روايات

رواية سحر الحب الفصل الثاني 2 بقلم صفاء حسني

رواية سحر الحب الفصل الثاني 2 بقلم صفاء حسني

رواية سحر الحب البارت الثاني

رواية سحر الحب الجزء الثاني

سحر الحب
سحر الحب

رواية سحر الحب الحلقة الثانية

كان الكل مصدومين من حديث سمر وسالتها المذيعة
انتى بتقولي
لو سمحتوا واقفوا التسجيل فعلا وقف التسجيل
ابتسمت سمر وسالتها
هو مش السحر والجن ذكر فى القران وكل واحد ليه قرين لكن الا قريب من ربنا قرينه بيكون شبيه ليه لكن الا بيبعد عن ربنا قرينه بيكون شيطان
استغربت المذيعة حديثه
حضرتك متعلمة وعارفة ان الحديث فى الموضوع ده بيكون خط احمر واتحرجين اقدم الكاميرا
رفضت سمر
انا لازم احكى كل الا حصل معايا مش انتم منبر للتوعي انا عاوزه اوعى كل بنت وام انهم يخلي بالهم.
بلعت ريقها المذيعة وسالت المخرج والمنتج ووافقوا انها تتكلمي وفى شاف انه نوع جديد وبدات تحكي سمر
انا كنت بنت بسيطة من قرية فقيرة من قري فى طنط واهلي كانوا متوسطين الحال لكن قدروا يعلمونى وكنت كل ما اكبر وزنى يزيد ووقتها مكنش فى توعي زى دلوقتي المهم حاول ولدى يودين ل دكتور عشان يخلينى اقدر اققل من وزنى الا بيزيد خاف ل اوصل ل سن الجواز وميكنش لي حظ وخلصت الثانوى وجاتلي الجامعه فى القاهرة وقتها ولدى فرح وقالي كدة يكون حظك احل من هنا وفعلا جيت على بيت الطالبة
اتعرفت علي شلة مش عارفه الصراحه ان كانوا بيحبون وقتها والا مجرد كنت التسلية بتاعتهم
اول واحدة كانت اسيل وتانى واحد ممدوح
والثالث كمال ذالك الشاب الباكى الضاحك اعتقد انى برغم جسدى ولكنى كنت بحسي ان كمال مختلف عنهم
و هند كانت بتحب ممدوح واسيل بتحب كمال
‏لكن ممدوح مكنتش واضحة مشاعره بيتريق والا معتبرين صديقي المهم كان اي حاجه عاوزنها كنت انا فى الوجه على حسب وزنى وكدة
‏و فى يوم واحنا في ٢ جامعة قرارت هند ان تذهب الى احدى الشيوخ
‏انا هعمل حجاب المحبة عندها كل
‏القبول لبنات الجامعه عندها

ممكن اطلب منك طلب قلت ليها عرفها ومش موافقة يا هند عشان الطريق ده آخره بعد عن الله سبحانه وتعالى المقسوم ليكى ها يتم يا هند
هند بالبكاء عرفه بس العشق جنون انتى مش مجربه ولا حسه يمكن انشغالك للاكل هو العشق ال عندك انا مش طلبه منك غير تيجى معايه
تقبلت منها مشاعرها رغم أنها تنمرت عليه فى قولها انتى تعشقى الاكل وبرغم حزن قلبى ضحكت
ثم وضحت بتهديد
‏والله العظيم لو مجيتش معايا اخرجك من الفريق بتاعنا وكمان هسيب بقي الجامعه تتنمر عليك انا الا حيشهم عنك انا واسيل
‏وقتها كنت مجبري امشى معها طريق جلب الحبيب،ده بدون اى تفكير انا لسه اقدمى سنتين وانا فاكره اول سنه كنت بعانى لولو ضمهم ل فريقهم
اجبتها سمر
‏بصى يا هند انا ها اروح معاكى عشان اثبت لنفسى وليكى أن ممدوح مش متغير ولو اتسحر ليه حتى يوم الثلاثاء المقبل ها نروح عند الشيخه بس ده سر حتى على مامه وبابه متفقين
قامت هند وقبلت خدى وقالت لى ربنا عوضنى بيكى
‏وفعلا خدعت ل طلب هند منى أن نذهب ل المشهوره الشيخه فتحيه
سالتها المذيعة
وليه وفقتى وانتى عارفه انه حرام
تنهدت سمر
عشان محدش جرب احساس انك ميكنش عندك صديقة او زميلة لمجرد انك طخينة انا شفوت من طفولتى والكل كان بيتسلي عليا حتى الدكاترة لدرجة نفسيتى تعبت جدا لولو انضمم للفريق ده علشان الفريق ده وصلين ليهم معارف كتير فى الجامعه وخارج الجامعه
المهم استعدي اروح معها واتفقت معايا هتحجز لي عند دكتور يشوف مشكله وزنى مقابل اروح معها ديل حلو جدا اخرين ممكن اتخلص من هذا الوزن
ولم دخلت الدكتور انصدم انتى ازى سكت على نفسك كدة انتى فى مرحلة متاخر
يجب أخذ عقاقير حتى يتم النزول وكمان شفط وعملت تدبيس معدة
انا انصدمت وسالت الدكتور
مينفعش حاجه واحدة بس من كل ده
صدمنى الدكتور
لو اعتمدى على العقاقير فقط يكون
لا أمل ان تنزلى وغير ياثر على الحمل والزواج موثره على الخصوبة
‏خرجت من عنده على مواعد قادم التكلفة عليا اجيب لكل العمليات ده منين انا بسيطة مش غنيه زيهم
‏وركبت العربية مع هندى ونزلتنا فى مكان غريب تحسي ان مقطوع كان عندها حق هندى تخاف تيجي لوحدها وانا
‏فى الطريق الى الشيخه كنت قمه فى الحزن والارهاق أشعر انى احمل جبل ولكن العقل كان شارد الذهن من كلام الطبيب لقد جعلنى لا أشعر بالسعادة ولا الأمل فقط
‏لم أشعر الا انى فى منزل الشيخه اختلاط الواقع بالخيال وقفت فتاه غاية في الروعة والجمال تنظر لى وتقول انتى صاحبة الجسد الثمين التى يصلح معكى عقد الصفقات هل توافق على استبدال جسدك بجسدى فقط الجسد ضحكت الشيخه بسرور يفوق الخيال وقالت نعم هى صاحبه المواصفات التى تصلح لكى تملكى قلب كبير عظماء الجان فهو كى يعود لشباب يجب أن يهدى البلورات لجسد مثل جسدك ايتها الفتاه اقدم لكى اخت كبير عظماء الجان طالبه منك استبدال جسدك بجسدها كى تعود البلورات المخفيه ويعود لهم الملك هل توافق ؟

تعجبت من الكلام ولم اعتقد انه حقيقة اكيد متنمرين هو انا صحى والا نايمة ازى
اكون بالجمال ده المهم غبت عن الوعى
فوقت على نفسي لاقيت نفسي في البيت
مريضه لمده ثلاث ايام أفقد الوعى لا اتذكر سوى جسد ووجه غايه فى الروعه الطيبين الحمد لله على شفاء بنتكم الجميلة صاحبه الجسد المضئ والوجه الجميل لم أتكلم ولكنى كنت فى استعجاب من كلام الطبيب انصرف الجميع انظر فى المرايا الخاصه بى اجد انا كما كان حالى شعرت بشعور حزين حتى الطبيب متنمر! يا الله دخلت امى وقالت كل يوم جمالك يفوق اليوم ال قبله مكنش يجى ليكى التعب ده من زمان صحيح ربا ضاره نافعه باذن الله اقوم اعمل ليكى العشاء بنتى ولى اقول ليكى كفايه الزبادى ال كل يوم ب تطلبيه!
‏أتعجبت من كلام امى هى كمان تتنمر عليا دخل أبى ومعه مرايا وقال جبت المراه ال كان نفسك فيها صحيح البنات كل يوم فى شكل ههههه ال يشوف جمالك يسبح الله عليه اقوم أصلى ركعتين شكر لله مش وحشتك الجامعة قومى يا كسوله كلامى اصحابك والصبح على الجامعة انتى بقيتى تمام
‏انا كنت مستغربة
‏ حتى أبى متنمر انصرف أبى بعد أن وضع قبله على وجهى يا الله من تكون انها الفتاه التى تخيلتها عند الشيخه فى المرايا مازال تريد منى

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سحر الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى