : لازم نقول لها صعبانه عليا اووي 
كانت اسيل سامعه كل حاجه وفجاه فتحت الباب 
اسيل : انا عاوزة اعرف كل حاجه ..
آدم وقمر بصدمه …
اسيل : ما تردوا بقول عاوزة اعرف في اي 
آدم بص في عنيها : اسيل انتي لازم تتماسكي 
قمر : اوعي يا آدم تقول 
آدم : مش هقدر يا امي الموضوع يا اسيل هو ……
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببته بعد زواجنا للكاتبة هند الحجار

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!