روايات

رواية ستظل ملكي الفصل الأول 1 بقلم رضوي يحيى

رواية ستظل ملكي الفصل الأول 1 بقلم رضوي يحيى

رواية ستظل ملكي الجزء الأول

رواية ستظل ملكي البارت الأول

رواية ستظل ملكي
رواية ستظل ملكي

رواية ستظل ملكي الحلقة الأولى

صباح يوم جديد تشرق الشمس بجمالها و

روعه منظهرها و نورها الساطع في قصر اقل ما يقال عنه انه في غايه الروعه والجمال قصر الرشيدي نعم يا ساده قصر الرشيدي اغني اغنياء مصر والشرق الاوسط لديهم الكثير من الشركات والفروع المتفركه في جميع انحاء محفظات مصر والشرق الاوسط شركات استيراد وتصدير ومصانع حديد وصلب نعم انهم اصحاب مصانع و شركات الرشيدي للاستيراد والتصدير وصناعه الحديد والصلب

________________________________

ترن ترن ترن

في غرفه بطلنا نائم علي فراشه الواسع في هدوء حتي يرن رفيق دربه عليه

استيقظ بطلنا علي صوت هاتفه المزعج من وجه نظره

فهد بأزعاج : عاوز ايه يازفت علي الصبح

مالك بمرح : طب مفيش صباح الخير الاول

فهد بسخريه : لا صباح دي تبقا امك عاوز ايه انجز

مالك بجديه : كل دا نوم يا كبير تعالي علشان الميتنج كمان ساعتين

فهد بغيظ منه : طيب يا رخم اقفل وانا جاي

…. نهض بطالنا من علي فراشه يفعل روتينه اليومي يذهب الي صاله الرياضه نعم يا ساده انه شاب

رياضي يهتم بجسمه فعل روتينه اليومي ويذهب الي الحمام يأخد شور دافيء

يذهب الي غرفه الملابس الضخمه التي بها اغلي انواع المركات يرتدي بدلته السوداء الانيقه ثم يذهب الي التسريحه يصفف خصلات شعره ويرش عطره الرجولي النفاذ الذي يلفت الانظار ثم يرتدي ساعته من اغلي انواع مركات السعات ثم يأخد تليفونه ومفاتيح سيارته وينزل علي الاسفل .

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

علي مائدة الطعام كلهم متجمعون حولها يدخل عليهم فهد في حجره الطعام القي الصباح عليهم ثم يجلس بجوار اخيه مراد

والده : هتروح الجهاز ولا الشركه يا فهد

فهد : لا يا بابا مالك كلمني قال اللواء عايزنا في الجهاز هروح اشوف في ايه

والده : ربنا يقويك

فهد : اللهم امين

سيدرا وهي داخله بمرحها المعتاد

سيدرا بهزار : خوانه بتاكله من غيري

والداتها : عماله اصحيكي من بدري

سيدرا : برضو دا ميدكمش الحق انكم تاكله من غيري

فهد بمرح : يابنتي احنا لقينك علي باب معبد يهودي يعني مربينك كدا بناخد فيكي ثواب

سيدرا بعبوث: كدا يا ابيه طلقناااااااااااي

ضحك الجميع علي مرح سيدرا و فهد ..!!

جاسم : بس ياعم ملكش دعوه ب ياسو

سيدرا بهزار : حبيب هارتي يا جسورة

جاسم بغيظ : بقا بتقولي ل فهد ال اصغر مني يا ابيه وانا جسورة اتفو علي التربيه

سيدرا بضحك : ياعم خلي البساط احمدي

محمد ابيهم : يالو بقا كله علي مشاغله

الكل : حاضر

خرج الكل ال شغله وسيدرا الي كليتها

سيدرا وهي تذهب مع فهد في سيارته

سيدرا بمرح : يلا يا فنديزل

فهد بزهق : يابنتي والله قرفت منك

سيدرا بجديه : خلاص يا ابيه اسفه

ادار فهد السياره متجه نحو جامعه سيدرا بعد قليل وصله الي هناك

سيدرا وهي تهم بالنزول من السياره

فهد : سيدرا

سيدرا : نعم يا ابيه

فهد بحنيه وحب مقبله جبينها : حقك عليه كنت بهزر معاكي

سيدرا بحب اخوي : حبيبي يا ابيه عارفه انك بتهزر عاوز حاجه

فهد بمرح : حيث كدا بقا انزل ادخلك الجامعه

سيدرا بفرحه : هييييي هتنزل والله

فهد بضحك : اه يلا

نزلت سيدرا بعدها فهد متجهين الي الحرم الجامعي دخل يوصلها حتي المدرج وهم يمشون يسمعون همسات الفتيات عليه

فتاه 1: مش دا فهد الرشيدي

فتاه 2 : اه هو مز ابن الايه

فتاه 3 : هو جاي هنا ليه

فتاه 1: انتي عبيطه جاي يوصل اخته

فتاه 3: اهاا نسيت

وصل فهد سيدرا لحد المدرج وخرج من الجامعه متجه نحو عمله

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

في مكان اخر في منطقه متوسطه وبسيطه تشرق الشمس بجمالها وروعه سطوعها مع صوت العصافير وجمال منظرها تدخل الشمس من شرفه بطلتنا الجميله تتقلب علي فراشها بأنزعاج من ضوء الشمس لتسمع صوت صديقتها يحثها علي القيام لتتناول الفطور ويذهبه الي الجامعه

نسرين : ماسة يلا بقا هنتأخر كدا

ماسة بنوم: معلش سبيني شويه

نسرين برفض : والله لو اتأخرنا الدكتور هيطردنا من المحاضره

ماسة : خلاص صحيت اهو

نسرين : شااطره يقلبي يلا بقا

ماسة وهي تنهض من علي الفراش لتذهب الي الحمام لتأخد شور دافيء خلصت ماية حمامها لتذهب الي الخزانه لتنقي ملابسها المتكونه من بنطلون چينز بالون الاسود وبلوڤر بالون النبيتي وتسرح شعرها الذي يتعدي خصرها لتخرج من الغرفه متجه الي مائده الطعام

ماسة بأبتسامه : صباح الورد ياقلبي

نسرين بحب : صباح الجماال عليكي ياحببتي

جلست ماسة علي مائده الطعام لتتناول فطورها

ماسة : معلش يا بوسي كل يوم انتي الي بتصحيني وتجهزي الفطار

نسرين بعتاب : مش احنا اخوات ولما اجهز الفطار ليا و لاختي يبقا فيها ايه

ماسة بحب : ياروحي انتي متحرمش منك يارب

نسرين بأبتسامه : ولا منك ياعمري

تناولو طعامهم في وسط منقشات مبنهم

ماسة : الحمدلله شبعت اعملك قهوه

نسرين : اه ياريت علشان نفوق شويه حاسه اني دماغي بتلف

ماسة بمرح : يا اما اقولك طريق المخدرات صعب وانتي مصممه

نسرين بمرح : اكل العيش يا اختشي

ذهبت ماسة الي المطبخ لتعد لهم القهوه وهي تحضر القهوة بتغني مهرجانات

ماسة بغنااء : متغاظ عرفك يالا مننا متغاظ مخك فاضي مخي انا الماظ طلق كتير دناميت رشاش

نسرين : يلا بقا مش وقت غنا عالصبح

ماسة : تصدقي بالله انك فصيله يا ساتر

خلصت ماسة من اعداد القهوة وخرجت بها من المطبخ

ماسة : خدي ياختي القهوة متعرفيش تشربي زيها في مكاان

نسرين: معلش

ماسة بهزار : قهوة بوش

نسرين بضحك : يخربيتك

انتهو من ارتشاف القهوة ليذهبه الي الجامعه

نسرين : يلا يا ماسة

ماسة : اها يلاا

هبطوا هما الاتنين من الشقه ويأخده سياره اجره بعد قليل وصله الي الجامعه

هبطوا من السياره و دلفوا الي الجامعه

ماسة : بوسي هو احنا عندنا كام محاضره النهارده

نسرين : اربع محاضرات

ماسة بحسره: يالهوي يا انا يا اما يا صغيره علي الهم يا ماسة يحظك المعفن يا ماسة كان ايه الي دخلني هندسه واتبهدلت ما كنت قعدت في بتنا احسن

ثواني وانفجرت نسرين في الضحك علي صحبتها المرحه و المجنونه

نسرين بضحك : حرام عليكي حتي في دا بتألشي برضو

ماسة بهزار : of course

ماسة : ال قوليلي طفطف جاي النهارده

نسرين : اه اول محاضره

ماسة بتمثل العياط : ليه يارب كدا يعني من دكاترة مصر كلها وملقتش ال طفطف ويدينا ليه من قله الدكاتره الي في مصر

نسرين بضحك : نصيبنا بقاا

ماسة بهزار : والله ما اعرف ايه الي جابه هنا اخرنا صنايع قسم خراطيم

نسرين بضحك : يخربيتك لو سمعنا هيعمل مننا شاورما

ماسة بضحك : يا سلام بقا لو سوري هتبقا اجمد

دلفوا الي مدرج ليذهبون الي الديسك المخصص لهم يجلسوا عليه هما واصدقائهم جلسوا بجوار سيدرا هناك

سيدرا وهي تلوح لهم في الهواء : هيي تعالو هنا

ذهبه ل يجلسه بجوار سيدرا في الديسك

سيدرا بحنق : اتأخرتي ليه يا حجة منك ليها

نسرين بتبرير : والله ما انا دي ماسة الي صحيت متأخر

ماسة بهزار : خلاص يا نجمتي اخر مره

سيدرا مبدله لها هزارها : مفيش سمااح المرادي يا قلب نجمتك

ماسة بضحك : ولا عفاف حتي

ضحك كل من سيدرا و نسرين علي مرح ماسة .

قطع باقيه كلمهم دخول الدكتور ال هيشرح الماده

دكتور عاطف : Good morning

الطلاب : Good morning doctor

اذن لهم بالجلوس ليبدا شرح محضراته بعد ساعتين تنتهي المحاضره

دكتور عاطف يمسك دفتره وينادي علي 3 طلاب

دكتور عاطف : ياقوت يحيي نسرين محمد سيدرا محمد الرشيدي

انصدموار ثلاثيتهم لينهضوا ل يلبو نداء الدكتور

ماسة نسرين سيدرا : نعم يا دكتور

دكتور عاطف : انتو التلاته رئيس القسم عوازكم في مكتبه بعد انتهاء اليوم الدراسي

ماسة نسرين سيدرا : حاضر يا دكتور

ليخرج من المحاضره ويدخل بعده دكتور ماده تانيه ليبدا شرح المحاضره وبعد ساعتين تنتهي المحاضره ويدخل بعد وبعده لينتهي اليوم الدراسي

ماسة بأرتياح : اخيرا خلصنا هيييح

نسرين وسيدرا : اه خلصنا هييييح

سيدرا : تفتكره رئيس القسم عاوزنا في ايه

نسرين : يكونشي هيسحب مننا الكرنهات ويطردنا

ماسة : ياريت والله

سيدرا : طب يلا نشوف في ايه

نسرين وماسة : يلا

ذهبه هما التلاته الي مكتب رئيس القسم خبطه علي الباب ليسمح لهم بالدخول

ماسة : السلام عليكم حضرتك طلبتنا ودكتور عاطف بلغنا

رئيس القسم : اه اتفضلو اقعده

جلسوا هما التلاته امام مكتبه

رئيس القسم : انتو ياقوت وسيدرا ونسرين

سيدرا مؤكده كلمة : بالظبط حضرتك احنا

رئيس القسم بجديه : انتو من اشطر الطلاب الي في الجامعه وبتطلعه بتقديرات عاليه وامتياز واحنا بنحتاح كدا انتو هتنزلو تدرين في شركات كبيره بتفتح تدريبات كل سنه وهناك اشطر واكبر مهندسين بيدربو الطلاب هناك علي اعلي مستوي وانتو تقدريتكم عاليه ودي فرصه كويسه ليكم انكم تدربه هناك في شركتين شركه الرشيدي ودي تحت رئاسه مهندس مراد الرشيدي من اشطر واكبر الهندسين في البلد وشركته كبيره وشركه المحمدي ودي بيراسها مهندس خالد المحمدي بس انا برشحلكم شرركه الرشيدي

ماسة بصدمه : احم حضرتك بس كدا هيبقا ضغط علينا شويه

رئيس القسم : ولا ضغط ولا حاجه دا بيبقا زي تدريب عملي وكدا وبرضو بينفعكم

نسرين : تمام حضرتك هنبدا امتي

رئيس القسم : منين ما تبقوا جاهزين

سيدرا: تمام حضرتك عن اذنك

رئيس القسم : اتفضلوا

خرجه من عند رئيس القسم الي خارج الجامعه

ماسة : نجمه مش مراد الرشيدي دا اخوكي

سيدرا : اه اخويا

نسرين : اشطاا ابقي اتوصيلنا عنده بقا

سيدرا: عنيه حاضر

ماسة: تسلم عنيكي يا نجمتي

نسرين: يلا هتيجي معانا

سيدرا: لا يوم تاني بقا السواق وصل

ماسة : تمام يا حب بااي بس لينا قاعده مع بعض

سيدرا بزعل: والله انا باجي عندكم كتير انتو ولا مره جيته عندي

نسرين : خلاص مش النهارده الاحد يوم الخميس يا ستي احنا هنيجي عندك

سيدرا بفرحه : هييييييي قولي والله

ماسة بضحك : والله

وصل السواق ليأخد سيدرا

سيدرا : يالو اخلي عم ابراهيم يوصلكم بالمره

نسرين : لا يا حببتي احنا هنمشي بيتنا قريب اصلا انتي نسيتي.ولا ايه

سيدرا: اهاا تمام عاوزين حاجه

نسرين وماسة : سلامتك

ذهبت سيدرا بالسياره بينما ماسة ونسرين مشيو علي ارجلهم حتي وصلو الي المنزل دخلت كل منهم يبدلون ملابسهم ثم يتجهون الي المطبخ يعدون طعام ليأكلوا ويذاكره و يذهبه في سبات عميق

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

الرواية كاملة اضغط على : (رواية ستظل ملكي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!