روايات

رواية نسيم العشق الفصل الثلاثون 30 بقلم يارا عبدالعزيز

رواية نسيم العشق الفصل الثلاثون 30 بقلم يارا عبدالعزيز

رواية نسيم العشق الجزء الثلاثون

رواية نسيم العشق البارت الثلاثون

رواية نسيم العشق الحلقة الثلاثون

الاخير
محمود بصله بخوف شديد و توتر حاول انه يهرب بس عيسى ماسكه و كتـ..فـه
عيسى :- انت مفكر انك تقدر تهرب مني يالا دا انا عيسى الجبالي يلا بهدوء كدا و احكيلي قتـ..لتوها ازاي
محمود :- انا مخبرش حضرتك بتكلم عن ايه يبيه
عيسى :- تمام انت اللي اخترت
طلع مسـ..دسه من جيبه و حاطه فى راسه
عيسى بثقة :- كدا كدا انت مختفي من عشرين سنة محدش هيلاحظ غيابك هااا هتبقى شاطر كدا و تنطق ولا
محمود بخوف :- لا خلاص خلاص هتكلم بس هي ممكن تخـ..لـص عليا انا هربت منيها هي و سحر بالعافية
عيسى :- متخافيش انا هحميك منها اخلص
محمود :- الست كريمة كانت بتحط سـ..م عشان يموت الست رانيا بالبطئ و يبان قدام الطب الشرعى انها ميتـ..ة مو..تة طبيعية و هي برضوا اللي خالتني اقول للكبير ان كان فيه حاجه ما بينا من ايام ما كان محمود بيه ابو الست جنة عايش هي و الله اللي قالتلي اعمل كدا كله كان تخطيطها هي و انا قولت الكلام ديه للست سحر و بعدها قدرت اهرب من رجلتها و جيت اهنيه

 

عيسى :- هي اللي قتـ..لت سحر صح انطق
محمود :- مش عارف و الله أنا اصلا معرفيش انها ما..تت غير منك دلوقتي سبني اهرب من اهنيه و انا استحالة اذ..ي اي حد فيكم
عيسى :- اسيبك بتحلم يا محمود اسمع بقى انت هتعمل ايه يا حلو و نفذ اللي هقولك عليه بالحرف الواحد و الا انت عارف بقى ايه اللي هيحصلك
محمود :- خلاص هعمل كل حاجه انت عايزاها
عيسى :- تمام اوي كدا يلا رن عليها
محمود:- بلاش يعيسى بيه دي ممكن تخـ..لـص عليا
عيسى :- خلاص اخلـ..ص انا
محمود بخوف شديد :- تمام
عيسى :- يلا
كريمة كانت قعدت فى اوضتها بتشرب شاي و بتفكر قاطع تفكيرها رنة فونها
كريمة:- الو
محمود : كريمة هانم عايز اشوفك فيه حاجات كتير لازم نتكلم فيها
كريمة بغضب :- وانا ايه اللي يخليني اقابلك يجدع انت بقولك ايه ابعد احسن ما هتحصلهم
محمود :- خلاص انا اوري الصور اللي معايا و التسجيلات لعيسى بيه و الكبير و هو يتصرف بقى
كريمة بخوف شديد:- تسجيلات و صور ايه
محمود :- تعالي بنفسك و شوفي عارفة الكهف اللي في الجبل طبعا تعالي قابلني فيه كمان ساعة ساعة ونص و كل حاجه هتبقى معاهم

 

كريمة : خلاص انا جاية
عيسى بعت لجنة السواق عشان يجبها لانه كان حابب تشوف كريمة وهي بتاخد جزاءها و طبعاً رن على الشرطة ، كريمة جت و لاقت محمود قاعد فى الكهف عيسى و جنة و الشرطة كانوا واقفين ورا حيطة و مش متشافين
كريمة :- اخلص وريني اللي معاك
محمود :- طب مش تستني نضايفك الاول يا كريمة هانم
كريمة :- اخلص
محمود :- حاضر هوريكي كل حاجه بس عايز اعرف مين قـ..تـل سحر
كريمة :- انا اللي قتـ..لتـها زي ما قتـ..لت رانيا
كملت و هي بتطلع مسد..س معاها : و زي ما هخـ..لص عليك دلوقتي برضوا
جنة بهمس و خوف شديد :- عيسى دي هتـ..قـتله انا خايفة
عيسى بهمس :- متخافيش يحبيبى انا معاكي
خرجت و قتها الشرطة
:- كريمة انت مقبوض عليكي بتهمة قتـ..ل كريمة و سحر
كريمة بصتلهم بخوف سرعان ما تحول لبرود و هي بتبص لعيسى و جنة عيسى كان محاوط بأيده على جنة و كانت شبه فى حضنه

 

كريمة بسخرية :- مفكرين انكم انتصرتوا عليا لا يجنة انا هفضل طول الوقت واجعة قلبك على امك و خالتك
جنة بدموع :- ليه تعملي كدا ليه ماما عملتلك ايه عشان تقـ..تلـيها
كريمة بغضب :- امك لفيت على جوزي كان عايز يتجوزها بعد اما ابوكي ما..ت جالي و كـ..سر قلبي و هو بيقولي انا هتجوزها عليكي كنتي عايزيني اعمل ايه اسقفلها و اقولها خدي جوزي مني كان لازم تـ..موت و خالتك كانت هتفـ..ضحني و تقول كل حاجه كان لازم يمـ..وتوا عشان انا ابقى مبسوطة
عيسى حس ان جنة بدأت حالتها تسوء
عيسى : حضرة الظابط خدهم لو سمحت
كريمة :- هتخليهم ياخدوا امك يعيسى
عيسى :- امي اللي قتـ..لت اتنين انتوا محدش فيكم يستاهل انه يكون ام خدهم يا حضرة الظابط لو سمحت
الشرطة خدت محمود و كريمة على السجن ، و عيسى خد جنة و رواحوا البيت و حكلهم كل حاجه حصلت فى وسط صدمتهم الكبيرة و خصوصاً حنين اللي مبطلتش عياط و هي مش مستوعبة ازاي امها تعمل كدا
مر شهر و الوضع مستقر عيسى و جنة حبهم و عشقهم بيزيد جنة بدات تنسي شوية شوية و تتأقلم مع اللي حصل برحمة ربنا و وجود عيسى جانبها مصطفى خف تماما من الادمان و حبه لنور بيزيد يوم بعد يوم ، كريم جاي هو و فريدة و عاصم يطلبوا ايد حنين ، عيسى علاقته بكريم بقيت كويسة جدا لانه ملوش ذنب فى اي حصلت و بيحاول ينسى اللى فريدة و عاصم عملوه ، و صفاء حبيت نور جدا و خصوصاً بعد ما شافت اهتمامها
فى اوضة حنين

 

حنين :- شكلي حلو
جنة :- زي القمر و احلى يحنين بجد
نور و هي خارجة من البلكونة:- وصلوا وصلوا عريسك قمر اوي يحنين
جنة :- يجي مصطفى يسمعك
نور بخوف :- حرام عليكى يجنة بجد
نزلوا البنات تحت و سابوا كريم و حنين لوحدهم
كريم بحب :- بحبك
حنين بخجل :- تمام
كريم :- تمام !!!!
حنين :- مش هقول حاجه الا اما تبقى جوزي يا دكتور
كريم بأعجاب: يعني انتي بتحبني يحنين
حنين :- مكنتش هوافق لو مش بحبك
كريم بفرحة :- وانا هستنى
جهم كلهم و قعدوا مع بعض فى وسط ضحك و هزار كريم و نظرات الحب اللي باينة جدا لحنين و خجلها الشديد ، خلصوا قعدتهم

 

فى اوضة عيسى و جنة ، دخل عيسى الاوضة لاقى جنة لازقة كوتشي بتاع بيبي صغير على المرايا و جانبها ورقة مكتوب عليها انا جاي يا بابي ، بصلها بفرحة شديدة ، بص لنور الحمام لاقه شغال اتوقع انها جوا مقدرش يستنى ، فتح الباب لاقها واقفة على الحوض بتغسل وشها ، اتكلم بلهفة و حب
:- دا بجد انتي حامل
ابتسمت و خرجت من الحمام جابت اختبار الحمل من الدرج
جنة وهو بتديله اختبار الحمل:- اهاا
عيسى بفرحة شديدة شالها و دار بيها
عيسى :- بحبك مش هقدر اوصفلك فرحتي بجد
جنة :- انا مبسوطة اوي لفرحتك دي
عيسى سندها بحب و قعدها على السرير:- من انهاردة مفيش اي حاجه هتعمليها ارتاحي و بس
جنة :- طب مفيش هدية للحمل
عيسى :- اكيد طبعاً شاوري أنتي بس و انا هجبلك كل اللى انتي عايزاه
جنة :- اي حاجه اي حاجه
عيسى ببأبتسامة:- اها
جنة :- تسامح خالتي فريدة و عمي عاصم
عيسى بحزن :- مش قادر يا جنة
جنة مسكت ايديه:- حاول اديهم فرصة هم بيحبوك اوي يعيسى كفاية عليهم طول السنين اللي فاتت و هم بعاد عنك
عيسى :- اوعدك هحاول
جضنته بحب كبير:- بحبك اوي يعيسى
عيسى :- و انا بعشقك يا روح عيسى
بعد مرور سنتين فى الصالون فى قصر الجبالي
جنة :- يواه يبنتي اسكتي بقى طب اعملك ايه تاني
نور : نفسي فى مرة الاقيكي قاعدة مع رانيا و ساكتة
جنة :- على طول مغلباني هو ياسين فين صحيح

 

نور :- شب بس ده ز زي فى مصطفى الصبح و خده معاه المستشفى زمانهم جاين هو عيسى فين صحيح
جنة :- فى شغل مع عمي عاصم من ساعة ما ضموا الشركتين و مبقوش يسيبوا بعض مبسوطة اوي عشان عيسى سامحهم بجد و مبسوطة اكتر عشان جهم يعيشوا معانا هنا
فريدة ببأبتسامة:- اوماال كنتي عايزة ابعد عن ابني ولا ايه دا انا ما صدقت لاقيته
جنة :- مش قصدي و الله
فريدة:- يحبيبتى عارفة بهزر معاكي يا رب بس ميتأخروش عشان حنين و كريم زمانهم جاين عشان نتغدا مع بعض
جنة :- هيجوا دلوقتي
عيسى :- جاينا اهو
جنة :- تعال شوف بنتك بقى انا تعبت
عيسى :- مالها رنوش تعالي يحبيبة بابا
شال طفلته بحب كبير و فضل يطبطب عليها فى نفس الوقت دخل مصطفى و حنين و كريم ، اتغدوا كلهم مع بعض فى وسط هزارهم و حبهم لبعض
حنين :- كريم حاسة اني بولد
كريم :- انتي لسه فى الخامس يحنين مش كل يوم هقول نفس الجملة

 

حنين :- قول انك زهقت مني بقى
كريم :- انا ازهق منك برضوا انا ما صدقت تبقي مراتي
حنين :- اثبت انا كدا
كريم :- طب بحبك
حنين:- و انا كمان
نور :- تعبك انهاردة
مصطفى:- لا خالص عارفة ياسين هيطلع دكتور اما يكبر لانه باين انه بيحب المهنة جدا
نور :- دا لسه صغير يمصطفى
مصطفى:- بيبان على الطفل من صغره يا نور المهم انتي وحشتيني اوي اوي
نور :- و انت كمان يحبيبى انا مبسوطة اوي عشان علاقتك ببابا و اخويا اتصلحت انا عارفه انك عملت كل دا عشاني
مصطفى:- عشان تبقي مبسوطة انا مستعد اعمل اي حاجه يا نور
نور :- مصطفى انا بحبك اوي
مصطفى:- وانا بعشقك يا قلب مصطفى
عيسى :- سكتت اهي الحمد لله
جنة :- يسبحان الله انت بتعملها ايه عشان تسكت كدا بجد انا بقالي ساعة مش عارفه اسكتها
عيسى :- زي ما كنت بعملك كدا هي طالعالك و انتي قدها كدا انا كنت بشيلك و اخدك فى حضني كنتي بتسكتي على طول و كانوا بيبقوا مستغربين برضوا

 

جنة :- حضنك كان مأمني و راحتي من ساعة ما كانت صغيرة لاخر عمري يعيسى
عيسى :- بجد يجنة
جنة :- و الله
عيسى :- مش عارف هحبك اكتر من كدا ايه
جنة :- لابعد الحدود يسيدة النائب
عيسى :- ربنا يباركلي فيكوا
وفي الخلفية كان واقف كامل و فريدة و عاصم بيبصولهم بسعادة و بيدعوا ربنا يسعدهم ديما و يفضلوا على طول مع بعض و مبسوطين.
تـمـت الحمد لله

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نسيم العشق)

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى