روايات

رواية لقد عوضني الله بك الفصل الخامس 5 بقلم يارا علاء

رواية لقد عوضني الله بك الفصل الخامس 5 بقلم يارا علاء

رواية لقد عوضني الله بك الجزء الخامس

رواية لقد عوضني الله بك البارت الخامس

رواية لقد عوضني الله بك الحلقة الخامسة

بيان: موافقه بس بشرط.
حنان بفرحه: قولي ال انتي عاوزه يا حببتي.
بيان: هنعمل كتب كتاب علي الضيق.
حنان: بس يا بنتي انتي حقق تفرحي ذي باقي البنات.
بيان بحز*ن: ده كلبي يا ماما مش عاوزه فرح هو كتب كتاب وخلاص.
حنان: خلاص يا حببتي ال يريحك. وقامت خرجت.
بعد ما حنان خرجت بيان دموعها نزلوا لانها هتكون مجرد واحد هو متجوزها عشان ابنه.
بيان لنفسها: انا عارفه ان هو عمره ما هيبصلي وانه عمر ما هيحب بعد مراته يارب ليه بيحصل معايا كده انا ليه مش مكتوب ليا ان افرح ذي باقي الناس انا خس*رت ابني واهلي طردوني وعمرو طلقني وانا معنديش حل غير اني اوافق يارب اختر لي ولا تخيرني.
______
(في بيت ابو نسمه)
بعد ما تفقوا علي كل حاجه مشب عمرو وابنه وكان سيف وام نسمه وابوها وهي قاعدين.
سيف: عملتي اي.
نسمه بخ*بث: قولتله اني بحبه وخليته يكتب بيت امه باسمي.
ابوها بطمع: ايوا كده بنت ابوكي بصحيح.
سيف بسخريه: معاك حق.
ام نسمه: المهم يا نسمه بعد ما تاخدي البيت باسمك ارمي امه برا.
نسمه: طبعا هي وابنها هيتر*موا برا.
ابوها: واحنا هنيجي نعيش في البيت.
نسمه: اممم اكيد طبعا.
سيف لنفسه: تيجي تعيش فين هي ناقصه هو كله شهر او اتنين واخد الحاجه واهرب انتم عيله طما*عه.
نسمه: سيف روحت فين.
سيف: مروحتش انا قاعد اهو.
نسمه بصتله بحب وقالت: فاضل شهر او اتنين واطلق انا وهو واتجوز انا وانت ونعيش في بيت لوحدنا.
سيف بخبث: طبعا انا وانتي وبس وهند*مر حياة عمرو.
ام نسمه: المهم دلوقتي لازما نشوف بيان فين ونقت*لها ذي ابنها.
ابو نسمه: متخا*فيش هشوفها واقت”لها بايدي ذي ما كنت سبب في مو*ت ابنها.
سيف: بس ازاي انت السبب وعملت كده ازاي.
ابو نسمه بشر: لما كانت بيان بتكلم امها.
(فلاش باااك)
بيان كان بتكلم امها في الفون ومحستش ب يدخل الشقه وياسين كان بيلعب ف راح قرب من ياسين واداله حق*نه وشغل الغاز وخرح وبيان مكنتش حاسه بحاجه بس بعد ما قفلت مع امها فضلت في الاوضه وبعدين شمة ري*حة الغار وكان انتشر وهي بدات تتخن”ق واغمي عليها)
(بااااك)
سيف بصدمه: اي ال انت عملته ده معقوله تقت*ل ابن بنتك حتي بنتك مهتمتش ان هي جوه.
ابو نسمه: ملكش دعوه انا اعمل ال انا عاوزه انا ابوها.
سيف قام وقال بسخريه: فعلا ونعم الاب. وبعدين مشي.
ابو نسمه: قال بنته قال.
ابو نسمه: في اي انتي كمان.
ام نسمه: مفيش انا قايمه ادخل.
بعد ما دخلت ام نسمه اوب نسمه بس لبنته وقال: نسمه حببتي.
نسمه ببرود: نعم يا بابا.
ابوها: انتي عارفه انك حببتي صح.
نسمه: اممم وبعدين.
ابوها: انا عاوز ٥٠٠٠ جنيه.
نسمه بصدمه: وانا اجيبهم منين.
ابوها: من عمرو ياختي.
نسمه: انا مليش دعوه.
ابوها بستفزاز: يبقي خلاص هقول لسيف انك ناويه تضحكي عليه.
نسمه بضيق: خلاص هجبهم.
ابوها: شاطره. وقام.
_______
(في بيت حسن)
حسن: عملتي اي يا حنان.
حنان: اقنعتها وهي وافقت بس بشرط ان مفيش فرح.
حسين: مش مهم المهم انهم يتجوزو الله اعلم يمكن يحبها.
حنان: يارب يسمع منك ربنا يا حسين.
حسين: ان شاء الله بس يلا عشان ناكل ونادي لي بيان.
حنان: ماشي
غيث دخل لاقي حسن قاعد علي سفرة الاكل راح قعد وقال: امال فين ماما.
حسين: بتنادي لي بيان.
غيث اول ما سمع كده كان هيقوم بس حسين مسكه وقاله اقعد.
غيث قعد بضيق.
المهم بيان طلعت قعدت معاهم بعض اصرار كتير من حنان.
بيان قعدت معاهم باحراج وهي حاطه وشها في الطبق.
حسين: كلي يا بيان.
بيان بكسوف: حاضر.
حنان: كل يا غيث.
غيث: تمام.
(انا عندي سوال هي لو كانت قالت تمام هو هيقول حاضر ولا اي 🤔)
المهم بعد الاكل غيث طلب يتكلم مع بيان شويه.
غيث وهو قاعد قصاد بيان ال كانت متردده تكلم معاها ولا لا.
غيث بهدوء: احم بصي يا بيان انتي عارفه ان انا عندي ولد وانا ابني اتي*تم بدري ومحتاح ام ولو واقفتي صدقيني هعملك ال عاوزه بس تكوني ام لابني.
بيان بكسوف: عارفه وانا هعتبر ابنك ابني بس عندي شرط.
غيث: اتفضلي.
بيان: ممكن منعملش فرح عاوزه كتب كتاب علي الضيق.
غيث: تمام هنستني ٣شهور لغايت لما العده تخلص.
بيان: تمام . قامت.
_______
(المهم عدا ٣شهور)
وغيث كان بيجهز نفسه لكتب الكتاب واتنين صاحبه معاه اما بيان كان معاها مراتات صحاب غيث.
عند بيان كانت حنان دخلت ليها واول ما شافتها اتصدمت وقالت: بس الله ما شاء الله اللهم ما بارك اي القمر ده.
بيان بكسوف: شكرا ياماما ده من ذوقك.
حنان خدتها في حضنها وهمت في ودنها وقال: ربنا يجعلكم من نصيب بعض واشيل ولادكم بين ايدي.
بيان اتكسفت.
سلمي مرات حمزه صاخب غيث قالت بهزار: اي يا عروسه مكسوفه ليه كده ده حتي العريس هيتصدم لما يشوف جمالك.
اسراء مرات خالد صاحب غيث: بس يا سلمي بتكسفيها تعالي يا عروسه لسه مخلصناش.
عند غيث كان بيعدل بدلته راح قال حمزه: ايوا كده يا عريس لسه قمر ذي ما انت.
خالد صفر وقال: ياه لو كنت بنت كنت اتجوزتك هههه.
غيث بنظره حاده: نعم قول كده تاني.
حمزه بضحك: بيقولك لو كنت بنت كنت اتحوزتك وانا كمان😂
غيث: اسكتم احسن ليكم والله هزعلكم.
خالد بضحك: حاضر يا قلبي.
غيث جاب الحزام وجري وراه وقال يا توجع في قلبك يا اخي اي الاشكال ال بتتحدف علينا دي😂.
حمزه: اخص عليكي سمسمه بقا احنا بنتحدف عليكي لينا حق ياقمر انت وعيونك العسلي دي.
غيث بزعيق: برااااا.
غيث: ينعل ابو شكلك انت وهو عصبتوني وحرقتوا دمي الهي ينحرق دمكم (دعوه حلوه تسلم يا غيث 😂)
طلع حمزه وخالد بضحك علي انهم استفزوا غيث.
المهم بعد شويه الكل طلع والمأذون جه وقعدوا الماذون قال (بارك الله لكم وبارك عليكم وجمعا بينكم في خير وعلى خير)
بعد الكلمه دي غيث بص علي بيان واتصدم من جمالها .
بس فحاءه سمعوا صوت زعيق.
هي فين الخا”ينه الزبا*له ال راحت تجوز بعد مو*ت ابنها ٣شهور هي فين وسعوا.
بيان بصدمه:………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقد عوضني الله بك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!