روايات

رواية حياة بنت الفصل الخامس 5 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية حياة بنت الفصل الخامس 5 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية حياة بنت الجزء الخامس

رواية حياة بنت البارت الخامس

رواية حياة بنت
رواية حياة بنت

رواية حياة بنت الحلقة الخامسة

ماجد بصدمة:ايه دا
اسلام بوقاحة:ايه حبيت اوريهم عمايلك مع السنيو*رة اللي ماشي معاها
كان فديو لماجد وداليا وهما في مكتب ماجد لما ماجد كب القهوة علي داليا ومسحلها وهما قعدين بيحكو ويضحكو عادي
ماجد عينه بطلع نار وداليا مصدومة وحثا بأحراج وانهم بيتهموها في اخلاقها خاصة لان من اول يوم جت في وتقربها من مالك ومحدش مرتحلها
داليا بصلهم بغضب ونفسها تخنق اسلام
اسلام بيكمل ببجاحة:انا بس حبيت اوريكم اصل مديركم وبيعمل ايه من وراكم مع الحلوة اللي واقفة سلام ي ابو نسب
ومعدي من قدام ماجد بشماته
ماجد مسكه من كتفه
ماجد بعنين حادة:لالا وعلي ايه انت اصلك مأخدتش واجبك
اسلام بغضب:طبعا هتفضل تضرب عشان تضيع اللي بيحصل مش كدة
ماجد بأبتسامة وبرود:لالا خالص انت اصلك مأخدش حلاوتك

 

 

اسلام بعدم فهم وغيظ:حلاوة ايه
والموظفين محدش فاهم والكل بيتكلم بهمس وداليا كمان وبتتمني ماجد ميقلش اللي في بالها
ماجد:انت اصلك متعرفش وحبيت اعملهالك مفاجأة واللي متعرفوش داليا تبقي مراتي وعلي سنة الله ورسوله هاا حاجة تاني خلصتوا كلام وظن سوء ولا لسة
الكل اتصدم بما فيهم داليا واقفة مبرقة لماجد وهو محافظ علي هدوءه وبروده
اسلام بغضب: انت بتكذب والكلام دا فاكس وبتقول كدة عشان سمعتكم ولا ايه
داليا بصت لماجد بغضب وخرجت برا الشركة كلها
ماجد بعنين حادة:خدو الحيوان دا واياكو تسبوه
وخرج بسرعة ورا داليا ملقهاش ركب عربيته واتجه لبيت داليا
ماجد في طريقه وبيلعن نفسه علي اللي عمله وبيتوعد لاسلام
ماجد وقف بسرعة لما شاف داليا واقفة علي البحر وقف العربية ونزل عندها بسرعة
ماجد بياخد نفسه:داليا
داليا بصتله بغضب وكانت هتمشي
ماجد برجاء:داليا لو سمحت اسمعيني
داليا بنرفزة:اسمعك ايه ها اسمعك ايه بعد إللي قلته في الشركة دا
ماجد:انتي اللي مشيتي وخليتي الكل يشك ان كلامي كذب
داليا بنرفزة وزعيق:وانت متخيل ان حد صدق اصلا وانت عشان شكلك بين موظفينك تبهدلني انا وتخلي الكل يبصلي بالشكل ها يأخي حرام عليك أنا تعبت والله العظيم تعبت ومش حمل تعب تاني في حياتي ومكنتش عايزة العلاقة دي من الاول لان كنت عرفة ان هيحصلي مشاكل لو سمحت ابعد عن حياتي بقي وانا كمان هبعد
ماجد بحزن:بس انا فعلا حبيتك ي داليا ومش هقدر ابعد ابدا انا اول مرة قلبي يتعلق بحد بالسرعة دي يمكن محصلش بينا موقف يخلينا نقع في حب بعض بس سبحان الله انا بجد اول مرة احب انا مراتي الله يرحمها اتجوزتها لانها كانت يتيمة وملهاش حد وعاملتها بما يرضي الله لكن انا بجد حبيتك انا ومالك محتجينك اوي ي داليا

 

 

داليا بصتله وعنيها اتملت دموع ومش عارفه تقرر تبعد عن ماجد وتخسر حبه مجرد ان تبعد عن أي توتر او مشاكل ولا تواجه كل دا وتكمل معاه
ماجد:ارجوكي اديني فرصة وعمرك ما هتندمي
داليا:ولو ندمت
ماجد بأبتسامة:انا بوعدك وبحلفلك بالله ان مش هتشوفي مني غير كل حب واخلاص واحترام وبس ي داليا وانا كمان مش عايز منك غير كدة ارجوكي تعالي نفتح صفحة جديدة سوا
داليا بصاله وساكته
ماجد نزل علي ركبته وطلع علبة صغيرة من جيبه
ماجد بأبتسامة:تتجوزيني
داليا فتحت بقها بصدمة وذهول
وكل اللي موجود بيسق ويصفر
ماجد بأبتسامة وهمس:يلا رجلي وجعتني
داليا هزت راسها بابتسامة بمعني موافقة
بعد وقت في عريية ماجد
ماجد سايق العربية وكل شوية يبص لداليا ويبتسم بحب
داليا بخجل شديد:ممكن تبص قدامك انا خايفة بجد ممكن نعمل حادثه
ماجد بأبتسامة وباصصلها:تعرفي ان لولا مالك والله كنت قلتلك عادي مدام مع بعض
داليا سرحت بابتسامة لكام سانية
ماجد:مالك سرحتي في ايه
داليا:مالك
ماجد بأستغراب:ماله مالك
ماجد:وديني لحضنته بس سبني انا اللي اروح اجيبه واقعد معاه شوية
ماجد مبتسم بعدم فهم:ماشي
وفعلا اتجهو لحضانة مالك
بعد وقت
مالك خارج مع داليا
مالك:هو بابا فين
داليا:بابا راح زمانه جاي ياخدنا
مالك بطفولة واستغراب:ياخدنا انتي جيا معانا
داليا بصتله وابتسمت واخدته وقعدو علي جنب

 

 

داليا بأبتسامة:بص ي استاذ مالك قلي انت بتحبني
مالك بتفكير وبراءة:ايوا حبيتك اوي وكمان بابا كان عمال يحكيلي عنك امبارح واحنا نيمين وقد ايه انتي جميلة وطيبة
داليا برفعة حاجب:والله كمل ي ملوك كمل
مالك افتكر:اووو لالا بابا قالي مقلكيش حاجة اوعي تقوليله اني قلتلك
داليا ضحكت وحضنته
داليا:طب قلي ايه رايك اكون انا زي ماما
مالك بطفولة:يعني ايه يعني اقلك ي ماما
داليا:يعني ايه رايك ابقي معاك ديما في البيت وتقولي ي ماما وانام جنبك انت وبابا واجيبك من الحضانة زي اصحابك ونروح نتفسح سوا ونعمل كل حاجة اكن انا ماما بالظبط
مالك بابتسامة وفرحة:ايوا طبعااااا موافق
داليا حضنته بحب وهو كذلك وماجد بيبصلهم من بعيد ويبتسم بحب
__________________________________________________
بعد مرور شهر
المأذون:(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
ماجد حضن داليا جامد
ماجد بعشق: مبروك عليا حياتي وروحي واكتر انسانة عشقتها
داليا بأبتسامة وحب:انا فرحانة اوي بجد عوض ربنا دا جميل فعلا فصبر جميل بس حقيقي مكنش ليه لزمة الفرح دا كله دا كتير عليا
ماجد بيبوس راسها؛انا لو اقدر اجبلك حتي من السما كنت عملتها داليا انا بعشقك
داليا بأبتسامة: وانا بحبك وخصوصا بعد ما وافقت علي كلامي ورجعنا القاهرة وبعدنا عن كل المشاكل اللي فاتت
ماجد بصلها بحب
مالك بيجري عليهم ويحضنهم سوا
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★

 

 

بعد مرور ١٥ عام
مالك:ي ماما بقي هتأخر علي الكلية
نور:ما تستني فيها ايه يعني لما تفوتك اول محاضرة عشان تسناني لما أفطر
مالك بغيظ:شايفة ي ماما مستفزة ازاي انا همشي وخليها تنزل تركب مواصلات بقي
داليا:خلاص ي حبيبي عشان خاطري انا استناها خمس دقايق بظبط وهتلاقيها جهزت
مالك بغيظ:ما تصحي بدري تفطر قبل الدرس دا زي بقيت الناس مش قبل الدرس بربع ساعة
داليا:معلش استني حرام خليها تفطر
نور بطلع لسانها بأستفزاز:شوف بتحبني اكتر منك مامتي حبيبتي انا وبس
مالك بصلها ودخل اوضته
داليا بتحدفها بالخيارة:مش هتلمي لسانك اللي عايز قطعه دا شوية
نور بضيق من غبائها:ي ماما والله بقول بصفو نية وهزار
داليا خبطت علي اوضة مالك ودخلت
داليا:يبني هتتأخر
مالك بيمثل انو بيجيب حاجة من الدرج:حاضر ي ماما اديني جاي
داليا قربت منه بابتسامة وعدلت وشه ليها:انت زعلت من كلامها دي مجنونة وبعدين انت ابني واول فرحتي انت وبس انما دي دي لقينها قدام باب جامع
مالك بصلها وابتسم وكانت عينه فيها دموع
داليا بتمسح وشه:ما تسيبك من الكلية وتقعد معاية انت واحشني اوي وبقلنا كتير مقعدناش نتكلم
مالك بيبوس اديها بحب:ماما انا عندي امتحان كمان نص ساعة ارحموني بالله عليكم
نور دخلت عليهم:ما كفاية حب وسهوكه ي واد انت ولا اكمن يعني شعرك اشقر وعينك زرقا هتتغر
داليا بصلها بقرف:مش بقلك دي مش بنتي دي لقناها قدام باب جامع
نور بصتلها بغيظ وسحبت مالك من ايده
نور وهي ماشية:طب سلام ي ماما عشان لو قعدنا اكتر من كدة مالك هيعيط ويفوته الامتحان وخرجو من البيت
وداليا ضربن كف علي كف وضحكت بحب

 

 

 

تلفيون داليا رن
داليا:اللو ي حبيبي
ماجد بأبتسامة:وليه الضحكة دي علي الصبح
داليا بأبتسامة: ولادك هيجننوني قريب
ماجد ضحك بحب:طب انتي عاملة ايه كويسة
داليا:انا كويسة طول منتا معاية
ماجد:بعشقك
داليا بحبك
ودي لازم تكون خاتمة لأي حاجة بكتبها بتنتهي بالحب وبس
#تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة بنت

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى