روايات

رواية بريئه يونس الفصل السابع 7 بقلم نور الفجر

رواية بريئه يونس الفصل السابع 7 بقلم نور الفجر

رواية بريئه يونس البارت السابع

رواية بريئه يونس الجزء السابع

يوم مولد القمر
بريئه يونس

رواية بريئه يونس الحلقة السابعة

صمت قليلا
-اما المريضه…الصراحه مش عرفين هتفوق امتي هي مكنتش جاهزه العمليه ووضعها خطير….للاسف دخلت في غيبوبه
نزلت الكليمات عليهم كا الصاعقه ونظروا الي بعض
-ايه…يعني ايه الكلام ده
تحدثت رحاب بي تعجب
-متبرع مين..؟؟ هو في ايه
-ممكن تتفضلوا معايا علي المكتب عشان نتكلم بي راحه
هزو روسهم جميعا وذهبوا معه
*****
-مالها بنتي يا دكتور
-حضرتك…والدت المريضة
-ايوه
-ازي تسبها لحد ما توصل لي كده
-م..مش فاهمه
-بنت حضرتك ….كان عندها تلف في الكبد. ..نتيجه اخد ادويه غلط من صغرها
-ااايه….ازي حصل كده
-ده بسيب الاهمال الشديد للطفل…انك تسبي الدواء قدامه ….شكلها كانت بتاخد منهم وهي صغيره…وده اثر عليها جامد
صمت قليلا وهو ينظر فس التحليل
-واحتمال بردوا يكون بسبب المخد’رات..والكح’ول
شهقت رحاب بصدمه
-يامصبتي….مخدر’ات….ازي…دي طفله
-معشان هي طفله…احنا لازم نحقق مع ولي الامر
توتر كريم الذي كان صامت طول الوقت ولم يفتح فمه
قبل ان يتحدث الدكتور مره اخري….دخلت الممرضه
-المتبرع الأستاذ يونس بدء يفوق
تحدثت سماح بي لهفه
-ابني فاق
******
-ااه …..ما..ما…
قبلت يده بسعاده
-عمل ايه يا نور عيون امك
-حمد….لله
تذكر فجاء
-اسيل…..اسيل
حاول النهوض….ليمنعه الطبيب
-ده غلط عليك….انت لسه طالع من عمليه…ممنوع عليك الحركه
تحدث وهو يتجاهل كلام الدكتور
-هي فين….ماما….هي اسيل فين
نظرت له…ولم تتحدث…شعر بي الخوف الشديد
-هي فين…..هي بخير صح
تحدث الدكتور
-قصدك الطفله….الي كانت مصابه
هز راسه بي الموافقه
-في حلتها حاليا مش مستقره….ودخلت في غيبوبه بعد نقل العضو الجديد ليها
تحدث بي صوت ضعيف
-ليه….مش..هو كان مناسب اخذ نفس واكمل
-ونفس فصيله الدم
اماء الدكتور بي راسه
-فعلا ….بس اصل تلف العضو اثر علي باقي الجسم…وممكن تاخد وقت علي ما يتقبل الجسم الكبد الجديد….وكمان هي مكنتش مؤهله كفايه عشان تدخل العمليات
-ط..طب هي…هتفضل ….في الغيبوبه….قد ايه
-مش عارف….احنا بنعمل الي علينا ..والباقي على ربنا
-عايز اشوفها
-استهدي بي الله يابني…..انت تعبان
-انت ممنوع عليك الحركه….غير كده…هي ممنوعه من الزيارة دلوقتي
-ط..طب امتي اقدر ازرها
-لما تقدر تقف ساعتها هتكون هي حالتها اتحسنت شويه…متقلقش مش هطول الفتره…من اربع ايام الي اسبوع
هز راسه بي يأس
-كنت عايز اسئل شويه اسئله. ….بس الاول انت قادر تتكلم
-ايوه
-انت حضرتك كنت عارف ان سبب تلف الكبد بسبب تعاطي المخدرات والكحول
صمت ونظر بعيدا لفتره
-ايوه
صدمه سماح
-انت كنت عارف يا يونس …طب ازي
جمع قبضته بغضب
-بسسب ……كريم ….. الكل’ب
F
كان عائد من الدرس وهو في عمر17
-اسيل
رئها جالسه علي السلالم
-بتعملي ايه هنا
-النجوووم …فوق ….وفوق… قوي
-ايه….انت بتقولي ايه
-عايزه اطير ….زي العصفوره ….الي فوق الشجره
كان يظن انها تمزح او تمر بي الكلام فهي طفله ذات ست سنوات
نهضت وكانت تسير بي غرابه…وكأنها غير واعيه لما حولها
-اسيل….اسيل
كانت تسير حافيه الدمين وتضحك بي غرابه شديده
داسه قدمها علي زجاج محطم….لكن…هي لم تشعر لم تصرخ…شك انها قد شربت شي
-اسيل…تعالي هنا
حملها
-نزلنييي…يا ماما….بابا فين…ههه
حملها وصعد بها الي منزله
-انت كلتي ايه اسيل…..كلتي حاجه من بتوع اخوكي
-اخويا مين
-كريم
-كان عدنه حلويات….طعمها كان وحش
-ايه….كلتي ايه
B
-كان مفروض اروح بيها عند الدكاتره بس….بس بسبب غبائي طنشط
شغر بي غضب شديد
-انا السبب
نزلت دموع منه بسبب حزنه
-لو..لو كنت اخذتها عند الدكتور ساعتها مكنش حصل كده…ده كله بسببي
-متحملش نفسك فوق طاقتها يا ابني
-كريم ده مين
-ده اخوها يا دكتور
-وهو بيتعاطي المخد’رات
-من واحنا صغيرين….وهو كان…بيشرب سجاير….ولما حصل….ك…كده مع اسيل…اتأكدت انه بشرب…
اخذ نفس اكمل
-مرضتش ابلغ عنه…وحذرته…وقالي مش هيعمل كده تاني
-بما ان الموضوع وصل لي كده….فا انا مطر ابلغ الشرطه
-شوف المناسب واعمله يا دكتور
-تمام….هبقي اجي اطمن عليك ….سلامتك
خرج الدكتور
-انت كنت عارف كل ده ومقولتليش
-كنت…..حاسب اني…هعرف اتصرف
-المهم…انه عدي علي خير
-عايز اشوفها
-انت سمعت الدكتو…انت ممنوع من الحركه….حتي لو قومت هتدخلها ازي وهي مينفعش حد يدخلها
صمت بحزن فما بي اليد شئ ليفعله
******
-مخد’رات….طي ازي…حصلها كده ازي….طب ماشي بي العقل ممكن تكون اخدت دواء من هنا ولا من هنا ماهي بنت شقيه….بس هتجيب من فين الزفت ده
-ماخلاص بقي يا ماما….هتقعدي تعدي في الموضوع كتير….هي اصلا فقر علينا….ده يوم والدتها اطلقتي من ابويا
-متجبش سيرت الراجل ده…ربنا ينتقم منه
جائهم صوت من خلفهم
-انت كريم محمود
نظر لمن يحدثه…وجد ظابط شرطه…ابتلع ريقه
-ا..ايوه
-اتفضل معيا….انت متهم في قضيه مخد’رات
-اايه..ا اكيد لاء…ا..انتم غلطنين
-ابني….ابني عمره ما يعمل كده
-لو سمحتي يا مدام احنا في مستشفي الكلام هيكون في القسم….اتحرك معيا
-سبوني انا معملتش حاجه
*****
-سماح…سماح….الحقني
-في ايه يا رحاب…بتعيطي ليه
دب الرعب في قلب يونس….هل حدث شئ لي اسيل
-الولد…الولد هيضيع مني…قبضوا عليه
تحدث وهي تدعي الجهل
-ليه
-بيقولوا انه متهم في قضيه مخد’رات
-الصراحه يا رحاب ابنك مكنش مظبوط
-ايه….انتي بتقولي ايه…ابني عمره مايعمل كده
-ولله بقي شوفي تصرفاته
-مالها…احسن من مليون راجل
-طب رحيلوا القسم ….هتسبيه لوحده
******
-يابيه ولله ما ليش دعوه
-اسكت…التحليل هيظهر كمان شويه
بلع ريقه
سمعوا صوت من الخارج
-في ايه يا عسكري
-والدت المتهم بره
-دخلها
-ابني….ابني معملش حاجه يا حضرت الظابط….اكيد في غ…
-التحليل يا فندم
-شكرا
اخذه وبدء يقراء
-قولتي برئ
-ايوه يا بيه
-يعني سبحان الله …..نسبت المخدرات في دمك عاليه لي وحدها
صمت ولم يرد
-ياللهوي…..انت…انت ياكريم….تعمل كده ليه
-هدوء لو سمحتي يا مدام
-اكيد في غلط
-الغلط الوحيد انك معرفتيش تربيه…..يا عسكري خده علي الحبس…بكره هيروح النيابه
-ااااايه
-سبوني…..ولله مش هعمل كده تاني
-ابقي قول كده للقاضي
-سبوبه…هو معملش حاجه
-من فضلت مش عاوز صداع….انتي اصلا متبلغ عنك في سوء التربيه واهمال طفله…فااا تخدي بعضك وتخرجي اوي هتصرف تصرف تاني
*****
مره اليوم بكل احداثه
ومره يوم اخر واخر …حتي مر خمس ايام
ولكن لم تفق اسيل بعد
وفي الصباح
-رايح فين
-لازم اشوفها عشان اطمن…كفيا رقده
-طب اجي معاك
*****
دخل ووجدها نائمه كا الملاك حولها الاجهزه…متصله بي جسدها الصغير…..فرت من عينه دمعه
-اسييل
تقدم بمساعدات سماح لي جوار السرير
-بصي نايمه ازي….وكأن مفيش حاجه
لمس يدها كانت شبه بارده….انها تبدوا كا الجثه لا روح فيها
جلس على الكرسي
-سامحني
قبل يدها
-لوكنت ساعدتك في الاول مكناش وصلنا لهنا
نظر لي وجهها الي يغطيه جهاز التنفس
-متأكد ان ده كده مكنش حصل….اسف
-خلاص يا يونس…بطل تأنب نفسك
-ياماما…ده عانت كتير…كتير اوي….كفيا بقي…نفسي تعيش زي باقي الاطفال…من وهي عندها ست سنين وهي بتعاني
F
-واقفه كده ليه يا اسيل
كانت واقفه عند مدخل العماره ….رائها وهو نازل لكي يذهب الي الدرس
-يونث
تقدم منها
-بتعمل ايه هنا
-بتفرج
-علي ايه
اشارت بي يدها
-عليهم
نظر حيث تشير…وجد مجموعه من الاطفال يلعبون
-انتي مش بتلعبي معاهم ليه
-هما مش عيزني العب معاهم…فا بتفرج عليهم
نظر لها بحزن…فجميع اطفال المنطقه يتجنبوها بسبب لدغتها الغريبه
-تعالي يا اسيل
امسك يدها
-بث…عايز اتفرج عليهم
-تعالي بس
صعدت معه
-روحي هتاني العابك وهنلعب سوا
-بجد…ماشي
صعدت بسرعه لتحضر الالعاب الخاصه بيها….كانت سعيده فأخير سيلعب احد معها
B
-انا مش فاهم….ده طفله لي بيعملوها كده
-الدنيا مبترحمش حد يابني
-كنت لما بسمع كل يوم صوت عيتطها….قلبي كان بيتفتت
F
-انت غبيه جدا
كان سيدخل المنزل لكن توقف عندما سمع كريم يصرخ….نظر الي الاعلي
-انتي اغبي بنت شوفتها…غروي من وشي
رائ صديقه ينزل
صعد الي الاعلي…..وجدها جالسه امام الباب تبكي
-بتعيطي ليه
-ا..انا…مش…غبيه
جلس بجوارها….هو يمسح دموعها
-لاء انتي مش غبيه. ..انتي اذكي بنت عرفتها
-بث…كريم بي..
-ملكيش دعوه بي الي بيقوله كريم….ها يا ستي في ايه
-مش عارف اعمل الواجب….ومث بثمه هتضربني
-ورني كده
اعطته الكراسه والقلم
-تعالي نحلوه سوا
-ماشي
بدء يساعدها في الواجب بطريقه سهله
-شكرا يونث
شعر بي السعاده لرؤيتها تبتسم
B
-حتي عائلتها. …كانوا…اغبيه….ميستحقوش لقب اهل..دول شياطين….هما الفلوس بس…مش هما حيات او ساعدت طفله
F
-لازم اطلعه دلوقتي
-ايوه
-يا ماما دي اجازتي
-ياسبحان الله….هو انا قولتلك روح المريخ
-خلاص طالع يا ستي
طلع الي سطع العماره ووضع بعض الاغراض التي تأخذ مكان في المنزل
كان سينزل لكن سمع صوت
-في حد هنا
تقدم والقي نظره
-ا…اسيل….انتي هنا ليه
لكنها لم ترد عليه وظلت تبكي
جلس امامها
-في ايه. …مالك
-ماما….مش….عايزه…تجبلي هدوم جديده….وكل العيال…هيجبوا هدوم جيده وانا لاء
-طب تعالي ..ننزل وبعدين نروح بكره انا انتي نشتري هدوم
وقفت بي سعاده
-بجد…هااا شكرا…شكرا يونث
احتضنت …دق قبله بقوه..وهما تأكد من امر ما …انه لا يحبها كا شقيقتته…..انه يحبها لانها حبيبته
B
-كل ده…ولسه بتعاني
-ان شاء الله هتبقي كويسه
-هي تقوم…وانا…هعوضها…هعوضها عن كل ده
******
مرت اسبوع ونص. …تحس يونس….وكان لا يفارق غرفتها…ينتظرها ان تفتح عينها
-يا ماما روحي هتفضلي هنا ليه…ورحي انتي
-يا بني ما انت كمان لازم ترتاح
-لاء انا بخير…يلا عشان اروحك
-بس….
-يل
-مفيش نقاش معاك
-يلا يا ماما بقي
تنهدت بي حزن….فهو تغير كثير اصبح عصبي وحزين دائما…ويقضي طول اليوم معها
لقد اصبح كا الجسد الذي سلبت روحه منه
******
اوصل والدت وعاد….وعندما فتح الباب وجده….انه والدها
-عم محمود
-يونس
-خليك قاعد
-عمل ايه يا بني
– كويس….انت اخبارك
-الحمد لله
نظر لها بحزن
-كله بسببها ربنا يسامحها
-نعمل ايه بقي….النصيب
-حاولت كتير ارفع قضيه حضانه واخدها عندي….بس كانت بتكسبها…انا مش فاهم طول ما هي ما كنتش بتحبها. …خلتها معها ليه
-ممكن عشان تنتقم منك
-وانا كنت عملت ايه يا ابني…هي ديما الي كان هما علي الفلوس….وانا ولله مكنتش مقصر…بس هي كانت عايزه تخرج وتتفسح وتروح وتجي بمزاجها
وده مكنش هيحصل….طلبت الطلاق كتير…وانا كنت رهقت
تنهد
-طلقتها عشان ارتاح بقي
-معلشي يا عم محمود
-انا صعبان عليا بنتي الي كنت بشوفها يوم واحد كل شهرين….كان نفسي اكون جنبها….لو حصلها حاجه مش هسامح نفسي
-ان شاء الله تقوم بي السلامه
-ان شاء الله. ….ان شاء الله
******
مره شهرين وهي لم تفق بعد…وحز يونس يزيد اكثر واكثر….يخاف من فكره فقدنها…يلازمها طول الوقت بلا كلل او ملل
وفي احد الايام كان يصلي ويدعي ربه
-يارب اشفها وردها ليا بأسرع وقت ممكن…يارب عافيها
ظل يعدي لها كثيرا
نهض وجلس علي الكرسي وينظر من النافذه
وما ان اغمض عينه
-متخدهاش مني يارب
سمع صوت صفير ……نعم انه صفير المؤشر المتصل بي قلبه نظر له وعينه مفتوح من الصدمه وانهار علي ركبتاه
-لاء…لااااء…ارجوك يارب متخدهاش منيييي….اسيييييييل😭😭😭
ووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بريئه يونس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى