روايات

رواية سينا أصبحت قدري الفصل الأول 1 بقلم مي محمد

رواية سينا أصبحت قدري الفصل الأول 1 بقلم مي محمد

رواية سينا أصبحت قدري الجزء الأول

رواية سينا أصبحت قدري البارت الأول

رواية سينا أصبحت قدري الحلقة الأولى

ازيكم أنا حور عندى 21 سنة لسا متخرجة من كلية الشرطة واروح اشوف أنا هتوزع فين لقيت نفسى فى سيناااااا🤕 …
حور بزعيق: عااااااااااا ياباباااااا الحقنااااااااااى ..
مؤمن :مالك يا بت سطلتينا ف ايه ..
حور بدموع لاستعطافه : هيودونى سينااا يا بابا …اعمل حاجة كلم اصحابك ينقذ*ونى حرام دنا لسا متخرجة ومشوفتش دنيا ..
مؤمن : عيب كده يا حور دنتى ابوكى يا بنتى يوم ما جاله سينا كان بيتنطط من الفرحة يابخت من الشها*ده تختاره..
نور بعياط: بس انا مش عايزة امو*ت ..سينا فيها ناس كتير يحموها اعمل حاجة بالله عليك..
مؤمن : لا يا حور اجمدى يا بنتى انتى مش ضعيفة ..للاسف لو مكنتش تصاو*بت وفضلت قع*يد على الكرسى المتحرك ده كنت مسكت فى الفرصة دى وعمرى ما هسيبها..
حور : بس انا مش انت يا بابا ..ارجوك افهمنى..انا ضعيفة جدا على سينا ارجووك يا بابا ..
مؤمن : انتهى النقاش يا حور بكرا هتروحى سينااا..
حور بزعيق : يا ماااماااا….ماماااااا انتى فين ..
رجاء: ايه يا بنتى خير …
نور: شوفتى جوزك عايزنى اخدم فى سيناا.
رجاء حطت ايدها على صدرها (حركة الأمهات الشعبية): يا مصي*بتى ايه ال بتقوله ده يا حاج …
مؤمن : يا حاجة ده الصح والموضوع تقفل ..
رجاء : لا يا حاج احنا محليتناش غيرها هيا عايزها تروح مننا ..
حور بدموع : ايوة يا بابا محليتكوش غيرى ..
مؤمن بصرامة: الكلام فى الموضوع ده خلص ..واثق انه انتى يا حور هترفعى راسى ..رجاء متقلقيش بنتنا هناك هتبقا بأمان هناك رجالة يحموها ويدربوها ازاى تحمى بلدها وتقف وتكون بميت راجل ..
رجاء : ال تشوفه يا حاج ..
حور بصدمة : ال تشوفه يا حاج !!! انتو هتمو*تونى ناقصة عمر،..عايزين تجلطو*نى انتو الاتنين ..
مؤمن : اتأدبى يا بت دى مش أخلاق ولا طريقة كلام ظابط..
حور : أنا اصلا مش عايزة ابقا ظابط انت ال جبرتنى على حاجة أنا عمرى ما حلمت بيها ولا كنت عايزاها…
مؤمن بصرامة: حووور الكلام فى الموضوع ده منتهى..واتفضلى على أوضتك حضرى نفسك عشان رايحة بكرا سينا ..
تغادر حور وهيا تدبدب كالأطفال…
رجاء: يا حاج البت مش هتكمل يوم دى بنتى وانا عارفاها هتموت ..
مؤمن : متقلقيش ليا معارفى هناك هيفدوها بعيونهم..بس عايزها تبقا شجاعة وتموت الجبن والخوف ال جواها ده ..هيا ذكية وقوية بس خوفها من اللاشئ هيدمرها..ومش بنت مؤمن الزناتى ال يتقال عليها جبانة ..
**********************
حور وهيا رايحة جاية فى الغرفة : فكرى يا حور هتعملى ايه دلوقتي..انا مستحيل اروح أنا لو رحت همو*ووت يلهوو*ى حرام عليكم دنا لسا صغيرة ومدخلتش دنيا ..طب اتخطب بس طيب يارب وبعدين اروح ..
رجاء : انتى بتكلمى نفسك يا حور تجن*نتى يا بنتى ………..
حور : واحد وعارف انه هيمو*ت كمان يومين عايزاه يبقا عاقل……
رجاء : ابوكى عايز مصلحتك يا حبيبتى…واحنا عارفين انك قوية وقدها…….
حور : يا ماما انا مش قدها ..انا ضعيفة دنا تخرجت من الكلية بالعافية وعشان هما كانوا عايزين يرتاحوا منى ….بالله عليكى حاولى تقنعيه يغير رأيه …
رجاء بيأس: حاولت معاه يا بنتى بس هوا مصمم ..توكلى على الله يا ضنايا وان شاء الله ربنا مش هيورينا فيكى حاجة وحش*ة. …….
حور وقد علمت انه لا فائدة من الحديث : خلاص يا ماما روحى أنا عايزة انام..
رجاء : بس انتى مكالتيش حاجة يا حبيبتى قومى كلى لقمة ونامى ..
حور : مش جعاااانة ..
تغادر رجاء وهيا تدعى الله ان يحفظ لها طفلتها من كل شر
*****************
ف فجر اليوم التالى
رجاء: يالا يا حور عشان تلحقى الباص……
حور : لا رد…….
رجاء بتحط ايدهااا على وش حور بتلاقيها مولعة ….
رجاء: يا مصيب*تى يا حبيبتى يا بنتى دنتى مولعة ….
مؤمن : تأخرتى ليه يا رجاء ..
رجاء : البت مولعة يا حاج… بلغهم انها تعبانة و تاخد اجازة .
مؤمن وقد رأى ابتسامة حور التى حاولت اخفاءها: اها وماله خلاص هقولهم حور مش جاية وينقلوها مكان قريب من هنا ..
رجاء باستغراب : ماشى يا حاج هروح اجيب كمادات ميا باردة عشان البت..
مؤمن : ماشى تعالى يلاااا ثم يشير إليها أن تصمت ويفتح الباب ويغلقه كأنهم خرجوا واستخبوا ورا الستارة ..
حور بتفتح عين واحدة تتأكد أنهم خرجوا : اوووف اخيراااا سينا راحت مع السلامة …البصلة دى طلعت بتعمل شغل عالى ..
مؤمن : فعلا بيعمل شغل عالى هههه…….
حور بصدمة : بابا !!؟… اااا دددد ……
مؤمن : ايه القط كل لسانك ….
حور بتمثيل التعب : ايه حصل يا ماما انا فين..
رجاء : يادى النيلة عليا وع خلفتى السودا …بقا تضحكى عليا يا مفعو*سة الرقبة …
حور: يا ماما مش عايزة اروح هناك …خليهم ينقلونى هنااا ..
رجاء : انا بعد ال انتى عملتيه ده انا متفقة مع ابوكى انك لازم تروحى هيربوكى هناك ..
حور : يا بابا مش انا بنتك الوحيدة ..مين هيشيلكم ويسمع كلامكم ويهزر معاكم ويضحككم لو انا مش هنااا ..
مؤمن : لا بالعكس هنرتاح لما تمشى ..يلا بقا اجهزى عشان تلحقى الباص ..ويغادر ..
رجاء : يابت شغلى دماغك هناك زى ما بتشغليها علينا وهتنجحى …وتغادر ..
حور : نينينننينييي فعلا محدش بيحس بالو*جع الا من به الم ..
ربنا يعينا ياااااارب انا هجبلهم الجلط*ة هناك لحد ما يرجعونى تانى البيت ..استعنا ع الشقا بالله
*****************
رجاء: خدى يا حوور دول حبة سندوتشات تصلبى بيهم طولك ودول شيكولاتة كمان اهو ..
حور : ماشى يستى ..رغم اننى كنت هتقمص بس الشيكولاتة ميتقلهاش لأ.. يلا انا همشى انا ..سلام ..
رجاء : ربنا معاكى يابنتى ويسمعنا عنك كل خير ويبعد عنك كل شر وولاد السوء ..
مؤمن: متقلقيش عليها انا هتابعها 24 ساعة وان شاء الله هتكون ف حماية ربنا وهوا احسن من اى حد ..
رجاء : ونعم بالله يا حبيبى …
************”**””
حور : هوا الباص ده فين ..بقالى ساعة بدور عليه …
ثم أكملت بصدمة : ينهااا*ار اسو*د ..ويغم*ى عليها من الصدمة…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سينا أصبحت قدري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!