روايات

رواية وقعت اسير لقلبها الفصل الرابع 4 بقلم نشوة عادل

رواية وقعت اسير لقلبها الفصل الرابع 4 بقلم نشوة عادل

رواية وقعت اسير لقلبها البارت الرابع

رواية وقعت اسير لقلبها الجزء الرابع

رواية وقعت اسير لقلبها
رواية وقعت اسير لقلبها

رواية وقعت اسير لقلبها الحلقة الرابعة

– ويا ترى فارس عرف ان الحمل ده فيه خطر على حياتك وان نسبة نجاتك منه اقل من ٥ فى الميه؟!
سيليا بتحذير: اوعى يا تيا شيطانك يوزك وتقولى لفارس انا حلفتك وانتى وعدتينى
تيا بغضب: الكلام ده لما تكونى بتعملى حاجة صح انما انتى غبية وتفكيرك كله غلط تقدرى تقوليلى لو لا قدر الله جرى ليكى حاجة مين هيربى البيبى؟!
سيليا: فارس هيخلى باله منه انا واثقة ومتأكدة انه هيحبه اوى عشان حتة منى
تيا: طب وليه ده كله ليه يا بنتى؟!
سيليا بدموع: عشان انا عاوزة افضل ذكرى حية فى قلب فارس حتى بعد ما اموت طول ما ابنى او بنتى قصاده بيكبروا هيفضل فاكرنى
تيا: اللى بيحب عمره ما بينسى مهما عدى عليه سنين وبعدين انتى اللى بتقولى كده
سيليا: عشان خاطرى يا تيا غيرى الموضوع وخليكى اد وعدك لو عرفتى فارس صدقينى مش هعرفك مدى الحياة
تيا بتنهيدة: حاضر يا سيليا روحى كلى وخدى ادويتك وع العصر هجيبلك منار واجى
سيليا: تمام ي روحى هستناكى
يعدى الوقت سريعا والمغرب يأتى وتتعالى اصوات الموسيقى فى بيت العزازى والاقراب والاهل والاصدقاء يأتوا تباعاً لتهنئة فارس
بدر: عيشت وشوفتك يا باش مهندس بتدبس وتدخل عش الزوجية برجليك
فارس: اعمل ايه يا اخوى مغلوب ع امرى
جاد: بس امى بتجول ان عروستك كيف الجشطة يا بختك بيضالك فى الجفص
فارس: والله لو عجباك خدها انت
جاد: اتحشم يا ولد
فارس: سيبتلك انت الحشمة يا اخوى
عدى اليوم بكل تفاصيله وجه اليوم التالى وهو فرح فارس ومهرة
الميك اب ارتيست:وه يا عروسة كفياكى بكى دى تالت مرة اعيدلك الميك اب ويبوظ ابوس يدك كفاية عايزة اروح لعيالى بجى
مهرة: بجولك ايه هعطيكى الفلوس اللى تريديها ونجطينى بسكاتك انى مش نجصاكى واصل
نجاة: طيب حاضر يا ست البنات بس ارجوكى سيبنى اشوف شغلى
مهرة حاولت تمنع دموعها قدر المستطاع لحد ما انتهت نجاة من عملها وقالت: ما شاء الله كانك انتى اللى محلية المكياج مش العكس ابدا
ابتسمت مهرة : شكرا
نجاة: مش تشوفى نفسك بالمراية الاول لو عاوزة تغيرى حاجة عرفينى
مهرة: لا مش عاوزة اشوف حاجة
نجاة: زى ما تحبى عن اذنك وربنا يتمم عليكى بخير
دخلت سميحة ولما شافت بنتها زغرطت واخدتها بحضنها وبعدها بمدة تعالت اصوات ضرب النار معلنة عن كتب الكتاب وبعدها طلعت مهرة مع البنات للبلكونة عشان تشوف عريسها وهو بيرقص ع الحصان وبالعصاية
لمح مصطفى مهرة وقال لفارس: ما شاء الله عروستك كيف البدر يا اخوى
فارس اخده الفضول: هى فين؟!
مصطفى: واجفة فوج اهى وسط البنات
لف فارس مكان مصطفى لكن مهرة دخلت ووقفت بنت عمها مكانها ومكنتش ملامحها حلوة اوى واول ما شافها فارس اتصدم وبقى يضرب بالعصاية بغل
مصطفى: وه مالك يا ولد ابوى احنا بنرجص مش بنحارب بعضنا
فارس: انت تكتم وتبلع لسانك بجى دى كيف البدر وربى ما هعتجك النهاردة
فضلوا يرقصوا بالعصاية لحد ما فارس وقع عصاية مصطفى والكل هلل وضرب النار اشتغل تانى وبعدها صعد حامد والد مهرة عشان يسلمها لعريسها وطبعاً نزلت الطرحة ع وشها
حامد: اتفضل يا فارس انا بحملك مهرة امانة دى البكرية واغلى بناتى ع جلبى
مهرة فى نفسها وهى دموعها تتساقط دون ان يراها احد: ياريتك يا ابوى كانت افعالك كيف كلامك
فارس: اكيد ان شاء الله هكون اد الامانة يا حاج
حامد: وانى واثج من اكده يا زينة الشباب
فارس بص لمهرة بقرف ومسك ايدها غصب عنه وطلعوا ع غرفتهم
فارس: اتفضلى ادخلى انا هعمل حاجة واجى ع طول
دخلت مهرة وقعدت ع الكرسى وهى بترتعش ومش عارفة تعمل ايه اما فارس دخل ع غرفة تانية وطلع فونه ورن ع سيليا
فارس: ايه يا حبيبى طمنينى عليكى انتى بخير؟!
سيليا: اه بخير متقلقش منار موجودة معايا
فارس باستغراب: منار مين دى ؟!
سيليا: الهوم سنتر اللى قولتلك هجيبها
فارس: اها طب كويسة يعنى ولا تشوفى غيرها!
سيليا: لا هى كويسة اوى وطيبة ومرحة وانا حبيتها جدا
فارس: طب روحتى للدكتورة؟!
سيليا: ايوة وطمنتنى ع النونو كمان وكل حاجة تمام
فارس: طيب خدى ادويتك بميعادها وانا هبقى اكلمك بكرة
سيليا: ماشى يا حبيبى تصبح ع خير
فارس: وانتى من اهلى دنيا وجنة
اغلق فارس واتنهد بحزن وقال فى نفسه: سامحينى يا نور عينى الظروف اقوى منى انى اعمل كده
خرج ودخل لمهرة وهو بيفتكر شكلها وبيقول: هووووف سلام قول من رب رحيم
وهنا رفعت مهرة الطرحة وقالت: حد جالك انى من عشيرة الجن ولا حاجة
بصلها فارس بصدمة من جمالها وقال: بسم الله تبارك الخلاج انتى مين؟!
مهرة: هكون مين يعنى انا مهرة عروستك
فارس: لا مش انتى
مهرة باستغراب: كيف يعنى بدلونى فى الطريج مثلا
فارس برفعة حاجب: ايه ده ما شاء الله وكمان دمك خفيف دى حاجة حلوة جوى
لم تجيب مهرة ….فارس: مغيرتيش ليه ولا محتاجة مساعدة مثلا
مهرة بخجل: لا بعرف اغير لحالى عن اذنك هغير بالحمام
دخلت غيرت ولبست بيجامة ستان ابيض وفردت شعرها الزيتونى وخرجت لتسحره بجمالها الربانى
فارس لنفسه: ما شاء الله قمر فعلا بس حتى لو زغللتى عيونى انا قلبى ملك لغيرك
مهرة: احم انا جعانة
فارس: عندك الوكل كلى زين عشان الرجالة مستنينا تحت بالبشرى
فهمت مهرة معنى كلامه وانهت اكلها وبعدها اصبحت زوجته قولا وفعلا بعدها القى فارس للرجالة المنديل وتعالت ضربات النار واخذت مهرة بالبكاء
فارس بغضب: كفاية بكى انتى مراتى واللى حصل ده لازم يحصل وانتى فاهمة بس اوعدك بعد كده مفيش حاجة هتحصل الا لو انتى عاوزة
لم تجيب مهرة وذلك عصب فارس جدا فدخل اخد شاور وبعدها خرج وطلب منها تدخل تاخد شاور هى كمان وبعد ما خرجت
مهرة بخجل: احم ممكن نتكلم فى موضوع مهم؟!
فارس لم ينظر لها: جولى اللى عندك
مهرة: بصراحة انا عاوزة اكمل تعليمى وووووو…………….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت اسير لقلبها)

‫6 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى