روايات

رواية زواج غصب الفصل الأول 1 بقلم منة محمد

رواية زواج غصب الفصل الأول 1 بقلم منة محمد

رواية زواج غصب الجزء الأول

رواية زواج غصب البارت الأول

رواية زواج غصب
رواية زواج غصب

رواية زواج غصب الحلقة الأولى

.. يا بابا حرام عليك هو الجواز بالعافيه

الاب: بت انتِ مش عايز كلاام كتير هتتجوزيه يعني هتتجوزيه

.. هتجوزه ازاااي ولا شوفته ولا اعرفه حتى اتجوز ازااي

الاب: انا خدت الفلوس و وعدت الواد اني هجوزه بنتي يبقى يلا كدَ ادخلي البسي حاجه نضيفه عشان هيجي ياخدك

انا ذنبي ايييي اني اتجوز بدل اختي طيب حرام عليك، انت بتبيع بناتك عشان الفلوس انت مش اب

وفجأه كف رباعي خماسي ينزل على وجه تلك المسكينه وتقع ارضاً

الاب: م انا ما عرفتش اربييي، لو كنت ربيتك ما كنتيش رفعتي صوتك عليا، لو كنت ربيت فعلاً ما كنتش اختك ال**”هربت، وبما إن الراجل ما شافش اختك اصلا يبقى انتِ بدالها كدَ كدَ ما شافهاش ويلا بقه مش عايز رغي كتيير ساعه والمأذون والعريس هييجي يلا من وووششيي

قامت تلك المسكينة تجر رجليها تبكِ بحسرة على ما يحدث معها فقد فقدت والدتها التي كانت سند ودعم لها نتيجة لإهمال والدها السكير وها هي فقدت أختها الوحيدة ايضا و لا يوجد الكثير لفقدان نفسها هي الاخرى…

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في مكان اخر مكان يبدو عليه الرُقي والغناء

احمد: يا ابني ليه هتعمل كدَ طيب هي البنت ذنبها اي

كان جالساً يضع رجل فوق الأخرى فقد كان مغرورا ولا يهمه اي احد كان..

كريم: هنتقم من ابوها فيها، ابوها ال*** قتل اغلى ما ليا مش هسيبه وهنتقم وهخليه يشرب من نفس الكاس

احمد بضحك: هههه انتَ عبيط صح؟ انتَ عارف كدَ كدَ ابوها ما بيهمهوش حتى لو ماتت ما يهمهوش حاجه غير الفلوس

كريم بسرحان: عاارف بس كل اب جواه حب لولاده مهما حصل هخليه يعيش الِ عيشته بسبببه هخليه يجرب وجع فقدان اقرب ما لييه

احمد بغضب: انتَ مريض يا كريم مريض

كريم ببرود: اطلع بره ما لكش دعوه باللِ هعمله يلااا

تركه احمد وغادر….

فماذا سيحدث يا ترى؟!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نعود لتلك المسكينة

كانت جالسه في غرفتها تبكِ على حالها ولم يكن بيدها شئ لفعله سوى انها تنفذ ما قاله والدها فهي بريئه لم تكن مثل اختها الجريئه التي هربت من المنزل

منة في نفسها: اتعرضت لإختبارات كتيره يا رب وصبرت كتيير يا ترى اي اللِ مستخبيلي من الجوازه دِ وعيشتي هتبقى ايي يا رب تعبت اقف جمبي يا رب

بعد وقت

الاب: بت انتِ خدي الفستان دَ البسيه وامسحي دموعك دِ مش عايز الراجل يجي يلاقيكِ معف”نه كدَ روحي نضفي نفسك

منة:… لا رد

الاب: ساااامعععه

منة بخوف: ح حاضر

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حل المساء على الجميع وكل منهم له حدوته الخاصه له عالمه الخاص له انتقامه وخططه التي سينفذها…

جاء كريم إلى سمير (والد منة) ومعه المأذون واثنين من أصدقاءه

سمير بترحاب: اهلاً اهلاً يا حبيبي اتفضل

كريم بإبتسامه مصطنعه: اهلاً بحضرتك يا عمي

وبعد سلامات وترحاب وقبولات

الاب: ثواني هجيب العروسه واجي

ذهب إلى غرفتها فقد كانت جميله للغاية كانت ترتدي فستان بسييط اوڤ وايت وخمار ابيض تُشبه الاميرات ولم تضع اي مساحيق فبشرتها جميله لا تحتاج للإصطناع

الاب بدموع: مش مصدق اني شوفتك عروسة مش مصدق انك خلاص هتمشي وتسيبيني

منة برجاء: ارجع في كلامك يا بابا خلينا نعيش مع بعض مش عايزه اتجوز

الاب بعصبيه: انتِ عشان شوفتي عنيا بتدمع دمعتين كدَ هتفكري إني ممكن ارجع في كلامي مش ممكن يحصل ويلا عشان العريس تحت

اغمضت عيونها وتركت العنان لدموعها ان تنهر

الاب: امسحي دمووعك دِ مش عاايز اعلي صووتي عشان الناااس اخلصيي

ذهبت وغسلت وجهها ونزلت مع ابيها وهنا كانت الصدمة…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج غصب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى