روايات

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الجزء الرابع والعشرون

رواية عشقته فدمر حياتي البارت الرابع والعشرون

رواية عشقته فدمر حياتي
رواية عشقته فدمر حياتي

رواية عشقته فدمر حياتي الحلقة الرابعة والعشرون

محمد بصدمه انت بتقولي ايه انت فعلا عارفه ان انا وسهر متجوزين امتى وازاي
مايا
انا عارفه من ساعه ما انت رجعت كنت عايزاك تيجي تقول لي انك لقيت نص حياتك
وانك بتحبها بجد لكن انت للاسف خيبت ظني
ومعتبرتنيش اختك قول لي يا محمد كنت عايز تخبي عليا لغايه امتى؟
محمد بتوتر /انا كنت خايفه على مشاعرك ما كانش قصدي انك تفهمي كده انا كنت خايف اني اخسرك كصديقه قبل ما تكوني زوجتي بس خلاص كل حاجه انتهت سهر مش راضيه تتقبلني وهتتجوز وتسيبني احنا انتهينا بس في سؤال محيرني ازاي عرفتي اني متجوز سهر
مايا هقول لك ورجعت بذكرياتها
فلاش باك
بعد ما محمد رجع من السفر وكان تعبان مايا خدته ودخلته على الاوضه ونام من كثر التعب لانه مصدوم من كتر الاحداث اللي حصلت معاه قلعته الجاكيت والجزمه واخذت هدومه
وهي بترتب الهدوم اللي في الشنطه السفر لقيت الصدمه لقيت وثيقه زواج باسم سهر ومحمد وقفت مصدومه مش مصدقه اللي حصل هي ما كانتش زعلانه لانها في الاساس مش بتحب محمد
لكن ليه هو خبي عليها ؟ليه ما جاش واعترف لها انه بيحب سهر ؟معقول يكون بيلعب بيها ماسكت التليفونها ورنت على سهر
سهر بحزن/
الو ازيك يا مايا عامله ايه
مايا هدوء/
الحمد لله يا حبيبتي كنت عايزه اسالك اذا كان محمد ضايقك في حاجه ولا عمل معاكي حاجه ضايقتك
سهر بتوتر/ لا ابدا ليه بتقولي كده الاستاذ محمد كان نعم صديق معايا
وكان كويس خالص قطعتها مايه بحده
” ليه بتكدبي عليا انا عارفه كل اللي بينكم
سهر /
بجد انت عارفه عارفه ايه بالظبط يا مايا
مايا
عارفه انك متجوزه محمد بس اللي عايز اساله لك ليه تعملي كده من ورا اهلك
؟ ليه يا بنت خالتي يلا اعتبرتك اختي؟
سهر بدموع/
والله ما كان قصدي اجراحك واخد زوجك منك انا بحبه من قبلك بحبه من قبل ما يتجوزك وما صدقت ان هو يحس بيا
قلبي المريض بحبه لغى كل كل المنطق هو ما فكرش غير في حبه سامحيني يا مايا سامحيني اصلا هو طلع ما يستاهلنيش ولا يستاهل حبي طلع بيضحك عليا
مايا/
مين قال ان هو بيضحك عليك لو بيضحك عليك كان قطع الورق وقسمت الجواز وكان يتجوزك عرفي لكن هو اتجوزك رسمي عارفه ده معناه ايه ان هو بيحبك بس خايف على مشاعري
وانا عندي اللي يخليه يدافع عن حبه لما يحس انك هتروحي من ايده فاهمه
يا حبيبتي انت هتعملي ايه انت هتقولي لكل انك موافقه على خطوبتك
واسيب الباقي عليا وعد مني اجمعكم انتم الاثنين وارد جميل محمد عليا وما تقلقيش انت ما هديتيش بيتي لان اصلا انا ومحمد ما فيش بينا علاقه حب عشان كده عايزاكي تطمني وربنا يجمعكم على خير
سهر بدموع/
انت طيبه قوي يا مايا انا لو ما عندي اخت ما كانتش عملت معايا اللي انت عملتيه حتى بعد ما انا جايه على حقك انت بتنازلي لي للغير انت فعلا ملاك
مايا /يا بكاشه انا مش كل ده انا بس بحبك وبحبه ومش عايزاكم تفترقوا عن بعض اللي بيحب حد بيتمسك بيه وانتم بتحبوا بعض فلازم تبقوا مع بعض بس انا عايزاك ما تقوليش لحد خالص على اللي تدار بينا ماشي
سهر بحب ماشي
عوده من الفلاش باك
محمد بصدمه/
يعني كل ده كان تمثيليه عشان تخلوني اعترف اني متجوزه بس هي ما رضيتش تسمعني وقالت لي ان علاقتنا انتهت ده كله كان تبع التمثيليه برده
مايا بتنهيده/
يا ابني انت غبي انا قلت لك عشان تروح تمنعها وتعترف قدام الكل انك بتحبها لكن انت عملت ايه رحت وعايزه تصبر عليك
وانك ما قادرش تواجهني كنت عايزها تقول لك ايه وهي شايفاك بتتنازل عنها
وبخصوص اللي دار بينكم هي رنت عليا من شويه وقالت لي كل حاجه يا محمد انت بتحبها اتمسك بيها سهر بتحبك بجد وانت كمان بتحبها فلازم تبقوا مع بعض
محمد/ طب فكرك الكل هيقول ايه لما اقول لهم اني عايزه اتجوز بنت خاله مراتي هيقولوا عني واحد وسخ وما عنديش شرف اني ابص لواحده تبقى في مقام اخت مراتي في الرضاعه انا مش متوقعه ازاي حواجههم
مايا/
كل حاجه هتمشي كويس بس انت خليك واثق فيا اول حاجه لازم نعملها ان احنا ننهي العلاقه دي وانا حليت كل حاجه ودي ورق الطلاق امضي عليها يا محمد وتحرر من العلاقه دي انا كمان مضت عليها
محمد بصدمه/ بس يا مايا انت حامل كيف هقدر اسيبك وانت في الوضع ده
ماياه /ما تقلقش عليا كله هيبقى كويس يلا امضي يا محمد انا بحررك من علاقه انت قدمت فيها وما اخذتش مش مجبور انك تتحمل طفل غير شرعي انت مش ابوه
كان لسه هتكلم محمد لكن هي قطعته امضى يا محمد لو بتعزني امضي وفعلا مضى محمد على وراق الطلاق وبص المايا بصه حزن على اللي حصل لها بسببه وحضنها وحضن اخوي
محمد بحب/ شكرا يا مايا انا لازم اروح اكلم سهر
مايا بحب ايوه روح وفرحها انك هتبقى معاها مستحيل تتخلى عنها
خرج محمد عشان يكلم سهر
مايا بصت على اثره وكلمت مع نفسها ان هو ده الصح لازم كل واحد ياخذ حقه اذا كان في حد بيحبه وهو بيحبه ليه تحرمهم من بعض هي مش انانيه كده هتبقى مرتاحه وهي شايفه الانسان اللي داره فضحتها عايش مبسوط مع انسانه تستحقكه
وتستحق ان هي تكون مراته
حطت رصه على المخده وراحت في نوم عميط من كتر التعب والحزن اللي سببه ليها جواد وحبه ليها المتملك الاناني
************
في نفس الوقت كان محمد خرج عشان يكلم سهر ويقول لها
سهر بزعيق/ انت بترني ليه؟ عليا مش قلت كل اللي انت عايزه عايز ايه ثاني انا خلاص هتخطب!
محمد/
تتخطبي لمين وانت متجوزه يا حبيبتي انسي يا سهر وبعدين انا عرفت كل حاجه بينك وبين مايا واقدر اقول لك بكل صراحه دلوقتي ان حواجه الكل عشان عيونك يا حبيبتي
سهر/ انت كذاب هو انا هوسق فيك تاني
محمد بحب/
اهون عليك وبعدين لو سبتيني انا اموت اضحكي بقى وفك التكشيره اللي انت معلقه لي دي ووعد مني يا ستي بكره اروح لشريف واقول له احنا متجوزين وانا عايزك تبقي في ظهري لما اقول كده ماشي
سهر بضحك
خلاص عفونا عنك ماشي يا سيدي مستنياك وقفلت التليفون
محمد كان واقف وحاسه ان قلبه طاير من الفرح وان هو في دنيا غير الدنيا اخيرا هيعلن جوازه من حبيبه قلبه وعقله راح يرتاح من كتر التفكير وهو حس ان هو طاير من الفرحه
*********************
في صباح يوم جديد مليء بالاحداث
الكل كان متجمع السفره
مايا ومحمد كانوا قاعدين جنب بعض وجواد وابوه كانوا قاعدين في الضفه الثانيه قبلهم
محمد /
جدي انا كنت عايزه ابلغك ان انا وماياه قررت ان احنا ننفصل
الجد بعصبيه/ احنا في ايه ولا في ايه وبعدين ازاي تسمح لنفسك انك تسيب بنت عمك وهي حامل ما فيش مسؤوليه خالص
مايا بهدوء
يا جدي احنا ما تفهمناش مع بعض ومحمد بيحب واحده ومتجوزه وانا ما اسمحش لنفسي ان ادمر علاقه اثنين بيحبوا بعض بالشكل ده
الجد بعصبيه مفرطه/ ايه اللي بتقوليه ده يا مايا بتتخلي عن ابو اولادك عشان بنت دخلت حياتك دمرتها لا يا مايا مش هسمح لك انك تدمري حياتك في لحظه
محمد بس يا جدي انا بحبها ومتجوزه كمان وهي دلوقتي مراتي زي مايا وعلقتنا كثير قويه
الجد صلاح بسخريه /ومين بقى يا سيروميو اللي انت بتحبها واتجوزتها على مراتك ام ولادك
محمد بقوه /سهر يا جدي انا وسهر متجوزين لنا شهرين سهر هي اللي تفهمني يا جدي وفي توافق بينا انا مش هسمح لك يا جدي انك تخليني اتنزل عن حب عمري
الجد بعصبيه مفرطه/
ولد اتحشم وبطل قله ادب وانت فاكرك ان انا لو وافقت عليها اخوها هيوافق عليك وهو عارف ان هي تبقى بنت خاله مايا وانك انت متجوز ومخلف كمان مستحيل ده وفكره الطلاق تشيلوها من دماغكم خالص
مايا/ يؤسفني اقول لك يا جدي ان احنا خلاص اخذنا القرار وانا ومحمد اطلقنا
عبد الله/ معاني الوقت مش مناسب وفي حزن مراتي اللي مكفيني ومكفي الدنيا كلها الا ان مع سهر ومحمد يا بابا هم غلطوا واتجوزوا فلازم محمد يتحمل نتيجته مع سهر ذنبها ايه البنت توجه المجتمع ان جوزها تخلى عنها ومين كمان هيصدق ان هي كمان كانت متجوزه ممكن يقولوا عملت علاقه مع واحد واتخلى عنها عشان كده يا بابا عايزك تبقى حكيم وقرارك بما ان مايا ومحمد مش متفاهمين
وهي متقبله موضوع الطلاق يبقى احنا ما نتدخلش بينهم يا بابا ده قرارهم هم وحديهم وما نقدرش ان احنا نحكم عليهم ان هم يعيشوا مع بعض بالعافيه
ماياه ومسكت ايد جدها وتكلمت بحنيه “انا عارفه انك بتحبني يا جدي وخايفه على مصلحتي بس انا بقول لك مصلحتي ان محمد يتجوز سهر ويعيش حياته يا جدي انا ومحمد ما فيش بينا حب احنا حاولنا ندي نفسنا فرصه بس ما قدرناش فاحنا مش هنقعد مع بعض لغايه ما نخسر اكثر من كده هو بيحب يا جدي ومتجوز انا مش هكون عقبه في طريقه سعادته
ال
جد بحب/ بس يا بنتي قطعته مايا/ ما بسش يا جدي لو بتحبني وافق
الجد صلاح/ خلاص على بركه الله هنروح النهارده نطلب ايدها من اخوها ونشوف رايه في الجوازه دي ايه
الجد بصي ناحيه جواد واتكلم ايه رايك يا جواد في الموضوع ده ان بنت عمك هتطلق وهتبقى مطلقه وانت عارف نظره الناس المطلقه فايه رايك انك تتجوزها
مايا ومحمد اتصدموا من الطلب اللي بيطلبوا جده من جواد وما يا رفعت عينيها الجواد عشان تشوف اللي مخبيه في عينيه وهنا اتصدمت من النظره الغريبه اللي كانت في عينيه نظره انتصار
جواد /ما اقدرش والله يا جدي لاني خلاص الاسبوع الجاي هخطب واكتب الكتاب بالمره انا وندى وبعدين انت ما ترضاريش يا جدي اني اتجوز واحده حتى لو كانت بنت عمي وهي معاها اولاد وانا زي ما انت شايف لسه اعزب واظن ان مايا برده مش موافقه ولا عايزاني ولا ايه يا بنت عمي
مايا بتحدي وقوه /
حتى لو جواد موافق يا جدي انا اللي مش عايزه اتجوزك وخلي خطيبته تفرح بيه
جواد اتعصب من برودها واعتذر وقام من على الاكل
بعد اذنك يا جدي اصل اتاخرت على الشغل خرج وهو في قمه غضبه من برودها وكلامها حب ان هو يكسر كبريائها لكن للاسف هي اللي كسرته برفضها لي
اما مايا اتنهدت بقوه كاني ما فيش اي حاجه حصلت مايا كسبت قوه ودفنت ماياه القديمه من الكلام اللي هو كسر بيها وبصت ناحيه جدها واتكلمت ارجوكي جدي ما تفتحش الموضوع ده تاني
الجد بحزن /حاضر يا حبيبتي
وانت يا محمد يلا اجهز عشان هنروح شويه كده
نروح نزور شريف ونحدد موعد الفرح
فعلا شويه وقت كلهم قاموا علشان يجهزوا ويروحوا لبيت العروسه ✍️✍️✍️✍️✍️✍️🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂😮😮😮😮😮😮
بعد شويه وقت في بيت شريف كان الجد قاعد قبل شريف وعبد الله ومحمد قاعدين على الكنبه الثانيه
شريف باحترام تشرفت بزيارتكم لينا يا جدي بس انا متفاجئ يعني من الزياره الكريمه
جدي صلاح/ بص يا ابني انا هكون صريح معاك احنا عايزين نجوز سهر لمحمد ونفرح بيهم انت ايه رايك
شريف باستغراب محمد مين

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقته فدمر حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى