روايات

رواية لقاء القدر الجزء الثاني الفصل الرابع عشر 14 بقلم لمياء نبيه

رواية لقاء القدر الجزء الثاني الفصل الرابع عشر 14 بقلم لمياء نبيه

رواية لقاء القدر الجزء الثاني الجزء الرابع عشر

رواية لقاء القدر الجزء الثاني البارت الرابع عشر

رواية لقاء القدر
رواية لقاء القدر

رواية لقاء القدر الجزء الثاني الحلقة الرابعة عشر

=متخافوش ابنكم معانا هنقولكم التفاصيل لما يحين الوقت )
في احد الأماكن المهجوره يفوق عز يجد نفسه متكتف ويبدأ بالصراخ بصوت عالي حتى يأتي اليه احد الأشخاص لابس قناع
عز :انتم مين ومين وراكم
_شش مش ناقص غير المدمنين اللي يتكلموا
عز :لو كنتم بس فكني اوريك مين المدمن ينخفض له الشخص على نفس مستواه ويقربه ليه
_تفتكر هتقدر وانت بالمنظر دا
عز :تحب تشوف
_اوي اوي ليفكه ويقف أمامه مباشر _يلا فرجني هتعمل اي
ليقترب عز منه ولكنه لم يقدر
_عرفت انك متقدرش يلا اقعد علشان تتكتف مع انك مش هتقدر تهرب
يكتف عز ويتركه في المخزن ويسير ناحيه الباب ليقفه صوت عز
عز :انت فاكر ان بابا لو اخويا هيسكتوا يبقى مبتفهمش
_يعني ابوك واخوك طلعوا رجاله
عز:بس بابا واخويا مش بيلبسوا قناع
يضحك الشخص المقنع ويسير
في الصباح
حور الصغيره تستيقظ هي و الاء لينزلوا معا ويجدوا الجميع معدا يزن و تميم يجلسوا و ينظر أسر ل الاء وهي تنظر ليه فيغمز لها فتستغرب ويلاحظ الجميع
حور الصغيره :امال بابا وتميم فين
حور الام:عند عمو عز
حور الصغيره:بابا يسيب الفطار علشان الشغل
حور الام :انا قلت عند عمو عز يا حور مش في الشغل
حور الصغيره :هي تفرق
حور الام :جدا عمو عز عنده مشكله في بيته
حور الصغيره بقلق :مشكله مشكله اي
الاء تمسك يدها لتهدأ لان الجميع يلاحظ عصبيه حور الصغيره
أسر بهدوء ويأخذ من طبق السلطه :مفيش عز مخطوف
حور الصغيره والاء بصدمه : اتخطف
أسر :اه والله
حور الصغيره : طب ازاي
أسر :حكايه طويله هحكي لما ابقى اجي وينظر الي الاء :يلا يا لولو
الاء :على فين
أسر :المحكمه انتي ناسيه
الاء:اه تمام
أسر :يلا تكوني بدلتي لبسك اكون جهزت
الاء:عن اذنكم ياجماعه
عدي ينظر ل اخته:وانتي مش هتروحي
حور الصغيره :مستنيه رحمه
عدي ضحك بخبث :هستناكم ياريت متتأخروش على أول محاضره أوعى يكون حد عرف اني اخوكي في الجامعه
حور الصغيره بنفخ:حاضر متخافش
عدي :انا همشي ياماما وهبقي اعدي على بابا اشوفهم عملوا اي
حور الام :تمام ياعدي
يسير عدي ويظل واقف في أول الشارع بسيارته حتى يرى حور فيضحك عدي : اللي يزعل عدي بيزعل في الاخر يارحوم مش هتعدي ويتحرك بسيارته ناحيتها لتلمس يدها مراءه السياره ويبتسم عدي تلتفت رحمه لتجد السياره اختفت
رحمه : اي الاعمى دا
وتدخل بيت يزن
رحمه :اول مره اشوف قمر عايش مع دول
حور الام :دانتي اللي قمر طول عمرك بتحبي تجاملي
رحمه:لا والله ياطنط امال فين حور
حور الصغيره :انا اهو
رحمه:طب يلا
عند أسر يخبط على باب الاء لتفتح له
الاء:يلا
أسر ابتسم :يلا
وركبوا
في العربيه
أسر لاحظ ان الاء بتفرك في ايديها ف مسك ايديها
أسر :اهدي متخافيش انا معاكي
الاء:تفتكر هيخذني
اسر:ميقدرش لأنك لولتي
الاء ضحكت وكملوا السير حتى وصلوا الي المحكمه
في الجامعه
حور الصغيره بتضحك
رحمه : بتضحكي لي ضحكيني معاكي
حور الصغيره :اصل طلع علينا اول محاضره مستر إبراهيم
رحمه:ماله دا انتي تعرفيه
حور الصغيره:لا معرفوش
رحمه:امال في اي
حور الصغيره :فرحت ان الدكتور الرخم بتاع امبارح مش هنشوفه
رحمه:اه الحمد لله اي عرفتي ازاي ان قاطعتها حور و هيا بتشدها داخل السكشن وبتضحك
داخلو السكشن
وبدأت المحاضره وقعت عين دكتور إبراهيم علي رحمه انها بتكلم اللي جمبها
دكتور إبراهيم : الأستاذه اللي ورا تشاور رحمه على نفسها دكتور إبراهيم :ايوا انتي واللي جنبك
حور الصغيره :اكيد مش قصده عليا
دكتور إبراهيم :اللي عاملها نفسها مش من مصر
رحمه :اقفى ياحور قصده علىكي
دكتور إبراهيم :كنتم بتكلموا في اي شاركونا الحوار
رحمه بصت لحور وحور بصت ليها
دكتور إبراهيم :اي هتفضلوا تبصوا لبعض اتفضلوا اتكلموا في اللي كنتم بتقلوه
بصوا لبعض دون أن يتحدثوا
دكتور إبراهيم :اتفضلوا اطلعوا بره
حور تنظر حوليها لتجد الجميع ينظر لها قتحس بالإهانة وتبدأ دموعها في السيلان تلاحظها رحمه فتمسك يد حور
رحمه تنظر ل ابراهيم:هِااِي فاكر نفسك مين علشان تزعل صحبتي
ابراهيم :انتي بأي حق تكلمي دكتوره كده ملكيش محاضره عندي لآخر السنه
رحمه:يعني كنت هحضر محاضره لرشدي اباظه ياشيخ بيضحك جميع الطلاب و تسحب رحمه حور
تقف حور في جمب وتبدأ تنهار اكتر
رحمه :اي يا بنتي طلعتي فرفوره اوي خلاص كفايه وتمسح دموعها لكن حور تزيد بكائها
رحمه تأخذ صديقتها في حضنها :والله لاخدلك حقك من إبراهيم دا شبه الشجره
عند عز
عز :ياجدعان مش قادر ليدخل الشخص المقنع عليه
_ها ياعز عامل اي النهارده
عز:ابوس ايدك مش قادر بجد
_ياحبيبي كله بحقه
عز :انا تعبت
_منا عارف علشان كدا جبتلك اللي يساعدك ادخلي يا رحيق
لتدخل فتاه جميله وتنظر لعز
_طبعا عارفه هتعملي اي
رحيق :اه
_طب وانتي معاكي رقمي يلا
ليخرج
عز :ابوس ايديكي خرجيني
رحيق :عاوز تفضل كدا
عز :دا خطفني
رحيق :مش مهم المهم انك تبقى بخير
عز:انتم مش بنادمين
رحيق :يمكن بس مأذناش نفسنا قبل كدا
عز :طب اديني اي مخدر اقصد بنج
رحيق :شش انا هعرف شغلي بس دلوقتي لازم تاخد الدوا دا
عز :وبعدها تديني بنج أو مخدر انام
رحيق :اشوف لتفتح الزجاجه و تفرغ في المعلقه و تدي لعز
عز :يلا المخدر
رحيق تقوم وتجيب الكرسي وتقعد :انا قولت هنشوف
اما عند تميم
محمد :لسه جاي
تميم :ياعم انا حر
ليجلس ويذهب بعقله ناحيه حور مراد ويبتسم
محمد :ولا
تميم :اي يازفت
محمد :انت بتحب
تميم :دا استنتاج ولا سؤال
محمد :دا اللي شايفه
تميم :مش عارف
محمد :مدام بتحبها متضيعهاش
تميم :عندك حق
محمد :يلا
تميم ويقوم ويبص لمحمد ويبتسم ويذهب لحور ليجدها مش في المكتب
تميم :صابرين امال حور مراد فين
صابرين :تحت في ساحه التدريب
تميم يبتسم ويمشي
صابرين :مدام بيحبوا بعض بيعذبوا بعض لي
وتضحك
ينزل تميم يلاقي حور لابسه طقم رياضي وبتدرب ملاكمه ولا انتهت كانت بتجري على المشايه
تميم :احم
حور مراد تنظر ليه وتكمل تدريبها :اهلا عاوز اي
تميم بيقرب منها ويقفل المشايه لتنزل حور بعصبيه
حور مراد :نعم
تميم يقرب منها:تتجوزيني
يدق قلب حور مراد وتبتسم :افكر
تميم :يبقى اتفقنا
حور مراد :بردوا
تميم :متفقناش يعني
حور مراد تضحك
تميم :هيا دي اللي جيباني والله
ليضحكوا تميم :بقولك فراوله
حور مراد :بلبن
تميم :ياجامد عرفت منين اني بحبها
حور مراد :غريبه انا بحبها وبابا كمان
تميم :مش ملاحظه ان انتي وابوكي شبهي
حور مراد :انت بتقلدنا علفكره يا حضره الضابط
تميم يضحك :طب يلا يا فراوله
في قاع المحكمه
جون :صدقني يااسر هيبقى شكلك وحش لما اخدها
أسر :هبقي احط ميكب ملكش دعوه بشكلي
جون :لذيذ اوي
أسر يمسك خد جون :مش الذ منك ياعسل
تضحك الاء لينظر لها أسر فتصمت
يبدأ المرافعه ويبدأ كل المحامين بالترافع
جون بص لاحد القضاه هتبتسوا لبعض
تنظر الاء ل أسر ليحضن بيده ايد الاء :متخافيش
ينظر لهم جون وبعدها يأخذ تنهيده :هوريكي بس بعد المرافعه لما ترجعيلي
القاضي :بعد الاطلاع على الأوراق وسماع من الطرفين

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقاء القدر الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى