روايات

رواية سرقت قلبي بالرماديتين الفصل الأول 1 بقلم هدى محمد

رواية سرقت قلبي بالرماديتين الفصل الأول 1 بقلم هدى محمد

رواية سرقت قلبي بالرماديتين الجزء الأول

رواية سرقت قلبي بالرماديتين البارت الأول

رواية سرقت قلبي بالرماديتين الحلقة الأولى

ونبدأ قصتنا من بيت بسيط تستيقظ بنت ذات شعر طويل وملامح هادئة وعيون رمادية قامت من سريرها وذهبت للحمام توضأت وصلت فرضها وخرجت حضرت الافطار
تلين:صباح الخير يا ست الكل
امها:صباح الفل يا قلبي …بردو تاعبة نفسك ومحضرة الفطار كنت هقوم انا أحضروا
تلين بابتسامة :لا يا حبيبتي تعبك راحة
وقعد فطرو وراحت وخلصت وقامت لبست وها هي تلين تتجه إلى كليتها يلا نتعرف عليها 😂(تلين 20سنة في كلية هندسة بنت شخصيتها قوية جدآ مسمينها في الجامعة القطر عشان بتمشي زي القطر مش بتبص يمين او شمال هادئة جدآ وهدؤها مرعب في بعض الأحيان وهنتعرف عليها اكتر مع الاحداث)
في مكان آخر استيقظ شاب طويل جسمو رياضي وعندو دقن خفيفة عينيه عسلي وهو مالك الجارحي يلا نتعرف عليه هو التاني😂(مالك 27سنة بيشتغل مع ابوه في شركاتو أيوة شركاتو ماهو عندو سلسلة شركات الالفي وهو رجل اعمال كبير جدا عصبي ومش بيهتم بمشاعر حد وهنتعرف عليه اكتر مع الاحداث)
وصلت تلين الكلية وكانت مستنية صاحبتها الديمآ بتيجي متأخرة وقررت تتصل عليها
تلين:الو ..انتي فين يا ملك هانم
ملك:انا خلصت بلبس الكوتش ونازلة😂
تلين:يبقا قدامك ساعة ونص تاني😨
ملك:معلش يا توتة مش هتأخر يلا باااي🏃
وقفلت ف وشها
ملك بنت جبانة جدا معندهاش اي ثقة في نفسها وليها قصة هنعرفها بعدين
عند مالك جهز وصلى ونزل على السفرة يفطر
مالك:صباح الخير
الجميع:صباح النور
وقعد يفطر في صمت حتى قطعت الام هذا الصمت
الام: عامل اي يا حبيبي في الشغل
مالك: الحمدلله ماشي حالي
الام :يا رب ديمآ
مالك: ربنا يخليكي يا ست الكل
الام :راجع امتى النهاردة من الشغل
مالك:مش عارف حسب الظروف …لي بتسألي
الام:اصلي عازمة خالتك النهاردة على العشا جاية هي وبنتها وكنت عوزاك تتعشا معانا
مالك بضيق:ربنا يسهل هحاول
وقام اتجه إلى شركته
عند تلين
ملك وصلت
ملك: صباحوو فلل
تلين:صباح النور يا هانم…اسفين قلقنا منام حضرتك
ملك:ولا يهمكو 🥱
تلين:يلا يا باردة اتأخرنا على المحاضرة
ودخلو المحاضرة
عند مالك
وصل الشركة ودخل بكل شموخ كالعادة والكل بيتحرك بخوف منو ومن شرو
دخل مكتبو وجلس بهدووء دخلت السكرتيرة بتاعتو بمياصة
شيري:صباح الخير
مالك باقتضاب :صباح النور …جهزيلي القهوة بتاعتي
شيري: حاضر
مالك: وهاتيلي اوراق اخر صفقة عشان اراجعها
شيري بأبتسامة اغراء وصوت ناعم :حاضر يا لوكا
مالك قام بغضب ومسكها من رقبتها وقال:اياكي ثم اياكي تتكلمي معايا بالجرأة دي انتي فاهمة 😡انا عارف اشكالك كويس وسابها
شيري بخوف وهي مش قادرة تتنفس:حاضر
ومشيت
وجه مراد المرشدي (صاحب مالك واقرب واحد لي )
مراد بضحك :هاي لوكا عامل اي🥱😂
مالك :اصتبح وقول يا صبح 😒😒
مراد : يا صبح 😂😂عامل اي يا مالك بي
مالك: الحمدلله وانت؟
مراد:مش حلو منغيرك😂🙈🏃
مالك:شكلك رايق ع الصبح 😐
مراد: تروق روقتي وتفوق فوقتي
مالك :طيب جاي لي يا بي🙄
مراد:احم ..ولا حاجة قولت أصبح قبل الشغل
مالك:طيب يلا على شغلك عشان متتاخرش
مراد:طيب يلا سلام انا 🥱🚶
بالمناسبه يلا نتعرف على مراد (مراد المرشدي29سنة ظابط بيقولو عليه صقر المخابرات نظرآ لكفائتو في شغلو)
نرجع لتلين وملك
خلصت المحاضرة وقالو أن في تدريب في شركات الالفي واختارو كام شخص منهم تلين وملك
ملك:اخيرآ خلصنا
تلين: الحمدلله هنروح التدريب من بكرة
ملك:أن شاء الله…انا جعانة
تلين:طيب يلا نروح ناكل برا الجامعة
ملك:يلا
وهما خارجين من الجامعة في واحد خبط في ملك وقعها
تلين بغضب:انت اعمى في اي ما تفتح😡
مالك بصدمة :انتي بتكلمي مين بالطريقة دي 😳
تلين بغضب اكبر:بكلمك انت
رد مالك بغضب:انتي اتجننتي يا بت انتي وبعدين هي متكلمتش انتي البتزعقي!!
تلين :أيوة دي صاحبتي ازاي تخبط فيها كده اتعميت مش شايفها!!
ملك بخوف : خلاص يا تلين
تلين:اسكتي انتي
مالك بهدوء:طيب انا اسف مكنتش اقصد يا آنسة
تلين:كلامك معايا انا
مالك:انتي عاوزة اي انا مش فاضيلك وشدها من أيدها وزقها بعيد قامت تلين بسرعة وضربتو بالقلم
مالك…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سرقت قلبي بالرماديتين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى