روايات

رواية دليدة قلبي الفصل السابع 7 بقلم رنا أحمد التوني

رواية دليدة قلبي الفصل السابع 7 بقلم رنا أحمد التوني

رواية دليدة قلبي الجزء السابع

رواية دليدة قلبي البارت السابع

رواية دليدة قلبي
رواية دليدة قلبي

رواية دليدة قلبي الحلقة السابعة

الصباح
دليده لسه نايمه
ومريم برضو بابا اضتهم فضل يخبط طق طق طق طق
ادهم : اصحو بقا هتتأخرو
دليده بنوم : ايه يا ادهم
ادهم من ورا الباب : قومي انتي وال جزمه الي جنبك هيتأخرو
دليده: نتأخر علي ايه
ادهم: ع الجامعه انا خلصتلك الحوار والنهارده اول يوم ليكي مينفعش متروحيش عشان الامتحانات قربت اوي
دليده قامت جري بفرح : بجد يا ادهم شكرا شكرا شكرا
ادهم بص في الأرض: مفيش شكر بينا يلا ادخلي البسي عشان نروح وع فكره الحجاب فرض وبيذيد الست جمال ومشي
دليده بتفكير: امممممم
دخلت صحت مريم بفرحه : اصحي يا رومي بقا يابت اصحييييي
مريم بنوم : فيه ايه
دليده: قومي هنتأخر ع الجامعه
مريم : مش رايحه
دليده: هتسبيني اروح لوحدي في أول يوم ليا
مريم بنوم : امممم روحي مريم نطت اول يوم ليكي يعني هتروحي معايا
دليده بفرح : اه يلا بقا نلبس احم مريم
مريم : نعم يا مولاتي
دليده ابتسمت : ينفع تديني هدوم من عندك لحد ما اجيب
مريم بابتسامة: طبعآ دولابي تحت امرك مفيش بنا الكلام دا وبعدين انا لو احتجت حاجه من لبسك هاخد من غير ما أستأذن وانتي اعملي زيي
ابتسمت دليده: حبيبتي يامريوم
لبسو وخرجو لقو صباح وادهم قاعدين ع التربيزه ببافطرو
ادهم بص ع دليده وسرح فيها جميله جدآ والي فجأو ان دليده لبست الحجاب اه مش الشرعي بس هيجي يوم وتلبسه فرح بيها جدآ بعدين افتكر ان لزم يغض بصرو عشان حرام
دليده خرجت من اوضتها وقالت سبرايز لبست الحجاب لحظت ان ادهم بيبصلها بأعجاب اتوتر
صباح: حبيبتي الف الف مبروك بمنسبت الخبر الحلو دا انا هنزل اشتريلك هديه حلوه
ادهم وهوا عامل نفسو مركز في الأكل: وانا كمان يلا اقعدوا افطروا عشان اوصلكم
دليده بابتسامه: شكرا قعدت دليده ومريم فطرو وخلصو. قامو لبسو ونزلوا
وهما نزلين
شروق كانت نزله ع السلام شافت ادهم واقفت : ازيك يا دومي
ادهم: بخير يلا يا بنات
شروق : مش تقلي اتفضلي اوصلك معانا
ادهم بخنقه : رايحه فين
شروق : رايحه الجامعه بقالي كتير مرحتش ( في كليت تجاره)
ادهم : تعالي
ونزلوا ودليده متغاظه من شروق شروق وهما بيركبو راحت تركب من قدام
دليده بخنقه: استني عندك بتعملي ايه
شروق ببرود : هركب في حاجه
دليده: اه في مريم الي هتركب قدام
مريم : خلاص ياجماعه اركبوا بقا
دليده: اركبي جنب اخوكي يا مريم
مريم بخبث : تعالي يا شوشو نركب انا وانتي ورا ودليده قدام عشان مش برتاح
ركبت دليده وهما ركبو ادهم وصل شروق الاول وبعدين وصل دليده ومريم
في العربيه بعد ما نزلت شروق ادهم طلع فلوس
ادهم: خدي. يا مريم مصروفك نسيت اديكي فوق خدت مريم
ادهم : دليده خدي
دليده بأحراج: لا شكرا معايا
ادهم: انا بستأزنك بقلك خدي مصروفك تاخدي وانتي ساكته انتي زيك زي مريم
دليده اديقت من كامت زيك زي مريم بيعتبرني اختو لي لي بس خدت الفلوس عشان هيا اصلا مش معاها فلوس فعلآ راحو الجامعه
________________
في الجامعه
دليده: مريم اوعي تسبيني انا خايفه
مريم : ههههه عيب عليكي تخافي وانتي معايا
دليده: ههه اتنيلي
………. : مش تعرفينا يا مريم
مريم: اه طبعا دي زملتنا الجديده جايه من الكويت تكمل هنا وتبقا بنت خالتي
البنت : اهه اهلا وسهلا
دليده ابتسمت بس مشيت البنت ومريم خدت دليده ودخلو المحاضره
__________________
ادهم: احمد متهزرش دا شغل
احمد : الله وانا مالي هما الي قالو
ادهم : طب روح ابعتلي السكرتيره
احمد خرج وبعت السكرتيره
حبيبه بمياعه: حضرتك طلبتني
ادهم بخنقه : اممم هاتيلي ملف شركت ******* وجهزيلي اوضت الاجتماع وقلت ميت مرا لبسك واسلوبك يتعدل والمرا الجايه مش هقول لا همشيكي ع طول فاهمه
حبيبه : حاضر مشيت وهيا متغاظه
________________
سماح : اي ياختي مش ناويه تجوزي الواد
صباح: نفسي والله ياختي بس هو مش راضي
سماح : اتكلمي معاه وفهميه والعروسة جاهزه
صباح: مين سعيدت الحظ
سماح : شروق بنتي هوا هيلاقي زيها فين
صباح: طبعآ مش هيلاقي زيها بس هوا الي يختار ياختي
سماح : بس انتي قليلو
صباح : هقلو وأمري لله
_______________
في الكويت
نهله: انا قلت هيك وخلصنا تروح تسجيلي ها البيت بأسمي وألا تطلقني
رأفت : اي الهبل دا دا بيت بنتي ازاي اكتبو بأسمك مش مكفيكي الشركه يلكي كتبتا بأسمك
نهله: بس انت معاك شركات ياحبيبي ما رح تفرق معك واحده فاهمه بدي البيت والمزرعه وبس
رأفت : سدقت دليده لما قالت انك متجوزاني عشان الفلوس
نهله خافت : لا حبيبي مو هيك بلمرا انت عمري اتجوزتك لأني بحبك بس كل الموضوع بدي اضمن حقي وغير هيك انت من حالك راح تكتبلي شركات ثانيه لي الي ببطني
رأفت : ………
_______________
خلصو الجامعه وخرجو
مريم : تعالي يا دودو نقعد في الكفيه شويا
دليده: تمام
قعدو واطلبو عصير
…….: الجميل قاعد لوحدهم ليه
دليده : قومي خلينا نمشي
مريم : يلا
قامو ومشيو الشاب ماشي وراهم وعمال يعاكس فيهم
دليده: مخلاص بقا يا حيوان انت
الشاب : مين الي حيوان يابت
……… : انت بتعمل ايه ياض
الشاب : وانت مالك يا كبير يخصك
….. : طب تعالي اوريك مالي ازي
مسكو وفضل يضرب فيه بعنف
دليده: عااااا خلاص خلاص ياادهم هيموت في ايدك
ادهم سابو ومسك مريم ودليدهم من اديهم بعنف : قدامي منك ليها اخلصوا
راحو ركبو العربيه
مريم بخوف : والله هوا الي مشي ورنا
ادهم بغضب : أخرسي منك ليها
فضلو ساكتين خوف من ادهم
وصلو البيت وطلعو وهما خايفين
____________
الباب خبط
صباح : ايوة حاضر فتحت لقت مريم ودليده باين عليهم التوتر
صباح: في ايه
ادهم : مفيش خشو غيرو واطلعوا حضرو الغدا يلا
جريو الاتنين من قدامو
سماح : طب همشي انا ياحبيبتي يلا سلام يا ادهم
ادهم: خليكي يا مرات عمي
سماح : هروح اشوف شروق عملت ايه عشان سيبها بتعمل الغده تحت متيجي تدوق أكلها
ادهم : ان شاءالله
مشيت سماح
ودخلت دليده ومريم يعملو الغده ودليده مش عارفه تعمل حاجه
مريم: ههههه يغبيه المكرونة مش بتتعمل كدا
دليده: ييوه مش عارفه
ادهم : اوعي اعملها انا
مريم : ياههه ادهم باشه بجلالة قدرو هيعمل مكرونه
ادهم : اخرسي يا جزمه
دليده بتبصلو وهيا مبتسمه
ادهم : دليده

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضعط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دليدة قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى