روايات

رواية لقد عوضني الله بك الفصل السادس 6 بقلم يارا علاء

رواية لقد عوضني الله بك الفصل السادس 6 بقلم يارا علاء

رواية لقد عوضني الله بك الجزء السادس

رواية لقد عوضني الله بك البارت السادس

رواية لقد عوضني الله بك الحلقة السادسة

هي فين الخا*ينه الز*باله ال راحت تجوز بعد مو*ت ابنها ٣شهور هي فين وسعوا.
بيان بصدمه: بابا.
ابو بيان بزعيق: بقا بتجوزي بعد طلاقك ومو*ت ابنك يا فا*جره اكيد غلط*تي معاه عشان كده هيتجوزك يا رخي*صه.
وجه يمد ايده علي بيان بس غيث مسك ايده وقال بغضب جحيمي: انا مسمحلكش تقول علي مراتي كده انت ازاي تقول لمرات غيث السيوفي كده (راح نادا بصوت عالي وقال: ماكس.)
ماكس بطاعه: نعم يا غيث باشا.
غيث بغضب: خدوه واعملوا الواجب معاه معاش ولا كان ال يهين مرات غيث السيوفي.
ابو بيان: بقا ده ال غلطي معاه.
بيان بصر*يخ: خلاص حرام عليك ازاي تفكر بيا كده انا بنتك مش وحده جايه من الشارع انت بدل ما تكون سندي سبتني وطردتو*ني لاني مطلقه انت مكناش عارف انا عايشه ازاي كل يوم في كسر*ة نفس وخاطر وبتعير*وني بسبب شكلي انا عمري ما هسامحكم ابدا انت ليه مش بتحبني ليه بتعامل بسمه احسن ليه انا بنتك ذيها.
ابوها بكر*ه: عاوزه تعرفي ليه هقولك انا اتجوزت امك غصب بسبب ابويا وبسببها خسرت خب عمري كنت بكر*ها كنت بتمناها تمو*ت حتي لما حملت وعرفنا ان الحمل خطر وان ممكن هي وال في بطنها يمو*توا طلبت ان هي متنزلش الطفل وعشان امك كانت بتحبني سمعت كلامي ومنزلتوش لغيت يوم الولاده روحنا المستشفي وكنت بدعي انها تمو*ت هي وال في بطنها بس للاسف هي ما*تت وانتي عيشتي ومن ساعت ما جيتي وانا بكر*هك واخيرا اتجوزت حب عمري بعد مو*ت امك وجبت منها نسمه نسمه بنتي مش انتي فاهمه.
بيان بصدمه: ي يعني انت كنت سبب في من امي انا خسر*ت امي بسببك انت اي ها انا ذنبي اي ان انت مش بتحب ماما ليه تعاملني كده كنت بتسبني من غير اكل وكل يوم ضر”ب وخليت مراتك تعاملني ذي الخدامه كنت عايشه ذي الخدامه في بيت ابويا كنت بتجيب هدوم لي نسمه وانا لا كنت بلبس هدوم بنات خالتي القديمه كنت بشوف البنات بلبس جديد وانا لا ليه كل ده عشان بتكر*هني.
ابوها: بكر*هك جدا فوق ما تتخيلي وبتمني مو*تك.
غيث بغضب: ماكس خده من قدامي واتصرف.
ماكس: تمام يا غيث باشا.
بعد ما ماكس اخد ابو بيان غيث مسك اديها ومشي من غير ما يودع اهله.
المهم ركبوا العربيه وبيان بتعيط وهو متعصب راح قال بعصبيه: بطلي ز*فت عياط.
بيان بخو*ف: ح حاضر.
بعد ساعتين وصل غيث وبيان القاهره ونزلوا من العربيه قدام بيت كبير وحلو.
بيان بانبهار: الله ده بتاعك
غيث: امال بتاع الجيران.
بيان بصتله بغيظ.
غيث: يلا.
دخلوا البيت واول ما الباب التفتح في طفل عنده ٣سنين جري عليه وحضنه وقال: بابا.
غيث شاله بحب وقال: نعم يا قلب بابا.
ابنه: فين ماما الجديده مش انت قولت هتجبلي ماما جديده.
غيث: اهي. وبص لبيان ال واقفه.
راح ابنه قال: طب نزلني بسرعه عشان اسلم علي ماما.
غيث نزله وهو جري علي حضنها وهو اول ما حضنها عنيها دمعت وافتكرت ابنها.
(فلاش بااااك)
كانت بيان نزلت مشوار ورجعت البيت واول ما فتحت لاقت ابنها بيجري عليا وهو بيع*يط.
بيان: مالك يا قلب ماما بتعيط ليه.
ياسين: انتي مشيتي وسبتيني.
بيان: لا يا قلبي انا اهو.
ياسين حضنها جامد وقال: يعني مش هتسبيني خالص وهنفضل مع بعض صح.
بيان ببتسامه: صح يا حبيبي.
ياسين: بحبك يا ماما.
بيان: وانا يا قلب ماما.
(باااك)
رجعت بيان من ذكرياتها مع ابنها وبصت علي الطفل الذي يبلغ عمره ٣سنوات.
ابن غيث: ماما ماما روحتي فين.
بيان قعدة ال ركبتها وقال: نعم يا قلب ماما.
ابن غيث بفرح طفولي: انا قلبك.
ببان ببتسامه: وعمري.
ابن غيث: يعني مش هتمشي وتروحي عند ربنا ذي ماما.
بيان وعنيها مدمعه: لا مش هسيبك خالص.
ابن غيث بفرحه: وعد.
بيان: وعد يا حبيبي.
ابن غيث: ماما انتي اسمك اي.
بيان بضحك: بيان وانت.
ابن غيث: ادم.
بيان: الله اسمك حلو تعالي بقا انت كلت ولا لا.
ابن غيث: لا.
بيان: طب تعالي اخذته ودخلت المطبخ وبدات تعمل اكل وكان معاها خدامه بس بيان قالت ان هي هتعمل الاكل.
اما غيث كان مبسوط لان ابنه اتعود علي بيان بسرعه واتمني ان هي تكون ام مناسبه ليه.
________
(في بيت او بسمه)
ام نسمه: ابوكي راح فين.
نسمه ببرود: معرفش.
ام نسمه: كب عملتي اي مع الواد سيف.
نسمه: اعمل اي مش فاهمه.
ام نسمه: يعني اول ما تاخدي الفلوس من عمرو
وتضحكي علي سيف هتعملي معاه اي
نسمه: مش هعمل حاجه هو بيحبني وهنجوز انا وهو.
ام نسمه: بس يمكن بيضحك عليكي انتي عارفه هو خاطبك ليه.
نسمه: عارفه عشان كان بيحب بيان ف لما اتجوزت حبني.
ام بزهق من غباء بنتها قالت: لا يحببتي مش بيحبك لانه بيحب بيان وانتي عارفه يخلي عمرو يفلس ليه عشان عمرو اتجوز بيان بداله وهو عاوز ينتقم لكسرة قلبه.
نسمه بعصبيه: ماما مسمحش ليكي.
وقامت
ام نسمه: هبله ذي ابوكي.
_______
(عند غيث)
كان غيث كلع غير ونزل لاقي ابنه قاعد بيضحك مع بيان وهو اتبسط وراح قال: بقا كد يا استاذ ادم حبيتها اكتر مني.
ادم بطفوله: بحبك انت وماما يا بابا.
غيث: بيان في متعمليش اكل هطلب.
ببان: لا هعمله انا مش هدخل اكل جاهز في بيتي وادم مش ينفع ياكله غلط علي سنه.
غيث: طب هتعملي اي.
بيان: بيتزا.
ادم بفرحه: بيتزا هيييي🥳
غيث: طب يلا هساعدك.
بيان: طب يلا انت اعمل الحمه وانا هعمل العجينه.
وفعلا بداو بتخضير البيتزا وكان صوت ضحكهم ملا المطبخ.
وفاجاءه غيث بصدمه: بيان حاسبي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقد عوضني الله بك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!