روايات

رواية ملك روحي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أمل مصطفى

رواية ملك روحي الفصل الثاني عشر 12 بقلم أمل مصطفى

رواية ملك روحي الجزء الثاني عشر

رواية ملك روحي البارت الثاني عشر

رواية ملك روحي الحلقة الثانية عشر

***********
دخلت.
ملك من الباب وملامحها تدل علي البكاء و الإرهاق ألقت التحيه علي الجميع ليركضوا إليها بلهفه وأولهم حسام
الذي تحدث بأسف وترجي والله يا حبيبتي ما حصل حاجه أنا عارف إن أى حد يشوف المنظر يفتكر أن كان فيه
حاجه بتحصل ما بنا بس والله لاء .
نظرة له وهي ترد بتعب معلش يا جماعه أنا تعبانه و محتاجه أنام .
قبض علي يدها وهو يتحدث بإستعطاف حبيبتي صدقيني طيب تعالي معايا وخليها تحكيلك كل حاجه
شعرت بنغزه في قلبها من وقوفه بهذا الشكل يترجاها و يستعطفها أمام أهله وهو كبير عائلته ومثال القوه والشموخ لم يضعف أو يذل أمام أحد من قبل
أردفت بقلب مكسور وعيون حزينه خوفا علي هز صورته وهيبته أمامهم
مصدقاك مش محتاجاها تثبتلي إخلاصك أنا واثقه فيك حتي لو عيوني شافوك
فده و شاورت علي قلبها عمره ما يصدق أبدا
تأملها حسام بعشق وقبل أن يقترب منها أوقفه صوتها المرهق
::بس أرجوك ممكن تسيبني النهارده علشان حقيقي أنا تعبانه وعايزه أنام بعد إذنك
صعدت ملك ووقف الجميع في زهول مما حدث أمامهم
الإثنين يحموا مشاعر بعضهم أمام الجميع كأنهم شخص واحد هي خافت علي هيبته وهو خائف علي مشاعرها
***************
ندي بضحكه خليعه كل طلباتك أتنفذت يا باشا فين فلوسي
حرك أنامله علي الكأس جواره وهو يسبح في تخيل ما يحدث الان مع حسام موجوده دانتي طلعتي ممثله جامده
هو هيتجنن ورجالته في كل مكان بيدوروا عليها
بس واضح أنها الكارت اللي هاكسب بيه حربي معاه ده هيموت عليها أنا عارفه من سنين بس
عمري ما شفته كده .
أرجعت خصلات شعرها وهي تضع قدم فوق الأخري أمامه بدلال وتحدثه بغيره ليه يا عني أنا شيفاها عاديه خالص ؟
صدعت ضحكته الرجوليه حرام عليكي دى غيرة نسوان دنا أدفع نص ثروتي علشان ليله معاها
اعتدلت في جلستها وهي تمط شفتيها بحقد ليه هو أنا مش عجباك
مسحت عيناه جسدها بسخريه يا حبيبتي أنتي زي قطعة الألماظ المزيفة في أيد الكل والكل يقدر يشتريها .
لكن هي قطعه نادره كل اللي يشوفها يتجنن عليها
وواحد بس هو اللي يقدر علي ثمنها ويعرف قيمتها
**********
أخذت ملك ملابس للنوم ودخلت الحمام أخذت شاور يريح جسدها وعقلها الذي يشتعل من كثره الغيره والتفكير خرجت بعد فتره
ترتدي برمودا اوف وايت وهي تنشف شعرها رفعت الفوطه وجدته ينظر لها بحزن إبتعدت بعيونها وذهبت إلي طرف السرير حتي تنام
::ظل حسام علي وضعه يتأملها وهو يتمني أن تسمح له بالقرب حتي يضمها لأحضانه و يهدئ قلبه من حاله الخوف والتوتر التي شملته منذ رؤيتها له هو ندي بذلك الوضع
إحساس فقدها في الساعات الماضيه أثبت له أنها تملك الأنفاس التي تخرج من صدره دخل لأخذ شاور
خرج تمدد جوارها علي السرير وحاول أن يغفل حتي لو دقائق يريح فها نفسه لكن جافاه النوم لأنه تعود علي أخذها بأحضانه
وهي مثله غير قادره علي النوم بعيدا عن أحضانه التي لم تتركها لحظه منذ زواجهم .
::أقترب منها وهمس حبيبتي سامحيني لأني جرحتك من غير قصد والله هي اتصلت بيه
تستنجد من الراجل اللي فضحتني بسببه وقالت أنها عملت كده لأنه بيهددها بأمها وسمعتها صرخه و تستنجد
بيه أنا إضطريت أروح مش حبا فيها لأني مش بطيقها بس مأقدرش حد يحتاجني وأسيبه
وحياتى ردي روحي وسامحيني وحياة حسام عندك
*************
في الرسيبشن
بعد صعود حسام نظر الجميع لبعض
ليتحدث زياد بزهول معقول سامحته بالبساطه دى
أكد مراد اللي بيحب يسامح
هتف مازن بتعجب من رد فعل ملك الذي لم يتوقعه من أنثي بس مش للدرجه دى
إلتفت مرام لمراد وهي تتحدث بتأكيد دى شافته وطليقته بتفتح زراير قميصه وجوه شقتها
اسكتهم صوت ناهد الحزين و بعدين يا ولاد أنتم زعلانين لأنها سامحته بدل ماتدعوا ربنا يهنيهم
والله ما نقصد يا طنط إحنا مستغربين كنا فاكرين هتطلب الطلاق أو تروح عند أهلها فتره لحد ما الأمور تهدي
أردف أدهم بثقه ملك طيبه جدا بس برده ذكيه جدا وعارفه أن الاتصال كان قصده توقيع مش حبا فيها
***********
ظل الصمت يخيم علي جناح ملك وحسام
إلا من دقات قلوبهم وصوت أنفاسهم المتألمه مم وصلوا إليه
كانت ملك تبكي في صمت حتي لا يسمعها ولكنه ينصت لأقل حركه تصدر منها
وقلبه يتألم بشده من حزنها
::تحدثة ملك بهمس كل مافتكر أيديها علي صدرك وهي قصدها تثيرك بحس إني مخنوقة مش قدره أتنفس
أقترب منها حسام بلهفه وضمها من الخلف بعشق وقبل عنقها صدقينى مفيش وحده في الدنيا
مهما عملت تقدر تهز فيه شعره وحده أنتي بس اللي بتجنني من مجرد همسه
إلتفتت له ملك ووضعت وجهها في صدره وبكت
:: لتتحدث وهي تبكي هي ملهاش حق تلمسك أنت ملكي أنا وبس
قبل رأسها وهو يرد بشجن أنا ملكك أنت من زمان ولآخر يوم في عمري إنت ملكتي قلبي وروحي
حتي مشاعري مبتأثرش غير بيكي نظرتك همسك لمساتك كله بيقيد فيه نار
هي كانت مراتي بس عمري ماحسيت بيها كان كل مده طويله لو لمستها وبغرض الخلف مش أكتر من غير
مشاعر
لكن أنتي لا مأقدرش يعدي يوم من غير ماحس بيكي بين إيديا قبل وجنتها ثم قبل عيونها بعشقك يا ملك
وقبل شفت*يها طالت قبلتهم حتي ضاقت أنفاسهم ابتعد عنها حتي تسترد أنفاسها
و قلوبهم في حالة هياج همس لها أنتي عشقي وجنوني
أوعي تسيبني في يوم
:: إحتضنته بحب عمري ماأقدر أسيبك إلا لو طلبت ووقتها تبقي حكمت عليا بالموت
::إحتضنها بقوه بعد الشر علي قلبي
************
في الصباح
كان الجميع يجلس لتناول طعام الإفطار
دخل حسام الذي ألقي عليهم تحيه الصباح وهو يحتضن يد ملك ويبدوا عليهم السعاده
رفع الجميع أعينهم وهم يردوا عليه التحيه لتنير وجوههم الراحه لانهم تصالحوا كيف يتصالحوا وهم لم يتخاصموا من الاساس
ابتسمت ملك للجميع وجلست جوار زوجها
سألتها مي بحب أخبارك أيه يا قلبي ابتسمت لها وهي تمتم بالحمد
مرام باهتمام كنت عايزاكي تيجي معانا النادي النهارده في حفله بنحضرها كل سنه لو مش عندك كليه
نظره لحسام وهي تتحدث لو حسام وافق معنديش مشكله
الحفله الساعه كام
ردت مي الساعه 5مساء
رد حسام وهو يضع أمام ملك قطعه فاكهه لو خلصنا بدري هوصلها لغاية عندكم
تحدثه ناهد أنتم وراكم حاجه النهارده
اه يا أمي هاخد ملك بعد الكليه ونتغدا سوا بره
ابتسمت وهي تهتف بحنان ومالوا يا حبيبي ربنا يسعدكم
أخذ حسام ملك وخرجوا تحت أنظار الجميع وهم يتمنوا له دوام السعاده ركبت جواره وتحركوا حتي توقف أمام
كليتها وقبل يدها الساعه 2 هتلاقيني قدام الباب
ابتسمت برقه هستناك علي أحر من الجمر
******************************،،
عند أدهم
دخل أحمد علي أدهم جهز نفسك يلا علشان نمشي
توقف فجأه كأنه تذكر شيء مهم ليرجع بنظره لأدهم يسأله بإهتمام أخوك عامل أيه النهارده
ابتسم أدهم بسخريه لأنه يعلم صديقه جيدا بخير الحمد لله
لم يرتاح أحمد لتلك البسمه لكنه أكمل عرف طريق مراته
وقف وهو يضع سلاحه في غمده أه
سمع صوت أحمد الاسف ربنا يكون في عونه طبعا طلبت الطلاق
خرجت من أدهم ضحكه رنانه علي طريقه أحمد في الكلام
تأمل أحمد ضحكه بإستغراب ممكن أعرف أيه بيضحك سيادتك الوقت أنا قولت نكته من غير ما أخد بالي
حاول أدهم السيطره علي نفسه وهو يتحدث أصل عارفك طول اليل كنت بتفكر هتعمل أيه لما ترجع
هتف بتأكيد عندك حق مبعرفش أسيب حاجه وده طبيعي بحكم شغلنا
أكمل أرتداء زيه وهو يرمقه بسخريه ريح نفسك رجعت ولما حاول يتأسف لها قدمنا خافت علي شكله
و قلتلوا أنا واثقه فيك ولو عنيا شافتك قلبي مش هيصدق
اتسعت أعين أحمد بعدم إستيعاب ليهتف أنت بتهزر مش كده قول بقي أيه الحصل
ضحك بقوه ليغيظ صديقه والله ده الحصل والنهارده نازلين في منتهي السعاده
وبعد الكليه أخدها و يتغدوا بره ثم أكمل ضحك وهو يهتف موت بغيظك بقي
وقف أحمد يضع يد في خصره و الأخري علي رأسه وهو يحدث نفسه هو فيه حريم كده يعني سامحته من غير نكد او هديه أو خروجه
ضربه أدهم علي كتفه وهو يتحدث بفخر أه تصدق مرات أخويا ربنا يخليهم لبعض ويارب أختها تكون زيها
تنشطة كل حواس أحمد و إلتف لأدهم ووقف أمامه بمرح أيه ده أيه ده أنت عايز تقول أن البنت اللي مطيره النوم من عيونك تبقي أختها أه يا لعيب
تحولت معالم أدهم لأخري يعلمها أحمد جيدا وهتف بغيظ ما تتلم يلا تصدق أخر صحوبيتك دى رصاصة و أخلص منك خالص
**************
يسير في طريقه للداخل عندما سمع هتاف مازن
أدهم أنا عايز أتكلم معاك تعال نقعد في الجنينه
رجع أدهم تلك الخطوات التي قطعها ووقف أمامه يسأله بفضول خير يا مازن
جذبه مازن من ذراعه حتي توقف امام إحدي الكراسي وجلسوا معا وجه مازن أنا عايز أخطب لى لي أخت ملك أيه رأيك
بجد
هتف مازن بتعجب من طريقه نطقه للكلمه اه بجد أيه الهزار في كده
هتف أدهم بهدوء مازن أنت أخويا متزعلش من كلامي البنت خام وملهاش في أي حاجه
وملك أختنا فلو عندك استعداد تبداء معاها من جديد وتنسي كل حياتك الفاتت أنا معاك
لكن لو الموضوع تسليه تبقي لأزم تنسي
لم يعجب مازن منحني الكلام ليهتف بحده أيه التخاريف
دي أنا مش ممكن اخون أه هلاس بس في فرق دى تبقي
أخت مرات أخويا يعني عمري ما فكر أجرحها او ألعب بيها
لاحظ أدهم ضيقه من هذا الإتهام الجارح فحاول أن يراضيه خلاص أيه رأيك نكلم والد ملك ونروح نقابله
*****************************
كانت تتحرك في غرفتها وهي تهتف بغضب أنا عايزه أخلص منها بأي تمن
ليأتيها صوته الغاضب دي تخصني يعني يوم متبص لها هقتلك
تحدثه بحقد وغل هو كلكم عاملين عليها كده ليه دي حتي لوكل و ماشغلهاش عندي خدامه
ملكيش فيه وبعدين مش احسن من بنتك
تحدثه ببطيء وهي تسأله مالها بنتي
ضحك الباشا اه مانتي مش فاضيه صح ثم أكمل بأمر لا يقبل النقاش نفذي طلبي وأنا أخلصك منها نهائى
****************************

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك روحي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى