روايات

رواية زواج في بيت العيلة الفصل الرابع 4 بقلم لمياء رفعت

رواية زواج في بيت العيلة الفصل الرابع 4 بقلم لمياء رفعت

رواية زواج في بيت العيلة الجزء الرابع

رواية زواج في بيت العيلة البارت الرابع

زواج في بيت العيلة
زواج في بيت العيلة

رواية زواج في بيت العيلة الحلقة الرابعة

هاله جريت وفتحت الباب
محمود : (بطريقة عصبيه) وبدون سلام …هو مش المفروض اللي جوزها واصل من السفر تنزل تستقبله
هاله : ( بتردد) انااا انااا كنت بقصد أسلم عليك هنا
محمود : واعتبري سلامك وصل ممكن بقى تنزلي تتأسفي لا أبويا وامي عن أي حاجه حصلت منك وانا غايب
هاله : (بعصبيه) فوق بقى لنفسك انت اييييييييييييه هو في واحد يبقى بالشكل ده مع مراته وبعد غياب السنين دي كلها بدل مايبقى مشتاق على مراته وعلى ابنه ياجي بالشكل ده بلاش بقى الأنانية دي
محمود : ضربها بالقلم على وشها….الظاهر كده انك عايزه ربايه من جديد
هاله : (بدموع وايدها على وشها ) حقك تعمل اكتر من كده لأني انا اللي سمحت لنفسي ب ده كله معاك …وراحت دخلت الاوضة شالت ابنها وجات تمشي
محمود شد الولد من ايدها…هتمشي سيبي الولد انتي مالكيش عيال عندي
هاله : انت قلبك ايه حجر …وبعدين ازاي تاخد مني ابني ومين اللي هيربيه
محمود : الظاهر كده امي مش ماليه عينيكي علشان تسألي مين اللي هيربي ابني صح
هاله : قعدت واستسلمت للأمر الواقع لأن روحها كانت في ابنها وماكنتش قادره تسيبه وتمشي ودخلت تنام في اوضة تانيه وبقت الليل كله دموعها على وشها وتفكيرها ازاي هاتخرج وتمشي ب ابنها من البيت ده وازاي هاتروح عند أهلها وهي كل ماتروح عندهم يرجعوها ويقولولها عيشي وده بيتك وارضي بالمقسوم والنصيب
وبقت دماغها مش واقفه عن التفكير لحظه واحده لحد مانامت
(في الصباح)

 

 

 

 

محمود : دخل الاوضة عند هاله…(وبصوت عالي) هي في واحده بنت أصول ومتربيه جوزها يبقى نازل من السفر وتنام ف أوضة وحدها
هاله : سكتت ومردتش وقامت من على السرير تدخل الحمام تغسل وشها
محمود : مسكها من شعرها جامد …هو انا مش بكلمك
هاله : آآآآآآه سيب شعري انت عايز ايه
محمود : (ضرب هاله) … قولتلك من امبارح تنزلي تتأسفي لا ابويا وامي على اي حاجه حصلت منك وانا غايب ومش بس كده يتقبلو اسفك يارفضوا اسفك
هاله : (بدموع وانهيار من الضرب والكلام اللي بتسمعه ) واعمل كده ليه وعشان ايه انا عملت ايه اصلا فيهم
محمود : هو كده بدون سبب ويتعيشي في البيت ده خدامه للكل يامالكيش وجود بينا وهقولهالك تاني عايزه تمشي مع الف سلامه لكن ابني لا سمعتيني ولا لا ومشي من قدامها
هاله : سكتت ودموعها بقت كلها نازله على وشها وبقت منهارة جامد وبقت دماغها تلف بيها في كل مكان
(فلاش بااااك )
محمود : صباح الخير يابا
منصور : صباح الخير يابني
شريفه : صباح الهنا يامحمود يعني مراتك منزلتش تعمل حاجه في البيت ولا هي فكرت نفسها عروسه النهاردة
محمود : (بصوت عالي وعصبيه)انا معنديش غلطان غيرك ياما علشان انتي لو حما زي الحموات كانت البت دي عملتلك حساب واحترمتك لكن انتي اللي مش عارف مالك بالظبط
شريفه : يعني ياابني هعمل ايه انا كبرت يامحمود ومراتك ماتتقدرش ومش بعرف اتكلم معاها كلمتين يابني انا مش عارف كانت فين واحنا فين
منصور : خلاص بقى ياشريفه اشتري دماغك وقومي انتي اعملي لينا حاجه نفطر بيها مدام مرات ابنك مابقناش في دماغها خالص
محمود : والله ابدا امي ماتعمل حاجه انا هروح اجيبها من شعرها وغصب عن أهلها تعمل كل حاجه وراح طالع فوق
محمود : بصوت عالي هاله هاله
هاله : كانت فاقده الوعي ومش حاسه بنفسها وهي فالأرض…محمود جاب ميه من التلاجه ودلقها على وشها والجو برد شديد
هاله : (بخضه ) آآآآه
محمود : انتي ياابله مش هتنزلي تجهزي الفطار
هاله : (بدموع وبقت تتوسل ليه ) لو سمحت انا تعبانة ارجوك سيبني دلوقتي
محمود : واقسم بالله لو كلامي ماتسمع لا أكون مكسر دماغك
هاله : ( بخوف) خلاص هنزل اعمل اللي بتقولي عليه
هاله نزلت جهزت الفطار وابنها على ايدها وبقت مش قادره تتماسك من التعب

 

 

 

 

هاله : ( بدموع وخنقه) انا اسفه ياعمي انا اسفه ياحماتي على اي حاجه حصلت مني زعلتكم
شريفه : خلاص يعني هنقول ايه انتي مهم كنتي مرات محمود ولازم اسامحك
منصور : اهو هو ده قلبك اللي مضيعك مع حريم ولادك ياشريفه علشان قلبك ابيض
محمود : ربنا يخليكي لينا ياحاجه ومانتحرمش منك ولا من قلبك الأبيض وقدامك البت اهي ان عملت حاجه كسري دماغها
هاله : شالت ابنها في حضنها وراحت شقتها بعد ماحست بالذل في البيت ده وبقت تفكر في طريقة تمشي بيها وتهرب
هاله : بقت تقول في نفسها….انا لازم امشي من هنا ومش بس من هنا لازم امشي من البلد كلها ومش هروح بيت اهلي ولا هرجع البلد دي تاني بس يارب اقف معايه اني امشي ب ابني من هنا يارب انا تعبانه فعلا خليك معايه
هاله انتظرت لم الليل خلاص دخل والكل نام
ومحمود طلع ينام
محمود : دخل الأوضة عند هاله … كويس انك سمعتي كلامي ياهاله هي بنت الأصول كده اللي تسمع كلام جوزها
هاله : بقت تبصله بصت احتقار.
محمود : قرب منها ومسك ايدها …مش يلا بقى ننام
هاله : ( بدموع) شدت ايدها من ايده…ماانا هنام بس هنام مكاني ومع ابني
محمود : ضربها على وشها بالقلم…انا مش هتكلم معاكي دلوقتي بس ليا كلام تاني مش هيعجبك الصبح وراح سابها ودخل الاوضة بتاعته وقفلها ونام
هاله استنت وقت طويل وقامت لبست ولبست ابنها الرضيع وبقت ماشيه بشويش لحد ماخرجت من الشقه ومن البيت كله وراحت وقفت عربيه
هاله : لو سمحت عايزه اروح القاهرة
السواق : اركبي يابنتي
هاله : ركبت العربيه وبقت الطريق كله دموعها على وشها وبقت حاسه بخوف ورعب في قلبها كل مابيروح يزيد وتتندم انها مشيت لأنها مش عارفه هتروح فين ومالهاش حد فالقاهره تروح عنده وبقى في الف سؤال في دماغها هتعيش ازاي هتروح فين هتنام عند مين ..ابوها لم يعرف وامها هيقولوا ايه وهيحصلهم ايه
بقى الخوف والرعب مسيطر على قلبها ومبقاش فيه على لسانها غير كلمة خليك معايه يارب انا وابني يارب
(بنت راكبه العربيه جنب هاله) مالك ياحببتي بتعيطي ليه كده ؟
هاله : لا لا ابدا مفيش
البنت : قوليلي مالك ممكن اساعدك
هاله : انا رايحه القاهره وماليش حد هناك ومش عارفه اروح فين
البنت : ب ابتسامة(خبيثة) ياحببتي انا ليا بيتي فالقاهرة انزلي عندي مفيش مشكله
هاله : (بفرحه) بتكلمي بجد
البنت : طبعا الناس لبعضها
السواق : اتفضلوا انزلوا ياجماعه وصلنا
البنت : يلا ياحببتي انزلي

 

 

 

 

هاله نزلت مع البنت وراحو على بيتها
البنت : ادخلي ياحببتي بيتك ومكانك
هاله : انا مش عارفه بجد اشكرك ازاي
البنت : على ايه كلنا اخوات
هاله : انا كنت عايزه شغل لو تقدري تساعديني
البنت : وهتشتغلي ازاي ب ابنك ده وجوزك واهلك فين
هاله : انا ماليش حد فالدنيا دي غير ربنا وابني ارجوكي ساعديني
البنت : خلاص الصبح هوديكي شغل هيعجبك وهتكسبي منه ياما ومش هتندمي ابدا
هاله: شكرا بجد
البنت : يلا بقى نامي والصبح نروح
هاله : دخلت نامت
(في الصباح)
محمود : دخل الاوضة مالقيش هاله ولا ابنه والسرير زي ماهو محدش نام عليه بقى يدور عليها فالشقه وف كل مكان مالقهاش
محمود : ياما انا مش لاقي البت راحت فين
شريفه : يبقى راحت عند أهلها
محمود : والله لا اروح واخاد ابني هي مفكره نفسها ايه
محمود راح بيت هاله واول مادخل: ياعمي جمال انا عايز ابني
جمال: ابنك وابنك ايه اللي هيجيبوا هنا يامحمود
محمود : مش هاله هنا هي وابني
جمال : لا هاله جات ولا حتى ابنك هنا
محمود : انت بتقول اييييييييييييه
جمال : في ايه فهمني وهاله بنتي راحت فين
محمود : بنت جابت لينا العار خلاص بنتك هربت
جمال : اخرس قطع لسانك
والدة هاله : وقعت في الأرض لم سمعت الكلام ده
جمال : بنتك طالق وابني هعرف اجيبوا
(فلاش بااااك )
هاله قامت من النوم هي والبنت اللي معاها وفطرو
البنت : جاهزة نروح الشغل الجديد
هاله : طبعا يلا
البنت : انتي هتروحي النهاردة ب ابنك لكن اتعودي بعد كده هتسيبي ابنك
هاله : لا ماينفعش طبعا اسيبوا ماتقلقيش مش هيقصر في حاجه معايه ع الشغل

 

 

 

 

البنت اخدت هاله وراحت بيها مكان راقي اوي في مكان هادي وفيه فلل وعماير ودخلوا عماره في شقه في الدور التاني
هاله : شغل ايه ده اللي ف الشقق…بقولك انا مستحيل اشتغل خدامه انتي فاهمه
البنت : خدامة ايه ده الشغل هيعجبك اوي بس اصبري وانتي هاتفهمي دلوقت …البنت ضربت الجرس وفتحت ليها ست ملابسها مش كويسه
الست : ادخلوا
هاله دخلت هي والبنت والشقة كلها كانت مليانة بنات ورجاله كتير
الست : هي دي البنت الجديدة
هاله : 😔😧بخوف

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية زواج في بيت العيلة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!