روايات

رواية لم يكن ذنبي يا أبي الفصل الثاني 2 بقلم يارا علاء

رواية لم يكن ذنبي يا أبي الفصل الثاني 2 بقلم يارا علاء

رواية لم يكن ذنبي يا أبي الجزء الثاني

رواية لم يكن ذنبي يا أبي البارت الثاني

رواية لم يكن ذنبي يا أبي الحلقة الثانية

(بعد مرور عشرين سنه)
دخلت بنت بمنتهي الجمال وهي بتقول: بابا يا بابا.
وائل: نعم يا اخرة صبري.
طيف بضحك: وحشتيني.
وائل بسخريه: طيف قولي عاوزه اي.
طيف: هو الصراحه في رحله معموله وانا عاوزه اروح.
وائل بضيق: طيف كم مره قولت لا.
طيف بحز*ن: ماشي انا داخله انام شويه.
وائل: استني تأكلي الاول ونامي.
طيف: مليش نفس.
ودخلت بعد ما دخلت وائل بحز*ن: انا خا*يف عليكي انا متعودتش تكوني بعيده عني.
(في مكان اخر اول مره نروحه)
ماما امل انتي فين انا جيت.
امل: اهدي يا هدي مالك بتجري كده.
هدي: الحقيني هثيم مش هيسبني عشان سبت الحصه.
امل بعصبي*ه: طب سبتي الحصه بتاعتك ليه انت عرفه ان دي اول سنه ليكي صح ولازما تركزي.
هدي برجاء: اسفه والله بس خابيني منه لاحسن يضر*بني.
امل: طب خشي استخبي في خزانة المطبخ.
هدي طلعت تجري اول ما سمعت صوت هيثم
هيثم دخل بز*عيق: هدي انتي يا ز*فته بقا تسيبي
الحصه وتخرجي تتمشي ماشي اما وريتك.
امل: اهدي يا ابني اكيد مكنش قصدها.
هيثم بعصبي*ه: لا قصدها عملتها كام مره وانا ساكت وصابر بس دلوقتي لا.
راح فتح التلفون وعرف ماكنها وراح جابها من قفها.
هدي: اهدي ياسطا هشرحلك والله.
هيثم: اهدي وكمان ياسطا طب نفسي اعرف جبتي ياسطا دي منين.
هدي: عادي بس سبني والله هعي*ط واجيب ناس تعي*ط. 😭
هيثم بسخريه: لا والله.
هدي: اه والله بس بقولك اي في رحله معموله وانت هتكون موجود ينفع اروح.
هيثم: لا.
هدي: عشان خاطري وهعمل ال انت عاوزه.
هيثم بنفاذ صبر: ماشي امشي بقا زهقت منك.
هدي طلعت تجري وهو راح ناحية امل وباس راسها وقال: عامله اي يا امي.
امل بحب: بخير يا حبيبي انت عامل اي.
هيثم: بخير الحمدلله.
امل: الحمدلله احضرلك الاكل.
هيثم: ياريت احسن انا جعان.
امل: حاضر بس روح انت غير وتعالي انت وهدي.
هيثم: تمام.
و هيثم راح وغير ونادا علي هدي وكلهم قعدوا ياكلوا.
_________
(هيثم زياد الشامي شاب عنده ٢٧سنه ببدرس في جامعه اهله متوافين وعنده اخت لسه متجوزش يملك شركة مبيعات)
(هدي اخت هيثم فتاه جميله عندها ٢٠سنه بتعتبر امل امها هي واوس دخلت كلية تجاره انجلش)
__________
(تاني يوم)
صحيت طيف وراحت صلت الصبح ولبست عشان جامعتها بس لاقت الباب بيخبط.
وائل: طيف انتي صحيتي.
طيف: اه يا بابا اتفضل.
دخل الاب وراح عند بنته وادها مصروف عشان تشتري اكل.
طيف: مفيش داعي يا بابا انا معايا فلوس.
الاب بحنيه: خليهم معاكي يا بنتي ممكن تحتاجيهم.
طيف حضنة ابوها وباست راسه وايده وقالت: ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك يا حبيبي.
وائل: ولا منك يلا بقا روحي انتي اتأخرتي.
ودعت طيف والدها وراحت الجامعه قابلت هدي.
هدي: اي يا بنتي مالك زعلا*نه ليه.
طيف: مفيش بس بابا رافض ان انا اروح الرحله.
هدي بتفهم: طب اي رايك اجي واقنعه انا.
طيف: مظنش هيوافق.
هدي: لا هيوافق ويلا عشان الاستاذ هيثم هو ال علينا.
طيف: يلا. ودخلوا
اول ما دخلوا لاقوا هيثم وراهم وحمدوا ربنا انهم دخلوا قبل ما يدخل.
هيثم: كله يجهز نفسه عشان الامتحان.
الكل بصدمه: امتحان. وامتلأت القاعه بالكلام.
هيثم بزعيق: بس مش عاوز اسمع صوت ويلا هبدا افرق.
وبدا يفرق وهدي بتلط*ش علي وشها وطيف كاتمه ضحكتها.
طيف: اهدي الاستاذ هيشوفك.
هدي: انا مش عارفه حاجه.
طيف: متقلقيش هساعدك.
فجاءه هيثم قال: كل وكل يبدل ما التاني لان الورق مش شبه بعض.
هدي: يالهوي الحقي اه منه.
طيف: في اي مش قولتي مذاكره.
هدي: لا ده شكلا بس مش حقيقه.
طيف بضحك: تستاهلي.
هيثم:…….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لم يكن ذنبي يا أبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!