روايات

رواية لم يكن اخي الفصل الرابع 4 بقلم إيمان شلبي

رواية لم يكن اخي الفصل الرابع 4 بقلم إيمان شلبي

رواية لم يكن اخي الجزء الرابع

رواية لم يكن اخي البارت الرابع

رواية لم يكن اخي الحلقة الرابعة

وقفت لحظه تحاول تستوعب الكلام اللي قاله انس !
كانت صدمه بالنسبه ليها ،صدمه هتغير كل حاجه ،هتشقلب كيانها ،مستقبلها
صدمه هتمنعها من اختيار شريك حياتها بكامل إرادتها هي مش باراده حد تاني غيرها
كانت ما بين الثانيه والتانيه توزع نظراتها ما بينه وبين مامتها اللي كانت واقفه حاطه وشها في الأرض خايفه من المواجهه
بلعت ريقها وقربت من ” نسمه” وهي بتتنفس بسرعه
– ص صحيح الكلام ده ياماما ؟!
نسمه وهي بتفرك ايديها بتوتر :
– ا ا اصل
صرخت بع*نف والدموع بتاخد طريقها علي خدها :
– اصل ايه ؟؟
اصل ايه ردي عليا انتي ازاي تعملي فيا كده ازاي تجوزيني من غير ما اعرف ازاي تحر*مين*ي من ابسط حقوقي اني اختار شريك حياتي بكامل إرادتي

 

 

نسمه والدموع بتلمع في عينيها :
– عشان كنت خايفه عليكي
ردت بتوهان:
– خايفه عليا من ايه ؟؟
نسمه بدموع :
– خايفه ام*وت واسيبك لوحدك
ساره بعصبيه:
– فقولتي اجوزها من غير ما تعرف عشان انتي خايفه
انس بعصبيه وهو بيهبد علي السور :
– اتكلمي بصوت واطي انتي ناسيه أن اللي بتكلميها دي امك ولا ايه ؟
بصتله بكره واحتقار وهي بتج”ز علي اسنانها :
– انت تخرس خالص سامع اخرس مش عايزه اسمع صوتك ولا اشوفك ولا عايزاك في حياتي تاني انت خدعتني كلكم خدعتوني
محدش فرق معاه قلبي محدش فرق معاه انا عايزه ايه محدش فرق معاه انا بحب مين
انس بغي*ره :
– مش من حقك تحبي
بصتله باحتق*ار وهي بتبلع ريقها وبتتكلم ببطئ وهي واستهزاء:
– وانت مش من حقك تتحكم في مشاعري ولا فيا مش من حقك ابدا لان جوازنا باطل وانا مش موافقه بيه ولا عمري هوافق بيه ابدا ابدا مهما حصل
قالت كلامها وخرجت من البلكونه ونسمه بتجري وراها
– ساره ساره اسمعيني بس انا…
ساره بدموع وهي بتقاطعها:
– لو سمحتي سيبني لوحدي
نسمه وهي بتشدها وبتقعدها علي السرير وبتقعد في وشها :
– اسمعيني الاول وبعدين اعملي اللي انتي عايزاه مش هلومك ابدا

 

 

اتنهدت ولفت وشها النحيه التانيه وهي بترد بحزن :
– اتفضلي ولو أن مفيش اي سبب يحقلك تعملي كده من ورايا
نسمه بدموع وهي بتحط ايديها علي ايد ساره :
– انا عملت كده عشان بحبك وخايفه عليكي عشان انا معنديش حد غيرك في الدنيا
ساره وهي بتشهق وبتعيط بحرقه:
– ليه عملتي كده ياماما
– عشان عمك هددني لو موافقتيش تتجوزي ابنه هيخ*طفك ومش هشوفك تاني ابدا
ردت بذهول :
– هيخط*فني!!
نسمه بشرود ونبره كلها وجع:
– خوفت لاني عارفه أنه شراني وبتاع مشاكل وأيده طايله وممكن ياخدك مني وتختفي وانا مش قادره اعمل حاجه
ساره وهي بتتنفس بسرعه وخوف بس حاولت متبينش ده وردت بعصبيه ودموع :
– محدش يقدر يعمل حاجه هي مش سايبه البلد فيها قانون ا…
نسمه وهي بتقاطعها بابتسامه سخريه:
– وفكرك عمك يفرق معاه القانون أو غيره عمك يقدر يطلع منها زي الشعره من العجينه يقدر ياخدك مني ويجوزك ابنه غص*ب عنك وقتها مش هقدر أرجعك لو وقفت علي راسي
ساره وهي بتبص قدامها بشرود :
– يعني فكرك جوازي من أنس هو اللي هيمنعهم !
نسمه وهي بتتنهد:
– هو لسه ميعرفش انك اتجوزتي هو عرض عليا الموضوع وهددني وسابلي فرصه يومين افكر مش بعيد تلاقي شويه وبيخبط عشان يعرف الرد واللي هو متوقعه
-عشان كده انا اللي عرضت علي انس يتجوزك انس بيحبك ياساره ومستعد يعمل اي حاجه عشانك مستعد يواجه الكون كله
تعرفي اول ما حكتله اتجنن كان عايز يروحله لحد البيت بس انا منعته وعرضت عليه يتجوزك وهو وافق وقالي أنه بيحبك اوي وأنه مستعد يضحي بحياته عشانك عشان خاطري يابنتي سامحيني
والله انا عملت كل ده عشانك صدقيني ياساره اول ما احس انك في امان فورا هخلي انس يطلقك لو انتي مش بتحبيه
انا استحاله اجبرك علي حاجه انتي مش عايزاها استحاله اجبرك تحبي شخص وانتي مش عايزه ده
حتي لو انس هيزعل بس مش من حقه يمنعك تعيشي حياتك ويكون هو سعيد بوجودك وانتي لا !!!

 

 

ساره وهي بتترمي في حضنها بدموع :
– أنا اسفه
نسمه وهي بتضمها بحب :
– متتأسفيش ياحبيبتي انتي مش غلطانه ابدا
بعدت عنها والدموع في عينيها :
– ليه مقولتليش ليه شايله المسؤوليه كلها لوحدك
نسمه وهي بتحاوط وشها:
– عشان انا مش بحب اشوفك زعلانه أو قلقانه انا موجوده عشان انتي تحسي بالامان وبس حتي لو انا عرضت نفسي لخطر المهم انتي
مسكت ايديها وباستها :
– انا بحبك اوي متزعليش مني
نسمه بابتسامه غامضه:
– انا مش زعلانه بس في ناس تانيه زعلانه
ساره وهي بتكشر :
– بس ده ميمنعش انه خدعني برضو
– ياحبيبتي القلب ملهوش سلطان وهو كان يعرف منين أنه هيحبك بس ؟؟
– لينا عقل بيفكر ياماما هو عارف ومتاكد اني كنت بعتبره اخويا وبس
– ساره ياحبيبتي ولا انتي ولا انس اخوات حطي في بالك الفكره دي من دلوقتي يمكن مشاعرك تتغير
ساره بذهول :
– ازاي تتغير بس و….
نسمه بابتسامه باهته وحزينه :
– لو فكرتي بقلبك ولقيتي نفسك بنفس المشاعر بتاعه زمان اقدر اقولك وقتها انتي وانس اخوات ومحدش عالم النصيب فين و…

 

 

كانت لسه هتكمل كلامها بس سمعت جرس الباب
بصت وهي وساره لبعض وعلامات القلق وضحت علي ملامحهم وعيونهم
نسمه وهي بتبلع ريقها بتوتر :
– خ خليكي انا هشوف مين
ساره بحزم:
– رجلي علي رجلك
– يابنتي ا…
ساره باصرار وهي بتبص في عيونها بقوه :
– هنفتحله وهنبلغه برفضنا وهنعرفه اني متجوزه ومش هنخاف منه ولا هو ولا الف زيه تمام
مسكت ايديها وهي بتهز رأسها بدموع :
– تمام
فتحت الباب وكان بالفعل الضيف المنتظر واللي بصتله ساره بكل تحدي وقوه
– خير ياعمي
كامل ” عمها” بحزن مصطنع :
– بقي دي مقابله تقابلي بيها عمك برضو يابنت اخويا؟!
ساره بتحدي وهي بتجز علي اسنانها وبتبصله بقرف:
– معنديش غيرها واللي انت جاي عشانه مرفووووض نهائي
كامل بابتسامه خبيثه وهو بيبص لنسمه:
– جرا اي يامرات اخويا ما تعقلي بنتك وإلا…
– وإلا هتخطفها وتجوزها ابنك بالعافيه مش كده !
لف كامل لمصدر الصوت باستغراب كان ” انس ” واقف وحاطط أيده في جيبه وبيبصله بنظرات ناريه
بصله من فوق لتحت بسخريه:
– وده مين ده كمان
انس وهو بيقرب منه وبيبتسم بكل برود:
– احب اقدملك نفسي انس الزناتي
وابتسم وشاور علي ساره:
– وساره بنت اخوك تبقي حرم انس الزناتي

 

 

كامل بصدمه وملامحه كلها بتنطق بالغضب:
– مستحييييييل
ابتسم ابتسامه صفراء :
– المستحيل اوقات بيتحقق
وفجأه قرب منه وهو بيشده من طرف قميصه وبيبصله بكل غي*ظ وكره :
– ولو رجلك عتبت البيت ده تاني الفيديو اللي معايا اللي انت بتق*تل فيه اختك عشان تاخد فلوسها كلها هيطلع النيابه ووقتها يبقي عليا وعلي أعدائي
كامل بتوتر والعرق اتكون علي جبينه :
– ا ا انت بتقول ايه ا انت ا انت بتخرف الكلام ده مش حقيقي ا انا
انس بجمود :
– عندي اثبات صوت وصوره واللي حاولت تق*تلها كمان لسه عايشه يعني وقتها مفيش مفر فخليك حلو كده وابعد عن طريق ساره مراتي ونسمه امي
وبصله بصه تحذيريه:
– وخد بالك كل حاجه بتعملها بتوصلي صوت وصوره وعايز اقولك حاجه كمان نسيت اقولك عليها
وضحك بخبث وهو بيسيب هدومه :
– بصراحه انا مقدرتش مسلمش كل حاجه للنيابه
كامل وهو بيتنفس بسرعه وخوف :
– ي ي يعني ايه
وهنا جه صوت تاني وكان صوت ظابط
– يعني انت مطلوب القبض عليك ياكامل باشا هاتوووه
كامل بتوتر ورعب :

 

 

– لا لاااا مظ*لوم لا مش انا اللي عملت كده ده حسن ابني لا لا
قبضوا عليه واخدوا علي السجن ونسمه اول ما نزلوا قربت من أنس وحضنته بفرحه
– ربنا يخليك لينا يارب ياحبيبي انا مش عارفه اقولك ايه
انس وهو بيضمها بحب :
– متقوليش حاجه ياست الكل الحمد لله خلصنا من شره
عبير ام ” انس ” وهي بتغمزلها من علي الباب :
– طب تعالي يانسمه ياحبيبتي انا عملتلك كوبايه شاي
نسمه :
– هه ا اه ماشي
اول ما دخلت البيت قربت ساره من أنس وهي بتفرك ايديها بتوتر وبتحط وشها في الأرض
-ا احم شكرا يا انس
انس بهدوء :
– علي اي انا معملتش حاجه
– ا انس ا انا
انس وهو بيقاطعها :
– عايزه تتطلقي
ساره بلهفه :
– لااااااا
رفع حاجبه باستغراب :
– غريبه!!
رفعت راسها وسألته باستغراب اكبر:
– هو اي اللي غريبه؟!
ضحك بسخريه:
– يعني من ربع ساعه بس مكنتيش طيقاني ومش موافقه علي الجواز
ساره بمرح:
– هو انا مقولتلكش!

 

 

ابتسم بحزن:
– لا مقولتليش
– مش انا طلعت بحبك
انس بصدمه :
– ايه!!!!!
ساره بكسوف وهي بتفرك صوابعها:
– علي فكره انا اكتشفت اني بحبك من زمان ومكنتش عارفه
– ساره انتي بتتكلمي جد؟؟
– جدا
– ساره انا عايزك تفكري وتقرري براحتك وصدقيني اي قرار مش هيزعلني وهفضل اخوكي وصاحبك و
ساره وهي بتقاطعه بحب:
– وجوزي يا انس انا وانت لبعض من وقت ما جيت علي الدنيا انا لو اتجوزت حد تاني معتقدش هحبه قد ما بحبك انت كل حاجه ليا يا انس وانا موافقه بكامل قوايا العقليه و
– لولولولولولولي
انس وهو بيبص وراه وبيقول بهمس :
– هادمين اللحظات الرومانسيه عليا النعمه انا زهجتت انا ماشي
ساره بهزار :
– لوتفي استني يالوتفيي هنقضي شهر العسل في باريس ولا فين
انس بابتسامه صفراء
– تعرفي روايه دعني احطم غرورك
ساره :
– اه اللي كنت بتقراها من شويه
– عليكي نووور انا بقي هعمل زي عز وهنقضي شهر العسل في راس البر
ساره بذهول :
– احيه
انس :
– هههههه بهزر معاكي احنا هنقضيه في البيت ياحياتي

 

 

ساره :
– طلقني يا انس طلقني بدل ما ارقع بالصوت والم عليك العماره
نسمه بضحك وهي بتبص لعبير:
– شويه مجانين لايقين علي بعض اوي
عبير بفرحه :
-ربنا يسعدكم يارب
رد الكل وراها :
– امين يااارب
هافضل باحميكي من الدنيا و آخد ضرباتها وانا مكانك
انا قبلك ضيعت حياتي والباقي مخليه علشانك ❤️
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لم يكن اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى