روايات

رواية من تكوني الفصل العشرون 20 بقلم ديجا

رواية من تكوني الفصل العشرون 20 بقلم ديجا

رواية من تكوني البارت العشرون

رواية من تكوني الجزء العشرون

رواية من تكوني
رواية من تكوني

رواية من تكوني الحلقة العشرون

جويرية بعياط :أنا لازم اتأكد انه فعلاً بيخونى أو لا
أسر خبط على باب الحمام :جوري انتي كويسة
جويرية :اه… ثواني بس هاخد شاور دافي
أسر :طيب تمام يا حبيبتي
جويرية فتحت الدش وخدت شاور وخرجت لابسه البرنس ولافه شعرها بفوطه ووقفت قدام الدولاب تاخد حاجه تنام فيها لبست بيجامه قطن مريحه ونشفت شعرها وعملته ديل حصان وقعدت عالمكتب. أسر قرب عليها
أسر :مالك يا حبيبتي انتي معيطه
جويرية :لأ ابدا الشامبو دخل عيني
أسر :حاسس أنك متغيره معايا بقالك كام يوم فى حاجه انا معرفهاش
جويرية :قولتلك ضغط امتحانات انت في حاجه
أسر بحيرة :لأ مافيش حاجه
جويرية :طيب تمام يلا نام مش قادره ابص فالورق وتعبانة محتاجه ارتاح
صوت رساله عالوتس على فون أسر رد عليها وحط الفون ونام.. وبعدين رساله عالوتس على فون جويرية
(شكلك مش مصدقانى لو عايزة تتأكدي استنى مكالمه منى الصبح وهخليكى تتأكدي بنفسك)

 

جويرية دموعها نزلت بصمت وقالت فى نفسها (معقوله تكون بتخونى يا أسر معقول يارب ادينى الصبر) وبعد تفكير كتير نامت من غير ما تحس وقامت على صلاة الفجر صلت وقعدت تقرأ قرآن ومعرفتش تنام تانى صحى أسر ولقاها قاعده بتقرأ القرآن
أسر :صليتى لوحدك مصحتنيش ليه اصلي عايزة تاخدى الثواب لوحدك.. وقرب عليها باس راسها
جويرية :صحيتك مرة وقولتلى سبينى أنام سيبتك شكلك كان تعبان اوي
أسر :اه والله فعلا بس أول مرة من يوم ما اتجوزنا متصريش أنى اصحى معاكى انا زعلان ومحتاج اتصالح
جويرية : انت بتدلع على فكرة أنا نازله عشان جعانه وعندي امتحان بكره عايزة الحق اراجع
أسر :امتحان بكره إزاى هو النهارده كام.. وبص فالفون ايوة صحيح طيب يا قلبي عندي مشوار وهاجى نقعد نذاكر مع بعض تمام
جويرية بتنهيده :مشوار كل يوم.. عالعموم مطعتلش نفسك
أسر :امممم عارف إنك زعلانه عشان ناسى ميعاد امتحاناتك حقك عليا… وخدها فحضنه جويرية بعدته براحه
جويرية :أنا جعانه انت مش جعان وعندك مشوار
أسر ضحك :اتهربى منى براحتك خلصى امتحان وهنتحاسب بعدين يلا نفطر
نزلوا عالفطار والكل بدأ بينزل وفطروا سوا
مازن :عمتو أنا بستأذن حضرتك هاخد جنه وهفسحها
جميله :ماشي بس ما تتأخروش بره
مازن :من اولها كده ماشي يا حبيبتي إحنا هنفطر ونخرج عشان ناخد اليوم من أوله كده.. إيه رأيك يا أسر انت وجوري تيجوا معانا ولو اتأخرنا معانا محرم
أسر :اعفينى أنا النهارده عندي مشوار وبعدين جورى عندها امتحان محتاجه تراجع عالماده
جويرية :وأنا اصلا تعبانه محتاجه ارتاح
إبتهال :اتصل بالدكتور يجي يا حبيبتي
جويرية :لأ يا حبيبتي ما فيش داعي أنا بس مرهقه

 

جنه:طب ما تيجي معانا غيرى جو ومش هنتأخر وتيجى تراجعى الماده براحتك
جويرية :معلش خليها مرة تانية خدي جاسر معاكي
جاسر:لأ يا أختى منك ليها اروح عزول يعنى
جميله :خلاص خد هنا معاك يع ملهاش نفس تتفسح
هنا :أنا كنت خارجه مع صحباتي بس قشطه ممكن اكنسل الخروجه واجى معاكم
مازن :طب يلا نجهز وناخد الشاى من ع الطريق
الكل :تمام يلا وقاموا على اوضهم يجهزوا
أسر استأذن يروح مشواره وخرجوا كلهم
جميله :مالك يا جوري متخانقه انتي وأسر
جويرية :لا يا ماما مش متخانقه معاه بس حاسه أنه مخبى عليا حاجه وحاولت كذا مرة اعرف منه مقالش وبعدين جاتلى الصور دى والرساله دي ومش عارفه اعمل ايه
جميله :مش يمكن يا بنتى حد بيوقع بينك وبينه وبعدين انتي بنفسك قولتي البنت اتغيرت للأحسن أن بعض الظن إثم ليه ما مواجهتيش أسر بالصور دي
جويرية :غموضه الفترة اللي فاتت مشككنى فيه الصور لو حقيقيه ممكن ببساطه ينكرها أنا بعتها ليوسف هيعرف أن كانت حقيقيه ولا مفبركه
جميله :ولو حقيقيه هتعملى ايه يا بنتى
جويرية :ساعتها هرد على المكالمه وامسك طرف الخيط ولو بيحب غيرى خليه يروحلها
جميله :أسر بيحبك يا بنتى متخربيش بيتك
جويرية بعياط :وانا كمان والله يا ماما بحبه اوي بس كرامتى فوق كل شيء وعمرى ما هقبل إنه يكون معايا وقلبه وعقله مع غيري انتي ناسيه إحنا اتجوزنا ازاي كان مجبور عشان كلام الناس
فونها رن وكان يوسف وقالها ان الصور حقيقيه

 

يوسف :هتعملى ايه يا جوري
جويرية :لسه بقول لماما كرامتى فوق كل شيء يا يوسف تفتكر هعمل ايه.. معايا مكالمه على الانتظار بيتهيألي أنه فاعل الخير هكلمك تانى سلام
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته أكيد عايزة اعرف الحقيقة تمام ابعتيلى اللوكيشن عالوتس شكرا ليكي
جميله :ايه يا جورى اللي حصل
جويرية :قالتلى أنه عندها وانه كان لما بيتاخر بيكون معاها لأن ابوها وامها مسافرين.. انا هروح يا ماما عشان اقطع الشك باليقين بس متقوليش لحد حاجه خالص على ما أكلمك
جميله :مابلاش يا حبيبتي واستني لما يجي واسأليه
جويرية :افرضى كلامها صح وهو أنكر افضل عايشه في شك.. عن اذنك مش هتاخر عليكي
==================بقلمي /ديجا ❤❤❤❤❤
مازن :ها عايزين تروحوا فين يا حلوين
جنه وهنا :الملاهي
جاسر :ليه خارجين مع ولاد اختنا
هنا :لأ بقولك ايه أنا لما صدقت لقيت حد يشاركنى هواياتي التافهة
جنه:عشان خاطري يا ميزو خليها ملاهي
مازن :خلاص يا جاسر خليها ملاهى عشان خاطر جنتى حبيبتي
جاسر :ملاهى يا عينى عالرجاله.. ماشى يا ميزو بيه
الكل ضحك وراحوا الملاهى
==================بقلمي /ديجا ❤❤❤❤❤
إبتهال :مالك يا جميله من ساعه ما نزلتى من عند جويرية وانتي ساكته وسرحانه كده هي كويسه
جميله بتوتر :اه اه هى كويسه بس قلقانه من الامتحان بكره
إبتهال :ان شاء الله يبقى سهل وبعدين هى مذاكره تخاف من ايه ماشاء الله عليها شاطرة… ده ربنا بيحب أسر إنه كرمه بيها
رشدي :متتعبيش من الكلام بتجيبوا فى سيرة مين
إبتهال بضحك :ابدا يا حبيبي بنتكلم على جورى
رشدي :لأ ليكم حق بقى تتكلمي… مالك يا جوجو
جميله :ابدا ياحبيبي انا كويسه الحمد لله

 

رشدي حضنها وطبطب عليها :تيجوا نتغدا برا البيت
جميله :خد إبتهال واخرجوا أنتوا
رشدي :ليه يا حبيبتي نخرج مع بعض وشوية وأسر هيجى لجورى اهو نسيبهم براحتهم شويه
جميله :بس يا رشدي
إبتهال :ما بسش يلا قومي بقى تعالي نلبس
==============بقلمي /ديجا ❤❤❤❤❤❤
جويرية ركبت عربيته وراحت علي العنوان اللي جالها طلعت الشقه وخبطت لقت الباب مفتوح دخلت وسمعت صوت جاى من الاوضه فتحت الباب شافت أسر عارى الصدر وحاضن سهيله زى ما بيحضنها وبيتغزل فى جمالها
سهيله بشهقه:جوري انتي هنا ما تفهميش غلط
أسر بص لسهيله وبعدين ل جويرية :هو فيه ايه
جويرية بدموع :لأ ما فيش حاجه هو ده المشوار اللي بتجيه كل يوم طلقني يا أسر من فضلك
أسر بيدور علي قميصه :جوري حبيبتي انتي فاهمه غلط والله استني بس
جويرية :حبيبتك؟؟؟ من فضلك طلقني وما تجيبش أسمى على لسانك
سهيله بعياط :أنا مش عارفه ايه اللى حصل
أسر بعصبيه :يعني ايه مش عارفه ايه اللي حصل ابعدي عني كده.. أستنى يا جوري
جويرية كانت نزلت ركبت عربيتها ومشيت وقفت فى مكان وكلمت يوسف وهي منهارة
جويرية بأنهيار: بيخونى يا يوسف شوفته حاضنها زى ما بيحضنى وبيقولها انه ما يقدرش يعيش من غيرها زى ما بيقولى
يوسف :أهدى يا جوري اهدي عشان خاطري
جويرية :يا ريتني ما حبيته ولا فتحت له قلب قلبي انا بكره بكره أوى يا يوسف
يوسف :إنتى فين يا جوري
جويرية :انا في الشارع مش هقدر اروح البيت اشوف وشه أنا بكرهك أنت كمان سبتني ومشيت ليه أنت عارف انك اقرب حد ليا وسبتنى لوحدي
يوسف :أنا آسف والله حقك عليا اهدي عشان نعرف نفكر
جويرية :افكر في أي
يوسف :مش يمكن انتي فاهمه غلط

 

جويرية بعياط :فاهمه غلط بقولك فى أوضه النوم ومن غير هدوم وتقولي فاهمه غلط عندك حق كنت استنى لما يجيبوا بيبي
يوسف:خلاص طيب بتوجعى قلبي عليكي… أستغفرى كده
جويرية :استغفر الله العظيم وفضلت تردد
يوسف :ها هديتي شويه يا جوري
جويرية :الحمد لله احسن
يوسف :بصى يا حبيبتي انتي هتخلصى امتحاناتك و….
=================بقلمي /ديجا ❤❤❤❤
أسر راح البيت لقاه فاضي سئل الخدم عن جويرية
البنت:فى اوضتها ما شوفتهاش نزلت
أسر :بابا وماما فين وعمتوا
البنت :خرجوا يتغدوا بره.. تؤمرني بحاجه
أسر : لا شكرا روحي انتي
أسر فضل رايح جاي فى الاوضه وبيرن على جويرية مش بترد عليه بعتلها عالوتس
(جورى لو سمحتي ردي عليا اسمعيني والله كنت هقولك كل حاجه لازم تسمعيني)
شويه ورشدى وابتهال وجميله جم من برة وأسر نزل من فوق طلب من جميله الفون
رشدي :ليه فونك فين يا أسر صحيح جويرية اكلت
جميله :متتعبش نفسك يا أسر هى فالطريق وجايه
إبتهال :هو في ايه جوري مالها
رشدي :ايوة صح وخرجت ليه مش عندها مذاكرة
جويرية :أنا عايزة حضرتك فى كلمه يا خالو انت وماما
أسر :من فضلك اسمعينى الأول
رشدي :تعالوا ورايا عالمكتب.. دخلوا المكتب
جويرية :أنا مش حابه اتكلم فى أى حاجه أنا بس عايزة أطلق والنهارده أنا طلبت من حضرتك انه الجواز يكون لفترة وحضرتك وفقت وانا بقول كفايه كده

 

رشدي :بس يا بنتى أنا وفقت ومن جوايا كنت بتمنى أن الجواز دي تكمل للآخر من أول مرة شوفتك وأنا اتمنيت إنى اجوزك ل أسر من غير حتى ما اعرف إنك بنت جميله بس ليه ايه اللي حصل ليه فجأه كده
أسر :مفكرة اني خونتها بس والله ما خونتها
جويرية :من فضلك أنا مش عايزة اعرف حاجه
جميله :اسمعيه يا حبيبتي
جويرية بعياط :مش عايزة أسمع حاجه
رشدي :أنا لازم اعرف فيه أيه
أسر : سهيله مريضه كانسر……….. وحكى اللي حصل وهى طلبت منى أنى ما قولش طب اسألي عاصم أنا حكيتله اللي حصل وقالي اعرفك بدل ما تعرفي من برا وياريتنى سمعت كلامه وحكتلك على طول…. ليكون هو اللي قال لك
جويرية :اللى كلمتني واحده وبعدين كنت بتساعدها ازاى وأنت فى حضنها فالسرير أنا شفتك بعنيا محدش قالي
أسر :والله ما اعرف ده حصل إزاى صدقيني انا بحبك انتي وعمري ما حبيت ولا هحب غيرك

 

جويرية قعدت على الأرض بانهيار:وانا بكرهك وعمري ما كرهت قدك من فضلك طلقنى.. عشان خاطري يا خالو وحيات ماما عندك قوله يطلقني ومفيش حاجه هتتغير ماما هتفضل معاك وجنه ومازن هيتجوزوا.. انا هطلع اخد هدومي وهمشي وعلى ما أحضر حاجتي ابعت هات المأذون عن إذنكم
إبتهال :ليه كده يا بنى ليه تكسرها بالشكل ده ترضى حد يعمل كده فاختك
رشدي :أنا بجد مش عارف اقولك ايه صعبت عليا الموقف
جميله :خليه يطلقها يا رشدي عشان خاطري
أسر :لو لازم حد يمشي يبقي أنا يا عمتو
……:محدش هيمشى استني يا أسر
ياترى مين اللي جه وياترى جويرية هتسامح أسر ولا للقدر رأى اخر

شريف جه ومراته: محدش هيمشى استني يا أسر الصور دى جاتلى والجيران اكدتلى انك كل يوم كنت بتروح لسهيله
سهيله بتمثل التعب:يا بابا ارجوك أسر مالوش ذنب انا اللي طلبت أنه يجي وفجأة اغمى عليها أمها جربت عليها
سهام :دكتور بسرعه فوقي يا سهيله فيكي أيه
جاسر ومازن وهنا وجنه كانوا راجعين من بره
جاسر قرب منها فوقها على ما الدكتوره جت
الدكتوره :المدام حامل وده سبب الإغماء
جويرية بانهيار :حامل؟؟؟ إنت ساكت ليه.. والكل مستني رد
أسر :استني تفوق واسأليها بنفسك أنا كنت بروحلها ليه

 

شريف:انت لازم تتجوزها وتصلح غلطتك
أسر :غلط مين يا راجل انت أنا كنت بروحلها اخد بالي منها مش أكتر من كده أسأل بنتك غلطت مع مين
رشدي :ايوة صح نسألها
شريف :والصور دى أيه والجيران اللى شايفينك داخل خارج كل يوم واوقات كتير كنت بتبات للصبح كل ده إيه فهمنى
سهام :أبوس إيدك يا بنى أبوس ايدك يا إبتهال ترضى لنا الفضيحه أنتوا عندكم بنات
أسر بانفعال:إنتوا ليه مش قادرين تصدقوا أن انا معملتش كده كل الحكايه أنى اعتبرتها هنا وربى يعلم.. وبص على جويرية اللي فحضن جميلة منهارة قرب عليها.. جوري صدقينى أنا معملتش كده واللي شفتيه والله معرفش حصل إزاى عمرى ما هقدر المس غيرك.. أنا بحبك
جويرية :ارجوك ما تلمسنيش وأنا بكرهك
سهيله فاقت وطلبت تكلم أسر على انفراد وأسر دخلها وشويه وخرج
أسر :ابعت هات المأذون يا بابا
رشدي :انت بتقول ايه يا أسر أنت اتجننت
جويرية بعياط :المأذون اللي هيجى قبل ما يكتب كتابك يطلقنى
أسر :ارجوكي ادينى فرصه اشرحلك
جويرية :تشرحلى ايه تشرحلى أنك قدرت تخونى ولا تشرحلى أنك هتتجوز عليا ها أنا بقى بوفر عليك الشرح وبقولك طلقنى
مازن :أنا قولتلك بلاش تدخل العقربه دى حياتنا مسمعتش منى وادى النتيجه خربت حياتك يا خساره يا أسر
رشدي :خلاص كفايه كده وأنت أنا عايز أفهم ايه اللي حصل
أسر بأنكسار :معرفش ده حصل ازاى هى كمان مصره أنه حصل وان اللي فى بطنها ابنى
المأذون اللى جه طلق جويرية وأسر وجوزه سهيله
================بقلمي /ديجا ❤❤❤❤

 

بعد مرور 4سنوات فى فى أستراليا
يجلس شاب على كرسي متحرك ومعه فتاه جميله
الشاب بصعوبه فالنطق:جووويريه
الفتاه:حبيبي أنت اتكلمت
الشاب:ااايوة جوويريه اهى يلا نلحقها
الفتاة باستغراب :هى فين انت أكيد بتخيل
الشاب:لأ قاعده اهى يلا بسرعة
و بيشاور بأيده ناحيتها قاعده جويرية بتقرا كتاب
بتقرب منها الفتاة :مدام جويرية
جويرية :ايوة أنا وتضيق عنيها أنتى ليان صح
ليان :ايوة صح معقوله لسه فاكراني
أكرم :أحنا لا لازم نقوولك الحقيقة أوعى تسيبى أسر أسر مظلوم ضحيه سهيله
جويرية بعدم فهم :أنا مش فاهمه حاجه انا وأسر انفصلنامن ٤ سنين
ليان بسرعه :بصى يا جويرية من أربع سنين كده أنا وأكرم كنا جايين الشركه عشان نقولك على خطه سهيله وأنت كنتى خارجه من الشركة وأنا كنت بعدى الشارع العربية كانت هتخبطنى لكن أكرم فدانى وخبطته هو حصلته صدمه نفسيه فقد فيها النطق والحركه وفقدان للذاكرة عشان كدا هو مفكر أن اللي حصل لسه معداش عليه الوقت ده كله
جويرية :لا حول ولا قوة الا بالله ألف سلامة عليه بس أنا وأسر خلاص انفصلنا من وقت اللى حصل وهو خلاص اتجوزها وبقى عنده بنت منها
أكرم :مش بنته سهيله كانت تعرف شاب اسمه على واتفقوا يتجوزا بعد ما تاخد كل فلوس أسر
جويرية بصدمه:وهتاخد فلوسه إزاى

 

أكرم :خططتها انها تفرق بينك وبينه وتوهمك إنه بيخونك معاها وتخليه يصلح غلطه بالجواز وتمضيه على املاكه أو…
جويرية :او ايه كمل لوسمحت
أكرم :أو تورثه بعد ما تقتله بالبطئ
جويرية بدموع :هو فى كده.. بس انا لما روحت الشقه لقيته فحضنها للأسف خانى
أكرم :لأ مخنكيش ده كان جزء من الخطه إنها تديله حبوب هلوسه وتخليه يشوفها أنت مثلا
جويرية :بس أنت عرفت ده كله ازاى
أكرم :أنا للأسف كنت بمثل دور الدكتور اللي بيعالجها
جويرية :حتى مرضها كان كدبه
أكرم :ايوة.. هى كمان فالأول زقتنى على ليان عشان اخليها تسيب أسر قبل الفرح وتبقى هى العروسه بس اللي حصل إنى حبيتها وقررت انضف عشان استحق إنى اتجوزها
ليان :بس احنا فعلاً اتجوزنا يا أكرم
أكرم :ازاي وامتى
ليان: بعد ما أنقذت حياتي مكنش ينفع اسيب حد بيحبنى كده حتى لو كذب عليا فالأول
أكرم :يعنى بقالك أربع سنين مستحمله عجزى
ليان:واستحملك العمر كله يا حبيبي وبعدين انت مش عاجز ولا حاجه إحنا هنروح للدكتور وان شاء الله هترجع تمشى احسن من الاول
بيجى طفل عليهم عمره 4 سنوات بعيون زرقاء ويشبه جويرية بينادي جويرية :مامى مامى
جويرية :قلب مامى وحشتنى
يزن :سوفتى يوسف بيزقلعى (شوفتى يوسف بيزعقلى)

 

يوسف:الواد ده أنا هقتله قريب عامل مشاكل فالحضانه.. مش تعرفينا
جويرية :ليان وأكرم معرفه قديمه من مصر.. وده يوسف
ليان قربت على جويرية :ده إبنك وجوزك
جويرية ضحكت :لأ يزن ابنى انا وأسر بس ما حدش يعرف وده يوسف اخويا
ليان :بس انتي هنا بتعملي ايه
جويرية :بعد اللي حصل مقدرتش اقعد فى مصر جيت كملت دراستى واشتغلت كمان
ليان :فى الفضه برده
يوسف :لأ طبعاً فى الدهب مهندسه فى صناعه الدهب قد الدنيا
ليان :طيب هتعملى ايه فى اللى سمعتيه
جويرية :أنا كنت ناويه ارجع فأكيد هرجع عشان اكشف خطتها القذرة بس يا رب ما أكون اتاخرت
يوسف :ايه اللي حصل
جويرية حكت اللي حصل ليوسف واتفقوا يرجعوا خلال الأسبوع الجاي
ليان :وأحنا هنشوف الدكتور المعالج وان شاء الله نرجع سوا
أكرم :وأنا مستعد لأى مساعده
جويرية :أنا متشكرة جدا ليكم
ليان مشيت هى وأكرم ويوسف خدها ورجعوا البيت.. جويرية دخلت اوضتها وقعدت تفتكر اللي حصل
فلاش باك🌹🌹🌹

 

جويرية :بصى يا ماما أنا هسافر اكمل تعليم هروح ليوسف وعمتو بس ورحمه بابا ما تقولى أنا فين وهكلمك كل يوم اطمن عليكي
جميله :ليه يا بنتي تتغربى أحنا نرجع بيتنا أو نشترى بيت فى اى مكان تحبيه
جويرية :مش هقدر احرمك من خالو ولا احرم جنه ومازن من بعض وبعدين يا ستى مش عايزة تشوفي بنتك مهندسه قد الدنيا هجبلك شهادة من بره
جميله :يا بنتى بس
جويرية بدموع :وحياتى عندك يا ماما توافقى أنا هقعد فى بيتنا امتحن وبعد الامتحانات هسافر ليوسف
بعد مرور اسبوعين جويرية خلصت امتحانات وسافرت ليوسف ونرمين بس عن طريق بلد تانيه عشان أسر ميعرفش مكانها
يوسف ونرمين رحبوا بيها وكانوا بيحاولوا ينسوها اللي هي فيه
جويرية :عمتو يوسف أنا عايزة اقولكم على حاجه
نرمين :خير يا جوري
يوسف :زهقتى وعايزة ترجعى صح
جويرية :لأ مش عايزة أرجع انا حامل
نرمين بصدمه :إيه حامل؟؟؟
جويرية :إيه يا عمتو أنتى ناسيه أنى كنت متجوزة
نرمين :مش قصدي يا بنتي انا قصدي هتعرفى جوزك
جويرية بعياط :مش جوزي يا عمتو مش جوزي وأنا مش هقول لحد خالص

 

يوسف حضنها :اهدى يا حبيبتي اللى انتى عايزاه هنعمله خلاص مش هنقول لحد
عدت الشهور ما بين المذاكره والشغل وولدت جويرية وجابت يزن ومحدش يعرف غير جميله وبعد مرور سنه كان فرح جنه ومازن ونزلت جويرية مع يوسف ونرمين يوم الفرح ورجعت فى نفس اليوم وكانت سايبه يزن مع هاشم (ابن جارت نرمين وكانت مرضعاه مع جويرية ويوسف) دلوقتي جنه معاها جويرية بنوته قمر بعيون رماديه عمرها سنتين
واتقابلت مع أسر وسهيله فالفرح وكان معاه بنوته صغيرة اسمها يسرا تشبه سهيله دلوقتي عمرها 4 سنوات
واكتشفت إنها لسه بتحبه بعد محولتها بنسيانه
وقررت ترجع تكمل دراسه وتعمل كارير لنفسها وفعلا نجحت تقدم تصميمات مميزه لأكبر براند دهب والماس
عودة من الفلاش باك🌹🌹
بعد مرور أسبوع فى مطار القاهرة
جميله بتحضن جويرية :وحشتيني يا بنتى وحشتيني أوى
جويرية بدموع:وأنتى كمان يا ماما
رشدي :كده يا بنتى هونت عليكي تسيبينى وتسيبي امك كل ده
جويرية فى حضن رشدي :حقك عليا يا خالو خلاص مش هسيبك تاني ابدا
يزن بيشد بنطلون رشدي :وانا ايه محدس هيثلم عليا ولا إيه (محدش هيسلم عليا ولا إيه)
رشدي نزل لمستواه وعينه مدمعه :تعالي يا حبيب جدو فحضنى… ياه انا زعلان منك والله يا جوري كده تحرميني من الحضن ده

 

هاشم :طيب تعالوا نقعد فى الكافية نتكلم
رشدي :أهلا يا بنى معلش محدش بالى
يوسف :من لقى احبابه نسى أصحابه
الكل ضحك وقعدوا فالكافيه اتفقوا على الخطه اللي هيوقعوا بيها سهيله ويعرفوا مين أبو البنت
فالبيت دخلت جويرية فأيدها يزن ومعاها هاشم
إبتهال بصدمه:أهلا وسهلا هو مين ده يا جوري
جويرية :ده هاشم جوزى وده يزن ابنى
أسر لنفسه :جوزها وابنها أنت مستني ايه أنت مش اتجوزت وخلفت هى كمان من حقها ربنا يهنيها
رشدي :أسر أسر ايه يا بنى بقولك سلم على جوز أختك وابنها ورحب بيهم
أسر :اه طبعاً طبعاً اهلا نورتوا مصر
يزن جرى عليه وحضنه :ازيك يا عمو أثر (أسر)
أسر حس باحساس غريب ناحية يزن غير اللي بيحسه مع يسرا
أسر :طيب يا جماعه البيت بيتكم انا رايح الشغل ونتقابل عالغدا أن شاء الله
الكل رحب بنرمين ويوسف وجويريه وهاشم ويزن
رشدي ادالهم اوضه داخل أوضه على أساس أنهم متجوزين بتطل عالجنينه سهيله كانت لسه نايمه ويسرا فالحضانه
سهيله صحيت على صوت ضحكهم وهزارهم
سهيله :أيه اللي بيحصل هنا انتوا مين
جويرية بسخريه :معقوله مش فاكراني
سهيله :ايه ده جورى اتغيرتى تخنتى شويه
هنا:لأ أنتي محتاجه نضاره
مازن وجنه جم لأنهم قعدوا بره من وقت اللى حصل
جنه:جوري وحشتيني اوي وكملت بعياط كده كل ده تبعدي عني هونت عليكى
جويرية :خلاص يا بت حقك عليا انا جيت ومش همشى تاني خلاص المهم محدش قال لجاسر أنى هنا
جميله :لأ ويلا بقى عشان نلحق المناقشة
===============بقلمي /ديجا ❤❤❤❤❤❤

 

فى كليه الطب النهارده حفل تخرج جاسر من كلية الطب اللى اتخصص فى جراحه القلب والاوعيه الدمويه
دخلت جميله ورشدى وابتهال وهنا ومازن وجنه
جاسر من أوائل الطلبه ووقف يقول كلمته
جاسر :أنا بشكر كل الدكاتره اللى وصلونى لهنا وبهدى نجاحى ده لأغلى انسانه على قلبي كان نفسي تكون موجوده معايا وتشاركنى النجاح ده وهى أختى الكبيرة وامى التانيه جويرية فالوقت ده بتدخل جويرية وبيجرى عليها والقاعه كلها بتسقف وجميله بتعيط وبتدعى ربنا يبارك فيهم
جاسر :إنتى هنا بجد ولا أنا بحلم
جويرية :لأ يا دكتور انا هنا مش بتحلم ولا حاجة
ويرجعوا البيت عشان يحتفلوا بتخرج جاسر
أسر جه والكل متجمع وصوت ضحكهم عالى من وقت ما جويرية مشيت والحزن مخيم عالبيت
أسر :يدوم الضحك ما ضحكونا معاكم
هنا :تعالى شوف يزن وهو يناقر يسرا وجويريه الصغيره
يزن :تعالي احكم انت يا عمو دى شبه مامتى
يسرا:ايوه هى شبها دى جويرية ودي جويرية
يزن :بس يا بت يا رخمه يا عيوطه أنتى
يسرا بعياط :أنا رخمه يا بابى
سهيله :بنت تعالي هنا يلا على اوضتك وبطلى زن أنا قرفت منك انتي ايه ما بتزهقيش
أسر :أنا ميت مره اقولك متزعقيش فالبنت كده أنتى مبتفهميش ليه
سهيله :أنا رايحه النادي عشان زهقت… ومشيت
أسر حط ايده على راسه :أنا طالع ارتاح على الغدا ما يجهز
إبتهال :لسه يا بنى حاسس بالصداع اجيبلك دكتور
أسر :لأ يا ماما ما فيش داعى هاخد مسكن وهبقى كويس عن إذنكم
يوسف ل جويرية :لازم نتحرك حاسس أنه فى حاجه غلط
جويرية :لازم نعمل تحاليل ل أسر ويسرا
بعد مرور يومين أكرم وليان جم يزورا جويرية

 

الشغاله :فى ضيوف عايزين مدام جويرية
جويرية :خليهم يتفضلوا…. اهلا يا ليان أهلا يا استاذ أكرم حمدالله على السلامه
ليان :ازيك يا جويرية عامله ايه
جويرية :الحمد لله انتوا اخباركم ايه
ليان :الحمد لله الدكتور طمنا وقالنا نقدر نكمل العلاج الطبيعي هنا فى مصر وبعد كام جلسه كمان هيقدر يمشي شكرا أنك كنتى السبب
سهيله نازله من فوق انصدمت :أكرم ده كان فين وايه اللي جابه هنا
إبتهال :أيه ده ليان ازيك يا حبيبتي
ليان :الحمد لله يا طنط بخير أكرم جوزى
إبتهال :أهلا وسهلا يا بنى
أسر باستغراب :مش انت الدكتور اللي قولتلى انه الهانم دى عندها كانسر
أكرم :ايوة انا ارتاح وهتعرف كل حاجه
سهيله :يعرف ايه إنك دكتور حمار وشخصت حالتي غلط وبتبصله انه يأيد كلامها وميتكلمش
أكرم :اه صح او ممكن مكنش دكتور أصلا
سهيله :أنا هوديك فى داهية على اللي عملته معايا
أكرم :طيب اقعدي عشان تاخد حقك منى أنا جاى أصلا عشان كده
سهيله بلعت ريقها وقعدت وشويه ولقت امها وابوها دخلوا
وبعدين سما وعلى
أسر: أنا عايز افهم فى إيه
هاشم :أقعد يا بشمهندس والكل هيعرف فى ايه ولا ايه يا مدام سهيله
سهيله :أنا مش فاهمه حاجه غير أنكم شويه نصابين وجاى انت ومراتك تدمروا حياتى
هاشم :أتكلم انا ولا تتكلم أنتى يا سما
سما بتدعك مناخيرها :من أربع سنين كنت بنت عاديه كل طموحها تتجوز واحد غنى ينشلها من الفقر جتلى سهيله واقنعتنى اساعدها مقابل العريس ده وشويه فلوس
هاشم :وساعدتيها ازاى

 

سما :كنت بحط حبوب منومه ل أسر عشان ينام وهو بيزورها بعد ما اقنعته انها مريضه كانسر بمساعدة أكرم اللى عمل دور الدكتور وانا اللى بعت الصور والرسايل ل جويرية وببعتلها عنوان الشقه بعد ما قدمتله العصير اللي فيه حبابه هلوسه وفضلت تكلمه على أنها جويرية عشان يقول إنه بيحبها ويتعامل على أنها هى وبدل ما تجوزنى بعد ساعدتها تتجوزك وتنفذ خطتها خليتنى مدمنه ببيع نفسى عشان خاطر شمه
سهيله :إنتى كدابه وهما اللي قالولك تقولى كده
هاشم :ماشي سما كدابه طب نشوف رأى على إيه
على :أنا وسهيله بنحب بعض ويسرا بنتى أنا مش بنتك اتفقت معايا إننا نتجوز بس بعد ما تاخد فلوسك
سهيله بأنفعال:كدابين كلكم كذابين يسرا بنتك يا أسر وانا بحبك أنت صدقنى انا انت ليا لوحدي
اكرم:ابوها وامها كانوا على علم باللى عملته
سهيله :بس كفايه كده كلكم كذابين اطلعوا بره
جويرية :هما كذابين بس يا ترى التحاليل دى كدابه دة DNAبينك وبين يسرا مش متطابق بس متطابق مع استاذ علي وده تحليل ليك انت الهانم بتديك سم بالبطئ عشان تورثك عشان مش عارفه تمضيك على أملاكك وده سبب الصداع المستمر معاك
هاشم :اتفضل يا حضرة الظابط
أسر قعد مصدوم مش مصدق اللى سمعه :انا ازاى كنت غبى كده إزاى
فلاش باك🌹🌹🌹🌹
سهيله :أسر انا اسفه بس انت مكنتش فى وعيك وحاولت ابعدك بس لاني كنت واخده العلاج مقدرتش عليك وبدأت تعيط
أسر بصدمه :امتى ده حصل أنا مش فاكر حاجه
سهيله :اليوم اللى فضلت عندي للصبح سما عملت فينا مقلب وحطت حاجه فالعصر ومكنتش فى وعيك مكنتش هقول حاجه لولا الحمل ارجوك اتجوزنى فترة وهاخد اللي في بطنى اربيه بمعرفتى
عودة من الفلاش باك🌹🌹🌹🌹

 

رشدي :وإحنا اللي جينا عليك ورفضنا إنك تطلقها سامحنى يا بنى بس كنت خايف على البنت تتشرد حملتك ذنب معملتوش
أسر :أنا كمان غلطت يا بابا أنا متشكر ليك يا هاشم وليكى يا جوري ربنا يهنيكم
رشدي وجميله ضحكوا ويزن جه يجرى عليه
يزن :أنا بحبك اوي يا بابا
اسر:بابا
جويرية :ايوة بابا يزن ابنى وابنك وهاشم اخويا انا ويوسف فى الرضاعه
هاشم :حيث كده بقى يا جماعه أنا بطلب منكم ايد الانسه هنا
رشدي :أي رآيك يا هنا
هنا بكسوف:اللي حضرتك تشوفه يا بابا
الف مبروك يا ولاد
أسر :استنوا هنا إزاى يا هانم تخبى عليا أن ليا ابن
جويرية :مكنتش حابه اخرب حياتك ودى نتيجه إنك خبيت عليا حاجه لو كنت قولتلى مكنش كل ده حصل
أسر :سامحيني يا جوري
جويرية :مسمحاك صدقنى عمري ما عرفت اكرهك ولا ازعل منك
أسر :حياتى من غيرك كانت فاضيه صدقينى ولا عمرى اتعاملت مع سهيله إنها زوجه كانت أم لبنتى وانا كنت ليها بنك مش اكتر
هاشم :نجيب شجرة واتنين لمون

 

أسر :لأ واحد مأذون
النهارده فرح هاشم وهنا والكل متجمع وفرحان وبعد مرور شهور هنا فالمستشفى بتولد جابت ولدوجويريه كمان جابت بنوته قمر وعملوا سبوع كبير وبيحتفلوا كلهم وجاسر خطب دكتوره زميلته ويوسف اتجوز واحده زميلته وهيام اتجوزت راجل محترم شايلها هى وبنتها فى عينه وهند وهانى معاهم بنتين وجنه حامل
رشدي وجميله واقفين فى حضن بعض بيدعوا لابوهم وامهم بالرحمه
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من تكوني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!