روايات

رواية لمة عيلة الفصل الثالث 3 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة الفصل الثالث 3 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة الجزء الثالث

رواية لمة عيلة البارت الثالث

رواية لمة عيلة
رواية لمة عيلة

رواية لمة عيلة الحلقة الثالثة

خالى : فيه آيه؟؟

ماما : مفيش..

خالى : بصوت عالى لسه بتحبيه؟!

ماما : تنهدت و بدأت تهدأ من العياط و قالت ، مش بحبه بس البنات أاا

خالى : اايه ي ستى هيتربوا

يمني : طلعت من الاوضة و هى بتقول ما هو لو مقولتيش ل خالى تيتة عملت فينا أيه هقولها

ماما : متكلمتش و كأنها مش عارفه ترد تقول أيه

تسنيم: أقولك أنا بقا ي خالى لا إحنا ولا ماما متربيين دا زى ما تيتة بتقولوا

ماما : ضربت تسنتيم وقالتلها ادخلى جوا

خالى : و مش عايزه تقولى عملوا أيه، أيه كمية الوفاء إللى عندك دى !!!

إسراء : مش كده وبس دا بابا كل شوية يضربها و..

ماما: انهارت من العياط تانى و قالت ل خالى كل إللى حصل

 

 

خالى : فضل ساكت و هو مش عارف يرد يقول أيه و حضن ماما وقال، ليه استحملتي كله ده!!؟

ماما : علشانهم وأااا

خالى : عايزه تطلقي ولا ترجعي!

تيتة : يالهوي تطلق أيه ترجع ل بيت جوزها ، بلاش تفرج الناس علينا

خالى : بس ي أمى مش عايز صوت خالص

ماما : مش عارفة أنا عايزة أى والله

خالى : فكري كويس و إللى أنتِ عايزه نعمله و ي ستي لو الارض مشلتكيش نشيلك فوق رأسنا أنتِ و البنات

ماما : ..

خالى : نادى علينا كلنا من جوه

( كلنا بنحب خالى ده لأنه طيب و جدع و حنين و فعلا بيحبنا اووي ، سلمنا عليه و فضلنا نتكلم ,و هون علينا كلام تيتة و بعدين دخلنا الاوضة)

يمني : مامااا

ماما : أيه ي يمني

يمني : إحنا كلنا اتفقنا أننا عايزين أاا

ماما : ب استغراب عايزين أيه؟!!

 

 

يمني : عايزين …

فرح : عايزين يكملوا تعليم

ماما : ضحكت و بسعادة وأنا هحارب العالم كله علشان تكملوا تعليم

إسراء و يمني : بجدددد ي ماما

ماما : حضنتنا كلنا وهى بتقول أنا مليش غيركم بعد ربنا

فرح : بحبك اووي ي ماما

ماما : وأنا بحبك ي صغنن ي مسكر

تسنيم: ومش بتحبيني؟!!

ماما : بحبكم كلكم

( فضلت ماما عند أهلها وقت طويل و محدش سأل فينا و عرفنا ان بابا اتجوز و مراته حامل كمان )

^ بعد ٦ شهور وفى المحكمة^

فرح : ماما هو أيه المكان ده؟!!

ماما : بدموع دا أأاا

تسنيم : بعصبية دى المحكمة ي ست فرح ، مش عارفة ماما جاية هنا ليه؟؟

فرح: بعياط ماما هم هيحبسوكي زى الناس دى؟؛! خالى هيدافع عنك صح

خالى : بضحك لا ي فرح مش هتدخل السجن

ماما : حضنتني و بتقول لا ي قلب ماما

تسنيم: تفتكري ي ماما مش هنشوف بابا تانى

 

 

فرح : بابا أهو

(خالى و ماما وشهم أتغير ١٨٠ درجة وماما وشها أحمر و بدآ يظهر الخوف و الزعل عليها)

ماما : بلاش تشاوري على بابا ي فرح

المحامي: النهاردة أخر جلسة بشرط..

خالى: أيه ي متر؟؟؟

المحامي : إنك تتنازلي على كل حاجه لان كده أنتِ إللى عايزة تطلقي و..

ماما : بدموع إللي يقبل يشيل ي متر ولا إيه؟!

المحامي : بس عيالك لازم..

خالى : عيال أختي إحنا هنربيهم و..

ماما : مش هياخد حد منهم و..

المحامي : خلاص تمام

خالى : عالفكرة دا متجوز و مراته حامل يعنى حقها إنها تربى عيالها

المحامي: امم

فرح : عمو أوعى تخلي ماما تدخل البتاع ده علشان أنا بحبها اووي

المحامي: ضحك لا متخفيش مش هتدخل القفص

فرح : عمو هو أنت إسمك أيه

المحامي : إسمي عمر ي ..

فرح : إسمي فرح

 

 

المحامي: إسمك جميل

فرح : هي ماما هنا ليه؟!

المحامي : …

ماما: جاية أخد ورقة و المحامي هيعملها و نمشي ي بنات

فرح : طب بابا جاي ياخد ورقة برضو ؟؟

ماما : بعصبية اه

فرح : طب لية مش بيسلم عليا؟؟ هو مش بيحبني صح

المحامي : بس أنتِ عسولة ي فرح وكله بيحبك

فرح: بجدددااا!!

المحامي: اه

ماما : هو أنا معايا جزء من الفلوس و..

المحامي: مش عايزهم دلوقتى ي ام يمني

ماما : بس أاا

المحامي : ي ستي شهرين و هاخدهم كلهم

ماما : مش هينفع

المحامي: لا هينفع ي ام يمني ، نفسك تكوني أيه بقا ي فرح

فرح: نفسي أكون زيك ي عمو ، علشان أنت طيب اووي و مش هتخلي ماما تدخل القفص ده

المحامي: يارب ي ست فرح تكوني أحسن مني كمان

تسنيم: مااااما ,بابا جاي أهو

 

 

بابا : أنتِ طالق شوفي مين هيصرف على عيالك بقا

خالى : هيتخانق معه

ماما : … حسبي الله ونعم الوكيل فيكم و شدت خالى

المحامي : أنا معاكم فى أى حاجه و..

بابا : اه ابدئي شغل شحاتة بقا و..

خالى : زعق جامد مع بابا و شدوا جامد

المحامى : ي أبو محمد إحنا فى المحكمة و هو ميستهلش

ماما : عيطت بصوت عالى وهى بتبص ل بابا و بتقول حسبي الله ونعم الوكيل فيك أنت و أمك

المحامي: طب استنوا

( كنا مشينا و أنا مش فاهمه فية أيه ورجعنا البيت)

تسنيم: ماما طب أنتِ زعلانة ليه دلوقتى

ماما : بتمسح دموعها مش زعلانه ي تسنيم

تسنيم : ماما هو بابا طلاقك علشان إحنا بنات صح ، لو كان معاكِ ولد مكنش طل…

ماما : بعصبية وصوت عالى إياكِ ِ تقولي كده تاني

فرح : يعنى كده خلاص مش هنشوف بابا

ماما : احمم

تسنيم: اه ي فرح ، هو أصلا كان بيضربنا كل شوية و..

ماما : حد بيخبط شوفوا مين؟؟

فرح : طلعت أجري أفتح الباب

تسنيم: مين ي فرح

فرح : بسعادة ماااااما عارفة مين بره

ماما : مين

فرح : شديتها من ايديها علشان اوريها مين عندنا

ماما : هااا مين؟!..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لمة عيلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى