روايات

رواية قم وواصل الفصل السادس 6 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية قم وواصل الفصل السادس 6 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية قم وواصل البارت السادس

رواية قم وواصل الجزء السادس

رواية قم وواصل
رواية قم وواصل

رواية قم وواصل الحلقة السادسة

يقف في الاسفل متنح بشده…. ما ان لحق بمسمعه
صوت صراخها حتي نظر علي جده وهو ينتفض
…… عندك حق انا كدبت عليك مش عايز الشركه ياجدي
وترك جده مهرولا الي اعلي
بينما نظر الهواري في اثره بفم مفتوح…. معقوله!!!
دلف الي الغرفه. بغضب شديد
يتفاجأ من منظرها، واذا بعلياء ورحمه يتركوها
ويسقط قلبهم في من منظر اسد
ابتعدت ماجيده وهي تفتح فمها وتقول…… انت طلعت علشان تنقذها يا أسد
أسد بغضب…. اطلعووووا براااااااااا
انتفضوا جميعهم وهم لا يصدقوا وهرولوا الي الخارج
بينما همت واقفه وهي ترتجف وتبكي
مسح اسد وجهه بكف يده بغضب
اقترب منها انتفضت مكه وهي تردد… رورو رورو
اسد بهدوء….. هشششش اهدي يامكه
زاد بكائها….وتشهق بصوت عالي….. انت ليه سبتني ليه مشيت يااسد ليه سبتني
واذا به يشدها فتلتصق في صدره…. اسف اوعدك مش هبعد عنك تاني بس اهدي
ظل يهدأها الي ان شعر بارتخاء رأسها علي صدره
حملها بلطف واتجه يضعها علي الفراش
ما وضعها علي الفراش حتي انتفضت، مسح وجهه
بغضب بشده من اجلها…. ممكن تهدي
هزت رأسها….. ا ا انا كويسه
تحدث وهو يضع قدم علي الاخري ويرجع بظهره
علي الكرسي…… علياء ورحمه وماجيده مافيش اطيب
منهم بس هم احم اقصد يعني، ماكنوش يقصدوا
ظلت تحرك في رأسها لأعلي ولااسفل. دون ان تنطق حرف
اسد بجد….. يلا اغسلي وشك علشان نتغدي ممكن
قالت بهدوء…. عايزه اصلي
رفع حاجبه….. احم تمام انا هستناكي هنا
قالت له….. انت مش هتصلي؟؟
فرك قفاه بيده وقال ببعض الخجل… احم انا احم
قاطعته قائله….. ممكن تصلي معايا
اسد بجد…… اصلي!!!!
مكه…… ايوه انت مش عايز تتكلم مع ربنا
توقف وشعر بغضب شديد. لأول مره يتلقي من احد اؤامر
ولا. احد يستطيع ان يغير من شخصيته
هم واقفا ورفع اصبع السبابه وصرخ بوجهها
…. اسمعيني كويس مش معني ان انا اتساهلت معاكي
يبقي تاخذي علي كده لأ فوقي انا محدش في الكون يقلي اعمل ايه وما عملش ايه انت فاهمه
انتفضت واعادت للخلف قائله…. اسفه
شعر بغضب من الصراخ بوجهها ولكن تركها، واغلق الباب بقوه خلفه
نظرت مكه في اثه ورفعت حاجبها…..(انك لاتهدي من احببت ولكن الله يهدي من يشاء)
ابتسمت… احببت. لا هو انا حبيته
نفضت تلك الفكره…. حب ايه وكلام فاضي ايه يارب
وفقني في تعليمي انا تعبت اوي
تنهدت واتجهت نحو المرحاض.
…………………………….؟……….؟…
في الاسفل… يجلس الهواري علي رأس الطاوله
وتجلس ماجيده ورحمه وعلياء
ماجيده. وهي تضحك…. والله يابابا كنت هموت من الرعب لبنت يحصلها حاجه وعماله ادعي يارب اسد يخيب ظننا ويطلع بقي كنت هتجن ويثبت انه هيعرف يحافظ عليها
رحمه بغضب…. والله انا مصدقتش هو ده فعلا اسد
علياء….. والله كنت هعيط عليها خفت عليها لا وماجيده داخله بعين شر
ضحكت ماجيده….. كنت بلعبها صح هيييييح ياما كان نفسي ابقي ممثله اصلا انا تجاره بالعافيه بعرف افرق
بين الرجل والقدم
ضحكوا جميعا، بينما الهواري يدور بنظره عليهم
قال بجد……. فين بنت رحيم.؟؟
نظروا عليه ثم نظروا علي اسد ملامحه تحمل الغضب
قال اسد ببرود…… كانت صفقه فاشله، رايح اشوف شغلي
ضحك بسخريه….. ايه يا اسد بنا. ت
الليل وحشوك
غمز اسد وقال لا اخوه الذي دخل للتو……. اكييييد
هز امير رأسه…. مافيش فايده
اسد وهو يسحب الجاكت الخاص به، اشار بمعني سلام
ضرب الهواري بغضب بعصاته علي الارض
……… كنت فاكرها قدرت عليك يابن عرين بس من الواضح مش هيقدر عليك غير ربنا
اقترب منه عرين وقبل يده…… سامحني ياحج انا السبب
.دي اخره دلعي فيه
نزلت بكعب عالي وهي تصرخ…….. كلنا هنبقي نسخه
من عمي اسد
نظرت علي والدها الذي يدلف للتو…… علشان وقعنا مع الاسره الغلط اللي تدمرت عيالها
نظروا عليها جميعا. بينما صرخ جمال الذي يدلف للتو
…… كانديييي
نظرت له كاندي بغضب وتركت الجالسه متجه الي
غرفتها تهرول
تقف علي مقدمه السلالام ولا تفهم شي اصتطدمت
كاندي في كتفها نظرت عليها كاندي وقالت بغضب
….. وسعي من وشي
رفعت مكه حاجبها
استند الهواري علي عصاته ناظرا علي عائلته بكسره
وضعف شديد… غير بيده اي حل فقد زمام الامور
وكلما حاول اصلاح امر فسد امر اخر
جمال اقترب من عرين…. ماتخدش علي كلام كاندي
ياعرين انت عارف من ساعت ما
اوقفه عارين باسما……. انا مش زعلان منها اصلا هي عندها حق
وضرب علي كتفه
وجلسوا يتناولوا الغذاء بهدوء
قالت ماجيده وهي تنظر علي مكه…. يابابا زمان البنت كرهتني
الكل رفع النظر علي ما تنظر، وقف امير بصدمه
….. بسم الله مشاء تبارك الخلاق اخيرا محجبه في بتنا
غير فاطمه بنتي
نظروا عليه علياء وماجيده ورحمه بغضب
ضحك جمال…. اسحب كلمتك بسرعه هياكلوك
ضحك امير.. بينما نطق الهواري بجد…. تعالي يامكه يابنتي انت مابقيتيش غريبه
ابتلعت مكه ريقها تبحث عنه بعيونها ولم تجده
اغمضت عيونها…. عندما رأت ماجيده ورحمه وعلياء
وقفت ماجيده لتضمها…. مشاء الله قم
فجأه اصتدمت من انكماش مكه وعودتها للخلف سريعا
ادمعت ماجيده وقالت….. شايف يابابا انا غلطانه ان سمعت كلامك
رفعت مكه حاجبها
ضحك الهواري قائلا…. تعالي يامكه يابنتي اقعدي جنمبي
همس الهواري الي مكه التي اجلست بجواره
…. عايز اتكلم معاكي شويه ممكن
مكه تنظر عليه وتنظر علي كل من حولها وهزت راسها
تأكل تحت صمت عجيب تري في عين كل منهم الف قصه
وروايه، توقفت فجأه مع دلوف شاب
جاء وهو يقول….. ازيكواااااا ازيكوا انا جي خدم عندكم
نظرت عليه مكه وابتسمت… ياسلام وانا هبله كده
ومش قادره افهم حاجه
نطق امير… اهو خليفه اسد وصل
ضحك خالد…. طيب بذمتك ياخالي انا اجي ايه جنمبي
خالي اسد ده دانجوال قدييم وانا اهو لسه علب قدي
ضحك كل من في الجلسه عادا هي التي اكتفت ببسمه
خالد نظر عليها وقال بفم مفتوح…. يلاهوي هو القمر
بيطلع بالنهار
نظروا عليها وابتسم. مد خالد يده لها قائلا
…… اهلا سنيوريتا اظن انك زوجه الاسد
بس انا لو منه بعد ما املك القمر ده اتنازل عن شقه الهرم والجوازات العرفي هههه
نظروا عليهم جميعا بعين مفتوحه، بينما تفاجأوا ب….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قم وواصل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى