روايات

رواية عشقت جميلة الصعيد الفصل الخامس 5 بقلم هاجر محمود

رواية عشقت جميلة الصعيد الفصل الخامس 5 بقلم هاجر محمود

رواية عشقت جميلة الصعيد الجزء الخامس

رواية عشقت جميلة الصعيد البارت الخامس

رواية عشقت جميلة الصعيد الحلقة الخامسة

كانو يجلسون في مطعم
دهب بضيق: “بعد اذنك خلص عشان عايزة امشي”
عمر بمكر: “طب مدي ايدك وكُلي”
دهب بكبرياء: “قلتلك شكراً مش عايزة واصدر بطنها صوت العصفور لتنظر له باحراج”
عمر: “بطنك ليها رأي تاني كُلي متتكسفيش انا زي جوزك يعني”
دهب بتأفف: “ملكش فيه مش عايزة اطفح”
عمر بلا مبالاة: “براحتك ثم تابع بأسف، اسف اني وصلتلك احساس انك سلعه بس مكنش قصدي ده”
دهب بسخرية: “عيلتي محسساني اني كده مش هتيجي من الغريب”
عمر: “بس انا مش شايفك كده”
دهب: “يمكن مش شايفني كده بس اللي عملته حسسني بده يبشمهندس”
كاد ان يرد عليها جاءت فتاة اليه
والله ياعمر بقا هيا دي اللي مش بترد علي تليفوناتي بسببها ونظرت لِـ دهب بقرف “هايدي”
عمر ببرود: “مكنتش فاضي يعني يَـ هايدي”
هايدي بزعل: ” انت زعلان مني صح”
عمر ببرود: ” لاء مش زعلان هزعل ليه واااه اقدملك يَـ هايدي المدام دهب مراتي هاااا”

 

 

هايدي بصدمه: “مراتك ازاي انت امتا اتجوزت”
عمر: “امبارح والله نسيت اعزمك معلش بقاا هنمشي انا وحبيبي”
امسك بكف يدها وخرجو وسط انظار هايدي المشتعله
دهب باشمئزاز: “انت ازاي تمسك ايدي كده سيبهاا”
عمر: “سبتها اهو يختي ليكونش ماسك ايد الكونتيسة وانا معرفش”
دهب: “لاء يَـ بابا احلي من الكونتيسة وحياتك”
عمر بغمزة: “في دي انت معاكي كل الحق يَـ جميل”
دهب تداري خجلها: “واضح انك شخصية هوائية”
عمر: “يعني كله بيقول كده تعالي يلا نروح للصايغ”
دهب: “مكنش ليه لازمه علفكرة كده كده هنتطلق”
عمر: “ده حقك وبعدين متضمنيش الظروف مش يمكن نحب بعض”
دهب باستهزاء: “انت والحب واحبك انت ابقي غطيها وانت نايم يَـ عسل”
عمر: “علفكرة ممكن اخليكي تحبيني في ظرف يومين”
دهب: “خليك واقعي انا مش زي البنات اللي تضحك عليها بكلمتين يَـ بشمهندس”
عمر: “امممم طب اركبي يلا الاتوبيس ده يلا يَـ ماما”
_____________________________________________
عند هايدي كانت بترن علي اسر بضيق
الوو اسر انت مقلتليش ليه انه اتجوز “هايدي”
اسر ببرود: “بقولك ايه يَـ هايدي اقفلي متعصبنيش”
هايدى: “اسر انت عارف اني بحبه معرفتنيش ليه انه بيتجوز”
اسر بعصبية مكتومه: “هايدي مش فايقلك انا تعبان وكنت بنام”
هايدي:”ابن خالتي بالاسم يلاا بس”
اسر: “ماشي سلام” وقفل الخط
هايدي بغيظ: “حتي ده كمان هو محدش طايقني ليه”
_____________________________________________
بعد وقت طويل كانو يجلسون في منزل عبدالحميد
فرح: “شكراً ياخوي علي اللي عملته مع بنتي”
عبدالحميد بابتسامه: “انا بس نفذت امر امي يَـ مرات اخوي”
سيلين بضحك: “لحد دلوقتي مش مصدقة انها اللي قالتلك تعمل كده”
علي بدهشة: “ولا انا والله أمي انا روحتلها قلتلها تكمل قالتلي روح نام”

 

 

سيلين: “بجد يَـ بابا انت كنت فعلا عايزني اكمل”
علي بحنان: “اكيد انا مزعلتش انك كملتي تعليمك زعلت بس انك خبيتي وروحتي مكان لوحدك لو كنت عرفتيني كنت جيت عيشت هناا معاكي لحد متخلصي”
سيلين احتضنته بدموع واعتذرت منه
عبدالحميد: “اهوو عمر جه هو ودهب”
عمر: “السلااااام عليكم يأهل البيت”
رددو جميعاً السلام
سيلين: “بت يَـ دوداا الخاتم تحفه اووي”
فرح بانبهار: “ايوة والله جميل اووي”
دهب بخجل: “شكراً”
عبدالحميد: “الواد ده ضايقك في حاجه وانت جاية بصي هعلقهولك هنا علي المروحه”
ضحكو جميعاً عليه بينما تذمر عمر
عمر: “ايه يَـ حميدو متخليك محضر خير بقا”
عبدالحميد: “بطمن علي بنتي ياااض”
عمر: “اطمن يَـ خويا انا داخل اغير هدومي”

 

 

دهب بهمس: “خالتي فرح هو احنا هنمشي امتا الوقت اتأخر”
عبدالحميد سمع همسها: “لاء ياحبيبتي محدش هيتحرك من هنا انهاردة وبعدين بكرة عمر هيفسحك وتشترو فستان لخطوبة سيلين”
دهب بحرج: “ياعمو عشان بابا ومينفعش حضرتك”
عبدالحميد: “طب ينفع تزعلي عمو منك اشرف انا كلمته ووافق اصلاً”
سيلين: “يَـ واطية خليكي بكرة هنخرج ونشتري فساتين”
وافقت بخجل واستحياء
فرح: “يلاا تعالو يَـ بنات نعمل عشااا”
عبدالحميد يضحك:”اقتحمو المطبخ يلاا يَـ جماعه تعال انت يَـ علي نقعد في البلكونه”
_____________________________________________
كان ينظر لها بحنين غريب عليه ويسأل نفسه ما المانع اذا احبها
عمر: “دهب تعالي بعد اذنك عايزك في حاجه”
فرح: “روحي يَـ حبيبتي شوفي جوزك متتكسفيش”
دهب بخجل ذهبت اليه ليمسك يدها بتحدي ويدخل بها الي الصالون
عمر: “ايه رأيك ندي بعض فرصه”

 

 

دهب باستغراب: “انت شخصية متناقضة مكنش ده كلامك من يومين ولا انت مشفق عليا”
عمر بملل: “يااااربي بقاا بت هندي بعض فرصه ارتحنا هنكمل مرتحناااش انا عند كلمتي”
دهب: “لاء مش موافقة عن اذنك بقا بساعد خالتي فرح”
عمر: “لاء ياقلبي انا بقول مش باخد رأيك وقبلها من وجنتيها”
دهب بصدمه وخجل: “ايه اللي عملته ده”
عمر ببرود: “ببتدي صفحه جديدة يعني وكده”
دهب بغيظ: “انت انسان قليل اد’ب اصلاً انا غلطانه اني جيت” وتركته وذهبت
________________________________________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت جميلة الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!