روايات

رواية من اكون الفصل السادس 6 بقلم ملك ناصر

رواية من اكون الفصل السادس 6 بقلم ملك ناصر

رواية من اكون الجزء السادس

رواية من اكون البارت السادس

رواية من اكون الحلقة السادسة

جدو دخل علينا لقاني فتحت عيني..
كاظم وهو بيقرب منها بحنان: حبيبه جدو انتي كويسة دلوقتي..
مليكه بابتسامه: انا كويسة يا جدو متقلقش عليا..
كنان: الف سلامه عليكي يا كوكي..
شهد: الف سلامه عليكي يا حبيبتي خوفتيني عليكي
كراما: ايه يا كوكي ده كل ده نوم..
مليكه بتساؤل: ليه هو انا قعدت اد ايه فاقده الوعي..
كارما: يااااه دانتي بقالك يوم كامل..
مليكه بصدمه: بجد..
كارما: اه والله زي ما بقولك كده..
مسكت بطني اللي كانت بتوجعني من كتر الجوع..
مليكه: انا جعانه اوي هو مفيش اكل هنا..
كاظم: لا لا ازاي طبعا فيه.. انزلي يا كارما قولي للداده تجهز الاكل لمليكه بسرعه..

 

 

كارما: حاضر..
وسيم: طيب انا هطلع اوضتي بقا يا جماعه علشان مليكه ترتاح شوية.. تعالى معايا يا كنان عايزك..
كنان ووسيم طلعوا وبعدها خرج الجد ومليكه كانت قاعده بملل وسرحت في حاجه وكانت بتلعب في شعرها فجاه جه في بالها حاجه..
مليكه بفزع: الطرحه.. حجاابي
دخلت عليها كارما وفي اديها صنيه الاكل..
مليكه: فين الطرحه بتاعتي مين اللي قلعني طرحتي..
كارما: في ايه يا مليكه اهدى انا اللي شيلتها علشان كانت هتخنقك وانتي نايمه..
غضبت جدا من كلامها واضايقت ان في حد شاف شعري وبالاخص وسيم..
مليكه بغضب: ومين اللي قالك تقلعهولي ينفع كده بسببك وسيم شاف شعري..
كارما: مليكه في ايه مالك انتي اصلا مش محجبه ووسيم كان بيشوف شعرك عادي..
مليكه: عارفة بس انا اتحجبت.. لما كنت لابسه حجابي كنت مبسوطه وانا حاسه اني مستوره ومش باين مني حاجه دلوقتي حاسه اني عريانه من غيروه.. لو سمحتي هاتي الطرحه بتاعتي دلوقتي..
كارما رفعت كتفاها باستسلام: تمام براحتك.. ربنا يسبتك..

 

 

.. اكلت ونمت تاني بتعب.. صحيت على اذان الفجر قومت اتوضيت ولبست الاسدال وفضلت ادعي ان الزاكرة ترجعلي وارجع افتكر كل حاجه.. خلصت وقومت حسيت بجوع وعطش وملقتش ميه في اوضتي نزلت تحت وفضلت ادور على المطبخ بصراحه حسيت اني توهت الفيلا فعلا كانت كبيرة كانت اشبه بالقصر فضلت الف حولين نفسي زي الهبله لحد ما سمعت صوت لفيت بفزغ وخضه..
وسيم: بتعملي ايه..
مليكه: ايه يا عم حد يخض حد كده..
وسيم: سلامتك من الخضه يا جميل.. قالها بابتسامه دوختني الصراحه😂
استغفرت ربنا في سري ورديت عليه: صحيت على اذان الفجر صليت وجيت انام تاني حسيت اني جعانه وكمان مش جيلي نوم..

 

 

وسيم: امممم انا كمان صحيت عشان حسيت بجوع.. طب ايه اللي وقفك كده..
حمحمت بأحراج: احم.. بصراحه مش لاقيه المطبخ.. حاسه اني توهت.. يعني مش عارفة ايه البيت الكبير ده بتعملوا في ايه..
وسيم ضحك ضحكه رجوليه خفيفه: هههه طيب تعالي معايا..
مشيت وراه لحد ما وصلنا بسلامه المطبخ..
مليكه وهي بتحط اديها في وسطها: ها هناكل ايه
وسيم فتح التلاجه: مش عارف هشوف في حاجه في التلاجه..
فجاه لقيت عيني لمعت لما لقيت نوتيلا في التلاجه بلعت ريقي بجوع..
وسيم وهو بيبصلي: ايه عايزة نوتيلا..
هزيت راسي بسرعه وهو ابتسم وطلعها وطلع عيش..
مليكه: ايه بتعمل ايه..
وسيم: بطلع العيش وهحطوا في الميكرويف..
مليكه: اشطا بس طلع ليك انت بس
وسيم: ليه يابنتي مش هتاكلي..
شديت النوتيلا من ايدو: هات دي بس انا هتصرف.. جبت معلقه وفضلت اكل في النوتيلا بأستمتاع.. وهو بيبصلي بنظرة.. مفهمتهاش.. لا مش هكدب.. فهمتها بصراحه بس مكنتش متأكده من ظنوني.. خلصنا وبعدين بصلي وقالي: هتطلعي تنامي..

 

 

مليكه بتفكير: اممممم مش جيلي نوم بس ممكن اتفرج على التلفزيون اللي في الاوضه..
وسيم: طب ايه رأيك نتفرج سوا هنا في اوضه الليفنج..
مليكه: تمام معنديش مشكله.. روح شغل فيلم وانا هعمل فشار..
وسيم: اشطا..
عدا اليوم وراه يوم لحد ما عدا اسبوع كان اسبوع حلو اوي عرفت في حاجات كتير عن عيلتي وجزء من الزاكرة رجعلي وكل يوم بفتكر زكريات اكتر من اللي قبلها.. في يوم كنا قاعدين كلنا على الفطار.. الجرز رن والداده فتحت اتفاجات بزينب اللي هي اللى كانت حماتي ومعاها كنزي.. كنزي اول ما شافتني جريت عليا وحضنتني وبادلتها الحضن بصراحه كانت وحشاني اوي..
كنزي: وحشتيني اوي يا ماما ليه سبتيني تاني مش قولتيلي مش هسيبك تاني..
معرفتش ارد عليها..
زينب بأسف ممزوج برجاء: انا اسفه يابنتي.. انا غلطت ومعترفه بده.. بس صدقيني كان غصب عنك..
رضيت بأدب: تعالي نقعد جوا يا ماما زينب.. قعدنا وهي ابتدت الكلام..
زينب: انا ابني اسر مريض نفسي..
مليكه بصدمه: اييه؟!….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من اكون)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى