روايات

رواية وتيني الفصل الأول 1 بقلم نشوة عادل

رواية وتيني الفصل الأول 1 بقلم نشوة عادل

رواية وتيني الجزء الأول

رواية وتيني البارت الأول

رواية وتيني الحلقة الأولى

-يالا يا عدى يا حبيبى هات اخوك وتعالى عشان اجيبلكم لبس العيد
عدى: شكرا يا جدو ماما اشترت لكل واحد فينا طقمين بالكوتشيات بتاعتها كمان
الجد: ليه بتكذب يا حبيبى ؟ هو انا غريب ده انا جدو يا ولد
عدى: لا والله انا مبعرفش اكدب اصلا وهثبت لحضرتك ثوانى بس
دخل عدى ع غرفته وطلع الملابس والكوتشيات ووراها لجدو : شوفت انى مش كذاب يا جدو ماما مش حرمانا من اى حاجة بس ياريت بس تبقى تفكر بابا ان له ولاد يسأل عنهم حتى بالفون
كلمات عدى نزلت كالصاعقة ع اذن وفيق جده وكالسكين ع قلب امه وتين اللى اتجمعت الدموع بعيونها فقالت ليه بمرح: طب يالا يا بطل دخل الحاجة دى جوة ورتبها بالدولاب
عدى: حاضر
وتين: انا اسفة جدا يا عمى ع كلام عدى انا والله مبقولش كلام زى ده قصاده ومعرفش هو قال كده ازاى؟
وفيق: متعتذريش يا بنتى الولد عنده حق وكمان هو مش صغير واكيد فاهم كل حاجة انا مش فاهم ايه اللى حصل لامام وازاى اتغير بالشكل ده من يوم ما سافر بلاد برة ورجع وكل حاجة اتغيرت
وتين: عادى يا عمى بس ارجوك متقولوش ان عدى قال حاجة زى دى ان قسما بالله مش مخلية نفسه هو او تيم بحاجة وبحاول اكون ليهم الاب والام
وفيق: عارف ومتأكد من كده وحقك عليا انا يا بنتى بس ياريت تجهزيهم هاجى بكرة اخدهم يقضوا معانا اليوم
وتين: معليش يا عمى استأذنك يكون تانى يوم اصل انا متعودة ان اول يوم يكونوا معايا
وفيق: اللى يريحك يا بنتى عن اذنك تصبحى ع خير
مشى وفيق ودخلت وتين ع غرفتها وقفلت ع نفسها وبدأت تبكى بصوت مكتوم عشان محدش يسمعها خرجت البوم صورها هى وامام وهى بتبتسم بانكسار : عمرى ما كنت اتخيل ان هيجى يوم وارجعك انت يا حب عمرى لخانة الاغراب بس انت السبب فى كل ده خونتنى وطمعك غلب حبك وفى وسط ده كله جرحت ولادك طب طب لو مكنتش باقى ع حبى وعشرتنا كنت اسأل ع ولادك وحسسهم بوجودك للدرجة دى مش حابب وجودنا فى حياتك
قفلت الالبوم ونامت ع طول فالنوم هو وسيلتها الوحيدة للهروب من كل الالام والتفكير ….فى اليوم التانى صحيت ع صلاة العيد قامت صحت الولاد وخلت عدى وقف بيهم امام وصلوا بعدها لبسوا لبس العيد ولقوا الباب بيخبط
تيم بفرحة: ده اكيد تيتة وخالو هروح افتح
جرى تيم وفتح الباب واتفاجئ بإمام واقف قصاده تيم بفرحة: بااااااااااااابى
إمام وهو يحتضنه بحب: روح قلب بابى وحشتنى اوى
تيم: وانت كمان اوى بس انا زعلان منك خالص خالص عشان انت مش بتيجى ومش بتكلمنا
إمام: حقك عليا كان عندى شغل مهم ووعد منى هعوضك عن كل اللى فات اتفقنا
تيم: اتفقنا
إمام: يلا ندخل بقا ولا هنفضل ع الباب
دخل إمام واتفاجئت بيه وتين واقف قصادها اتوترت وقلبها اتخطف جدا زى كل مرة كانت بتشوفه فيها
دخل إمام ع عدى وقال: عدى حبيب بابا وحشتنى
عدى: شكرا لحضرتك عن اذنك لازم انام
إمام بزعيق: تعال هنا يا ولد ازاى تمشى وانا بكلمك
عدى: عشان عارف ان جدو اللى بعتك مش انت اللى جاى تسأل عننا من نفسك
إمام باستغراب: جدو هو جالكم امتى؟
عدى: كان هنا امبارح بليل
إمام وهو ينزل لمستواه: والله ما اعرف ان جدك كان هنا ولا اعرف عنه اى حاجة من امبارح
عدى بحزن واضح: تمام يا بابا
إمام: انا عارف انك زعلان منى وليك كل الحق وانا مستعد لاى عقاب منك يا صاحبى المهم ننول الرضا
عدى بابتسامة: مهما كان العقاب؟
إمام: مهما كان انا موافق
عدى: اشطا حجز كورة واللى يفوز يدفع حق المكان اللى هنأجره اشطا
إمام: موافق جدا ع العصر نروح المكان اللى تختاره
عدى: حلو اوى تعال بقا يا تيم نشوف اللبس اللى هنروح بيه مع بابا
دخلوا ع غرفتهم وبص إمام باعجاب واضح لوتين وهو بيصفر: كل مرة بتحلوى اكتر وكل مرة بشوفك فيها بتكون زى اول مرة عمرك ما فشلتى انك تخطفى قلبى
وتين بعصبية: انت ازاى تدخل كده من غير ما تستأذن انت ناسى ان البيوت ليها حرمات
إمام: وانتى ناسية انك لسه ع ذمتى ولا فراق السنة ونص اثر ع ذاكرتك وووووووووووو……

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وتيني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى