روايات

رواية عشقت سمراء الفصل السادس 6 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الفصل السادس 6 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الجزء السادس

رواية عشقت سمراء البارت السادس

رواية عشقت سمراء
رواية عشقت سمراء

رواية عشقت سمراء الحلقة السادسة

صباح يوم جديد

الجميع يجلسون علي الطعام معادا ساجي فهي مازالت نائمه

شمس ” امال فين بتك ي بنت بحري

ليلي” بنتي نايمه

عبير ” هو انتي معرفتيش بتك قوانين البيت اهنا

ليلي بلا مبالاه” لا ساجي مبتمشيش علي قوانين

عبير بخبث ” ولي بقي هي مش هتعيش اهنا يبقي تمشي علي القوانين اللي كل بيمشي عليها

ليلي في نفسها ” اه لو تسمعك هتعمل منك بطاطس محمره زي ما بتقول

فهد بهدوء ” اكيد ي امي هي في بيتها ليها نظام معين ف مش هنيجي احنا في يوم و ليله نبوظلها النظام بتعاها

الجد ” اي اخبار الشغل ي مراد

مراد ” تمام ي جدي كله تمام

فهد و هو يوجه حديثه الي مراد ” عاوزك بعد ما نخلص

مراد ” تمام

الجد ” أحمد و فهد و سالم و اسر عاوزكم بليل

الجميع ” حاضر ي جدي

بعد إنهاء الطعام اتجه كل منهم الي عمله

و اتجه البنات الي غرفه عائشه يجلسون فيها

و النساء الي المطبخ معادا ليلي

الساعه 4عصرا استيقظت ساجي من نومها و اتجهت إلي الحمام لتنعم بدش ثم اتوضت و صلت فرضها

و بدلت ملابسها و نزلت اتجهت إلي المطبخ لتعد لها قهوه

ساجي ” صباح الخير

شمس ” قصدك مساء الخير بقينا العصر

ساجي ” هو فين القهوه

ساميه ” عاوزه قهوه انا هعملك ي حببتي

ساجي ” تسلم ايدك ي عمتو انتي بس قوليلي فين القهوه و انا هعمل

شمس ” قهوه اي اللي عاوزه تشربيها دي افطري الاول و بعدين اشربي اللي انتي عاوزه

ساجي ” لا انا مش بفطر ي شمس

عبير ” اسمها تيتا مش شمس هو انتي امك معلمتكيش

ساجي نظرت لها نظره غاضبه و اخدت القهوه و هي تتجه اللي غرفه عائشه بعد ما علمت من عمتها ان الفتيان يجلسون هناك ساجي و هي تخبط علي الباب

عائشه ” ادخل

ساجي دلفت الي الداخل” بتعملو اي

مسك ” قاعدين عادي

ساجي ” انا زهقانه اوي يلا نعمل اي حاجه

علي الجه الاخري دلفت ليلي الي داخل المطبخ لتخذ كوب ماء

ساميه ” تعالي ي ليلي عاوزه حاجه

ليلي ” اه مايه

ساميه و هي تشاور ” التلاجه هي

ليلي ” ميرسي اوي

دلف عادل و هو يقول ليلي حببتي انا نازل عاوزه حاجه

ليلي وهي تتجه لتقف امامه ” لا ي حبيبي عاوزه سلامتك

اتجهت عبير إليه و هي تقول ” عادل ي جوزي ممكن تجبلي بسبوسه معاك اصل نفسي فيه قوي

عادل بلا مبالاه ” هخلي حد

قطعت باقي كلامه ليلي و هي تضع يدها علي ظهره و تتجه به الي الخارج و تقول ل عبير ” معلش ي عبير ابعتي اي حد من الغفر عشان حبيبي مش فاضي عن اذنكم ي جماعه

عبير و هي تولع نار” قليله الحياه شايفه ياما بتحضنه قدامنا ازاي

شمس ” انا مينفعش اسيبه الحربايه دي هتلعب في دماغه و تخدو و ترجع بيه علي اسكندريه

عبير بخبث ” ايوا ياما انتي مش شايفه بتاكل بعقله حلوه ازاي

شمس ” ليها روقه بت بحري الصبر حلو

ساميه ” ما تسيبه الست في حالها الله

شمس ” اسكتي انتي معرفاش حاجه

ساميه ” ي امي متنسيش ان ولدك عشاقها

عبير ” تلاقيها سحراله

ساميه ” سحر أي و هبل اي و بعدين ي عبير انتي عارفه من قبل ما تتجوزي اخوي ان هو عاشق واحده من بحري و مع كدا اتجوزتيه

عبير بغضب ” خليكي في حالك انتي ي ساميه

و تركتهم و اتجهت إلي غرفته أثناء اتجها الي سيرها دلفت علي غرفه عائشه و هي تسمع حديث ساجي

عوده الي الفتيات

ملك ” نعمل اي طيب

ساجي ” انا عاوزه انزل اجيب حاجات

عائشه ” جدي مش قاعد عشان نستأذن منه

ساجي ” انا مش متعوده علي كدا

عهد ” ازاي يعني

ساجي ” يعني انا مش بحب استأذن من حد قبل ما انزل انا في اسكندريه كنت واخده راحتي

مسك ” ايوا يعني كنتي بتنزلي من غير ما تقولي لحد

ساجي ” لا طبعا كنت بقول ل بابا انا نازله كان بيوافق علي طول

عهد ” يبختك

ساجي ” انا مش بقول كدا عشان تقوليلي ي بختك انا بقول كدا عشان هنزل محدش هيعملي حاجه

مسك ” هو جدو بيوافق ان احنا نخرج عادي بس لازم يكون معانا حد و حتي الحرس

ساجي ” حرس حرس مش مهم المهم ننزل نتفرج علي البلد و هدوم

مسك ” تمام انا هقول ل مراد عشان يبعت معانا حد

ساجي ” هو كائن الغراب دا يبقي اخوكي صح

مسك بضحك ” اه ي ستي اخويا

ملك ” هو انتي ازاي مش بتخافي منه احنا كلنا هنا بنخاف منه صح هو حنين علينا بس بردك بنخاف منه

ساجي بلا مبالاه ” هو عفريت عشان اخاف منه

ملك ” انتي مشكله ي ساجي والله

ساجي “طيب كدا انا يعتبر عرفت العيله كلها معادا بابا فهد هو فين و هو متوفي ول اي بظبط

عبير و هي تدلف الي الداخل و هي تقول ” لا ي حببتي بابا فهد عايش حابه تعرفي هو مين

ساجي” اه يعني لو ليا عم تاني اكيد حابه اعرفه

عائشه ” خالتي عبير مش وقته الكلام دا

عبير وهي تقول في نفسها ” امك حرقت دمي الصبح و انا هحرق دمها عليكي بقي

عبير ” فهد و مجد يبقي بابهم عادل

ساجي بصدمه ” ازاي يعني

عبير بخبث ” يعني انا ابقي مرات ابوكي الاول و فهد و مجد يبقو اخواتك

ساجي ” اي الهبل اللي بتقولي دا

عبير ” مش مصدقاني روحي إسألي امك خطافت الرجاله

ساجي بصوت عالي سمعة جميع من في القصر ” انتي كدابه و مش محترمه انا امي مش خطافت رجاله مامي و بابي وخدين بعض عن حب

دلفت شمس الي الداخل و هي تقول ” مالك ي بت صوتك عالي ليه

عبير بخبث ” تعالي ياما شوفي البت قليلة الرباايه بتقولي انتي كدابه و مش محترمه

شمس ” صح الكلام ده ي بت

ساجي ” هو فهد و مجد يبقو اخواتي صح الكلام دا ي نانا

شمس بتوتر ” مين اللي قالك الحديت دا

ساجي ” عبير

عبير ” عبير حاف أكده من اهناه و رايح تقوليلي ي خالتي و ي ماما هقبلها منك انتي زي بتي بردك

تركتهم ساجي و اتجهت إلي غرفت ليلي و هي تصرخ بأسم ليلي

ليلي ي ليلي

طلعت ليلي من غرفتها و هي تقول ” في اي ي ساجي مالك بتزعقي لي

ساجي ” هو فهد و مجد فعلا اخواتي و من غير كدب ي ليلي لو سمحتي

ليلي بتوتر ” اه ي ساجي صح

ساجي بصدمه ” طيب لي

طلع عادل من الغرفه بعد ما كان بيخدش دش ثم يتوجه الي المصنع الخاص بوالده

عادل ” مالك ي ساجي في اي

ساجي ” لي ي بابي مقولتليش

عادل” مقولتلكيش اي

ساجي بصوت عالي ” لي مقولتليش ان عندي اخوات لي سبتني وحيده وانت عارف ان كان نفسي يبقي عندي اخوات لي حبيت عاليا

عادل بهدوء و هو يمسك يدها و يتجه بها الي داخل الغرفه ” اقعدي و انا هفهمك كل حاجه

ساجي ” فهمني

عادل ” زمان اوي لما كنت في الثانوي روحت اسكندريه رحله مع صحابي و قابلت امك هناك و اتعرفت عليها من خلال أصحاب مشتركين بينا و مع الوقت حبيتها جدا ولما دخلت الجامعه قولت ل ابوي ان عاوز اتجوز من مامتك و ان هعتمد علي نفسي قالي لا انت هتتجوز واحده من البلد لما اعترضت قالي ي تتجوز من اهناه ي قلبي و ربي غضبانين عليك ليوم الدين

سعتها اطريت اسيب امك و اتجوزت عبير وهي كانت عارفه اني بعشق واحده من اسكندريه مع كداوافقت و بعد كدا جبت فهد و مكنتش عارف اعيش من غير امك و هي قالتلي انها عمرها ما هتكون علي علاقه ب واحد متجوز بعدها انا سافرت القاهره وقعدت هناك ٦ سننين وبعدها رجعت الصعيد تاني ب أمر من ابوي و حملت في مجد كانت سعتها امك اتخرجت من كليه طب و كنت متابع كل أخبرها و روحت حفله التخرج بتاعتها و عرضت عليها الجواز و هي عشان كانت بتحبني وافقت بس قالت انها هتعيش في اسكندريه و مش هتيجي الصعيد و سعتها انا روحت قولت ل ابويا و هو لما عرف اني مش هسبها مهم حصل وافق وراح معايا و طلبت امك وبعدها اتجوزنا و جيتي انتي و من ساعتها و انا عايش في اسكندريه مكنتش باجي الصعيد غير زيارات لوحدي دا كل الموضع

ساجي بتفهم ” ايوا بس بردك انت المفروض كنت تقولي

عادل ” معاكي حق ي حببتي حقكك عليا

ساجي ” طيب هو فهد و مجد عارفين ان انا اختهم

عادل ” اه الكل عارف و كانو مستنيني اقوالهم

ساجي بفرحه ” يعني انا عندي اخوات

عادل ” اه

اتجه عادل الي عمله و نزلت ساجي الي الجنينه مستنيه ان يعود فهد و مجد

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت سمراء)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى