روايات

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الجزء الخامس والعشرون

رواية عشقته فدمر حياتي البارت الخامس والعشرون

رواية عشقته فدمر حياتي
رواية عشقته فدمر حياتي

رواية عشقته فدمر حياتي الحلقة الخامسة والعشرون

شريف باستغراب /انت بتتكلم بجد محمد مين اللي جوز اختي محمد جوز بنت خالتي انت واعي الكلام اللي بتقوله يا جدي انا مش قصدي انه اقل من احترامك ولا حاجه بس ازاي هتجوز محمد سهر وهو متجوز مايا حتى لو تطلقوا انا ما بقبلش على اختي ان هي تتجوزه ولا خليها تخرب بيت وعيله واطفال وخصوصا البيت اللي هتخربه ده يبقى بيت اختي يعني انت بتتكلموا بانهي عقل
مايا بهدوء /يا شريف انت كده مش بتدمر علاقتنا ولا حاجه احنا علاقتنا اصلا مش متينه ولا في حب بينا وعايزه افهمك حاجه وعارفه انا هقوله لك هيزعلك سهر ومحمد متجوزين يعني انت قبلت رفضت قبولك مش هياثر على علاقتهم غير انك انت هتفرح اختك ها قلت ايه؟ وانا مش عايزاك تشيل همي انا عايزاك تفرح زي ما انا فرحانه لاختك اللي هي في نفس الوقت اختي
شريف بغضب/
اختي اتجوزت من غير اذني ولا كان لها ولي امر انا غلطان اني خليتها تشتغل اصلا انتم جايين تطلبوا مني موافقتي على ايه ما هي اخذت قرارها خلاص يبقى انا ما ليش دخل في حياتها طلما هي رسمت طريقها بعيد عني واختارت انسان زي ده انسان ما فكرش غير في نفسه واتجوزها
من غير ما يعلم حد ودخل من الشباك وما دخلش زي الناس المحترمه من الباب يبقى ما فيش فايده في الكلام وانت زي ما بتقولي عايزاها تفرح انا ما عنديش مشكله هخليهم يعملها فرح وتروح من بيتي عشان اداري الفضيحه اللي هي سببها بس بعد كده تنساني ليها اخ والبيت ده ما تخشوش تاني
قام متعصب وراح على غرفتها وشدها من ايدها ونزلها تحت ليهم وبص لها واتكلم
” اهو ده اللي اخترتيه واللي مرمختي شرفي في التراب عشانه عشان كده استحملي نتيجه انا زي ما قالت مايا ما عنديش خيار غير اني اوافق عليه وكله بسببك انت كل اللي بينا اني هجوزك وهعمل كل اللي عليا تجاهك بس انا قدامهم كلهم وقدامك انت بعد كده ما لكيش حاجه عندي ولا انت اختي ولا اعرفك
الجد صلاح/ يا ابني الموضوع ما يتاخدش كده
كل حاجه بالكلام بتمشي اهدى بس انت
شريف /ولا هدى ولا مهداش انا قلت الكلام اللي عندي والف مبروك ليكم قال كده وسابهم وهو في قمه غضبه من نفسه ومن اخته اللي جابت لي العار سهر بصت لمحمد بصه مليانه بالحزن والقهر على الحاله اللي وصلت لها
مايا جريت عليها واخذتها في حضنها “اهدي يا سهر هو بس متعصب علشان كان عايز يفرح بيكي لكن مع الوقت هينسى وهيسامحك شريف بيحبك وانت بتحبيه وما يقدرش يستغنى عنك انت طفلته المدلله
سهر بدموع/ يعني بجد يا مايا هيسامحني انا بحبه ومش عايزه اخسره
مايا ان شاء الله يا حبيبتي يلا افرحي هتحققي حلم حياتك
خاله مايا راحت لمايا /انت بجد طيبه قوي يا بنتي واحده غيرك بعد اللي عملته بنتي فيكي كنت خربت الدنيا عليها لكن انت بتتنازلي عن جوزك لوحده ثانيه بس عشان بيحبوا بعض ربنا هيعوضك وانا واثقه من كده
مايا بحب/ انت في حياتي انت عيلتي وانت اللي مربياني يا خالتي وانا مستحيل ادمر سعاده بنتك وافضحكم انا لو بايدي حاجه ثانيه اكثر من كده هقدمها لكم
خالت مايا /
خلاص يا حبيبتي ما لكيش دعوه شريف انا هقنعه سيبي كل حاجه عليا بس
وفعلا بعد الحاح شديد من خالت مايا
ومن ايمان شريف وافق ان هو يسامح اخته علشان ما يكسرش فرحتها وما يخسرش اخته الوحيده
وفعلا تم تحديد الاسبوع الجاي فرح جواد وندى وسهر ومحمد
بعد مرور يومين من قراءه الفاتحه وكلهم بيجهزوا للفرح جواد دخل اوضه مايا لقاها بتسرح شعرها الطويل الناعم وكانت لابسه بيجامه برمود وبادي كات
مايا لمحت صورته في المرايه وهو بيتاملها بصيت له واتكلمت بحده
انت ايه اللي مدخلك غرفتي من غير ما تستاذن في انسان محترم يعمل كده
جواد/ سيبينا من الموضوع ده دلوقتي انا يا ستي مش محترم المهم خليني في الموضوع اللي انا كنت عايزك فيه طبعا انت عارفه الوعد اللي انت وعدتوني
ماياه باستغراب /وعد وعد ايه
قرب منها وكان وشه قريب من وشها جدا الوعد يا مايا انك تلبسين البدله بايدك وانك تديني الخاتم الحلوه اللي في ايدك ده عشان البسه لعروستي قلت ايه موافقه ولا بتتراجعي عشان ما تقدريش تشوفيني مع واحده غيرك
مايا بتحدي وقربت من وشه اكتر اكيد يا ابن عمي وعندي وعد ليك وهنفذه لك مش ماياه المنوفي اللي ترجع عن قرارها
جواد رجع خطوه لورا من التحدي اللي بتعمله ومن غرورها اللي مش راضي يتكسر ماشي خرج وهو متضايق جدا انه ما قادرش يذلها ولا قادر يشوف غير نظره التحدي اللي في عينيها
********************
بعد مرور أسبوع كان الاسبوع ده
جواد دايما مش موجود في البيت متهرب من
ندي لكن هي دائما بتحول تقريب منه
مايا كانت لتساعد في تجهيزات الفرح بتاع سهر ومحمد
بفرحه كبير كل استغرب ازي فرحانه كده في فرح
جوزها
ماما ندي اصرات أنهم يعملون الفرح في القصر
بتاعهم
واخيرا النهارده اليوم الفرح
كانت سهر في غرفه بتجهيز نفسها
ومعها مايا ايمان
إيمان يحب/بسم الله مشاء الله تبارك الله عليك يا
حبيبتي طلعها زي القمر
مايا
فعلا طلعها زي القمر اناخايفه علي الواد محمد
منك ياقمر انتي
سهر /بس بقى ما تكسفونيش
هم بيتكلموا وبيضحكوا خبط على الباب فارس
ايمان راحت فتحت له واستغربت اول ما شفته وسالته في حاجه يا فارس محتاج حاجه
فارس بتوتر/
كنت عايز مايا تساعد جواد في حاجه محتاجها
ايمان بغضب /
عايز منها ايه الانسان ده على فكره مستفز قوي
مايا في ايه يا جماعه صوتكم عالي ليه
اتفضلي يا ستي الاستاذ جواد باعت لك بيقول لك تعالي ساعديني انسان ما عندهوش دم ومستفز انا مش عارفه انت حبيتيه على ايه
مايا خلاص يا ايمان ما عادش ليه لازمه الكلام ده انا جايه معاك يا فارس
ايمان بس يا مايا لكنها قطعتها وقالت خلاص يا ايمان بس مش هتاخر عليكم
بعد ما خرجت مايا الاثنين بصوا لبعض حزن
على صديقتهم اللي بتعاني من حبها الغريب
*********************
في غرفه كان واقف متعصب وبتضايق من نفسه ومن الواقف اللي هو فيه كان دايما بيحلم باليوم ده باليوم اللي رايح هتبقى فيه مراته لكن كل احلام واتدمرت وهيتجوز واحده عمره بحبها ولا هيقدر
يحبها في الوقت ده مايا دخلت
جواد بصلها قوي وهي كمان بصت له وابتدات حرب النظرات نظراتها كانت مليانه بالعتاب والاقهر والحب
نظراته كانت بتدافع عن كل اللي عمله قربت منه وقالت له
انت طلبتني في حاجه
جواد/ كنت عايزك تنقي لي البدله ولا نسيت وعدك ليا
مايا بهدوء/
لا ما نسيتش وراحت ناحيه الدولاب وطلعت البدله سوداء كلاسيك وجاكيت ابيض وراحت ناحيته وابتدي تساعده ان هو يلبس البدله وهو وهي بتلبسه الجاكيت اتقابلت عنيهم ةهو في نظره طويله
نظره عبروا فيها عن كل اللي جواهم اللي ما يقدرش يقول اللي قالتها لعيون لبعضهم
راحت جابت الكرفته وقربت منه عشان تربطها له وكانت قريبه منه قوي كانها في حضنه وكانت انفاسه بتلفح وشها وهو كان بياخد نفسه بصعوبه
بالتاثير من قربها عليه
بعد ما خلصوا كان خارج لكن هي وقفته
مايا/ جواد في حاجه انت نسيتها
جواد /ايه هي الحاجه دي
قربت منه وبصيت له وهو استغرب بس اتفاجئ لما طلعت الخاتم بين ايديها ومسكت ايده وحاطط الختام فيه وقالت كل واحد لازم ياخد حقه وده حقك يا ابن عمي وحق خطيبتك
قالت كده وطلعت تجري من الاوضه وهي مش قادره تبان قويه اكثر من كده مش قادره
تداري الوجع اللي في قلبها اكثر من كده
مش قادره على الوجع اللي في قلبها هنا وصله لنهايه الحكايه وهنا عرفت ان الطريق انتهى لحد هنا وخلاص جواد النهارده مش هيبقى لها اي مكان في حياته تاني حتى ولادها مش هيبقى لهم مكان في حياه ابوهم
اما هو كان واقف مصدوم مش مصدق ان هي اتخلت عن حب لثاني مره كان نفسه ان هي تتمسك فيه وتحارب على شانه زي ما هو بيحارب علشانها لكن هي اعلنت رايت الاستسلام بسهوله خرج وهو مصدوم وراح وقف في ال الجنينه مع المعازيم
لما مايا خرجت وهي منهاره شافها محمد وشاف جواد وهو خارج وراها افتكر كل اللي عمله افتكر وقفه مايا جنبه افتكر انا نيته علشان يدمرها ويخليها جنبه وهنا اخذ قراره ان هو لازم يقول لها الحقيقه عشان حتى يقدر يعوض حاجه بسيطه من اللي عمله
يمنع جواز جواد وندى وراح على اوضه للي هي رحتها
في نفس الوقت في غرفة ندي
ميرفت بعصبيه انت مجنونه انا مش قلت لك انك تتنازلي عن الموضوع ده وتشيلي جواد من دماغك وافقت ليه على العرض اللي طلبوا منك انك تتجوزيه
ندي الاستغراب/ مالك يا ماما متعصبه ليه مش انت اللي كان نفسك اني اتجوزه واديني بحقق لك امنيتك عايزه ايه ثاني
ميرفت ا/بعدي عن جواد احسن لك انا مش هسمح لك
انك تتجوزيه فاهمه يا ندى ولا لا
لكن ندى بحركه مفاجاه قربت منها اكثر واتكلمت بهمس لا مش فاهمه وانت لازم تفهمي اني خلاص فاضل لي خطوه واحقق حلمي ومش هتراجع عنه ابدا حتى لو كنت في ضدك يا ماما فاهمه فاهمه قالت كده صوت مخيف
وسابتها وراحت علشان تلبس فستان الفرح
ميرفت بهوس/ مستحيل مستحيل اخليك تتجوزي
بعد شويه وقت ندى كانت لبست الفستان وخرجت على البرنده علشان تدور على مامتها عشان توريه لها بس ما لقيتهاش بصت على نفسها برضا وابتسمت
كل حاجه حلمت بيها تحققت وخلاص هيبقى معايا وبين ايديا هتجوزه وابقى مراته نظرته لمسته كل حاجه فيه هتبقى بتاعتي انا وبس انا اللي انتصرت في النهايه عليك يا مايا حتى ناديه ما سلمتش مني
واتغديت بيها قبل ما تتعشى بيا كل ده عشان اوصل لك يا حب عمري يا حلمي كنت بحلمه من وانا صغيره ولسه بتكلم نفسها لقيت مامتها داخله عليها ومعها سكينه بقت ترجع لورا بخوف وامها ماسك السكينه لحد ما وصلوا الحرف بتاع السطوح وبقيت فاضل لها خطوه وتقع من فوق
ندى باستغراب ممزوج بخوف في ايه يا ماما انت ماسكه السكينه دي ليه
ميرفت انت ما كسبتيش ولا عمرك هتكسبي وانا مستحيل اجوزك ابني وخليه يعيش حياتي كلها
بتعاسه انت لازم تموتي يا شيطانه اللي زيك حياته خطر على الناس
ندى بصدمه /انت بتقولي ايه انا بنتك مش عايزاني افرح انت اللي كنت تقويني وتقولي لي عايزه اجوزك جواد دلوقتي عايزه تبعديني عنه وعايزه تموتيني تقتلي بنتك حبيبتك
ميرفت /ايوه عايزه تعرفي ليه علشان جواد مش ابن اختي جواد بيكون ابني انا ده اللي عرفته متاخر وانا مستحيل اخليه يتجوز شيطانه زيك
ندى/ مش فاهمه ازاي جواد بيكون ابنك يعني جواد اخويا
ميرفت لا جواد مش اخوك انت مش بنتي يا ندى انت بنت ناديه ده اللي عرفته متاخر وعرفته من عبد الله ابو جواد
ندى/ ازاي ازاي تكون ناديه امي انت كدابه انت بتكذبي عليا عشان تخليني ابعد عنه
ميرفت انت لازم تبعدي عنه وقربت منها اكتر وراحت مدخله بالسكينه ببطنها وندى بتاخد انفسنا بصعوبه وعنيا مفتحه وبتتكلم بصعوبه ليه ليه تقتليني ليه بتعملي كده يا امي
ميرفت بدموع كان لازم اعمل كده كان لازم انتقم في امك وابعدك عن ابني اللي حرمتني منه بسبب مراضها وتملكها في السلطه والمال
ندي وهي روحها بتطلع ما تفكريش اني هسيبك تعيشي يوم واحد بعد كده وقبل ما تستوعب مرفت الكلام كانت ندى شدت ايدها وقعت معاها من فوق البلكونه ندى وهي بتقع بتكلم نفسها طول عمري اتمنى اني البس الفستان الابيض ليك لكن مكتوب لي ان البسه وانا مودعك بحبك وهفضل احبك لاخر يوم في حياتي
اما ميرفت كانت بتدعي ان ابنها يعيش في سعاده وان ناديه تهتمي بيه وما تعرفوش ان هي امه وفي بعض الوقت كانوا التنين وقع من فوق السطوح ونفس اللي عملته ندى في ناديه اتعمل فيها ان الله يمهل ولا يهمل ولا يضيع حق احد لياخذوا كل واحد منه عقابه من عند الله وان العقاب الاقوى كان من عند ربنا مش من الانسان ابدا وصوت صرختهم تعلى
موجودين بس للاسف بعد ما خرج كانت روحهم راحت لربها ليعاقبهم على كل افعالهم ها هي الحياه لا شيء يفيد غير التقرب الى الله
كانوا كلهم واقفين تحت مصدومين من اللي حصل قدامهم بسرعه اتصلوا با اسعاف
😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱
في نفس الوقت
محمد دخل كانت ماياه قاعده ماسكه تليفون
محمد مايا انا كنت عايزه اتكلم معاكي في موضوع
مايا/ ايوه يا محمد في ايه سهر حصل لها حاجه محتاجه حاجه
محمد/ لا يا مايا انا كنت عايزه اكلمك في موضوع جواد
مايا بهدوء/ ارجوك يا محمد مش عايز اتكلم في الموضوع ده ثاني
انا وجواد موضوعنا انتهى
محمد بصراخ/ لا ما انتهاش انا لازم اقول لك ولازم اريح ضميري انت ملاك جمعتيني بالواحده اللي انا بحبها وانا
وانا عكسك شيطان فرقتك على الانسان الوحيد اللي بتحبيه
كل ده علشان انا نيتي وكرهي وحب الاعمى ليكي
مايا كل اللي قلته لك عن جواد وعن الخطه اللي عملها كانت كدب مايا لازم تمنعي جواد ان هو يتجوز ندى
هو ما يكدبش عليك هو كان متمسك بيكي لاخر لحظه
انا عايزك ترجعي له انا عارف ان الكلام ده ممكن يدمر علاقتنا بس انا مش قادره استحمل تانيب الضمير اكتر من كده اعملي اللي انت عايزاه
مايا بصدمه 😱 وهي غير مستوعبه الكلام اللي بيقولها/
انت بتتكلم بجد يعني جواد ما تخليش عني!
قول لي ان الكلام ده كدب
قول لي انك ما عملتش كده قول لي مرات عمي ما عملتش في كده انا مستحيل اصدق الكلام ده
مستحيل اصدق انك تعمل فيا كده
ليه انا عملت لك ايه عملت لها هي ليه؟؟ بتكسر فرحتي وتبعد ولادي عن ابوهم الحقيقي قلبها محنش وانا ببكي قدامها على حب جواد اللي راح مني ليه ؟تعملوا فيا كده ليه
محمد ما استحملش نظره القهر اللي في عينيها وقع على الارض تحت رجليها
واتكلم بقهر/
انا عارف انك هتقولي عني جبان انا ما قدرتش افرح وانت حزينه وانا شايف جواد عمل كل اللي يقدر عليه عشان يرجعك بس انت ما تقدريش ترجعي عشان ما اقدرش تنسي اللي هو ما لهوش اللي انت فاكراه عمله انا عارفه مهما عملت مش هقدر اني اصلح غلطتي وربنا انت قبلك من امي من غير ما تعملي اي حاجه انا عارف مستحقش
العفو منك ود واطي بس انا ما اقدرش اشوفك حزين اكتر من كده سامحيني يا مايا
كانت واقفه في العالم تاني احدث وبتدور في دماغها كل الاحداث اللي حصلت معاها وبتدور في دماغها
خرجت من الاوضه وهي في عالم ثاني ومحمد بينادي عليها بتبوع لكن هي ما كانتش بترد على حد
كانت ماشيه بتوهان ونزلت على الجنينه لقيت الكل
متجمعين والشرطه موجوده وجواد في دم على قميصه راحت عليه بلهفه و حضنته
لكن فجاه سمعت صوت صراخ حواليها بصه لقت فارس بيبكي على ام واخته الغرقانين في دمهم
هنا مايا ما حستش بحاجه حواليها غير وهي واقده الوعي بين ايدين جواد
جواد بصراخ مايااااااااااااا
ستوب برايك و توقعاتكم انا عارفه ان دماغكم لفت لكن هبين لكم كل حاجه الفصل الجاي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقته فدمر حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى