روايات

رواية منقذي الفصل السابع 7 بقلم نانسي محمد

رواية منقذي الفصل السابع 7 بقلم نانسي محمد

رواية منقذي الجزء السابع

رواية منقذي البارت السابع

رواية منقذي الحلقة السابعة

نور بصدمه:عمر
عمر :مفجاه مش كدة
ملك بعصبيه:انت ايه الى جابك
عمر:ايه يا ملك دى طريقة استقبال
يوسف:عمر انت ملكش مكان ما بينا أمشى
عمر :مش همشي
لينا :انت عايز ايه
عمر:عايز نور
مصطفى :ملكش حد هنا أمشى
عمر:قولت مش همشي نور عايزك
نور :مافيش كلام ما بينا يا عمر
عمر وهو يمسك يدها:نور اسمعينى عشان خاطرى
نور وهى تبعد يده بقوة وهى تقف :ملكش خاطر عندى انت ضيعت كل حاجة ب ايدك متجيش بعد كدة وتقولى عشان خاطرى اسمعيني
يمسك يدها مرة اخرى:لازم تسمعيني
نور وهى تلك”مه :وانا بقولك ابعد عنى لتكمل بدموع متحجرة :ابعد عنى واعتبرني موت ومكنتش في حياتك
عمر بغضب:انتى بتمدى ايدك عليا انتى اتجننتى ليرفع يده ليصف”عها ليجد يد تمنعه عن ذلك وكان صاحبها هو زين :محدش قالك قبل كدة إلى بيمد ايده على بنت مبيكنش راجل لينهى كلمته بلك”مه ويهج”م عليه بالض”رب المبرح
مصطفى ويوسف بيحاولوا بيعده عنه مش عارفين وملك ولينا جره على نور إلى كانت بتتنفس بصعوبه وبعدها اغم عليها فاق زين على صويت ملك ولينا ليلك”مه مرة أخرى:صدقنى لو حصلها حاجة هتكون نهايتك على ايدى
يوسف بذعر:مش وقته لازم نخدها على المستشفى بسرعه
ليحملها زين الى سيارته ويقود بسرعه
زين:هى مالها ايه إلى حصلها
لينا ببكاء:هو السبب فى إلى حصلها هو السبب
زين :كفايه عياط خلاص وصلنا ليحملها :عايز دكتور بسرعه
الدكتورة:هاتها بسرعة الاوضه دى
زين بخوف :دكتورة هى مالها هتكون كويسه مش كدة
الدكتورة:متخافش إنشالله خير بس نسبه التنفس عندها ضعيفه جدا لازم تتلحق اطلعو برة كلكم
بعد قليل كان الجميع فى الممر أمام الغرفه زين وهو واقف أمام باب الغرفه :انا عايز اعرف دلوقتى وبهدوء مين عمر دة وليه حصل ل نور كدة
ملك :عمر كان خطيب نور ونور حصلها كدة عشان كانت بتضغط على اعصبها عشان كدة وصلت للحاله دى دة إلى اقدر احكهولك غير كدة نور هى إلى تحكيلك لان دى حياتها
لتخرج الطبيبه من الغرفة ليجرى الجميع إليها يوسف:طمنينا يا دكتورة هى حالتها ايه دلوقتي
الطبيبه :مكدبش عليكم هى عندها انهيار عصبي وكمان عندها ضعف ونقص فيتامينات فى جسمها دة غير انها بتعانى من ربو لولا انكم لحقتوها كانت ممكن تبقا فى خطر بس هى الحمدلله بقت احسن تقدره تشفوها بس ياريت تبعده عن أي ضغط عصبى واه كمان حاجة اخيرة هى هتدخل على دور برد هكتبلها على ادويه تخدها فى معادها عشان ميحصلش معاها مضاعفات
مصطفى:شكرا يا دكتورة
ليدخلو جميعهم وتركض كل من لينا وملك يحضتونها وهم يبكون:كدة تخضينا عليكى
نور بتعب :حقكم عليا بس مقدرتش اتحكم فى نفسى اكتر من كدة
يوسف :مش عايزك تخافى يا نور احنا فى ضهرك
نور:حبيبى يا جو بس معلش بلاش تدخلو فى مشاكل مش بتعتكم
مصطفى :ايه الكلام دة يا نور مش انتى دايما بتقوللنا اننا اخواتك فى اخوات بيتخله عن بعض فى الشدة
زين:نور صدقينى الولد دة هيتربى وهخليه ميش”وفش الشمس تانى
نور:بجد انا بحبكم اوى ربنا يخليكم ليا
يوسف بمرح:طب بمناسبه اللحظة العكننه دى تعالو ناخد سلفي
لينا :والله انت فاضى البت تعبانه
يوسف:نور انتى هتعملى نفسك تعبانه بجد ولا ايه يلا يا جعفر
نور بتعب :بس يا مديحه والله هقوملك
مصطفى:بااااس كدة نور تمام
نور:سوزي اتلمى
مصطفى :قلب السوزى
زين بضحك:يا جماعه انتو مهزقين بجد
ملك بضحك:اسكت لتطلع عليك اسم انت كمان وسعتها مش هتحل
زين وهى ينظر لنور بنظره طفل صغير:هتعملى كدة معايا يا نورى
لم تعرف نور لما سعدت بأنه يناديها بهذا الاسم وكأنه يثبت بأنها ملكه هو لكن لحظه لا يجب أن تسعد هكذا لا يجب أن تعطى لقبها فرصه ان يدق مرة اخرا
نوربتوتر حاولت أن تخفيه:والله على حسب المزاج عندى
زين :انا بقول ناخد سلفى احسن
ليلتقط يوسف لهم بعض الصور وكم كانت صور بها دفئ جميل فكل منهم يحمل حب للآخر لكن حب أخوة وصداقه لكن يوجد شخص آخر يحمل حب آخر حب العشاق ومن غيره هذا الزين الذى احب تصرفات نور وكم هى فتاه تجذب الجميع إليها فهي حنونه وشجاعة مرحه غاضبه وجديه فى اغلب الأوقات وطفله صغيره تخاف وتمرح لكن هل ستقبل بحبه لكن يظهر امامه انها فتاه لا تعترف بالحب ابدا أيضا الظاهر ان عمر سبب لها جرح كبير لا تتقبل احد بعده
بعد فترة كانو الجميع مجتمعين فى غرفه نور بجو مليئ بالمرح رغم ان نور تشعر بالتعب لكن كانت تقاوم لكى لا تزعج اصدقائها
ملك:نونو حاسه بحاجة تعباكى
نور بكذب:لا انا كويسه
لينا وهى تضع يدها على جبينها :ورينى كدة يا خبر ابيض يا نور انتى سخنه جدا
ليتجه إليها زين بخوف ليقيس حرارتها:مصطفى هاتلى الدوا من عندك بسرعه ليوجه كلامه إلى نور بعتاب:ليه كدة يا نور انتى حاسه بتعب وبتدارى ليه
نور وهى تمسك يده :صدقنى مكنتش عايزة اقلقم عليا
يوسف:ايه إلى بتقوليه دة انتى كنتى فى ضهر كل واحد فينا وكنتى سندنا فى الوقت إلى بنكون فيه لوحدنا ومش عايزه تقليقينا هتفضلى لامتى تخبى فى تعبك
زين:الواضح من كلام صحابك انك بتستحملى التعب بس إلى متعرفهوش انك كدة بتكونى خطر على نفسك لان تراكم التعب بيسبب مشاكل اكبر بعد كدة نور بصى حواليكى هتلاقى كل إلى معاكى بيحبك ومستنى بس إشارة منك اننا نخدمك تعالى بقا عشان تاخدي علاجك
بعد قليل كانت نور قد غرقت فى أحلامها كان الجميع بجانبها وب الأخص زين ف هو كان يجلس بجانبها طوال الليل فهى كانت تهلوس بسبب ارتفاع درجه حرارتها كانت تبكى وتجمع أشخاص كثيرة فى حديثها
فى الصباح كان الجميع نائم فى كل مكان استيقظت نور بتعب لتشعر بأن احد يمسك يدها لتنظر الذى مستغرق فى النوم فكان ينام على الكرسى لتنظر له نور بابتسامه حزينه فإن اهتمامه لها ايقظ لها ذكريات كثيرة لها مع حبيبها السابق لتسحب يدها بهدوء وتقوم لكن شعرت ببعض الدوخه لتسند على الكرسى الذى ينام عليه زين ليفيق وهو مفزوع ليرى نور أمام عينه ليسرح بها ونور لم تختلف عنه كثيرا فهى كانت تتأمل ملامحه كان فى داخلها حرب ما بين العقل والقلب
القلب:هو يتحب وكمان مافيهوش حاجة وحشه
العقل:لا طبعا مينفعش نحب تانى كفايه إلى حصل قبل كدة
القلب:بس هو مختلف
العقل:كلهم بيكونوا كدة فى الاول بس بعد كدة بتظهر حقيقتهم وبعدين مش عايز اسمع صوتك انت دايما مودينا فى داهيه
ليفيق نور على حالها لتقول بإرتباك :احم انا اسفه بس دوخت شويه
زين :ولا يهمك انتى احسن دلوقتى حاسه ب ايه
نور:كويسه الحمدلله بعد اذنك هاخد شاور
زين :طب هستاذن انا عشان كمان الحق اروح الشركه
نور:ممكن بس معلش تستناني عشان مش هعرف اسوق
زين بإستغراب:ليه انتى رايحه فين
نور:هروح الشركه
زين:نور مافيش شغل النهاردة انتى تعبانه ومحتاجة راحه
نور:زين انا كويسه مش مستهله اعد دة يدوب اسبوع
زين :من غير كلام كتير يانور مافيش شغل النهاردة ارتاحى ويا ستى هبقا اراجع معاكى شغل بتاع النهاردة إلى عليكى ليذهب بتلقائيه يقبلها من جبينها :يلا بقا سلام انا رايح الشركه محتاجه حاجة
نور بتوتر وكسوف :ل لا ش شكرا
ليذهب زين ويستيقظ الجميع ويطمأن على نور ويذهب كل منهم على غرفته
الساعة ٣عصرا كانت نور فى غرفتها تشعر بالملل فقررت ان تذهب لاصدقائها ذهبت إلى لينا :نور حببتى انتى حاسه بحاجة
نور:لا يا لينا انا كويسه بس زهقانه تعالوا ننزل تحت شويه
لينا:طب تعالى لحد ما اغير واكلم العيال عشان ننزل
بعد قليل كانوا الجميع على الشاطئ يضحكون ويمرحون كانت نور تنظر فى هاتفها كل خمس دقائق تنتظر مجيئ زين لينهض يوسف :بعد اذنكم هعمل مكالمه وجاي
لتنظر نور ل لينا بمشاغبه :عايزة ارخم عليه
لينا بضحك:اتفضلي يا حبيبتى أهو عندك
لتقوم نور وتذهب الي يوسف فى ذلك الوقت كان زين يذهب اليهم كان يرا نور تذهب ليوسف كان يشعر بالغضب لكن هدا من نفسه لان يعرف انها تعامله ك أخيها
نور وهى خلف يوسف لكى تفعل بيه مقلب وعلى وجهها ابتسامه لكن تغيرت ملامحها الى الصدمه عندما استمعت إلى حديث يوسف :اسف يا حبيبتى معرفتش اكلمك لا طبعا وحشتينى جدا حتى نفسى فى مقابله من مقابلتنا بس هعوضهالك اول ما ارجع هقفل دلوقتى وهلكمك تانى ليلتفت ليرى نور بوجهه يوسف بتوتر:نور انتى سمعتى حاجة
نور بجمود :مين إلى بتكلمها دى يا يوسف
يوسف بخوف:نور انا
نور بصوت عالى :مييين إلى بتكلمها يا يوسف
ليذهب إليها الجميع
لينا:نور فى ايه
نور :هقولك تانى يا يوسف كنت بتكلم مين
يوسف بتوتر :مبكلمش حد
نور بعصبيه وهى تمسكه من ملاب”سه :دة انا سمعاك بودانى هتكدب عليا يا يوسف
ملك:نور فهمينا ايه إلى بيحصل
نور:انطق قول كنت بتكلم مين
مصطفى :ايه يا نور اهدى مش كدة
نور:ابعد انت يا مصطفى ملكش دعوة انطق يا يوسف كنت بتكلم مين إلى تقولها انتى وحشانى ونتقابل لما ارجع مييين انطق بتخ”ون لينا لييييه
لتشهق لينا بصدمه :نور انتى بتقولى ايه
نور:دة إلى سمعته من الباشا مش كدة يا يوسف بيه ولا بيتهيألي
يوسف:ايه إلى انتى بتقوله دة انتى اتجننتى خالص
نور :انا اتجننت بتخ”ون لينا وسمعتك بودنى وتقول اتجننت لتنهى كلامها بلك”مه له ليقع من شدة لكم”تها ف كانت نور فى قمه غضبها لكن صدمتها رد فعل لينا لها :انتى اتجننتى ازاى تمدى ايدك عليه انتى ايه يا شيخه بتخافى تشوفى واحدة مننا مبسوطه مع إلى بتحبه انتى بنى ادمه مريضه مريضه يانور زعلانه عشان معكيش حد يحبك ابوكى الى مات وعمر إلى سابك بعد موته بمافيش انتى واحدة معقدة عشان تتهمى جوزى انه بيخونى مش عايزة اعرفك تانى
نور بجمود مصطنع: يااااا كل دة شيلاه من نحيتى طب طالما مش حبانى كدة كنتى بتفضلى تعيطيلى عشان أصلحك على يوسف عموما أهو معاكى اشبعى بيه وانتى يا ملك مش عايزة تقولى حاجة
ملك:نور لينا مش قصدها
لتشير لها نور بيدها :خلاص يا ملك لينا خسرتنى بس خسرتنى للأبد يا لينا
لتذهب إلى غرفتها بسرعه لتبدل ملابسها وتخرج من غرفتها لترا زين امامها :نور استنى
نور بغضب:ابعد عنى انت كمان مش عايزة أشوف حد
لتخرج من الفندق باكمله ليذهب زين اليهم بغضب كانت لينا تعالج جرح يوسف :انتو عمركم ما كنتو صحاب ليها حرام عليكم ليه تعمله فيها كدة دى صحبتكم دة انتم إلى قولته بنفسكم انها كانت بتبقا سند لكل واحد فيكم لما بيكون لوحده بس انتو صحاب اسم بس ليتركهم ويذهب إلى سيارته ينتظر مجيأها با اي لحظه
فى المساء كانت نور تدخل من بوابه الفندق وتتجه إلى الحديقه الخلفيه ليذهب وراها زين دون أن تنتبه
كانت نور تتجه إلى مقعد لتجلس علي لكن لفت انتبها لينا وملك ذهبت بخفه اتجاهم لكن ندمت انها ذهبت اليهم
ملك:بس برضو يا لينا مكنش ينفع إلى انتى عملتيه مع نور دة
لينا بغضب:بقولك ايه يا ملك نور كانت عايزة تخرب بيتى اتهمت يوسف بحاجة معملهاش اصلا يوسف عمره ما يخونى اصلا هى بتطلع عقدها علينا عشان بقت لوحدها شايفه كل واحدة فينا معاها جوزها ف غارت
ملك:لينا ايه إلى بتقوليه دة
لينا :بقول الحقيقة طب بذمتك انتى مش بتكونى خايفة منها ومصطفى معاها فى مكان
ملك:اه بكوم خايفه منها بس نور مش خاينه
لينا:بس ممكن تبقا خاينه وبالذات انها بقت لوحدها
لتقول لهم نور بحزن:عمرى ما قدرت ابص لمصطفى او ليوسف غير انهم اخواتى وبس لو كنت بفكر فى حد منهم مكنتش كنت بتدخل واحل مشاكل كل واحدة منكم مع جوزها بس عموما العيب مش عليكم العيب عليا انا عشان فكرت فى يوم انكم تكونوا اخواتى بس والله العظيم غلطه واتعلمت منها زى ما ما اتعلمت زمان لتفقد وعيها وقبل ان تلمس الأرض كان زين قد التقطها لينظر لهم بغضب

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية منقذي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى