روايات

رواية عشقي المتمرد الفصل الثاني 2 بقلم مروة مرزوق

رواية عشقي المتمرد الفصل الثاني 2 بقلم مروة مرزوق

رواية عشقي المتمرد الجزء الثاني

رواية عشقي المتمرد البارت الثاني

رواية عشقي المتمرد الحلقة الثانية

رجعت هدي وعلا وأمها علي البيت وعلا كانت منها*ره مكسو*ره دخلوا البيت لاقوا هيلين قاعده قدام الشاشة بتتفرج علي فلم اجنبي و مركزه معاه
هيلين لاحظت أنهم وصلوا بصت عليهم بطرف عيونها و رجعت بصت للفلم تاني ، أمها اتعصبت وراحت ليها و وقفت قدامها
هيلين ببرود………عايزه اشوف هيعذ*بوا الراجل الزاي
الأم بغضب…….أنتي إيه قلبك دا ايه أختك أطلقت يوم فرحها وانتي قاعد بكل برود
هيلين برفع جاب وبصتلها……..طب وأنا اعمل ايه مش دا كان قرار بنتك أنا دخلي ايه عايز تعاتبي عتبيها أنا مالي
هدي بدموع………هيلين كفايه
هيلين………اللي مش قادر يسمع الحقيقة يتفضل ميفتحش بوقه أنا مغلطش في حاجة
الأم بغضب………أنتي كنتي عارفه الحقيقة قبل كدا
هيلين مسكت كوبايه المايه اللي قدامها وشربتها ببرود
هيلين ببرود………..ايوه

 

 

علا بصدمه و دموع……….كنت عارفه وكملت بانهيار وليييييييه مقولتيش
هيلين ببرود……..جيت اقلك قولتي ليا إنك اخدتي قرارك وأنك مش طالبة مساعدة مني ف سكت وبس و حركت كتفها بلا مبالاه
هدي بغضب و دموع……….أنتي قلبك ح..جر أنتي ايييييييه
هيلين غمضت عيونها وفتحتهم وكانوا لونهم أسود قامت و راحت قدام علا وهدي اللي خافوا من شكلها
هيلين……….صوتك لو علا مره تانيه حنجرتك هتوحشك أنا غلطانه أصلا إني ساعدتها وانتي كانت بتكلم علا تعالي ورايا قالت كدا و دخلت الأوضة وعلا راحت ورايا
دخلت علا لاقت هيلين قاعده وحاطه رجل على رجل وباين عليها الهدوء بس عيونها لونهم أسود
هيلين ببرود……..اقعدي
قعدت علا وعيونها كانت في الأرض وتعيط
هيلين ببرود……..ارفعي رأسك
رفعت علا رأسها وبصت لهيلين
هيلين……….اسمعي كويس يا علا أنا مش هتمني ليكي الش..ر أنا أختك بس أنا برده ماليش الكلام الملل بتاع معلشي ونينينني اسمعي كويس حكايه عمر دي انتي بنفسك هتتخطيها علشان لما يرجع تكوني عملتي شخصية جديده متبقيش زي البنت العياطة وبطلي غباء دموعك محدش يستاهلها ولا حتى انا يا علا في الدنيا دي لما يتحدف عليكي طو*ب يا تسبيه يكسرك وتبقي انتهيتي يا تستخدميه وتبني لنفسك القمه و دلوقتي أنتي في اختبار حقيقي يا تنجحي وتثبتي للكل إنك صعب إن حد يكسرك أو زي الشاطره تاخدي المخدة بتاعتك وتمليها دموع أنتي واختيارك واعرفي طول ما أنا فيا الروح مفيش بني آدم يقدم يقول ليكي تلت التلاته كام

 

 

علا قامت وفضلت واقفه بتعيط وهيلين قامت وفتحت ايدها الاتنين ليها
هيلين………..زمان كنتي لما تعوذي تعيطي وطلعي كل اللي جواكي كنتي تيجي عند حضني بس أنتي كبرتي بس يلا اهي مرة ومش هتتكرر تعالي
علا جرت وحضنت هيلين وفضلت تعيط وصوت شهقتها عالي وهيلين كانت بتمسح على شعرها وتهديها وعيونها لونهم أسود
هيلين في سرها…………صبرك عليا يا د*بش وأنا هدفعك تمن دموعها الصبر
كانت هدي واقفه عند الباب بتعيط هيلين فتحت ايدها
هيلين بسخريه…….يلا ماهي بقت ظيطه تعالي انتي كمان
هدي جرت وحضنت هيلين وفضلت تعيط هي كمان
هيلين……..وبعدين اجيب الببرونه بالمرة علشان تسكتوا اجمدي يا بت منك ليها كدا
علا وهدي بعدوا عن هيلين
هيلين ببرود…….يلا كل واحدة على اوضتها وبكره أنا هاخد إجازه ونطلع على الساحل نغير جو يومين تلاته
هدي بتوتر…….هيلين أنتي عيونك لسه لونها اسود هو في إيه
هيلين ببرود………ملكيش فيه ويلا كل واحدة على اوضتها وتركت المكان بس قابلت أمها في وشها
هيلين ببرود…………قلبي دا قت…لته يوم ما هو مشي ولو سبت نفسي و طلعت من البرود اللي مش عاجب حد هتشوفوش و*حش حقيقي قدامكم فبلاش تختبروا صبري وتركت المكان وراحت اوضتها
هدي بابتسامة……….مهما قالت أنا عارفه ان هيلين الطيبة موجوده جواها ،وخدت علا و دخلوا على جوا
الأم بدموع……….هو السبب هو السبب بسببه هيلين بقت كدا و دخلت اوضتها وأخذت تبكي
عند هيلين دخلت اوضتها وكان حان الوقت لتخرج غضبها راحت عند دولابها طلعت منه بطلون أسود عليه بلوزه بيضه وجاكت جلد أسود ودخلت الحمام وغيرت هدومها وخرجت حطت مسد*سها خلف الجاكت و عملت شعرها ربطته كل دا وعيونها لسه لونها أسود خلصت لبس وطلعت، الكل سمع صوت الباب بينفتح ونيقفل
وصل عمر لقصر كبير ودخل لاقي ست كبيره مستنياه
عمر بابتسامة حزينه……..ماما
ام عمر……حبيبي أنا آسفه أنا موافقه على العروسة بس متزعلش
عمر عيونه دمعت و دخل اوضته على طول

 

 

– هههههههه ماله دا
ام عمر………..إياد روح شوف أخوك ماله
إياد قام ودخل لعمر وقفل الباب
إياد……..احكي حصل ايه بس انصدم لما لاقي أخوه بيعيط
إياد بقلق…….عمر مالك وراح حضنه
عمر بدموع وألم……..خسرتها يا إياد خسرتها
إياد…….احكيلي
عمر بدأ يحكي لاياد كل حاجة
إياد بصدمه…….كل دا حصل يا عمر وكنت هتتجوزها من غير علمنا واختها دي الزاي تتجرأ وتهينك كدا
عمر بدموع……..أنا خسرت علا يا إياد خسرت حبيبتي
إياد……..لا خسرت ولا حاجة ريان لما يجي هيحل الموضوع دا بس اصبر انت وارتاح شويه
في غرفة الاستجواب
حاتم بضحك……..نها*يتك على ايدها يا كتكوت
الشخص……..إذا كان أنتوا ومعرفتوش تطلعوا معلومة مني الزاي هي هتعملها
حاتم………أصلك لسه متعرفهاش
الشخص………لا عرفني
– من عيون أمك يا حليتها
بص حاتم لاقي هيلين واقفه وسانده على الباب بسخريه
بدأ هيلين تقرب وعيونها مليانه ش..ر
هيلين ببرود……..من غير لف و دوران القنا..بل فيييين يا شاطر
الشخص………تعرفي إنك موزه أوي
حاتم بصدمه……..الله يرحمه
مسكت إيده هيلين وحطتها قدام وطلعت سك…ينه من جزمتها ونظرت بش..ر ليه
هيلين……..تعاله نلعب لعبة إيدك قدامي والسك…ينة في أيدي وبدأت تلعب بالسك…ينه بين فراغات إيده وهي بتبص ليه بغضب لحد لما السك…ينه غرزت في صوبع من صوابعه صرخ الشخص بأ*لم
هيلين………القنا*بل فييين
الشخص بألم……..معرفش
رجعت هيلين تكرر اللعبة وفي صوبع تاني اتصابت
هيلين……..القنا*بل فييييييين
الشخص بألم ودموع……..معرفش
هيلين بقسوة وغضب……..حطوا رأسه ونلعب تاني وبالفعل حطوا رأسه

 

 

الشخص بخوف………خلاص هقول هقول ، القنا*بل اتزرعت في قصر ***********
ذقته هيلين وابتسمت بش..ر وبس وهي طالعة لفت نظرها ورق قرت الغضب اتملك بيها أكتر وبصت ليه
ومن دون أي مقدمات كانت ماسكه السك…ينه غرزها في كف إيده ليصرخ ذلك الشخص بأ*لم وتركت هيلين المكان وذهبت
حاتم نظر للي هيلين عملته وضحك
حاتم بضحك……..يا بنت المجنونه استني يا مصيبة حياتي استني وطلع وراها
وصلت هيلين للقصر المقصود ومعاها قوات كبيره وحاتم و رائد كمان وهو صديق تالت ليهم والعضو التالت في الفريق ودخلوا القصر
ابتسم حاتم بسخريه وبص لهيلين
هيلين بغضب………جتلك يا د*بش ودخلت القصر بالقوات
سيدة القصر……….إيه دا في إيه
هيلين ببرود……..مدام روح أنتوا لازم تطلعوا برا القصر لأن في متفجر*ات انزرعت هنا وإحنا هنا علشان نوقفها وعايزين من حضرتك التعاون
روح بقلق……تمام تمام بس هنادي لولادي
– حضرت الرائده في واحده هنا
هيلين بغضب………وأنتي مستني ايه اسكف ليك اخلص وقفها بدأت القوات بالانتشار ودوروا على القنا*بل
روح بدموع……….إياد وحضنته
إياد بقلق…….ماما في إيه أهدي ومين دول
حكت ليه روح
حاتم بهمس……..هيلين مفضلش غير أوضه واحده بس
هيلين بغضب……..ومستنين إيه فتشوها ولا اقلك أنا اللي هفتشها ابعد وبدأت تطلع وإياد متابع حركتها وشخصيتها القويه اللي أعجب بيها وراح لحاتم
إياد…….احمم هي الانسه اسمها ايه
حاتم……..قصدك الرائده هيلين
إياد بهيام…….هيلين
دخلت هيلين الأوضة وكانت طلائها أسود واثاثها فاخر مهتمتش بكل دا وبدأت تدور على القن…بلة
هيلين بغضب……..هتكون فييييييين
– هي إيه
لتلتفت هيلين لتجد شخص واقف أمامها بهيبه وشموخ الجزء العلو عا*ري وقطرات من الماء عليه و لافف منشفه حول خصره وشعرها الأسود اللي نازل من على عيونه وبينقط مايه وعيونه اللي حاده وجسده العريض 😂😂😂(استغفر الله العظيم واتوب إليه، غض البصر يا جماعة،)
هيلين بصت عليه ببرود و رجعت تكمل تتدوير على القن…بلة
روح بصدمه وخوف…….يالهوي البنت طلعت أوضة ريان وهو دلوقتي فيها
إياد بصدمه……….احييييييييييييييه
ريان اتعصب من تجاهل هيلين ليه مسكها من ايديها وشدها ليه

 

 

ريان بغضب……..أنتي مين ومين سمحلك تخشي هنا وبدوري على إيه
هيلين خادت بالها من شانطه فوق الدولاب ذقت ريان عنها ماعن هي مستحلفه ليه بس إنها توقف القن…بلة الأول دا الأهم وبالفعل لاقت القن…بلة وطلعت برا الأوضة
هيلين بغضب وصوت عالي ……….حاتم ابعت حد هنا أنا لقيت القن….بلة
هيلين لاقت واحد بيشرب مايه
هيلين بغضب……….انت ياااااااااااااااا د*بش مش وقت شرب أخلص فاضل دقيقتين والزفته تنف…جر
عمر كان قاعد في اوضته ممدد وأول ما سمع كلمه د*بش اتخض وقام
عمر بخضه………..أعوذ بالله وخاد نفس ،أنا شكلي بدأت اخرف
هيلين ببرود……..خلصت
– حضرت الرائده القن…بلة وقفت بس
هيلين……بس إيه
– احمممم خلاص
هيلين جزت على سنانها ومشت ونزلت تحت
ريان لبس بنطلون رصاصي وتشرت رصاصي وضح لون عيونه الرصاصي ونزل
ريان بغضب……..إيه اللي بيحصل هنا ومين دي وشاور على هيلين والزاي تطلع اوضتي وتخشها
إياد……أهدي يا ريان وأنا هفهمك
ريان بغضب……..أنا سألت وعايز اجوبه
عمر سمع صوت ريان فرح وطلع من اوضته وراح ليه بس انصدم لما لاقي هيلين واقفه ببرود وبتبص ليييه
عمر بصدمه وخوف…..ه ه هيلين
هيلين بسخريه…….أهلا يا د*بش
ريان اتعصب و راح ليها ومسكها من ايدها جامد وشدها ليه ، هيلين ايديها و*جعتها بس مبينتش
ريان بغضب……الزاي الزاي تتجرأي وتشت…مي أخويا
هيلين بصت ليه وهنا العيون اتلاقت ريان سرح في عيونها اللي فيها حاجة بتشده ليها وهي حست لأول مرة بالأمان في عيونه بس فاقت و ذقته و راحت لعمر
هيلين………وعدتك أن أيامك الجايه أسود من سواد الليل جهز نفسك يا عمر باشا قالت كدا و راحت لريان
هيلين…………المرة الجاية إيدك هتوحشك لو فكرت تمدها عليا يا باشا وتركت المكان ومعاها القوات وحاتم ورائد
ريان راح لعمر
ريان …….مين دي وايه علاقتك بيها
عمر اتنهد وقعد ………هي اخت البنت اللي قلبي دق ليها وحبها بصدق يا ريان اخت البنت اللي قلبي اتمني ياخد حبه في حضنه يا ريان هي اخت علا حبيبتي و
ريان……و إيه
عمر بألم……..وطلقتي
الكل انصدم
ريان بصدمه…….إيه

 

 

عمر ……….ماما مكنتش راضيه إني اتجوزتها بس أنا مقدرتش حبي ليها كان أقوي روحت واتقدمت ليها وهي واقفت بس هيلين موفقتش عليا
ريان……مين هيلين
عمر……..البنت اللي كانت هنا المهم هي عارضة الجوازه بس علا حبيبتي وفقت وصممت وهي معملتش حاجة سابت ليها حريه الاختيار وحددنا معاد الفرح وكتبنا الكتاب قبل الفرح بأسبوع كنت طاير من الفرحة وسعادتي مكنتش توصف لحد يوم الفرح ظهرت سوزان بنت وهمتني إني قربت منها وأنها حامل مني وعلشان أسطر عليها اتجوزتها بس قلبي كان لعلا ،سوزان جات يوم الفرح وقالت لعلا إنها حامل مني وأنا كنت مصدق في الوقت دا علا زعلت وغضبت وطلبت الطلاق قبل حتي ما الفرح يخلص مرضتش أطلقها أطلقها الزاي وهي روحي بس هي قررت تدخل هيلين في الموضوع، هيلين رائده شخصيتها قويه جدا الكل بيعمل ليها الف حساب وهي بصراحة تخوف بعيونها اللي لما تغضب ينقلبوا على لون أسود
إياد…….وآمال عيونها لونهم إيه
عمر……عسلي المهم هيلين جات وبدأ يحكي كل اللي حصل و ريان كان بيسمعه بهدوء
عمر خلص وفي دمعه نزلت من عيونه ريان قام و راح ليه
ريان……..بتحبها
عمر بألم و دموع………معشقتش غيرها
روح أمهم……….سامحني يا إبني لو كنت وافقت م
عمر بحزن…….لا يا ماما أنا اللي غلطان مكنش لازم أخبي علي علا حاجة زي دي بنيت حياتي علي كذ*ب وادي النتيجة
ريان بهدوء…………عمر أنت لو بتحبها هتفضل وراها لحد لما ترجع توثق فيك
عمر ………واختها دي مسجلة خطر عندي
ريان بعيون كلها خبث وشر……….لا دي سبها ليا
عمر بص لاياد اللي قال…….ربنا يستر
حاتم …….هيلين روحي انتي بقي وأنا هتكفل بالباقي
هيلين ببرود……..تمام ومشت
دخلت هيلين البيت ودخلت اوضتها دخلت الحمام غيرت هدومها لهدوم مريحة وخادت شور وطلعت
قعدت علي كرسي وفضلت باصه لنجوم الليل وجه على بالها عيون ريان وايه الإحساس اللي حسته وقتها بس طنشت دا كله ورات فتحت الدرج وطلعت حبايه منوم خادتها وغطت في نوم عميق وبان عليها التعب والإرهاق والتعب اللي بتحاول تخليه مختفي تحت قناع القويه والجمود والبرود

 

 

عند علا
كانت قاعدة بتعيط على حب عمرها و اللي عمله لاقت تليفونها بيرن وكان عمر مردتش عليه بس عمر فضل يرن اخر ما زهقت ردت
عمر بدموع…….علا أنا بحبك ومكنتش عايز الأمور توصل لكدا خبيت عليكي علشان كنت خايف اخسرك اخسر حبي اخسر حبيبتي علا أنا حياتي من غيرك ملهاش لازمه أنا في بعدك امو*ت
علا كانت بتسمع وعيونها مليانه دموع
عمر بدموع……..مدخليش حد بينا علا أنا بحبك والله العظيم بحبك أرجعي ليا يا حبيبتي علا علا
علا بدموع…….وأنا بحبك
عمر بفرحة……..خلاص هاجي اخدك أنا بحبك بحبك قولتي ايه
علا بتردد……..موافقه
(دا انتي هيلين هتعمل منك بطاطس محمره 😂😂😂)
عمر جه وخاد علا اللي اتسحبت ورجعت مع عمر وهي زعلانه علشان خا*نت ثقتها بس تعمل هي إيه في قلبها
(دا أنا هربيكي يا علا انت وسي عمر دا 😒😒)
وصلت علا القصر ودخلت لاقت أم عمر و إياد و ريان قاعدين مستنينهم
روح راحت لعلا وحضنتها …….حبيبتي نورتي بيتك
علا ابتسمت إبتسامة بسيطه وعيونها دمعوا
روح ………. أنا خو*نت ثقة أختي واكيد هي هتزعل
ريان بهدوء……….متخافيش قال كدا وطلع
ريان في سره………أما ما كسرت غرورك وكبريائك يا هيلين و دفعتك تمن اللى قولتيه لاخويا مبقاش ريان السيوفي
في الصباح
هيلين عرفت باختفاء علا و راجعت الكاميرات اللى كانت موجوده وعرفت إنها راحت مع عمر عيونها أسودت وهدي خافت علي علا من هيلين
هيلين بصت لمسد*سها اللي قدمها وشيطا*نها وسو*س ليها وقامت دخلت اوضتها غيرت هدومها وطلعت كان لبسها كله عباره عن سواد

 

 

(هي بايه من أولها)
وطلعت بس لاقت أمها وهدي مستنين تحت من غير كلام طلعت عربيتها وأمها طلعت هي وهدي و طلعوا وطول الطريق هيلين عيونها سوده
هدي في سرها……..يا بنت الغبية يا علا حفرتي قبرك بإيدك ربنا يستر
بعد مده وصلوا لقصر السيوفي وهيلين وملامح وشها لا تبشر بالخير أبدا عمرت سلا** حها ودخلت

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقي المتمرد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!