روايات

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الفصل العاشر 10 بقلم مروة عبدالجواد

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الفصل العاشر 10 بقلم مروة عبدالجواد

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الجزء العاشر

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث البارت العاشر

رواية عشق الجاسر
رواية عشق الجاسر

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الحلقة العاشرة

تقف جانيت وهي تتكا بوسطها علي سيارتها ترتدي تيشرت اسود مفتوح الصدر وبنطلون اسود ويزينه حزام ذهبي وكوتشي اسود مزين باللون الذهبي .
اتي ياسين من خلفها مقاطع شرودها .
ياسين : بيقولوا الاسود علي الاسد بيمنع الحسد .
چانيت التفتت له بدهشه : انت موركش غيري بقي .
ياسين : انتي مالك مش هامك حد كده انتي مش حاسه انك في جامعه وليها وقارها واحترامها .
چانيت : هو الكلام ده ليا .
ياسين بسخريه : ما اكيد مش ليا .
چانيت تطلعت على سيارته التي تقف خلف سيارتها ، هي عايزه تتخبط تاني شكلها كده .
ياسين : ورحمه اهلك لو فكرتي تعمليها لعلقك في وسط الجامعه .
چانيت عدلت وقفتها وبحده : تقدر .
ياسين مال بجذعه عليها قليلا وبهمس : لا .
چانيت تراجعت بابتسامه : بحسب .
ياسين : تعرفي انك حلوه قوي .
چانيت بثقه : عارفه وايه الجديد .
ياسين : يخربيت الثقه اللي انتي فيها ، بس بجد جمال فيكي سحر خاص سحر يخطف اللي قدامه … حاجه بتشد وتجذب مش عارف ايه هي .
چانيت : اتسحرت
ياسين : بابتسامه ، انتي شايفه ايه .

 

 

 

چانيت : شايفه ان ده الطبيعى بتاعك يادكتور لما بتشوف واحده وتعجبك .
ياسين : قرتيني غلط ، مش انا اللي اقف الوقفه دي مع طالبه عندي .. انا لا عمرى عاكست او كلمت طالبه في الجامعه عندي وقدام الكليع كده .
ثم اتكا علي سيارتها . ده المختلف فيكي عن اي واحده عرفتها قبل كده وعنك .
چانيت بسعاده : يعني انا مختلفه .
ياسين نظر لها باعجاب ما : تيحي المك ونتجوز .
چانيت بدهشه : اييييه .
ياسين : ايه .
چانيت بتعجب : ازاي انا اتجوزك انت .
ياسين وقف امامها وبسخريه ، اييه مش عاجبك ده انا حتي معيد قيما وسيمه ودكتور اسنان وما ادراكي بدكاتره الاسنان ده اللي يتجوز دكتور اسنان ده يهناها ويبختها ويا سعدها دول كلهم مميزات .
چانيت بضحك ، وايه المميزات بقي .
ياسين : راجل نزيه معاه فلوس ملهاش عدد ، راجل بيمشي ب ١٧ فيزا ائتمان في جيبه ، ضارب الدنيا ميه جذمه يعني هدياكي فسحك برفاناتك لبسك جذمك محنك كهنك كل حاجه هتكون تحت رجليكي .
جانيت : بسخريه ، علي اساس اني معنديش ده كله .
ياسين : لا ما انا مقلتلكيش علي اهم ميزه فيا .
جانيت هزت راسها بعدم فهم .
ياسين : اقتربب منها بجذعه العلوي هامسا ، سافل وهيعجبك.
جانيت صفعته علي وجهه بعصبيه : حيوان .
ياسين بصدمه وضع يده علي خده اثر صفعتها : يا جذمه .
صعدت جانيت الى سيارتها بغضب وذهبت .
ياسين ابتسم بتمتمه : البت طلعت مؤدبه ولا ايه .
ثم شرد قليلا وذهب ..
★★★★★
جاسر : تمام اديني اسم اهلها اسال عليهم وحدد ميعاد معاهم طالما مستعجل كده يا مان .
بدر : ما هو ده اللي عايز اتكلم فيه ، حور اسمها حور طارق الرويعي .
جاسر بصدمه : انت بتقول مين .. انت تقصد طارق الرو….
بدر : قاطعه ، اه هو ..
جاسر : انت تجننت انت متعرفش ده مين .
دنيا بتعجب : هو ده اللي كان جوز منار ..
بدر لجلسر : عارف عارف كل حاجه عارف مين طارق وعمل ايه ومات ازاي ..
جاسر بعصبيه : مات ازاي ..قصدك اتقتل ازاي يا سياده الرائد ..
بدر : حور متعرفش حاجه وملهاش دعوه بكل ده .
جاسر : انت بتقول ايه انا مستحيل اوافق علي اللي بتقوله ده .. ده في احلامك .
دنيا : انت عايز تجيب منار تاني لحياتنا انت مش عارف حاجه يا بدر ، وبغيره انت مش فاهم كان بينها وبين باباك ايه .
جاسر لدنيا : بدهشه ، ايه اللي بينها وبيني .

 

 

دنيا اكملت حديثها لبدر : ده كان هيتجوزها ،عايز تفكره بيها تاني ليه .
جاسر بضحك مكتوم لدنيا : انتي بتقولي ايه احنا في ايه وانتي في ايه .
بدر : يا ماما افهمي انا مليش دعوه بوالدتها ولا اهلها المهم هي .
دنيا بتذمر : بنت منار لا .
بدر لوالده : انا مش هتجوز غيرها .
جاسر : ان شاء الله عنك ما اتجوزت مفيش جواز من بنت طارق انت مش فاهم دول عملوا فينا ايه .
بدر : عارف …
جاسر قاطعه : انت مش عارف حاجه انت لو عارف عمرك ما كنت فكرت في بنتهم ..
بدر : لا عارف يا بابا وعارف الخلافات اللي كانت بينكم ومحاولتهم لتدميرك وتدمير الشركه ومنار اللي كانت عايزه تاخد مكان ماما ومحاربتهم ليك ، انا عرفت كله ده وانا بدور علي حور بس .. وبانكسار بس انا حبيتها وهي ملهاش ذنب في وسط كل ده .
دنيا بتاثر نظرت لجاسر فاكمل بدر بانكسار .
من اكترمن خمسه و عشرين سنه وانا بدورعليها علي اول حب دخل حياتي علي اول ضحكه واول فرحه واول دقه قلب حسيتها معاها .. قفلت علي قلبي و حبها ادفن جوايا … كل يوم وكل شهر وكل سنه كانوا بعدوا عليا عشقها كان بكبر جوايا بكبر وانا مش عارف ولا حاسس لحد ما قبلتها خطفت قلبي وخطفت روحي .. انا روحي ردت فيا يا بابا لما شفتها..
جاسر بحكمه : مش كل حاجه بتتمناها لازم تتحقق يا بدر سيبك مني ومن دنيا ومن خلافتنا ، في حاجات اكبر من الحب .. في مستقبلك وشغلك وسمعتك وعيالك لما يكبروا ، تقدر تقولي هتقول لزمايلك وصحابك ايه .. بلاش زمايلك وصحابك اولادك هتقولهم ان تيتتهم قتلت جدهم .. في سابقه في جريمه مثبته في سجل صحيفتها يا سياده الرائد .
بدر : كل حاجه تهون قدام حبي لحور .
جاسر بعصبيه : لاااا انت اتجننت مفيش حد عاقل يقول كده صحصح فوق لنفسك ولو مفقتش انا افوقك مفيش جواز من بنت طارق ومنار و وريني هتتجوزها ازاي.
بدر بانكسار : انا مقدرش اكسر كلامك يا بابا بس كده انت بتحكم عليا بالاعدام .
دنيا : بعدشر عليك .
بدر : الشر انكم تاخدوا روحي مني وتقولولي عيش .
جاسر : دا اخر كلام عندي .
بدر : وانا مش هكسركلمتك لكن لو كان الموضوع خاص بالشغل .
جاسر : يعني ايه .
بدر : طالما الموضوع خاص بحياتي مش من حق اي حد يدخل فيها .
جاسر بصدمه : اي حد ..انت بتعصيني .
بدر : لا بس بفكرك بوعد كنت وعدتهولي وانا صغير .
فلاش باك من اكثر من ٢٥ سنه .
( في غرفه بدر واثناء حديثه مع والده .
بدر : يبقي توعدني وعد .
جاسر : وعد ايه .
بدر : لما اجيلك واطلب منك حاجه او في حاجه مزعلاني تعملهالي .
جاسر : طيب ما يمكن الحاجه دي غلط او متنسبكش .
بدر : لا منسباني وبحبها وهي كمان بتحبني.
جاسر : هي مين دي .
بدر : اللعبه يا بابا انا بديك مثل
جاسر: بضحك ، حاضر وعد يا بدر .)
باك
قاطعهم دخول ياسين بحماس عليهم المكتب .
ياسين : بابا انا عايز اتجوز .
جاسر نظر له بتعجب .
ياسين نظر لبدر: بت تجنن مؤدبه ومحترمه وحلوه .
دنيا : مش لما نشوف مصيبه اخوك الاول في عروسته .
ياسين : ايه ده بدر عايز يتجوز، ايوه يا عم علشان نبقي في كوشه واحده ، ثم نظر لجاسر العروسه قمر وبنت مؤدبه انا اختبرتها .

 

 

جاسر : ومين دي كمان ليها اصل وفصل ونسب ولا زي خيبه اخوك .
بدر : لو سمحت يا بابا ..
جاسر : بلا بابا بلا زفت .
ياسين: اقترب بحماس من جاسر ، طبعا اصل ونسب وعيله وجدها صاحب شركات الغول البنت اسمها چانيت الغول .
جاسر بصدمه اكبر : مين يا روح ابوك .
ياسين بسعاده عدل ياقه قميصه : چانيت الغول جدها يبقي الغول ده اسمه مسمع في السوق .
جاسر : اطلعوا برررررىره يا ولاااااااد ال******
ياسين بدهشه في ايه .
جاسر وضع يده علي راسها ونظر لدنيا : خدي عيالك وطلعيهم بره يا دنيا عيالك هيخلصوا عليا .
دنيا : نظرت بشك لجاسر هو ده الغول اللي …..
جاسر قاطعها : هو هو يا دنيا شوفتي عيالك واختياراتهم الزفت .
ياسين بص لبدر بعدم فهم ، هو في ايه .
دنيا : يخيبك يا دنيا واحد جايبلي ضرتي و واحد جايبلي الناس اللي كانت خطفاني .
ياسين : ضرتك واللي خطفوكي ، بس افهم بس مين ضرتك فينا ومين اللي خطف .
جاسر بعصبية : اطلعوا برررررررره ..
خرج بدر وياسين بسرعه للخارج .
ياسين : هو الحج ماله قالب علينا ليه هو مش نفسه يبقي جد ولا ايه ، وبعدين ايه حكايه ماما وهي بتقول ضرتها واتخطفت انت فاهم حاجه .
بدر : من الاخر كده انا مش هتجوز غير حور .
ياسين بمكر مصطنع ، تيجي اجي معاك وتروح تتقدملها وتيجي معايا نتقدم لجانيت من ورا بابا ..
بدر خبطه علي راسه بخفه : علشان ابوك يوؤدنا انت عبيط انت عايز ابوك يحصله حاجه لا طبعا ، بقي بعد العمر ده كله وتربيه لينا نحرمه من فرحه اولاده وهما بيتجوزوا .
ياسين : ما هو شكله مش هيوافق انا مش فاهم فين المشكله هو جد چانيت في بينه وبين بابا خلافات شغل اصل انا معرفش حاجه في شغل الشركات قوي .
بدر : معتقدش بس لو الغول اللي اعرفه في السوق فاعرف ان شغله قذر واساليبه ملتويه في السوق .
ياسين : ربنا يبشرك بالخير سدتها في وشي
في المكتب .

 

 

دنيا : هتعمل ايه مع الاولاد ياجاسر .
جاسر : انا مش في الولاد دلوقتي انا في البنت اللي ياسين بقول عليها دي .
دنيا : مالها .
جاسر : جت منين وازاي جدها الغول وارسيليا سابت مصر .. يعني رجعت مصر ودي بنتها ولو رجعت ازاي معرفش وشريف عارف .
دنيا بعدم اهتمام : هو اللي شاغلك شريف وارسيليا ولا ياسين نفسه .
جاسر بشرود : ارسيليا بتعشق شريف وسابته في ظروف غامضه واختفت وفجاه تظهر چانيت طيب جت منين وبعدين سنها …
نفس السن اللي اختفت فيه ارسيليا معقول ارسيليا اتجوزت علي طول بعد ما سابت شريف مصيبه لتكون جانيت دي …..
دنيا قاطعته بعدم اهتمام : انا في بدر وياسين دلوقتي مش تحليلك لارسيليا وشريف .
جاسر : بدر صدمني لما قالي انه عارف كل حاجه عن طارق ومنار وبكل بجاحه عايز يتجوز بنتهم .
دنيا : انا مستحيل اوافق .
جاسر : انا لازم اقابل البنت دي .
دنيا : چانيت .
جاسر : لا حور.
دنيا : ليه .
جاسر : ……
★★★★★
جلست سيلا مع فهد في احد الكافيهات ، بدت سيلا وهي تتصفح هاتفها بتجاهل لفهد بعدما طلب مشروبها المفضل .
فهد : احمم سيلا .
سيلا بتجاهل تنظر لهاتفها وتتصفحه : نعم .
فهد : ممكن اخد من وقت حضرتك شويه .
سيلا : لا والله جايبه علي قدي .
فهد بعصبيه : سحب الهاتف من يدها ، هو ايه اللي جايبه علي قدك .
سيلا : الله الوقت مش انت طلبت شويه وقت فانا بديهي رديت عليك .
فهد : ولما انتي مش فاضيه جيتي معايا ليه .
سيلا : مش خطيبي .
فهد : بت متجننيش امي .
سيلا : مالك بس يا فهودتي .
فهد : مالي انا برضو انتي بحالات يا بت ولا مجنونه وهتجننيني معاكي .
سيلا : مجنونه ليه بس انا بس لسه باخد وادي معاك انت قفوش ليه ، ما انا قلتلك قبل كده انا مودي بيمط خد وهات .
فهد ضحك بسخريه : بيمط ليه استك .
سيلا : ياااا لو نفضل مخطوبين كده ونقضيها خروج وفسح ومنتجوزش .
فهد : ناااااعم ياااااختي ليه ماشي بنت الجيران .
سيلا : اصلك مش فاهم الجواز مسؤليه وبيت واسره ، الجواز صعب جداااا
فهد : بالعكس الجواز سهل جدا بتتجوزي بتطبخي بتغسلي المواعين بتحملي بترجعي بتتعبي بتعلقي محاليل بتولدي ضهرك بيوجع مدي الحياه وطبعا ومش هتنامي كويس الا لما تشوفي ابنك عريس… الله علي الجواز.
سيلا بصدمه : انا هعمل كل ده لوحدي .
فهد : تحبي اولد مكانك .
سيلا : انت بتتمسخر عليا لا انا مش لاعبه

 

 

فهد بضحك : مالك يا سولي في ايه بس .
سيلا : بص بقي انا مش مرتاحه لاي حاجه لا شكلك ولا ريحتك ولا علبه الجاتوه اللي انت جايبها اساسا .
فهد : بس انا مجبتش جاتوه .
سيلا : بشهقه وكمان مجبتليش جاتوه يا ميله بختك يا سيلا ليه.
فهد : بسخريه ،لا ما انا جايب تورته .
سيلا : بص من الاخر كده انا مش مرتاحه معاك عارف انت لما الواحد بيدخل الحمام ويجيله امساك اهو انا حساك امساك يافهد .
فهد : الله يقرفك يا بعيده بقي انا امساك طيب استنضفي .. اومال وافقتي علي الزفت الخطوبه ليه
سيلا : بشهقه ، بتقول علي خطوبتنا زفت .
فهد : ما انتي بتقولي عليا امساك .
سيلا : كنت بختبرك بشوفك هتستحملني ولا خفيف .
فهد : بس مش كده برضو انتي مكنتيش كده قبل الخطوبه ، اومال فين سيلا المؤدبه الرقيقه الكيوته اللي لسانها بينقط غسل لالا عسل ايه ده بينقط شهد حلويات وعايزه تتاكل .
سيلا : ابتسمت بخجل ، اصل برضو موضوع الخطوبه ده طلع صعب قوي .
فهد : نسهله ونحننه وندلعه ونروقه لحد ما انجوزه ..
سيلا ضحكت بصوت مرتفع .
فهد : ايوه كده خلي القمر يضحك ويعلي الضحكه كده ..
سيلا خبطته علي يده بخفه ، بس بتكسف …
فهد : حلاوتك في الكسووف يا ابيض يا عرسي انت ، ما تجيبي اطه .
سيلا : وعهد الله كلمه تانيه وباللي في ايدي علي وشك .
فهد : اهدي يا وحش بهزر .
سيلا : لا يا حلو هزر علي قدك .
فهد : غمز لها بعبث ، وانتي لسه شفتي قدي.
سيلا بتحذير : هااا.
فهد : بتجاهل لها اشار للجرسون ، الاكل بسرعه …
سيلا : ايوه كده اتظبط .
فهد : بس انتي كل يوم بتحلوي عن الاول ليه كده ، تعرفي ان ستايل شعرك يجنن عليكي كده .
سيلا بابتسامه : بجد حلو .
فهد : انتي اي حاجه عليكي تجنن علشان انتي اللي بتحليها وبتديها طعم وروح .
سيلا بسعاده : وبعدين بقي في كلامك ده انا مش متعوده علي كده .. انا اصلا اول مره في حياتي ادي فرضه لحد انه يقولي كلام حلو كده .
فهد : ليه هو كان في حد عايز يقولك كلام حلو .
سيلا بضحك : ياااا كتير بس انا كنت بديهم علي قفاهم .
فهد بسعاده: ياواد ياجامد ايوه كده عايزك راجل اللي يقولك كلمه باللي في رجلك في وشه وملكيش دعوه انتي في ضهرك الحكومه .
سيلا : طيب لو الحكومه بقي اللي قالت .
فهد : امممم في حد بقول للحكومه لا احنا هنستهبل بقي .
سيلا بضحك : انا عندك اعتراض ولا متعرفش انا بنت مين .
فهد : اووووبا ، تمام يا باشا تحت امر معاليكي ..
استمر الحديث بينهم بين ضحك وهزار وسيلا تشعر بالسعاده وفهد يتقرب منها بطريقته التي بدات تجذبها للحديث معه .
★★★★★

 

 

في شقه تيسير تنادي علي ابنتها الوحيده روفان التي تبلغ حوالي ٢٠ عاما ..
تيسير : روفان روكا بتعملي ايه .
خرجت روفان من غرفتها : كنت بجهز الشيت للدكتور في حاجه يا ماما .
تيسير : اه انتي متغدتيش يا حببتي .
روفان : قلتلك والله اكلت مع صحابي في الكليه .
تيسير : انا مليش دعوه انتي تاكلي قدامي هنا هي السندوتشات اللي بتاكليها دي اسمها اكل .
روفان : حاضر ، بابا جه ولا لسه .
تيسير : بتسالي علي ايه يا بنت علاء .
روفان جلست بجوار وحضنتها : العربيه يا مامتي يا قلبي .
تيسير ابعدت يدها : شوفتي المروحه اللي في السقف دي .
روفان نظرت لها : مالها .
تيسير : لما تتشعلقي فيها كده بردوا مش هخليه يجبلك العربيه.
روفان بتذمر : ليه بقي .
تيسير بخوف : علشان بنتي الوحيده وخايفه عليكي ، ثم اي مشوار بتعوزي تروحي باباكي بيوصلك او ببعت السواق يوصلك عايزه ايه تاني .
روفان : لا عايزه يبقي ليا عربيه لوحدي زي صحابي .
دخل عليهم علاء : اذيك ياتوتو اذيك يا روكا .
روفان جريت عليه وحضنته : وحشتني قوووي يا بابي .
علاء : الحضن ده ورا حاجه كبيره .
تيسير بضحك : حتي باباكي فاهمك بتلف وتدور علشان العربيه .
روفان لوت فمها بزعل .
علاء اخرج من جيبه مفتاح سياره بميداليه و وضعها امام عين روفان : ياتري المفتاح ده مفتاح ايه .
روفان بسعاده : مفتاح عربيتي ،لاااااا مش معقول انت جبتلي عربيه قول اه يا بابا قول اه .
وحضنته بحب وسعاده .
علاء : طبعا جبتلك العربيه بالموديل اللي نفسك فيها كمان هو انا عندي غير روكا واحده ، والعربيه واقفه تحت البيت .
جريت روفان بسعاده علي الشرفه لتشاهدها .
تيسير بزعل : ليه كده يا علاء انت عايز البنت يحصلها حاجه بالعربيه .
علاء : انا وعدتها لما تنجح في الكليه هجبلها العربيه ونجحت في اول سنه ودخلت سنه تانيه ومجبتلهاش حاجه ثم انها مش اقل من صحابها .
تيسير : بس انا خايفه عليها .
علاء : متقلقيش بنتنا عاقله ثم متنسنيش بقي هديتك .
واخرج من جيبه علبه قطيفه بها خاتم من الدهب ولبسه لتيسير .
تيسير بسعاده : ربنا يخليك لينا بس بمناسبه ايه ، ايه نجحت في الامتحان انا كمان .
تيسير : علشان جبتيلي احلي بنت في الدنيا .
تيسير بحب : منحرمش منك يا حبيبي ، يلا بقي ادخل غير هدومك ل ما اجهز الغدا علشان نتغدا كلنا .
دخل علاء غرفه ليبدل ملابسه فرن هاتفه .

 

 

علاء : ايوه يا حببتي .
— كده يا لؤه افضل مستنياك نتغدا سوا ومتجيش برضو .
علاء : معلشي يا قلبي علشان مراتي متشكش فيا مش كل يوم.
— طيب ما انا كمان مراتك طيب انا موحشتكش ابنك موحشكش .
علاء : هجيلكم بالليل نتعشا سوا متزعليش ياقلبي …
صوت تيسير من السفره : الغدا يا علاء جاهز يلا .
علاء : سلام بقي اشوفك بالليل.
خرج علاء وجلس علي السفره ، شكرته روفان علي السياره.
علاء : هخلي السواق يعلمك علي العربيه .
روفان : يعلم مين يا بابا ، انا متعلمه .
تيسير : وتعلمتي السواقه فين .
روفان : من صحابي ما انا بسوق عربياتهم .
علاء : عفريته ، وانا اللي بقول عليكي عاقله ..
★★★★★
في منزل حسن .
سعاد : انت نازل الشغل يا حسن .
حسن : اه عايزه حاجه .
سعاد : اه سيب فلوس كورسات الولاد ومصاريفهم ومتنساش تدفع الكهربا اصل المحصل جه امبارح ومشيته و ابقي هتلنا بيض يا حسن علشان اعمل كيكه
حسن : ياحسن ء مصاريف العيال يا حسن مصاريف الكورسات يا حسن فاتوره الكهربا والغاز والمايه هو حسن ده في ايده مصباح علاء الدين .
سعاد : يوووه مش مصاريف البيت وانا بقولك هات حاجه ليا ده لعيالك وبيتك دي مبقتش عيشه .
حسن : ما انتي اللي عاملالي زي الارنبه كل شويا تخلفي حسن مش ملاحق علي مصاريف خمس عيال وانتي فوقيهم ايه يا شيخه الرحمه حلوه .
سعاد : دول عزوه ما الها العيال مش عاجبينك دلوقتي اومال انت بتشتغل ايه وفي الاخر اسمك مهندس بلا وكسه .
حسن بعصبيه خرج وغلق الباب بشده خلفه .
سعاد تمتمت : ده كله علشان ميجبش البيض للكيكه ، برضو هعمل الكيكه .
★★★★★
ارسيليا : انا حجزت تذاكر الطيران لواشنطن كمان اسبوع بعد افتتاح الشركه علي طول هنسافر .
وسيم : تمام ، و انا كلمت الشركه المسؤله لتنظيم الحفلات علشان نعمل افتتاح كبير ونعزم كل رجال الاعمال وشركات السياحه علشان نعرفهم بالشركه بتاعتنا وعروضها .
ارسيليا زادت ضربات قلبها : وليه البارتي دي .
وسيم : ده كلام يا ارسيليا مالك ، طبعا علشان الشركات تعرف بشركتنا في مصر ونظامها وعروضنا والشركه تشتغل علي طول توطيد علاقات .
ارسيليا : بس احنا منعرفش حد هنا .

 

 

وسيم : متقلقيش انا عينت مدير للفرع هنا وعلاقاته كويسه بباقي الشركات هيعمل قايمه برجال الاعمال ونعزمهم ونتعرف عليهم ويتعرفوا علينا وكلها علاقات عامه في الاخر.
ارسيليا بتوتر : امتا بقي نسافر انا زهقت .
وسيم : ارسيليا انتي خايفه من حاجه هنا ، انتي قلتيلي انك غيرتي اسمك لنانسي وهويتك علشان الراجل اللي كان مربيكي طلع مش والدك وانتي كنتي عايزه تهربي منه يسلحد دلوقتي معرفش انتي عايزه تهربي منه ليه .
ارسيليا : ما انا قلتلك كان عايز يدخلني جزء من شغله المشبوه وانا موافقتش علشان كده هربت وغيرت اسمي .
قاطعهم صوت هاتف وسيم : الو … ايه مش معقول …. بجد حصل … انا مش مصدق الحمدلله الحمدلله .
ارسيليا : في ايه .
وسيم غلق السماعه وحضنها : هبقي اب هبقي خلاص انتي حامل حااااامل .
ارسيليا بسعاده غامره : بجد التحليل اللي عملته …
وسيم قاطعها : موجب طلع موجب المعمل لسه قايلي .
ارسيليا بدموع الفرحه : الحمدلله الحمدلله …
★★★★★
في شركه الغول دخل عليه ايمن وبيده دعوه .
ايمن : مش هتصدق الدعوه دي من مين .
الغول : دعوه ايه ومن مين .
ايمن : من وسيم جوز ارسيليا .
الغول : هما هيسافروا امتا .
ايمن : حجزوا التذاكر كمان اسبوع .
الغول : انا مش عارف راجعه مصر لايه .
ايمن : هتروح الحفله يا كبير .
الغول : انت مجنون اروح فين لا طبعا انا لا عايزها تفتكرني ولا تقربلي تاني انت ناسي چانيت .
ايمن : اومال انت بتراقب ارسيليا ليه لحد دلوقتي حتي وهي بره مصر .
الغول : علشان اكون دايما سابقها بخطوه ومتجيش مره واحده بغباءها تهد كل اللي عملته مع بنتها .
ايمن : وهي هتعرف منين ان چانيت بنتها .
الغول : ما انا مش هستني لما هي تعرف علشان كده لازم افضل مراقبها ومش هطمن غير لما تسافر ..
ايمن : في حاجه تانيه عرفتها ارسيليا حامل .
الغول ضحك بسخريه : كويس علشان تلتهي بعيد عننا .
★★★★★

 

 

في قاعه اوبن اير يزينها الاضاءه والديكورات والورود .
وسيم نظر لارسيليا التي تطل بالفستان الاسود الذي يبرز مفاتنها وجاذبيتها وسط بعض الحضور من كبار رجال الاعمال وبعض المستثمرين وبعض الشركات ..
وسيم : الفستان رهيب عليكي يا ارسي .
ارسيليا : نانسي متنساش احنا وسط الناس .
وسيم : بابتسامه ، حاضر يا نانسي .
دخل من باب القاعه شريف وهو ينظر حوله واذا فجأه عينيه تقف عند ارسيليا غير مصدق عينيه .. تخشب مكانه وهو يشاهدها وهي تتحدث بضحك مع آخر .
شريف بتمتمه : مستحيل مش ممكن ازاااي لالا دي مش شبها دي هي .
اتي المدير وحدث وسيم بينما تقف ارسيليا وتتلفت بعينيها وجدت شريف علي بعض امتار منها وقفت بصدمه وهي تنظر له وقلبها يزداد خفوقا ..
شريف بلهفه وسعاده لم توضف تقدم خطوات اتجاهها ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!