روايات

رواية وقعت اسير لقلبها الفصل الخامس 5 بقلم نشوة عادل

رواية وقعت اسير لقلبها الفصل الخامس 5 بقلم نشوة عادل

رواية وقعت اسير لقلبها البارت الخامس

رواية وقعت اسير لقلبها الجزء الخامس

رواية وقعت اسير لقلبها
رواية وقعت اسير لقلبها

رواية وقعت اسير لقلبها الحلقة الخامسة

– بصراحة انا عاوزة اكمل تعليمى انا زيى زيك مجبورة ع الجوازة دى مش لوحدك يا باش مهندس
فارس: حلو بتعرفى تتكلمى بلهجة قاهروية اتعلمتيها فين بقى؟!
مهرة: ده ع اساس انها لغة اجنبية مثلا عادى يعنى اتعلمتها من التليفزيون وكمان ده مش موضوعنا
فارس: امال ايه موضوعنا؟!
مهرة: انى عاوزة اكمل تعليمى انا جيبت فى ثانوية عامة ٩٨ ودخلت صيدلة لكن ابوى رفض يخلينى اروح الكلية عشان هتجوزك والامتحانات كمان شهر بالظبط ارجوك وافق ده مستقبلى وحلمى
فارس: وانا ايه اللى يخلينى اوافق؟!.
مهرة: انك شخص جامعى ومثقف وعقليتك متفتحة ومعتقدش انك هتقبل ان مراتك تكون معاها شهادة ثانوية اكيد مهندس عاوز مراته تكون متعلمة ومعاها شهادة جامعية زيه ولا ايه ؟
فارس: عندك قوة اقناع رهيبة المفروض كنتى تدخلى حقوق مش صيدلية هتجيبى للمتهم البراءة فى شوال
مهرة: يعنى ايه موافق ولا لا؟!
فارس: موافق يا سيتى اكيد مش هقف عائق قصاد حلمك
مهرة بفرحة وبحركة عفوية حضنته وباسته من خده وقالت: ميرسى اوى بجد
اتفاجئ فارس من رد فعلها لكنه ابتسم ومبدلهاش الحضن حست هى باللى عملته بعدت باحراج وبصت بالارض: انا اسفة جدا معرفش انا عملت كده ازاى؟
فارس: بتتأسفى ع ايه انا زى جوزك يعنى عادى
ابتسمت مهرة وبانت غمزتها اللى لاحظها فارس وقال: لا ده انا شكلى مع الايام الجاية هكتشف حاجات كتير بقا
مهرة بعدم فهم: يعنى ايه؟!
فارس: يعنى يالا روحى نامى وارتاحى عندنا يوم طويل بكرة من اوله عشان الصباحية والمباركات وكده
مهرة: طب هنام فين!!
فارس: ع السرير طبعا وانا جنبك ومتخافيش مش هلمسك تانى انا وعدتك وكلمتى واحدة
مهرة بارتياح: شكرا ليك يا باش مهندس
فارس: اسمى فارس ع فكرة ويلا نامى بقا
راحت مهرة نامت وفردت عليها ملاية خفيفة عشان تداريها ابتسم فارس وحط راسه ع المخدة وتفكيره فى سيليا وكمان هيواجهها ازاى ولو مهرة عرفت هيحصل ايه وطبعا بسبب التفكير الطويل تعب ونام
فى الصباح فاقت مهرة ع صوت خبط ع الباب ….مهرة: فارس .. يا فارس اصحى
فارس بنوم: يا سيليا سيبينى انام شويه
مهرة: سيليا مين بس انا اسمى مهرة يا فارس قوم
فاق فارس واتخض وبعدين استوعب وقال: فى ايه؟!
مهرة: الباب بيخبط قوم افتح انت انا مش هينفع افتح وانا كده
فارس: طيب
قام فارس فتح وكانت امه فريال جايبة ليهم الفطار: صباحية مباركة يا ولدى
فارس: الله يبارك فيكى يا امى
فريال: معلهش يا حبيبى انى صحيتكم بس لازم تفوجوا عشان اهل مرتك زمانهم ع وصول
فارس: ولا يهمك انا ربع ساعة وهنزل للرجالة ولما اهل اسمها ايه دى يجوا خليهم يطلعوا ليها هنا
فريال بضحك: وه انت متعرفش اسم مرتك ولا نسيته لازم تنسى اسمك ما شاء الله عليها جميلة
فارس بإحراج: طيب اتفضلى انتى يا امى وانا جاى وراكى
دخل فارس وقال لمهرة: هدخل اخد دش وانتى افطرى براحتك عن اذنك
دخل اخد الدش وخرج لقاها مكانها …فارس: مأكلتيش ليه؟!
مهرة: مش بحب اكل لوحدى
فارس بتنهيدة: طيب قومى وانا هاكل معاكى
بالفعل اكلوا وقامت مهرة دخلت تاخد دش واستغل فارس الفرصة وكلم سيليا اطمن عليها وبعدين نزل ع تحت للرجالة …… عدى اسبوع وراح فارس لابوه
فارس: بعد اذنك يا ابوى انا هاخد مهرة وهرجع ع القاهرة ونعيش هناك انت خابر شغلى ودنيتى هناك
البدرى: وماله يا ولدى ربنا يوفجكم خلى بالك من نفسك ومن مرتك وشيلها بعيونك
فارس: اكيد يا ابوى انا هطلع اخليها تجهز الشنط ونسافر
البدرى: طيب استنى للنهار؟
فارس: ما انت خابر يا ابوى انا مبعرفش اسافر الا فى سواد الليل
البدرى: خلاص ع راحتك المهم خلى بالك من الطريج
فارس وهو يقبل يده: حاضر عن اذنك
طلع فارس لمهرة وطلب منها تحضر الشنط وطبعا وافقت وجهزتهم وطلبت منه تعدى تسلم ع اهلها وطبعا وافق وبعد ساعات طويلة وصلوا القاهرة فى واحد من اشيك الكومباوندات
فارس: مهرة…مهرة قومى احنا وصلنا ع فكرة
فاقت مهرة وانبهرت بجمال المكان وابتسمت بفرحة …فارس: عجبك المكان
مهرة: اوى اوى زى ما كنت بحلم يكون بيتى
فارس: طب يلا نطلع ولا هنبات هنا
مهرة: طب والشنط؟
فارس: الحارس هيطلعهم
طلعوا ع الشقة واتفرجت عليها مهرة وانبهرت بشياكتها واناقتها … فارس: دى هتكون اوضتك واللى هناك اوضتى اوك
مهرة: تمام
فارس: طيب انا هنزل اروح الشركة دلوقتى واحتمال مرجعش الا بكرة الصبح
مهرة بتوتر واضح: ايوة بس ..بس يعنى
فارس: بس ايه ؟!
مهرة بتوتر: انا بخاف اقعد لوحدى وخصوصا بليل ومش متعودة اصلا الا ع اللمة
فارس بتنهيدة: ع فكرة انتى مش عيلة صغيرة عشان تخافى وبعدين اتعودى ع كده لانى دايما كده ومتقلقيش المكان امان وكله حرس وبوابات امن وكمان حاجتك كلها موجودة مش هتعوزى حاجة ولو احتاجتى عندك نوتة فيها ارقام الصيدلية والسوبر ماركت ومحلات ملابس ابقى اتصلى بيهم وادى فلوس اهى خليهم معاكى اوك خلاص كده
مهرة باستسلام: اوك
نزل فارس وساق عربيته لحد ما وصل للمكان اللى فيه شقته هو وسيليا طلع وفتح الباب بهدوء كالعادة وفى الوقت ده كانت منار صاحية وحست بحركة غريبة لما فتحت شافته ماشى بالضلمة جابت ايد مقشة وطلعت جريت عليه وقعدت تصرخ وهى بتضربه: حراااااامى وووووووو……….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وقعت اسير لقلبها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى