روايات

رواية ملاك الجاسر الفصل الخامس 5 بقلم جنى محمد

رواية ملاك الجاسر الفصل الخامس 5 بقلم جنى محمد

رواية ملاك الجاسر الجزء الخامس

رواية ملاك الجاسر البارت الخامس

رواية ملاك الجاسر الحلقة الخامسة

البنت: وحشتني يا جسوري
جاسر بصدمه: لينا!!
لينا: ايه يا بيبي شوفت عفر*يت ولا ايه
جاسر ز’قها من عنه بسرعه ولسه بيلف عشان يشوف ملاك الي كانت واقفه جمبه لاقاها بتجري نحيه الباب.. جاسر جري وراها وهو بيردد اسمها.. لاكن ملاك كانت اسرع منه وطلعت بره المكتب خالص..
جاسر رجع تاني وبص ل لينا بغضب وقالها وهو بيحظر’ها بصباعه
جاسر بغضب: لينا ابعدي عني وبطلي تعملي حركاتك دي.. واياكي تاني تقر’بي مني بلشكل ده
لينا بغيره وعصبيه: كل ده عشان دي.. وبعدين ايه حوار الجواز ده.. انت فعلا اتجوزت؟!
جاسر مسح علي وشه بعصبيه وقالها وهو بيزعق: اه اتجوزت.. وسيره ملاك متجيش علي لسانك… واياكي تيجيلي تاني.. ولا تعملي الي عملتي ده.. لولا اني بعز باباكي كنت ود’يتك في دا”هيه
لينا بغضب وكبرياء: اوعي تنسي نفسك يا جاسر.. لولا بابي وانه سايبلك الشركه وانت عارف انه ممكن يخدها منك ب أي شكل لوليا انا.. انا الي بمنعه.. زمانك انت وباباك ممعكش الشركه الي انتو فيها دي ولا كنتو تحلمو بيها.. فو’ق يا حبيبي.. ولا انت نسيتني يا بيبي

 

جاسر وهو بيبصلها بأتسحقار وغضب: انتي زبا’له يا لينا.. وهتفضلي طول عمرك زبا’له في نظري وفي نظر الكل.. واوعي تنسي انتي كمان نفسك لمه كنتي مش لاقيه كلـ‘ـب يعبرك.. وانا الي لبست فيكي زي الاهبـ‘ـل.. بس لا.. خلاص معدش يفرق.. واذا كان علي الشركه.. اعلي م في خيرك انتي وابوكي اعملوا
وسابها ولف وهو شبهه بيجري نحيه الباب بغضب يلحق ملاك
لينا بعصبيه وغضب وصوت عالي: مااشي يا جاسر.. هتند”م وهتشوف.. وهوريك انا هعمل ايه.. روحلها خليها تنفعك
جاسر مدهاش اهتمام وسابها لوحدها في المكتب ونزل يلحق ملاك
ملاك كانت مصدومه اديها بتتر”عش من الي حصل فوق.. هيُـ‘ـُ مش فاهمه مين دي ولا ازاي تقرب منه كده وتكلمه بلطريقه دي.. كانت بتجري حرفيا وكانت لسه هتطلع من الشركه لاقيت عمر في وشها علي طول
عمر بأبتسامه: ايه ده ملاك في الشركه.. اهلا يا ملاك عامله ايه
ملاك بأبتسامه مصتنعه وهي اديها بتتر”عش: الحمد الله يا عمر.. معلش انا مستعجله لازم امشي دلوقتي
عمر بأستغراب: امال فين جاسر
عمر مكملش الجمله ولاقه جاسر جي جري بينهـ‘ـج
جاسر: ملاك اسمعيني.. انا…

 

ملاك بمقاطعه وهي بتحاول تسيطير علي ر’عشه اديها: جاسر مش عاوزه اعرف حاجه دلوقتي.. ممكن تروحني
جاسر وهو بيمسك اديها وبيحاول هيهديها: طب اسمعني طي….
ملاك قاطعته بهدوء وهي بتشيل اديها من ايدو: لو سمحت مش عاوزه اعرف حاجه.. عاوزه اروح.. ممكن ولا اروح لوحدي؟
جاسر: خلاص هروحك.. تعالي
ملاك مشيت قدام جاسر بهدوء وجاسر وراها.. وعمر مكنش فاهم حاجه راح جمب جاسر ووشوشه
عمر بوشوشه: هو ايه الي حصل
جاسر بوشوشه: هبقي اقولك بعدين لمه اجي
جاسر اخد ملاك عند العربيه بهدوء.. ومتواجهين نحيه القصر.. جاسر طول الطريق كان بيحاول يكلم ملاك بس هي كانت بتر’فض الكلام وانها مش عاوزه تعرف حاجه…
“في القصر”
وصلو القصر وملاك مستنتش جاسر يفتحلها باب العربيه زي كل مره.. طلعت جري من العربيه ودخلت القصر بسرعه.. وبعديها دخل جاسر وراها

 

لاقو اهلهم بيتغدو علي السفره ف طلبو انهم ياكلو معاهم..ملاك وجاسر قعدو بهدوء وكان باين عليهم التغير المفاجأ
عز باستغراب: بس انتو ايه الي رجعكو بدري اوي كده.. انتو ملحقتوش تروحو
جاسر كان لسه هيرد بس لاقه ملاك ردت وقالت
ملاك: لا يا عمو اصل انا حسيت اني تعبا’نه شويه ف قولت ل جاسر يروحني علي طول وهو هيرجع تاني الشركه
جاسر بتأكيد: اه
عز: تمام
كل واحد خلص اكلو وجاسر راح الشركه وهو شارد في ملاك.. وملاك طلعت اوضتهم علي طول وغيرت هدومها وفضلت محتا’ره هي ليه حته الموضوع في دماغها وهي مالها والكلام ده بس.. بس هي كده بتغير.. ملاك شالت الفكره دي من دماغها وقالت هي ملهاش دعوه ب أي حاجه كده كده جاسر مبيحبهاش هو قالها
ملاك بدموع لنفسها مقدرتش تمنعها: بس انا بحبه
ملاك مسحت دموعها بقوه وقامت غسلت وشها وقالت تكبر دماغها من الحوار ده وقعدت ترسم تديع وقتها في اي حاجه
“في الشركه”

 

جاسر وصل الشركه ولاقه لينا مشيت وحمد ربنا انها غا’رت في دا”هيه وطلع مكتبه وهو مش عارف يشتغل وكل تفكيره في ملاك وهي عامله ايه دلوقتي… جاسر كان عنده meeting ( اجتماع).. وكان طول الاجتماع سرحان ومش مركز خالص.. الاجتماع خلص وراح مكتبه وهو علي نفس حالته.. بس لاقه باب مكتبه بيخبط..
جاسر بشرود: ادخل
لاقه عمر هو الي كان بيخبط ودخل قعد قدام جاسر وقاله
عمر: ايه يا بني الي حصل الصبح.. انا مفهمتش حاجه.. وملاك كان مالها.. وانت كنت بتجري ليه.. انا مش فاهم
جاسر بخنـ‘ـقه وضيـ‘ـق: الز”فته لينا
عمر بضيـ‘ـق من سيرتها: مالها دي ايه الي جابها
(جاسر حكاه له كل الي حصل ب التفصل)
عمر بضيـ‘ـق: يا بنت ال…. هي عاوزه منك ايه دي.. دي لاز’قه ديما وراك في كل حاجه
جاسر بخنـ‘ـقه: معرفش.. دي بتهد”دني بأبوها.. انا بقي عاوزها تو’ريني
عمر: سيبك منها دي واحده مر’يضه عاوزه كل حاجه تبقي ملكها.. ركز انت بس في الشغل دلوقتي ولمه تروح حاول تفهم ملاك

 

جاسر بحير’ه: المشكله ان ملاك را’فضه الكلام في الموضوع ده.. بس انا مش هسيب خيالها يصورلها فكره غلـ‘ـط عني.. انا هفهمها ب أي شكل
“في القصر”
جاسر خلص شغله وروح القصر وطلع علي طول علي اوضتهم ولاقه ملاك قاعده علي السرير وماسكه السكيتش بتاعها وبترسم.. ملاك عملت نفسها مش واخده بالها انه جه وتجا’هلته وهي مكمله رسم… جاسر بصلها وابتسم بهدوء وراح قعد جمبها بهدوء علي طرف السرير.. ملاك استغربته وبصتله بأستغراب..
جاسر بأبتسامه هدوء: بترسمي ايه
ملاك شالت السكيتش وحطته في الدرج وقالت بهدوء حاولت تتصنعه
ملاك: لا كنت بجرب اي حاجه بديع وقتي
جاسر: طيب انا عاوز افهمك سوء التفاهم الي حصل الصبح ده
ملاك بهدوء وهي بتحاول تسيطير علي اديها الي بتترعش: ميخصنيش دي حاجه تخصك لاكن متخصنيش
جاسر بأنفعال: لا يخصك يا ملاك يخصك.. يخصك عشان انا…
ملاك بعصبيه وصوت عالي: انت ايه يا جاسر انت ايه
جاسر وهو بيمسك اديها وبيقول بصدق وهدوء: انا بحبك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى