روايات

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم مي أحمد

رواية عشقته فدمر حياتي الجزء السادس والعشرون

رواية عشقته فدمر حياتي البارت السادس والعشرون

رواية عشقته فدمر حياتي
رواية عشقته فدمر حياتي

رواية عشقته فدمر حياتي الحلقة السادسة والعشرون

جواد بصدمه وصراخ /مايا
كلهم جريوا عليها وخدوها على المستشفى في الاسعاف مع جثث ندى ومامتها
بعد شويه وقت كانوا وصلوا على المستشفى
كان جواد قلقان على مايا وكمان مستغرب ايه اللي حصل خلى ندى وامها يقعهم من فوق اتنهيده تنهيده حاره وهو بيفكر ايه اللي حصل خلاه يوصل للحاله دي
بعد شويه وقت خرجت الدكتوره عشان تطمنهم على مايا يجري عليها
الدكتوره بعمليه /الحمد لله هي كويسه دلوقتي بس بصراحه باين عليا تعرضت لضغط نفسي قوي عشان كده ما قدرتش تستحمل او صدمه ما قدرتش تستحملها حاجه زي كده فانا عايزاكم تخلي بالكم منها اليومين دول وخصوصا انها في الشهر السابع وفي الوضع بتاعها اي حاجه ممكن تكون خطر عليها
الجد/ شكرا يا دكتوره
الدكتوره باحترام/ العفو ده واجبي قالت كلامها وسابتهم وراحت تكمل شغلها
اجد صلاح /احنا مش مكتب لنا نفرح ابدا كل ما نيجي نفرح يحصل مصيبه انا مش عارف هنعمل ايه دلوقتي مصيبه اللي احنا فيها
عبد الله/ قدر الله وما شاء فعل يا والدي اكيد ربنا ليه حكمه في كده
الجدي صلاح/ ونعم بالله
محمد كان بص في الارض لانه كان عارف ان هو السبب اللي حصل لمايا في حب ان هو يتخلص من كل الهموم اللي في قلبه وبعقله ويكفر عن باقي من ذنبه وقرب من جواد وقال له
جواد انا كنت عايزك في موضوع
جواد بضيق/وده وقته انت مش شايف اللي احنا فيه
محمد/ ايوه وقته انا قلت المايا على الحقيقه كلها
جواد/انت بتقول ايه حقيقة ايه اللي قلتها لمايا
محمد/ حقيقه اللي حصل كله وانك ما اتخلتش عنها وحقيقي اني كدبت عليها وكل حاجه عملتها اعترفت بيها الدور بقى عليك انت يا جواد
جواد حتى لو انت قلت الحقيقه انا ومايا في حاجات اتكسرت بينا مش هتقدر تتصلح مش هننفع هنرجع لبعض
محمد/حتى لو قلت لك انك ابو ولاد مايا
جواد بصدمه/انت بتقول ايه ابو ولاد مين مايا حامل منك انت مش مني انا
محمد /لا يا جواد ماياه حامل منك انت انا ومايا ما حصلش بينا اي حاجه هي عرفت بحملها بعد الجواز على طول وانا عشان كنت بحبها وكنت عايزه تفضل معايا اقنعتها ان انا هتحمل نتيجه غلطه
ماياه تعذبت كتير بسببك وبسببي وبسبب عشقها ليك بس دلوقتي لازم تكفر عن شويه من غلطاتك
جواد بالقسوة وكر/ وانت فاكر بعد ما اعترفت لي هعمل ايه هاخدها في حضني واقول لها ما تزعليش وهي كانت عايزه تحرمني من ولادي لا تبقى بتحلم انا هاخد حق منكم وانت اولهم
قال كلامه وخرج مثل العاصفه وساب محمد وهو واقف خايف من اللي هيحصل ومستني يشوف اللي ممكن يعملوا جواد
في الغرفه عند مايا
ابتديت تسترجع وعيها بالتدريج وفتحت عينيها بصعوبه ولقيت الكل حواليها وهنا ابتدا الشريط الذكريات يمروا قدام عينيها وكلام محمد بيمر في ودانها وعقلها ده دموعها نزلت غصب عنها فجاه سكتت لما شافت الجواد دخل عليهم وبص عليها وهنا عينيهم اتقابلت في نظره طويله نظره فيها وجع نظره فيها حب نظره فيها عتاب ونظره فيها قسوه قطع التواصل البصري اللي بينهم صوت جد وهو بيقول.
الف سلامه عليك يا قلب جدك ايه اللي حصل لك بس
مايا ضعف /انا مش عارفه ايه اللي حصل لي جدي ا
بس حسيت بشويه دوخه وقعت فجاه
صحه قولوا لي ايه اللي حصل لندى مامتها
جدي صلاح/ ما نعرفش اتلهانا فيكي ودخلنا بيكي على المستشفى على طول وهم الوقت بيشرحوا
الجثث
ميه بدموع/ يعني ايه جدي يعني هما اتوفي
جدي صلاح/ قدرهم كده قدرهم ان هم يموتوا هم
بيتخانقوا الغل اللي جواهم عما عيونهم
عبد الله/ ما لوش الكلام لازمه دلوقتي يا بابا
اهم خدوا جزاتهم وربنا يرحمهم ويغفر لهم على الذنوب اللي هما عملوها
هم بيتكلموا وبيتناقشوا دخل عليهم فارس
فارس// انت كويسه يا مايا
مايا بضعف ممزوج بحزن
ايوه كويسه البقيه في حياتك يا فارس
فارس بدموع /وحياتك الباقيه
جد صلاح/ شد حيلك يا ابني انت اقوى من كده
فارس بحزن/ ونعم بالله
جواد/ طيب قل لي لقيته اي دليل يبين لنا اللي حصل
فارس /لا والله ما لقيتش حاجه انا هتجنن ايه اللي خلاهم يعملوا كده
فجاه وهم بيتكلموا دخل عليهم اللواء رفعت
وقال انا عارف هم عملوا كده في ببعض ليه
جواد/ طب قول لنا يا فندم هم عملوا كده ببعض ليه
اللواء رفعت/ ياسفني اقول لك يا جواد ان انت السبب اللي حصل ده كله
جواد استغراب/ انا طب انا عملت ايه
اللواء رفعت /اقول لك انا انت عملت ايه ميرفت ما كانتش عايزه اتجوزك بنتها لانك بتكون ابنها
الكل وقف مصدوم بعد الكلمه اللي قالها اللواء رفعت
الجد صلاح بغضب /انت بتقول ايه ابن مين
رفعت بغضب اكبر /اسال ابنك عبد الله وهو يجاوبك على كل الاسئله اللي بتدور في دماغك ما تتكلم يا عبد الله ساكت ليه
عبد الله كان باصص في الارض وما كانش قادر يرفع راسه لكن فجاه شاف ابنه جواد بيقرب منه وبيساله
جواد/ الكلام ده صحيح يا بابا
عبد الله بقوه مزيفه /لامش صحيح انت هتصدق التخاريف اللي بيقولها ده كيف يعني هيتقى ابنها
يعني انا كنت هجوز الاخ لاخته انت مجنون يا رفعت ولا موت مراتك اثر فيك
رافعت بجنون /ما اثرش فيا قل لهم انت الحقيقه ليه بتكذب؟
ليه بتحور؟ صدقني يا ابني يا فارس جواد بيكون اخوك
محمد غضب/ متحترم نفسك يا راجل انت وانت بتقول ايه جواد كيف يعني بيكون ابنك جواد اخويا مش معقول الكلام اللي انت بتقوله ده الكلام ده كله غلط
من كثره العصبيه بتاعه محمد كان رايح يمد ايده على رفعت لكن سهر مسكته وقالت اهدى يا محمد اونكل اكيد ما يقصدش اكيد في حاجه
فارس راح عند والده وماسك ايده وقال يا بابا اهدى الكلام اللي بتقوله ده اكيد مش صحيح جواد ازاي يعني بيكون ابنك وابن ماما الله يرحمها
جواد كان عقله حيفجر بالتفكير
معقول كان عايش كل حياته في كذبه وان اهله هم مش اهله طب ازاي وليه يتخلوا عنه اهله
جد صلاح/ طيب يا ابني احنا مصدقينك فين دليلك ان كلامك ده صح
رفعت بص الارض بحزن وقال للاسف ما عنديش دليل
لكن فجاه واحده دخلت لابسه فستان قصير وعمله شعرها دي الحصان وقالت انا معايا دليل اللي يثبت كلام رفعت
الكل بصدمه انت
يا ترى مين هي الشخص اللي معاه الدليل وايه هو الدليل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقته فدمر حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى