روايات

رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل الرابع عشر 14 بقلم نرمين قدري

رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل الرابع عشر 14 بقلم نرمين قدري

رواية صعيدي ولكن عاشق الجزء الرابع عشر

رواية صعيدي ولكن عاشق البارت الرابع عشر

رواية صعيدي ولكن عاشق الحلقة الرابعة عشر

في صباح اليوم التالي :
ذهبت حور إلى عملها في المشفي وكانت تمر علي أحد المرضي التي تتابع حالته فدخلت عليها الممرضة وهي تبتسم وقالت:
دكتورة حور المدير عاوزك
‏هزت حور رأسها وقالت باستغراب :
‏ خير في ايه متعرفيش عاوزني في إيه
‏هزت الممرضة رأسها وقالت:
‏بصراحة مش عرفه هو مجالش هو رايدك في ايه قال اندهك بس .
‏قامت حور من مكانها و ذهبت إلي غرفة المدير واستاذنت ودخلت ‏فرفع المدير عينيه من علي الورق أمامه قائلا :
‏دكتورة حور اتفضلي
‏حور بقلق:
‏خير حضرتك طلبتني
‏ اجاب المدير:
‏ أيوه احنا عندنا عجز في الدكاترة و انا عطيتك شفت زياده علشان نوفي العجز ده .
أغمضت حور عينيها و أخذت نفس عميق وقالت :
بس مينفعش انا مقدرش اشتغل شفت زياده انا من غير حاجة بروح متأخرة شفت زياده ايه حبات هنا بقي .
تغيرت ملامح المدير وقال بغضب :
ده شغل مش هزار و طلما التزمتي بالشغل يبقي الشغل هو اللي بيفرد الأولويات . واتفضلي يلا علي شغلك
ذهبت حور من أمامة وهي تغمغم بكلمات ليست مفهومة حتى أفاقت علي صوت هاتفها:
حور بعصبية :
الو يا جاسر
جاسر باستغراب :
صوت بنوتي ماله صوتك مش حلو في ايه يا حور
حور بغضب :
مافيش يا جاسر المدير عاوز يديني شفت زياده و لما اعترضت قاعد يزعق
قام جاسر وقف وقال بغضب :
زعق لمين انطقي دا ليله أمه سودا اقفلي انا جاي
قالت حور مسرعة :
جاسر جاسر استنا بس ….. فقد أغلق جاسر الخط
جاء جاسر غاضبا إلى المشفي قاصدا مكتب المدير دون أن يلتقي بأحد .
دفع الباب و دخل دون استئذان
قام المدير واقفا :
أهلا جاسر باشا شرفت اتفضل
جاسر بوجه عابس .. هو انت اتكلمت مع دكتورة حور في شفت زياده .
هز المدير رأسة وقال :
ايوة فعلا شكلها دكتورة مدلعة .. يعني ايه اطلب منها شفت زياده و تعترض انا عاملك خاطر علشان هي جاية تبعك يا اما كنت نزلتها تلت شفتات أو كنت رفدتها ، انا حخصم منها أسبوع على دلعها ده .
أطرق جاسر بيده علي المكتب فأفزع المدير وقال بصوت هز أرجاء المكان :
هي مين اللي ترفدها ،انت مش عارف دي مين
المدير بفزع :
لاء بس حتكون مين أكيد بنت واحدة من اللي بيخدموا عندكم في القصر .
قلب جاسر المكتب بكل ما عليه أرضا وقال بحده :
هي مين دي بنت الخدامة فوق .. وقوم اقف و انت بتكلمني كده و اتعدل و اسمع اللي حقوله علشان كلمة ابرك من جرنال .
حور دي صاحبة المستشفى اللي انت ماسك إدارتها يعني هي اللي مشغالك عندها !!!!
-مش انت اللي مشغلها .. حور مراتي و انا مسمحش لحد يهينها مهما كان من دلوقتي اعتبر نفسك مرفود
ارتبك المدير وقال بصوت مدهوش :
واللهي ياجاسر باشا مكنتش اعرف انها مرات حضرتك اعذرني وسامحنى …
‏جاسر بنفس نبرة الغضب :
‏حتي لو مش مراتي مين قال إن في إنسان طبيعي بيشتغل كل عدد ساعات الشغل دي متتكلم بعقل .ولا ايه
‏قال كلامة ولم ينتظر منه إجابه
‏و ذهب يبحث عن لحور وجدها تبكي .في غرفة الدكاترة بمفردها
‏جري عليها واحتضنها وقال:
حور انتي بتعيطي ليه افهم
حور بصوت بكاء
: صوتك كان مسمع مستشفي كلها انا اسفة اني عملت كده ..
– انتي عملتي اية .. مش انتي قلتي اللي حصل .. ولا كنتي ناوية تشتغلي شفتين من غير ما تقوليلي .. انا كده من غير حاجة مش بشوفك. اوووف انا ماشي علشان متعصبش عليكي
وفي محطة القطار كان لقاء فادي و داليا
قال فادي وهو يتلفت حوله :
‏انا لقيت خطة مش حتنزل الأرض
ضحكت داليا وقالت بمكر :
‏ خير قول طوالي معنديش وقت
رفع فادي حاجة الأيسر نقتل بدهاء:
خدي دي الاول
نظرت داليا الزجاجة و قالت مستفهمة:
واه ايه دي دا دواء صوح دي ازازة دو
هز فادي راسة وقال :
دي حبوب منع الحمل عاوزك تحطيها في دولاب حور .
تنحت داليا وقالت :
كيف انا مينفعش اخش الجناح عنديهم واصل
فادي بزهف :
معرفش اتصرفي وعاوزك كمان تحاولي تخادي موبايل حور ولما تاخديه اتصلي عليا منه فاهمة
داليا بخوف :
طلباتك واعرة قوي صراحة يا دكتور
ضحك فادي ساخرا :
لسة عاوزك كمان تحطي ازازة البرفان دي في وسط هدومها و ما تبينهاش
‏قالت داليا بخضه :
‏وه وه وه انت داخل بتجلك جوي ايوة كده اللعب حيحلو قشطة عليك بس دماغك سم ابليس اعوذ بالله
‏فادي بثقة تصل لحد الغرور :
‏ طبعا لما نشتغل تشتغل صح . قوليلي هو نظام شغلها ايه .يعني بتشتغل شفت ليل ولا صبح
-لع صبح جاسر مرضيش بشغل اليل
فادي وهو يستعد للرحيل :
-ماشي مش مشكلة يلا سلام وعلي تليفون
دخلت حور الجناح بعد عودتها من الشغل و اعتذار المدير لها … وجدت جاسر نايم علي السرير وباصص للسقف
قال حور مبتسمة :
السلام عليكم يا حبيبي
التفت جاسر إليها
وعليكم السلام وأعطاها ظهرة ونام.
جلست حور بجواره وقالت :
-جاسر جاسر
-‏رد علبها جاسر :
-‏نعم خير
-‏- انت زعلان مني صح
– عاوزة اية يا حور دلوقتي
حور بدلع علية :
-عاوزة حضنك علشان اشتكيك ليه
ابتسم جاسر والتفت ليها و شدها داخل جوا حضنه يعتصرها بداخل
قالت حور بصوت باكي :
‏ مزعلش مني انا مش قصدي ازعلك واللهي .. بس هو زعقلي جامد وانا مكنتش عاوزة اقولك علشان متتعصبش
جاسر وهو بريط علي ظهرها يطمأنها :
-خلاص يا حور محصلش حاجة ثم ضمها اكتر ،، وقال: -حور انا عاوزك تعرفي اني انا في ضهرك سندك متخافيش من اي حاجة لازم تيجي تحكيلي عن أي حاجة تخصك .. ومتخافيش يا نن عيني من جوا
-‏فاقو علي صوت زعيف تحت وأصوات عالية
-‏نزل جاسر مسرع ووراه حور
الجده بصوت غاضب جدااا :
انا قلتلك لو مصممة علي في دماغك متخطيش باب القصر تاتي .. ولو فكراني حبقي عليكي .. تبقي غلطانه . انا رميت بنتي زمان و مانزلتليش دمعة … مش حتكوني عندي اغلي من بنتي
قالت مها بحصرة و حزن :
ياااه انتي قاسية قوي ياجدتي ده الحديد بيلين عنك … وانا مش عاوزة حاجة من القصر و لا الي فيه
‏انا كفايا عليا امي ،،، انتم عايشين في قصر طويل عريض بس بارد … مافيهوش دفا …. كل واحد قافل عليه جناحه كأنه مش موجود ….. تقدري تقوليلي تعرفي ايه عن احفادك امجد وماجد بقالك اد ايه مشفتهمش . فكرتي مرة تسالي هما فين …. بلاش داليا بتقعد برا القصر طول اليوم كلفتي خاطرك تسالي هي بتروح فين و انا عمرك سءلتي انا مش باجي عندك ليه ..
‏لكن انا عايشة في بيت صغير. صوح بس مليان دفا وحنان مليان حب .. حب الكلمة اللي مش موجوده هنا ابويا وامي بيحبو بعض
‏وانت ياجاسر اللحق انفض بجلدك من القصر ده قبل ميصيبك الجفا اللي فيه … الحق حبك وامشي من هنا . القصر ده مبيحبوش يشوفو حد بيحب أو مبسوط كلهم تماثيل عايشين من غير روح .. اسمع مني يا جاسر خد حور وامشي و مش حتكونو مبسوطين هنا امشي قبل ما تصيبك لعنة القصر لعنه الكره اللي محاوطة القصر. الكره في كل حتة الحيطان نفسها كلها كره كرة كره
وسابتهم و جرت خارج القصر
جري وراها جاسر و حور يلحقوا بها
قال جاسر:
مها مها. استني انتي يا بت بقولك استني اقفي هنا
‏وقفت مها ولم تلتفت ذهب عندها جاسر …
‏-في ايه يا مها مش قلنا نصبر ….
‏ا
‏مها بغضب :
‏- انا صبرت بس معرفش مين وصلها خير للموضوع لقتها مشيعالي انهاردة و جيبالي عريس الواد عوض ابن عم حسنين تاجر الجملة بتقولي من عيلة غنية و عندهم اراضي و تجارة .. قولتها ده مش بيفك الخط …
‏قالتلي :
‏ وآية مشكله المهم أنه غني مش طمعان في الورث كل حاجة الورث الورث الورث انا زهقت يا جاسر
‏. تغور الفلوس مش عاوزاها
‏فقلت لها يعني ترفضي مهندس و تقبلي بواحد بيفك الخط .. ده كلام ناس عاقله بزمتك ياحور انطقي
سكتت حور ولم ترد
قال جاسر :
وانتي ناوية تعملي ايه
قالت مها بغضب :
-امي وابويا معندهمش مشكلة مع عمار موافقين عليه .. عمار هنا بكرو حيجي عندنا نكتب كتاب و ياخدني ونسافر
-‏-ماشي يا مها وانا في ضهرك زي مقلتلك بكرة علي المغرب حكون عندك انا و حور منزعليش نفسك انتي اخدتي الخطوة الصح … دي حياتك و محدش حيعشها مكانك
-‏ابتسمت حور وحضتن مها وقالت:
-‏الف مبروووك يا حببتي ولونك حتوحاشيني قوي
رجع جاسر و حور القصر في دخول داليا
جاسروهو يتمعن :
داليا انتي كنتي فين لحد دلوق
داليا وشها جاب كذا لون :
كنت عند ملك في ايه ياجاسر هو انت موراكش غيري في جصر ده أنا زهقت عاد اووف
وسابتهم و مشت
جاسر:
انا مش مطمن للبت دي شكلها بتعمل مصيبة ربنا يستر مش ناقصين
وتاني يوم علي المغرب ذهب جاسر و حور الي بيت الخاله دهب
دهب :
اهلا وسهلا بالغالين كيفيك يا بنيتي اهلا يابن الغاليه
‏جاسىر :
‏نحمدو يا خالتي انتي كيفك اتوحشتك جوي جوي
‏دهب:
‏ بس يا بكاش لو اتوحشتني كنت سألت بس عذرك حتته السكره اللي معاك
‏حضن جاسر حور من خصرها تسلمي يا خالتي هي فعلا سكره وتتاكل وأكل
‏حور/ عيب ياجاسر بقي
‏جاسر / عيب ليه ما اللي يحب يبان في عنية ومدام تحب حتنكر ليه
‏حور / ياسلام يا سلام حد قالك انك مجنون و انا اجن منك راحت حور حضناه قدام الناس اللي قاعده وقلتله مدام تحب حتنكر ليه بحبببببك بحبببك
‏شلها جاسر يا مجنونه
‏خرجت مها وه عاد ما بزياده بجي حتاكلو مني الجو انا العروسة بجي
ضحك الكل عليها
و جاء المأذون وعقد قران مها و سط ضحكات حب من الجميع ومباركتهم و فرحة الام و الاب
بعد كتب الكتاب عمار جلس مع جاسر قال له:
مها امانه عندنك لو عرفت انك عزلتها في يوم حتلاقيني فوق راسك مها اصغر واحدة عندنا يعني دلوعتنا كلنا
ابتسم عمار وقال :
جاسر بيه متقلقش محدش بيزعل روحة و مها روحي
‏قال جاسر :
‏ انا كلمت المدير اللي ماسك المشروع بتاعك اصل انا ليا نسبة نص في أرض المشروع هما بينو عليه مستشفي استثماري كبيرة يعني انا شريك في نص المشروع وعندي أحقية رؤساءت الإدارة بس انا مش فاضي سبتها للمدير الموجود ..
انا كلمته حيديكم ڤيلا من بتوع المشروع ووصيت عليك . وخليته يخليك كبير المهندسين
قال عمار بعتاب
ليه بس دا كله انا عاوز توصل بمجهودي
‏- لو انت متستحقش الترقيه مكنتش رقبتك انا سءلت عن شغلك ووعرفت انك شاطر في شغلك انا معنديش واسطة
قال عمار بأمتنتان
-شكرا جاسر باشا وانا جميلك ده علي راسي وحردهولك
-‏ قال جاسر بحب،:
-‏ رد جميل خالي بالك من مها
-‏وقام عمار و مها لتوديع الموجودين وذهبا مع حبهما لجنتهم بعيد عن لعنه القصر و اللي فيه
في نفس الوقت داليا كانت بتحاول تدخل جناح جاسر وحور

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صعيدي ولكن عاشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى